Spenen & verhuizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:16

Sabiy schreef:
Ik ben, zoals ik al eerder zei, erg tegen het spenen en meteen volledig weghalen (verhuizen) van het veulen. Zowel voor de moeder als het veulen geeft dit veel stress, wat gevaarlijke situaties kan opleveren.


Mijn jarenlange ervaring is dat het direkt spenen het minste stress oplevert voor merrie zowel als voor veulen. Vooral als het veulen direkt bij een nieuwe maatje geplaatst wordt.

De manier zoals jij beschrijft heb ik een keer gedwongen moeten doen, de merrie heeft hele nachten staan gillen en bleef een gezwollen uier houden zodat ik het veulen maar ergens te logeren gestuurd heb.
Ik heb uiers vol zien schieten voor veulens die de merrie 3 maanden niet gezien had.
Dus ik respecteer ieders eigen ervaring, dit is alleen de mijne

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:36

Mijn merries en veulens hebben nog nooit gegild (hebben ze geen reden toe, ze staan naast elkaar in aansluitende boxen), ze hinniken de eerste dagen af en toe een beetje als de een binnen staat en de ander buiten, maar zolang ze een maatje hebben is er van paniek geen sprake. En dat uier is met drie dagen weg als je de merrie van het voer haalt en wat extra met haar stapt.
Natuurlijk heeft iedereen recht op zn eigen mening en methodes, ik doe het al 7 jaar zo bij mijn arabieren, en heb nog nooit problemen gehad.
Ik blijf van mening dat het gevaarlijk is om een veulen van zn moeder af te trekken en in de trailer te stoppen, of met beide op reis te gaan, het veulen ergens in een wei te dumpen en de moeder weer mee naar huis te nemen, maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie doet, mijn mening is alleen de mijne.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 18:55

Zowel de ervaring van Sarabande als die van Sabiy herken ik. Het heeft een beetje te maken (denk ik) met het type merrie en met de leeftijd van spenen. Mijn huidige fokmerrie begint zelf eigenlijk al met het spenen als een veulen zo'n 4 maand is. Als ik het veulen dus weghaal op 5 maand, is er niets aan de hand en kan hem idd zo naast de merrie zetten. Een van mijn vorige paarden was altijd EERST moeder en daarna kwam er een hele tijd niets. Veulens dronken volop bij haar tot 6 maand, en als ze een veulen zag schoot haar uier bij wijze van spreken al vol. Die kon je er dus echt niet naast zetten, dat was altijd een kwestie van rigoreus verhuizen omdat ze anders gegarandeerd uierontsteking kreeg - om het nog maar niet te hebben over het gegil over en weer.
Dus nu ook weer: ken uw paard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers