P&S: gedurfde mening over KWPN tuigpaardfokkerij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:52

Jamaar ja je bent toch fokker geworden om het type en ras en het karakter.ik ben bang dat je alleen teveel gaat doorfokken op bepaalde eigenschappen en zo hetb type verliest en je teveel karakter verliest.Kijk zelf met de hackney men zeg zelf dat het een grote invloed heeft gehad op het karakter van de paarden


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:57

Klopt maar een type veranderd dat zie je bij ieder ras gaat met zijn tijd mee.

Mijn hond is nu 8 en was nederlands kampioen ik weet dat haarpups het niet worden omdat ze nu een totaal ander type willen.

Type heeft niet te zeggen over karakter de hengtsne van nu zijn nog even fris een wakker als toen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:59

Ja precies ben het ook wel met je eens maar neem aan dat je pups niet van een ander ras zijn??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:00

joshua schreef:
Jamaar ja je bent toch fokker geworden om het type en ras en het karakter


Je bent fokker wanneer je altijd datgene wat je hebt wil verbeteren, al is het de nationale kampioene.

Welke verbeteringen zijn afhankelijk van de eigen smaak, niveau, kennis en beinvloeding van buitenaf.
Zolang dat zo is, hebben we er hier discussies over Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:04

Kijk weet natuurlijk ook wel dat het ras verandert maar wat is eigenlijk een ras?
Als ik het opzoek dan lees ik iets van hetzelfde soort.Kijk veravbderingen en verbeteringen moeten er zijn maar dit moet natuurlijk wel mbv fokdoel en het ras

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:05

Sluit ik me helemaal bij aan sarabande.

haha als het nodig is om het te krijgen Joshua moet je wel je wilt niet achterblijven. Maar je kruist ook gen Fjord met een fries of wel?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:09

nee dat bedeol ik dus ! Raszuiver kijk naar de groningers van nu er is teveel inbreng geweest van een ander ras .Er staan producten te boek als 100% gronings die een complete holsteiner afstamming hebben.Dit lijk mij ook niet goed.Vervolgens worden de oudere hngsten gewoon aan de kant geschoven voor deze paarden daar deze meer mogelijkjheden hebben

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:26

joshua schreef:
nee dat bedeol ik dus ! Raszuiver kijk naar de groningers


Hier lopen al meerder topics over, werkt verwarrend.

Dit topic ging over tuigpaarden en hun basisgangen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:27

Mmm sorry mijn fout .Wat ik wil zeggen hou je klassieke lijen in stand daar je op den duur weer terug moet naar de basis.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:31

joshua schreef:
Mmm sorry mijn fout .Wat ik wil zeggen hou je klassieke lijen in stand daar je op den duur weer terug moet naar de basis.


Daar kan je dus over discusieren.
Als het goed is hou je het waardevolle uit die basis vast en verbetert hetgene dat nu niet meer functioneel is.

Ik geniet ook in een museum en van klassieke muziek, maar ook daar zijn voortdurend vernieuwingen gaande, gelukkig.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:31

mhh kruisingen tussen ee n holsteiner en een kwpner he ik geen problemen mee als het ras/type maar verbeterd.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:34

Prisca schreef:
haha JOSHUA waar haal je die touringcar vandaan???? Dat heb ik nog nooit gezien we gaan allemaal zelf hoor.


Die touringcar wordt wel degelijk ingezet door Schep naar zijn bedrijf in Boyl, wij hebben er zelf nog een uitnodiging voor gehad.
Verder vind ik dat Prisca wel erg stellige uitspraken doet over de "oudere" kleine fokker die maar wat aanrommelt.
Ben erg benieuwd naar de tuigpaarden die Prisca zelf heeft gefokt.........
(dus niet degene die op stal staan waar zij haar paard in pension heeft!!!)
Ik hoor haar namelijk dingen beweren die van geen kant kloppen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 13:35

Ik ben het met sarabande eens over het vasthouden van het waardevolle uit die basis, je moet het door fokkerij in de paarden verankeren. Maar als je overal maar van alle kanten bloed bij gaat pakken, raak je helemaal de waardevolle oude eigenschappen kwijt. Natuurlijk komen er wel weer nieuwe in, die aansluiten bij het moderne paard, maar er zijn in de geschiedenis al zoveel voorbeelden geweest van de bloedspreiding die verloren ging. Je hebt een rasstandaard en natuurlijk kan die veranderen in de loop van de tijd, maar als dat constant gebeurt, dan is toch het eind zoek?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:48

Ilindra"]
[quote="Prisca schreef:
haha JOSHUA waar haal je die touringcar vandaan???? Dat heb ik nog nooit gezien we gaan allemaal zelf hoor.


