Met EPTM test meer kans op Ster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:34

Nee, heb geen stamboeknummer, en het verhaal is tever van mij weg om ooit een stamboeknummer ervan te achterhalen.
Ik ben niet zo thuis in EPTMtesten, maar deze bewuste merrie heeft weldegelijk een meerdaags onderzoek in DRachten gelopen (dus misschien was eht een ander soort onderzoek voro wpn-ers), en moest toch om in aanmerking te komen voor ster naar de regionale keuring.
En misschien waren die mensen idd wel niet goed snik...
maar vreemd is eht wel dat de merrie bij de ene jury wel zo hoog gepunt wordt, en bij een andere totaal niet opvalt...

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:40

Misschien hebben die mensen wel een droom gehad.
Een droom van 82 punten.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:44

Dees schreef:
maar vreemd is eht wel dat de merrie bij de ene jury wel zo hoog gepunt wordt, en bij een andere totaal niet opvalt...


kijk.......en dat zou ik nu graag even ontzenuwen. Ik geloof er namelijk geen biet van.
Verschillen kunnen er wel zijn, maar dan wel graag concreet.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:46

Nou, bedankt voor deze motie van vertrouwen.
Ik geloof mijn bron anders wel volkomen, het is geen broodje aap.
Maar het is me de moeite niet om 'bewijzen' te achterhalen.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:52

het gaat niet om het vertrouwen in Dees.
Het gaat om geruchten de wereld in helpen die mensen en paarden in een verkeerd daglicht kunnen zetten. o.a. de mensen die in drachten hebben gejureerd en op de l.k.
Dus als deze mensen dit verhaal vertellen Dees zou ik wel willen weten of het waar is. Scheelt effe 20 punten. Moet je wel een hele schele jury hebben die dr naastkijkt. En het is toch de jury indeze die de zwarte piet krijgt.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:55

Ik weet dat Hennie Boersma de paarden in Drachten scoort, dus ook ik vind dat hij hier in een kwaad daglicht wordtgesteld, zonder dat er bewijzen zijn. sterker nog, er zijn bewijzen dat dit verschil niet bestaat.......

Dus die betrouwbare bron is wellicht iets minder betrouwbaar dan gedacht.
Doe er maar mee wat je goeddunkt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:08

Oke, het klintk idd erg rammelend. maar goed, misschien zit het verhaal er een punt naast, 81 tov 62 punten ofzo. Waarmee ik het gebeuren absoluut niet in twijfel trek, maar wel mijn persoonlijke geheugen voor in mijn ogen ten tijde van het voorval onbelangrijke details... ik had geen idee dat ik de cijfers zou moeten overleggen aan een commissie...

Maar dat het zich heeft voorgedaan dit keuringsseizoen, staat voor mij vast. De mensen in kwestie waren er zeer door verrast, wellicht zijn hun namen eerdaags te vinden in de lijst der afmeldingen van het kwnp-lidmaatschap. Oja, de mijne zal daar ook op staan... Knipoog

En de jury van het kwpn is bij lange na niet heilg, zelfs niet ene Hennie Boersma. Ze staan overigens toch met meerdere koppen te beoordelen, en het was vanaf de zijde goed te horen dat zij het onderling ook af en toe bij lange na niet eens waren onderling.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:13

De lineaire score wordt ALLEEN door de inspekteur gedaan. De bovenbalk door een 3-manschap.

Het verhaal wordt echter steeds mistiger. Nu kan ik wel kijken bij de 81-ers, maar dan moet ik later vast zoeken bij de 80........

Je mag de naam / afstamming anders wel even prive sturen op mijn PB. Zal ik niet publiceren hier, maar toch even onderzoeken.
Is ieder lezer hier bij gebaat.
En volgens mij weet je de naam van de eigenaar best!

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:15

Dan nog krijg je in mo geen verschil van 19 punten.(zoeken CGJ )
Ken ze trouwens niet die jury hoor kom van beneden de rivieren

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:23

Nou wellicht is dit 'm: de enige NIET STER verklaarde merrie in Friesland met >75 op het springen........

DRACHTEN TINKERBELL M 00.08642 3jr KWPN v.QUICK STAR EIG:O. ANEMA, WIJCKEL 64-73-80 168 STB

Maar da's een heel ander verhaal. Die heeft 64 op type en 80 op springen.......

Dat mag je natuurlijk nooit vergelijken. Al sprong die voor 100 werd die geen ster. En terecht.
Het zou me wat moois worden als 80 punten op het springen een garantie zou zijn voor 68 op type. Dan kon je dat cijfer ook wel weglaten!

Het getuigt zelfs van moed dat de keurmeesters 80 gaven op het springen terwijl de merrie op type zoveel tekort komt. Da's nu onafhankelijk beoordelen.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:28

Dan scheelt het 5 punten en dat is een heel ander verhaal dan 20 punten verschil.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:29

........en het gaat over type versus springen.

niet over springen op EPTM voor 82 en nu 62 op springen, want dat had ik begrepen......

ik zoek nu even de EPTM resultaten op.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:33

nou, kan zijn.

Maar voor de aard van de discussie; waarom wordt een paard dat voor 80 punten kan springen geen ster?
zoeentje wil je toch zeker wel mee fokken!

Ik open een nieuw topic!
[FA] Ster ondanks exterieur?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:36

Trouwens deze merrie is helemaal niet in Drachten op de EPTM geweest zie ik net.

Kan dus NIET zijn........
Het verhaal wordt vreemder en vreemder.......

