Betse tijd om te laten dekken ?

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shayla

Betse tijd om te laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 14:38

Hallo allemaal , ik hoor wel eens dat je nu je paard ook nog kan laten dekken , maar is dat niet erg laat ?
Wat is dan trouwens wel de beste tijd om je paard te laten dekken ?
Ong. april tot mei toch ?
Groetjes Sandra en Shayla

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:08

Je kan je paard altijd laten dekken. Maar het beste is dat het veulen in het voorjaar geboren wordt wanneer het lekker met moeder de wei in kan

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:20

De natuur heeft het zo geregeld dat veulens in het voorjaar-zomer worden geboren, omdat er dan genoeg te eten is voor de merrie.

Sommige mensen laten hun paard 'meteen' weer dekken nadat het veulen is geboren, vooral als het dragend worden al zo moeilijk ging en het 'meteen' na de geboorte het makkelijkst schijnt te gaan. En ook om de fokmerrie dragend te houden. Maar sommige veulens komen wat later dan geplant. En als het jaar daarop het veulen ook weer wat later komt, enz. dan wordt het steeds later in het jaar.

De reden dat men het liefst vroeg wil dekken, is dat het veulen zo vroeg komt. Als men dan in de zomer bijvoorbeeld de 4 of 5 jarige competitie mee wil doen, zijn ze al bijna 4,5 (of 5,5) i.p.v. net 4 of 5.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:29

Vonnie84 schreef:
De natuur heeft het zo geregeld dat veulens in het voorjaar-zomer worden geboren, omdat er dan genoeg te eten is voor de merrie.

Bij KI en begeleiding heeft de natuuur niet alle inbreng meer.
Neem b.v. het Trakhner stamboek, daar beginnen ze in november met dekken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:58

sarabande"]
[quote="Vonnie84 schreef:

Bij KI en begeleiding heeft de natuuur niet alle inbreng meer.
Neem b.v. het Trakhner stamboek, daar beginnen ze in november met dekken.
[/quote]

De natuur kan natuurlijk op allerlei manieren gefopt worden, maar in principe heeft Vonnie natuurlijk gelijk. Bovendien worden de meeste merries in November niet eens meer hengstig.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:24

nee, maar met de technische snufjes is dat ook wel mogelijk denk ik (ben geen fokker Lachen )

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:26

ikben in april begonnen met mijn merrie, het is in een keer aangeslagen , dus is ze (zie onderschrift) eind maart uitgerekend
Het mooiste is een maandje later (volgens het boekje dan)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:26

Hoi, Persoonlijk geven wij de voorkeur aan Juni, dan worden de veulens lekker in Mei geboren. Beste tijd van het jaar, Maart en April zijn meestal veel te nat.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:32

Wij beginnen ook altijd ronde mei te dekken, meestal hopen we dan in juni alles drachtig te hebben. Dat vind ik (niet op hengstigheid gelet) de beste periode om te fokken. De beste hengstigheden om op te fokken zijn de veulenhengstigheid en de hengstigheid rons augustus (september misschien). De merrie weet dan (zo is het in de natuur namelijk wel) dat het de laatste kans is voor haar om drachtig te worden, ze zijn dan (uit mijn ervaring in ieder geval wel) extreem heftig en lang hengstig. Veel dierenartsen zeggen ook dat je rond deze tijd elke merrie drachtig kunt krijgen. By the way (weet niet meer wie het zei, maar ja), zonder hormoontoediening zouden de merries in de winter idd niet meer hengstig zijn, simpelweg omdat ze in de natuur niet rond de winterdagen kunnen baren (dan zou het veulen bijna zeker weten doodgaan).

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:04

als je nu je pony wil latendekken dan komt het rond februarie uit de moeder ik weet niet of je het veulen ilt verkopen maar als je je veulen wilt verkopen kun je het beste begin april laten dekken want dan verkopen ze ook beter

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 19:18

als je nu je merrie laat dekken komt het veulen het veulen uiterlijk eind september, en vooral bij wedstrijden voor jonge paarden is het een groot verschil of je veulen van begin februari is of van eind september, dat scheelt toch bijna 8 maanden in training!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 19:41

AlmostBlack schreef:
. By the way (weet niet meer wie het zei, maar ja), zonder hormoontoediening zouden de merries in de winter idd niet meer hengstig zijn, simpelweg omdat ze in de natuur niet rond de winterdagen kunnen baren (dan zou het veulen bijna zeker weten doodgaan).

Al eeuwen lang worden Trakehner veulens, die gefokt werden als remonte paarden, geboren in december, januari en februari. Dus lang voor iemand ooit van hormonen gehoord had. De maiden merries werden hengstig omdat ze de veulen merries imiteren. Deze vroege geboortes werden expres zo gedaan omdat de jonge paarden beleerd konden worden in de tijd dat het te nat en te koud was om tegen elkaar te strijden. Dan hadden de krijgers tenminste nog wat om handen en waren de paarden klaar als men weer ten strijde trok in het voorjaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 19:42

animals"]
als je nu je pony wil latendekken dan komt het rond februarie uit de moeder ik weet niet of je het veulen ilt verkopen maar als je je veulen wilt verkopen kun je het beste begin april laten dekken want dan verkopen ze ook beter
[/quote]

[quote="Yessy schreef:
als je nu je merrie laat dekken komt het veulen het veulen uiterlijk eind september, en vooral bij wedstrijden voor jonge paarden is het een groot verschil of je veulen van begin februari is of van eind september, dat scheelt toch bijna 8 maanden in training!

ook een pony draagt bij mijn weten 11 maanden Verward

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:11

is het niet zo dat:

1. merries hun beste en heftigste hengstigheden hebben op het moment dat de dagen het langst zijn, zo rond half juni

