veulen van ferro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

veulen van ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 14:24

hallo,

ik heb een vraagje. Ik heb een ,merrie van caruso (notaris) en ik wil graag een veulentje van ferro. Maar hoe gaat zoiets te werk en hoeveel kost zoiets. ik weet er eerlijk gezegt niks van af en zou toch wel graag wat meer info willen hebben voordat ik eraanbegin. Alvast bedankt

[img]file:///C:/Mijn%20documenten/Mijn%20afbeeldingen/griffie/close%20up%20hoofd.jpg[/img]

Dit is mijn merrie 'griffie' *LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:35

Foto kan ik niet zien, maar het dekgeld van Ferro bedroeg voro 2003 1800 euro. Dat is dus excl 6 % BTW en verdere dierenarts/begeleidingskosten.

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 17:34

hier is de foto nog een keer, ik hoop dat ie het nu wel doet Pling

Afbeelding

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:36

Dees schreef:
Foto kan ik niet zien, maar het dekgeld van Ferro bedroeg voro 2003 1800 euro. Dat is dus excl 6 % BTW en verdere dierenarts/begeleidingskosten.


Dat is dus behoorlijk prijsig en zeker ook per dekking?

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 18:39

ja klopt, ik schrok er ook wel van. Maar ik vind het zo'n geweldige hengst. Misschien moet ik toch maar naar een andere gaan zoeken. Ik wil in ieder geval een zwarte hengst. Weet iemand misschien nog een andere hengst? en kan iemand me vertellen hoe zoiets allemaal in zijn werk gaat?
groetjes

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:42

Waarom perse een zwarte hengst?
Ik heb niet veel verstand van fokken (probeer er wel zoveel mogelijk over te leren) maar het belangrijkste is toch dat je een hengst vindt die bij je merrie past en misschien zelfs e.e.a. kan verbeteren.
De kleur lijkt me het minst belangrijk als je op zoek gaat naar een goede hengst voor je merrie.
Als je de compelete afstamming van je merrie hier neerzet zijn er vast een boel mensen hier die je verder op weg kunnen helpen.

griffie schreef:
ja klopt, ik schrok er ook wel van. Maar ik vind het zo'n geweldige hengst. Misschien moet ik toch maar naar een andere gaan zoeken. Ik wil in ieder geval een zwarte hengst. Weet iemand misschien nog een andere hengst? en kan iemand me vertellen hoe zoiets allemaal in zijn werk gaat?
groetjes

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 18:58

ja dat is wel waar, maar ik wil zo graag een zwart veulen. haar afstamming is: vader:caruso (notaris)
moeder:zalian (marconi)
Kan iemand me inderdaad helpen met een geschikte hengst?

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 18:58

zalia bedoel ik niet zalian sorry was een typ fout

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:04

Erm, Special D is donkerbruin/zwart, Rubiquil is donkerbruin, 00 seven is ook donkerbruin zwart, maar dit is allemaal een beetje dezelfde bloedlijn en nog vrij nieuw bij het kwpn, dus het ligt eraan wat je wilt. Ee nbewezen hengst of een nieweling.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:34

Ik neem aan dat je volgd seizoen pas wilt gaan dekken..?
Ga van te voren eens wat hengstenshows af...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:34

Oke, ik zal proberen je een beetje te helpen.

Eerst van alles, op basis van een hoofd van een merrie kan je niets zinnigs zeggen over enig exterieur-aspect dan wel sporttechnische aanleg.
Je neemt het exterieur van je merrie, en kiest welke punten je wilt verbeteren.
Dan zoek je een hengst die naast bewezen prestaties of passende bloedlijn (dus geen halfbroer ook al is die nog zo zwart), deze exterieur dingen wat kan verbeteren. Over de fok gegevens van KWPN hengsten is heel veel bekend, als je lid bent van het kwpn krijg je die in een soort boekwerkje thuisgestuurd elk voorjaar.

Caruso was niet bepaals een dressuurhengst, maar hij geeft wel springdieren, net als zijn fantastische vader Notaris (v. Courville xx; zie informatie bij Stempelhengsten hier op het F&A). Over marconi heb ik geen gevens voor handen.

Kijk ook heel kritisch naar je merrie mbt haar bewegingen. Wees eerlijk; de kans bestaat nl dat je veulen geen pas beter dan haar zal lopen, en wil je dan nog steeds een veulen fokken?
Welnu, en als je dan een serie hengsten hebt gekozen op papier, neem dan de moeite om die dieren zelf ergens te bezien, en het liefst ook een aantal veulens, liefst uit vergelijkbare moeders. Hele opgave, ik weet het. maar als je je huiswerk goed doet, is de kans op een beter veulentje groter. En kan je dan nog niet kiezen tussen bepaalde hengsten, neem dan maar de zwarte Knipoog

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:10

Marconi is Gelders. Je vindt deze hengst ook veel terug in de pedigree van tuigpaarden.