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:38

Nou, streep mijn reactie dan maar.
Ik kan het toch niet hard maken.
Even goede vrienden, ik ook met mijn bron Knipoog

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:42

Dees schreef:
nou, kan zijn.

Zoeentje wil je toch zeker wel mee fokken!

Ik open een nieuw topic!
[FA] Ster ondanks exterieur?


Da's toch duidelijk. Bij het KWPN moet een paard altijd MOOI zijn om ster te worden. (zowel voor dressuur als springen)

Voor de goede springers en lopers is er de mogelijkheid van compenstaie op exterieur tot 68! (en in de praktijk krijgt een zeer goede springer die eigenlijk 67 op type verdient soms toch nog de mazzel om 68 te krijgen).
Daarom wordt er ook bijna NOOIT 67 op type gegeven. die worden afgerond naar boven. Da's toch geen reden tot klagen!

Daar kun je gerust mee fokken hoor! Dan heb je een Stamboekmerrie met 80 op springen. Die veulens zijn echt wel wat waard.
voor een dergelijke merrie mogen ze wat mij betreft wel een NIEUW predikaat bedenken. Het sterpredikaat zegt toch ook veel meer voor een dressuurpaard als voor en springer?

Als ik een dergelijke merrie had zou ik me daar echt geen zorgen over maken.........

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:43

Dees schreef:
Nou, streep mijn reactie dan maar.
Ik kan het toch niet hard maken.
Even goede vrienden, ik ook met mijn bron Knipoog


Blijkbaar heb ik wél het goede paard gevonden????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:44

CGJ12 schreef:
Wie laat uberhaupt zijn merrie op de LK zien na een EPTM.
NIEMAND (alleen op de CK voor KEUR, of alleen als de merrie bij EPTM examene / opname minder dan 68 op type kreeg)

Je bent echt niet helemaal goed sn#k als je de merrie niet laat opnemen op de examendag

Sorry, maar ik kan het echt niet geloven.PB me maar even het stamboeknummer. Zal ik het even proberen uit te zoeken!

Aan halve waarheden hebben we hier ook niks.


Kan alleen maar helemaal qouten sorry pc heeft kuren

Ik had een heel goede merrie die volgens Leo de beste was met springen
Die werd door de stamboek jury net 2 punten te weinig gepunt.
Ik heb daar later toen het KWPN daar een formulier voor stuurde gewag van gemaakt.
Ik vind dat de stamboekjury de merries moet beoordelen tijdens het vrijlopen en springen.
Mijn (niet zelfgefokte) merrie was nogal een karakertje en de ruiters waren bang voor haar vandaar dat de gangen en het front wat verloren waren gegaan.
Inmiddels heeft ze al heel wat springconcoursen gewonnen.
Trouwens Martin Liefhebber laat zijn verrichtings kampioenes ook nooit op de examen dag opnemen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:58

Klopt. Heb ik gezien.

Maar persoonlijk zou ik liever zien dat de merries BIJ AANKOMST werden gescoord. En voor mijn part OOK op bewegeing en vrij springen.

Nu dit NA het examen gebeurt heeft de inspekteur een GEKLEURDE bril op.......

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:13

Dat niet alleen, de paarden hebben ook geen puf meer om zich te laten zien.
Stel je voor een grauwe, koude dag in februari. Ze moesten vroeg op werden gevlochten en toen de proeven, iedereen wat zenuwachtig.
Na al het werk worden ze gemeten en moeten op een klein stoepje even van en naar de jury stappen.
Er staat een snijdende wind, er waait een wit zakje op en de merrie reageert daarop.
Dat meisje, net van Wageningen en met veel tam tam binnengehaald hoor ik zeggen, heeft weinig balans, een 6 voor stap.
Ik heb het over een merrie die ik als veulen niet op haar brillante afstamming gekozen heb (weet ik veel van springbloed), maar op haar bewegingen die meer dan goed waren.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:33

Ach dat hele paardenwereldje is een pot nat Knipoog

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:52

CielitoLindo schreef:
Ach dat hele paardenwereldje is een pot nat Knipoog


Verward verklaar je nader.....

jarver
Berichten: 81
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:32

ja je kunt beter een dresspaard fokken volgens de heren want een merrie met bv 68 80 wordt wel ster al kan ze voor geen meter springen en een merrie met 68 en 68 voor beweging en 80 voor springen wordt het niet !!!! Dus ik denk zelf dat mensen tegenwoordig de springpaarden steeds meer thuis houden!!! Kijk bv maar eens naar de merrie's die naar ermelo gaan hoeveel dress gefokte paarden en hoeveel springgefokte paarden!!!!!Vind dat persoonlijk een slechte zaak!!!!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:34

jarver schreef:
ja je kunt beter een dresspaard fokken volgens de heren want een merrie met bv 68 80 wordt wel ster al kan ze voor geen meter springen en een merrie met 68 en 68 voor beweging en 80 voor springen wordt het niet !!!! Dus ik denk zelf dat mensen tegenwoordig de springpaarden steeds meer thuis houden!!! Kijk bv maar eens naar de merrie's die naar ermelo gaan hoeveel dress gefokte paarden en hoeveel springgefokte paarden!!!!!Vind dat persoonlijk een slechte zaak!!!!


Let EVEN OP JA????????

68-68-80 wordt MET LOF STER !!!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:36

zelfs 68-60-80 wordt ster.

Zolang ze maar minimaal voor 60 beweegt. Is dat nu teveel gevraagd????
Een 59 beweger is echt een HARK

Het enige voordeel voor de dressuurpaarden is dat ze vrijgesteld zijn van het springen (dus hoeven NIET te voldoen aan minimaal 60 voor het springen)