welsh stamboeken en kleuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

welsh stamboeken en kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 22:40

Aan de hand van een ander topic (Dees geloof ik) over aftekeningen op papier schoot me een van mijn eigen merries te binnen: Kompas Marina.

Schetsers en stamboeken maken het soms wel erg bont Haha!
De merrie is geregistreerd bij zowel het NWPCS en WPCV ! Op beide stamboekpapieren staat als KLEUR vermeldt: ROAN !
Gezien ook de vermelde aftekeningen is aan de letterlijke tekst te merken dat de omschrijving van het ene stamboek klakkeloos door het andere is overgenomen. Uiteraard is Marina bij de stamboekopname als driejarige opnieuw geschetst ?!?!

In 2002 (toen was Marina 17) is ze preferent geworden en met kleurenfoto en al gepubliceerd in de welsh bijlage van In de strengen. Leuk natuurlijk, maar daar stond toch echt een keurige SCHIMMEL op.
Met zo'n prestatie moet er natuurlijk ook een nieuw stamboekpapier komen ... en raad eens: bij kleur staat nu.... ROAN VOS.

Marina is uiteraard ook in mijn profiel te bewonderen.


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:46

Wat gek dat ze tijdens de keuring niets is opgevallen...

Volgens mij (ben haar papier kwijtgeraakt) is mijn Welsh-Merrie een Twyford Pepper x Rowfant Possum (kan dat???) (foto's in profiel).
Ik dacht dat ze ook familie van Ubbo is.

Don't dream your life, live your dreams!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 22:55

Heee... stiekum bericht veranderen Knipoog Knipoog
Rowfant Possum is de vader van Twyford Pepper, dat wel. Maar of Possum ook de vader van de moeder is ?? lijkt me ook niet waarschijnlijk.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:44

Sorry!
Nee inderdaad dan lijkt het me niet erg waarschijnlijk. Rowfant Seal misschien? Ik weet het echt niet...

Don't dream your life, live your dreams!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 20:58

Maar goed, even weer on-topic .. ROAN is natuurlijk helemaal geen kleur, maar een zelfs dominant verervende verdunningsfaktor. Bij het schetsen is de moeder aanwezig, vader bekend mag ik toch aannemen bij de schetser, hoe kan iemand dan in vredesnaam bij kleur ROAN invullen, nog afgezien van het feit dat het niet eens een kleur is.

Voor wie het niet helemaal door heeft i.v.m kleurvererving: homozygoot roan is lethaal ! dus bestaat niet.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:36

Goeie vergissing: Taru was als driejarige ook nog bijna bruin, net als haar nu driejarige dochter. Geen van beiden zijn roan. Tulip heeft nu evenveel grijze haren op haar hoofd als op haar lichaam. Domme schetsers die dan roan schrijven. Taru is inmiddels vliegenschimmel..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:56

De schetsers lijken nog minder van kleuren en kleurvererving te weten dan de fokkers.
Marina een roan en Taledigaeth een schimmel....

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers