Wat is nu eigenlijk een groninger paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:02

Hoe kun je nu een rationele discussie voeren of uitleg geven over het exterieur en de verdere eigenschappen van een bepaald type paard als je reacties binnenkrijgt als 'Een Groninger is een paard DIE (uche uch) IK persoonlijk niet mooi vind'? Dat draagt toch drie keer NIKS bij?

Mocht er nog nadere uitleg nodig zijn (mijns inziens is er al voldoende uit de doeken gedaan wat het streven van een Groningana Universalis zoal behelst, maar goed), hier een klein voorbeeldje:

*Merrie X (ze heet Prelude, maar dat doet er alweer niet veel toe) is een merrie van het Groninger type. Ze is een 'solide', zo niet te noemen 'barok' type paard, waar volgens de boertjes van de oude stempel 'weinig wind onderdoor gaat'. Ze staat dus niet hoog op de benen en heeft relatief veel buik. Nu treft men bij het Groninger stamboek genoeg paarden aan die relatief hoger op de benen staan dan merrie X, maar dat terzijde. Dit specimen gaat door het leven met een stokmaat van 1.60m. Er zijn kleinere Groningers, maar de meeste zijn groter. Sterker nog: deze merrie was juist groot genoeg om bij het IHW ster te worden. De vierjarige Groninger zoon van deze merrie is bijvoorbeeld 1.67m.

Plinge merrie is zwart, een veelgeziene kleur bij het Groninger stamboek. Oudsher waren de bruinen in de meerderheid en nu nog zijn andere kleuren welkom. In de omgeving van merrie X grazen een bonte, een schimmel, een vos, een bruine en een ruin die Sabino-kleurig genoemd wordt van hetzelfde stamboek. Toen we met een bruin veulen van merrie X op de keuring verschenen sprak een vervelend baasje -wiens naam in dezen niet genoemd zal worden-, ons ogenblikkelijk aan op zijn 'verkeerde kleur'. Deze discriminerende opmerking heeft weinig van doen met het fokbeleid, bovendien vlamt de kastanjebruine (inmiddels) ruin het weiland uit, want hij staat perfect in zijn jasje.

*Het hoofd van merrie X is verre van Snoekvormig (het 'Arabische deukje'), doch eveneens niet ramsneuzig. In feite is het vrij recht en als men goed kijkt helt de neuslijn iets naar binnen (richting snoek). Het oog is redelijk groot te noemen. Op haar voorhoofd bevindt zich een gezoomde kol (de buitenste centimeter van de kol is half wit/ half zwart). Aftekeningen aan het hoofd en aan de voeten zijn toegestaan. Zo heeft merrie X eveneens een sokje aan het linker achterbeen.

*Merrie X heeft relatief iets meer front dan achterhand, maar nogmaals: het type is solide, dus ook de achterhand is breder dan die van een doorsnee KWPN-er. De ronde bips dankt ze aan haar vader Experiment. Moeder Pascha had meer een hoekige 'koeienkont'.

*In de omgang is merrie X makkelijk. Wij noemen haar een 'aandachtsorgel', maar 'kinderpaard' is wellicht een vriendelijker expressie. Sinds ze door een vrachtwagen geschampt is tijdens een buitenrit heeft ze weinig met vrachtverkeer, verder is ze erg makkelijk tijdens buitenritten onder het zadel of voor de wagen. Springen doet deze dame graag, net als veel andere Groningers. Het voordeel van het karakter (trouw, niet bijzonder angstig & zeer werkwillend) is dat ze vrij sprongvast is. Het nadeel is de zwaardere bouw; een Z-parcours zou ik haar niet aan willen doen. Dressuurmatig was merrie X doorgaans vrij fanatiek, doch sinds haar vierde kind heeft ze er kennelijk voor gekozen een full-time moeder te zijn; het enthousiasme is een beetje weg. Er komen echter verschillende Groningers tot de hogere klassen van de kringdressuur. Merrie X verdraagt goedwillig kinderen op haar rug, is in te zetten als vaandelpaard en is bovenal verzot op voedsel.

Wellicht biedt deze dwarsdoornsnede van de Groninger paardenpopulatie een openbaring inzake de vraag: 'Wat is een Groninger paard?'. Generaliseren is altijd fout, maar dit is dus het portret van een Groninger.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:59

Uums je hebt gelijk wat je uiteenzetting betreft. Jullie zijn nog de fokkers van oude Groningers. Maar het gaat niet om lengte, breedte, diepte en karakter. Het gaat om het ras. Ik zie ook veel z.g. Groninger typen. Spreek je met de eigenaren dan is het of een KWPN zwaar type of een kruising Groninger-Fries. In alle rassen komen Groninger typen voor zo kun je zelfs Normandiers, Lippizaners er ook onder brengen en dat is nu het verschil tussen een rasfokkerij en een typefokkerij. Maar laten we in godsnaam zorgen dat dit oude ras op Oud-Old, Oostfriesche basis blijft bestaan.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:31

Tja, het is moeilijk! Op zich hoort dat natuurlijk zo. Prelude past prima bij een zwaarder type hengst, dus kan ze fijn nostaligische veulentjes werpen. Maar mijn rijtypische aard vindt een hoger, smaller en spitser paard toch ook wel erg fijn... Met de combi van het werkwillende en trouwe Groninger paard toch ook wel erg aantrekkelijk! Ben ik even blij dat ik niet hoef te kiezen! Feitelijk heb ik namelijk geen eigen Groninger; ze zijn van vaderlief.