Als toevoeging op het verhaal van Dees:
Behalve het exterieur en de beweging moet je ook kijken of het karakter je een beetje past. Ferro geeft vrij veel dominante maar ook luie paarden - de meeste zijn wel 'nuchter'. Zou je bv kiezen voor Jazz (maar da's een vos dus dat doe je toch niet Haha! ) dan loop je meer kans op een heethoofd - hoeft geen probleem te zijn, maar als je merrie ook al een hittepetit is (lijkt me niet als ik naar het bloed kijk) moet je wel weten waar je aan begint.

Ik zou zeker een allrounder kiezen voor deze merrie (puur op basis van de bloedvoering - weet er verder niks van), dan kom je met paarden uit de 'Ferro-familie' een heel eind. Maar of dat verder past - daarvoor moet je dus eerst een paar dingen uitzoeken.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:03

Griffie, als ik je verhaal lees begrijp ik daar vooral uit dat je niet weet hoe het in z'n werk gaat om je merrie te laten dekken, dus wat er gebeurt nadat je een hengst hebt uitgezocht. Eigenlijk gek dat niemand daar wat over verteld en alleen ingaat op hengstenkeuze.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een fokker in je buurt zodat die je een beetje kan begeleiden. Of neem contact op met één van deze drie: a) het hengstenstation waar de hengst van je keuze staat. b) het KI-station bij jou in de buurt. c) je dierenarts als je thuis wilt laten insemineren. Zij kunnen je allen de hele gang van zaken vertellen, inclusief het prijskaartje wat overal aanhangt (met alleen het dekgeld ben je er niet). Succes

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:01

Aimee schreef:
... Eigenlijk gek dat niemand daar wat over verteld en alleen ingaat op hengstenkeuze...
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een fokker in je buurt zodat die je een beetje kan begeleiden.


Maar de rest is ook niet zo moeilijk? Je kunt idd even bij een fokker gaan vragen, maar op zich is het vrij simpel - je merrie is hengstig en vervolgens ga je naar een hengstenhouder/dierenarts om te kijken of er een ei zit. Sommige komen ook bij je thuis. Meestal kun je bij een hengstenhouder voor een vast bedrag een heel seizoen scannen.
Als je een mooi ei hebt, kan je merrie meestal de volgende dag worden geinsemineerd. En dan vertellen ze je wel hoe het verder gaat - of ze thuis komen of dat het sperma bij je eigen hengstenhouder wordt afgeleverd en je daar heen moet.
En dan begint het grote wachten.............eerst 18 dagen - weer scannen om te kijken of de merrie bevrucht is. Zo ja, dan ga je nog een keer op 32 dagen. En als het niet goed is begint het feest weer van voren af aan.......

Verder kunnen er natuurlijk eindeloos veel variaties optreden: niet hengstig, geen mooi ei, niet drachtig, niet schoon, enz. enz. Maar daarvoor heb je dan de DA die je begeleidt.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:29

Ik kan je een moie zwarte hengst aanraden :


HAARLEM. OK dan!


Ik heb dit jaar hier ook een veulen van en ben zeer tevreden over hem...Goede beweging en goed karakter...Haarlem is een hensgt die naast springkwaliteit ,stap, galop, ook een mooie ruime draf fokt... wat bij andere spring gefokte hengsten wel eens anders is.....

hij staat ter dekking bij Post te Middelbert of de ijzeren man te Weert.....

dekgeld was dit jaar 675 euro excl...

Sigrid.



boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:37

obelisk is ook zwart(is de vader van vip)
is trouwens een dressuurpaard(geloof dat je een hengst wil die dressuur rijd)

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:50

Kendra heeft wel gelijk, maar het is misschien prettig als je van te voren weet hoe het allemaal in z'n werk gaat. Anders begin je eraan en kom je onderweg allemaal verrassingen tegen.
Het KWPN bellen is inderdaad ook wel een goed idee, ze zullen alleen wel bepaalde hengsten promoten.
Van de jonge hengsten spreekt Sky dancer me ook wel aan.

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 18:17

heel erg bedankt allemaal, ik weet wat me te doen staat haha. heel veel uitzoeken, maar dat is de moeite wel waard.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:34

Heel veel succes!!!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:25

Nog een laatste tip: 'Een goed paard heeft geen kleur!'