Die touringcar wordt wel degelijk ingezet door Schep naar zijn bedrijf in Boyl, wij hebben er zelf nog een uitnodiging voor gehad.
Verder vind ik dat Prisca wel erg stellige uitspraken doet over de "oudere" kleine fokker die maar wat aanrommelt.
Ben erg benieuwd naar de tuigpaarden die Prisca zelf heeft gefokt.........
(dus niet degene die op stal staan waar zij haar paard in pension heeft!!!)
Ik hoor haar namelijk dingen beweren die van geen kant kloppen.
[/quote]

Ben je op de hengstenkeuringen geweest ? Dan weet je voldoen.
Vind het niet gek dat die niet doorgaan ze zijn nog niet klaar voor het werk wat ze moeten laten zien. Niet erg maar ga dan niet klagen dat het vreemde bloed het niet haalt.

De kleine fokker is erg waardevol voor iedere hengstenhouder omdat die daar zijn paarden vandaan haalt. Maar als trainers neeee.

Ik weet niet wat je wil bereiken hiermee? Sorry ga er niet op in.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:36

Nee maar er zijn ook ensen genoeg die ze net proffesioneel willen gebruiken hoor die voor het klassieke type gaan.Deze groep word gewoon in de vergetelheid gebracht.Best dat er twee typoes zijn hoor maar ga als verenigign niet het ene boven het andere preferen wat er nu wel gedaan word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:48

Prisca schreef:
Ben je op de hengstenkeuringen geweest ? Dan weet je voldoen.


[FA] Wie weet wat uitslagen v/d KWPN-hengstenkeuring
Ja dus, vanaf de eerste bezichting tot en met het verrichtingsonderzoek.
En dat al vanaf m´n 14e.
Het valt mij gewoon op dat je vaak onzinnige dingen zegt als het over tuigpaarden gaat.
Zoals toen bijv. in het topic over Triomfator en zo kan ik nog wel het een en ander opnoemen.
Kijk alleen maar in dit topic.....

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:58

Prisca"]
[quote="Cittemee schreef:

Idd!!! Het is jammer maar waar en het is ook alleen maar donker wat de klok slaat prachtig hoor een zwarte tuiger ...maar waar haal ik een schimmel hengst (goedgekeurd) vandaan...?
Neem nou Irava schitterend gewoon maar niet goed gekeurd dus geruind en kijk nou wat een kanjer OK dan! , doodzonde !

FF of topic , gaan jullie ook kijken/meedoen 16 augustus?


Sorry wil wil er nu met een schimmel tuiger fokken????? NIEMAND ja jij misschien maar de vraag blijft: Vos, donkerbruin en bruin.
quote]

Sorry hoor prisca dat ik schimmel WEL mooi vind, omdat de commercie donkere paarden wil hoef ik nog geen donkere paarden te fokken , als iemand de kwaliteiten van mijn veulen niet ziet omdat de kleur hem /haar niet aanstaat..? de groeten dan krijgen ze hem/haar geeneens mee een kleur zegt namelijk helemaal niks....!! sjongejonge zeg
Wat voor tuigers heb jij zelf prisca, want ik keek even in je profiel maar er staat 'who cares' ofzo bij verder info over jouw jammer ik was wel benieuwd Knipoog


Bij ons word er ook gereden met de tuigers geen wedstrijden maar ze hebben erg veel lol op buitenritten want het zijn paarden die nergens naar kijken, en soms ook nog een lekker sprongetje kunnen maken!
Bij ons op stal is het bloed nog behoorlijk gespreid maar als ik zie hoe lastig het is om elk voorjaar weer leuke hengsten te kiezen voor de merries, is niet zo makkelijk hoor als je puntjes aan een bepaalde merrie wil verbeteren en uit allemaal hengsten met dezelfde afstamming moet kiezen..