2. veel fokkers dekken in veulenhengstigheid afraden vanwege de geringe kans op een dracht, vanwege infecties in de baarmoeder

3. Het niet uitmaakt of je een 4 jarige hebt, die in februarie is geboren, of in juni, verschil is te verwaarlozen.

4. Een paard draagt 11 maanden dus het is niet waar dat je ieder jaar later in het seizoen een veulen krijgt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:19

Excuseme schreef:
is het niet zo dat:

1. merries hun beste en heftigste hengstigheden hebben op het moment dat de dagen het langst zijn, zo rond half juni

2. veel fokkers dekken in veulenhengstigheid afraden vanwege de geringe kans op een dracht, vanwege infecties in de baarmoeder

3. Het niet uitmaakt of je een 4 jarige hebt, die in februarie is geboren, of in juni, verschil is te verwaarlozen.

4. Een paard draagt 11 maanden dus het is niet waar dat je ieder jaar later in het seizoen een veulen krijgt.

1. Wellicht, maar de meeste fokkers willen toch eerder hun merries drachtig hebben

2. dit geldt in de regel alleen voor oudere merrries

3. Nou dat maakt wel degelijk wat uit. Zeker als ze drie zijn en dat is de leeftijd waarop ze beoordeeld worden. Het hangt ook van de bloedopbouw af.

4 nee dat wordt ook nergens gezegd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:38

Citaat:
4. Een paard draagt 11 maanden dus het is niet waar dat je ieder jaar later in het seizoen een veulen krijgt

Het gemiddelde paard wel ja, maar er zijn er die consequent een jaar drachtig zijn.
Overigens kiezen veel fokkers ervoor om niet op de veulenhengstigheid te laten insemineren maar om het paard na ca. 20 dagen hengstig te laten spuiten. De baarmoeder krijgt zo iets meer tijd om te herstellen en op te schonen.

favoriet tijdverdrijf overdrijven is ook een vak
hoe sloop je een crosshindernis... nou zo dus
Gaat een ruiter naar de kapper; komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:25

ik laat mijn merrie begin april dekken, zodat het veulen vroeg geboren wordt en dat het de hele zomer de tijd heeft om te groeien. Zodat hij aan het eind van de zomer sterk genoeg is, om van zijn moeder af te gaan.

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een aequor erkend stage/leer bedrijf in GL. Showstal The black riders, zorgboerderij Beltrum en hengstenhouderij. http://www.theblackriders.net voor diverse paarden shows.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 23:11

Scherps schreef:
ik laat mijn merrie begin april dekken, zodat het veulen vroeg geboren wordt en dat het de hele zomer de tijd heeft om te groeien. Zodat hij aan het eind van de zomer sterk genoeg is, om van zijn moeder af te gaan.

Haha! En je weet gewoon zeker dat ze in 1 keer drachtig wordt?

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:44

Kendra"]
[quote="Scherps schreef:

Haha! En je weet gewoon zeker dat ze in 1 keer drachtig wordt?
[/quote]

met het turbo zaad van mijn hengst, ben ik er niet echt bang voor. Volgens onderzoek heeft mijn hengst zeer actief sperma. Ik heb nu in totaal 10 merrie's gedekt en alle waren na 1 dekking al drachtig. Maar inderdaad het is altijd maar gokken.

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een aequor erkend stage/leer bedrijf in GL. Showstal The black riders, zorgboerderij Beltrum en hengstenhouderij. http://www.theblackriders.net voor diverse paarden shows.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:39

sarabande"]
[quote="animals"]als je nu je pony wil latendekken dan komt het rond februarie uit de moeder ik weet niet of je het veulen ilt verkopen maar als je je veulen wilt verkopen kun je het beste begin april laten dekken want dan verkopen ze ook beter
[/quote]

[quote="Yessy schreef:

ook een pony draagt bij mijn weten 11 maanden Verward
[/quote]

11 maanden en 11 dagen is het gemiddelde geloof ik, maar 12 maanden komt ook regelmatig voor (arme merrie...), en dan wordt het dus eind september...

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:34

Aangezien mijn veulens buiten geboren zullen worden wil ik ze niet te vroeg hebben. Daarom is eind mei/begin juni voor mij de tijd om te beginnen.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:40

Scherps schreef:
met het turbo zaad van mijn hengst, ben ik er niet echt bang voor. Volgens onderzoek heeft mijn hengst zeer actief sperma. Ik heb nu in totaal 10 merrie's gedekt en alle waren na 1 dekking al drachtig. Maar inderdaad het is altijd maar gokken.

Zo,Zo Marianne sinds wanneer dek jij in plaats van je hengst?

Grapje. Haha! Haha! Haha!

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.

tijgeramigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:14

ik zou het zelf deze maand doen, en dan krijg je rond mei juni of juli een veulentje dan zit je tenminste ook niet in die regen en herfsttijd

I LOVE AMIGO AND POLLY!! EN MIJN VERZORG SHETJES

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:12

Even heel praktisch: ik weet niet wat voor paard je hebt Shayla, maar als je behoorlijk wat dekgeld moet betalen is het niet echt handig om nu te beginnen. Je hebt dan nog 1 kans en als je pech hebt ben je dus je dekgeld kwijt (in ieder geval voor een deel).
Als je in mei/juni begint heb je veel meer kansen.

En als je mij vraagt wanneer onze paarden worden gedekt: als ze mooi hengstig zijn (dwz niet te lang, niet te extreem, maar 'gewoon' mooi hengstig), dat is meestal rond mei/juni. Soms wat later. En dan gaan we door tot ze drachtig zijn (duurt gelukkig meestal niet zo lang).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie