Wielkopolsi ras, wie heeft er een in Nederland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Wielkopolsi ras, wie heeft er een in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 22:27

Wie heeft er een Wielkopolski paard in Nederland en zo ja, wat zijn je ervaringen ermee en waar komt hij vandaan. Wij hebben er sinds een jaar een en wel geimporteerd uit Polen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 23:34

klien schreef:
Wie heeft er een Wielkopolski paard in Nederland en zo ja, wat zijn je ervaringen ermee en waar komt hij vandaan. Wij hebben er sinds een jaar een en wel geimporteerd uit Polen.


ik heb er geen maar ik heb leren rijden op wielko polski paarden. Ze zijn vernoemd naar het district waar ze zijn gefokt uit het de mazuren, gemengd met volbloed trakhenen, namelijk het het gebied Wielko Polska. Dat betekend letterlijk groot polen. Je hebt een tegenhanger van dit ras. Mala polska wat klein polen betekend, een ander district met een een ander type paard. Omdat er veel anglo/ arabisch bloed is gebruikt is dit type paard wat kleiner, maar dat is niet per defintitie zo.

Grote staatsstoeterijen in Polen zijn Racot bij Poznan, leverancier van wielko polska paarden en hele beroemde was Liski bij Bartosyzsy Noord oost Polen, dit was de thuis haven van oa Aragonit, zijn vader Kobryn was een olimpiade paard (20 jaar geleden!)
Er waren een hoop fokkerijen maar die zijn opgeheven als staatstoeterijen.

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:37

hoi,
ik had er 1 , een ruin , ook import [1983]...z'n papieren heb ik nog [dan kan je die nog eens voor mij ontleden Vivian uut Grun]....helaaaaaas is de kanjer al overleden [1993] ...zijn naam was Kanion en roep naam Puk.
het was een ongekend dapper sportdier en keihard , heel lief voor mensen en dieren....... hij was nogal "anders".........hij heeft ook de Transport hierheen meegemaakt en dat is hels kan ik je melden .....hij is ruim 9 jaar bij ons geweest , hij was Groot Pools Ras x ...veel Trakehner.
gr,sas.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:56

Wij hebben er een op stal, maar ik denk dat jij dat bent klien Knipoog

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:03

Dat heb je helemaal goed ingvdh