Nog zoiets trouwens we hadden een paar jaar terug een ahoy veulen mee naar de gelderse keuring, het leek meer op een rijpaard keuring volgens mij hadden wij 1 van de weinige echt gelderse, we hebben nu ook een drie jarige zwarte ahoy merrie op stal staan en daar krijgen we idd ook subsidie voor Jur, maar eigelijk is het raar Verward

En ik ben het ook eens met Joshua die zei dat ook de naam van de eigenaar errruuug belangrijk is...het is gewoon een feit!
En dat heeft niks te maken met de wijze van 'voorstellen' want een tuiger toileteren kan ik net zo goed als die gasten op die grote stallen!

Ik ben alleen bang dat zolang mensen blijven fokken puur voor de euro'tjes ofwel commercieel dan kom je hier nooit uit zo gaat het bij de paarden bij de honden enz enz.

Enne ik vind de tuigpaardendag top! En met mij nog vele andere het bezoekers aantal in ogenschouw nemend OK dan!

Those we loved but lost
are no longer where they were
but are always where we are.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:02

Wat een discussie... Scheve mond

Ik ben nog niet zo thuis in de tuigpaarden fokkerij.
Ik vlecht altijd die hackney waar prisca het over heeft.
En ga sinds een tijdje mee op concours naar tuigpaarden.
Ga al 4 jaar mee op springconcoursen voornamelijk als groom.

Vind de tuigpaarden een heel aparte tak en dr komt zeker veel bij kijken.
Elk tuigpaardenconcours leer je weer. Lachen

Over kleur. Idd ze zeggen een goed paard heeft geen kleur.
Maar een apart gekleurde moet wel zoveel goed maken in zijn lopen, om een vosbles met vier witte benen dr uit te lopen. Het is, en blijft ook een jurysport... Verward

Fokkers. Iedereen wil met de mode meedoen... maar de helft komt er toch op terug, op den duur.
En bij wie komen ze dan? Die oudewetse fokkers, die gewoon op hun manier zijn verder zijn gegaan. En gewoon nog steeds goede lijnen hebben.

Ik vind persoonlijk de Familie van Dijk, heel goed bezig wat betreft de tuigpaardenfokkerij. Ze hebben een goede lijn, met een hele goede merrie, en daar gaan zij op verder. Deze lijn heeft zich al meerder malen bewezen, op keuringen en in de sport Lachen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:14

Wellicht stel ik een domme vraag hoor maar kan iemand me het verschil tussen tuigpaardensport en mensport vertellen?

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:44

Ja hoor, tuigpaardensport is een soort showsport voor KWPN tuigpaarden, Hackney´s en Friezen.
Hierbij worden de paarden aangespannen voor een lichte concourswagen en draven ze tegelijk rondjes (zowel links als rechtsom) om de jury.
Ze worden dan op volgorde van beste draf geplaatst.
het gaat dus puur om de beweging/houding/tact enz.... er worden geen figuren of andere gangen gevraagd.
www.tuigpaarden.nl
www.showpaard.nl
Afbeelding

Daarnaast heb je de mensport met de onderdelen:
Dressuur (spreekt voor zich)
Vaardigheid =soort behendigheidsparcours tussen kegeltjes door waar balletjes op liggen die moeten blijven liggen Haha!
Marathon= bestaat uit veschillende trajecten (3 of 5) waarbij in het laatste traject hindernissen zitten.
Een SGW wedstrijd bestaat uit bovenstaande onderdelen.
Daarnaast heb je ook "gewone" dressuur/vaardigheidswedstrijden zonder marathon.
www.hoefnet.nl/vswmn/
Afbeelding

Daarnaast heb je ook nog klassementsritten/ringrijderij, dit zijn ritten/wedstrijden voor liefhebbers van het klassieke gerij, zij worden beoordeeld op het authentieke van hun aanspanning.
Afbeelding
Op www.mensport.nl staan in het archief hele mooie foto´s van klassiek gerij.

Met een tuigpaard kun je dus aan alle soorten meedoen en met een rijpaard/pony nooit aan tuigpaardwedstrijden.
een rijder die dat bijv. doet is Harry Burghoorn, hij brengt zijn Hackney´s zowel op tuigpaard als SGW wedstrijden uit en beiden op nationaal nivo OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:05

Dank je wel voor de uitleg Lia. Maakt een hoop duidelijker.

'Paint' it 'Black'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yontheke en 118 bezoekers