Ik ben op zoek naar het paardenras cheval de selle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Ik ben op zoek naar het paardenras cheval de selle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 13:55

Ik ben op zoek naar het paardenras cheval de selle, want
dat is de pappa van mijn verzorgpony, maar kan nergens iets
vinden, wel op franse pagina's maar ikke kenne geen Frans.
Dus als iemand iets vind een plaatje of informatie heeft, wil die het dan eve hier neerzetten *LOL*

alvast bedankt OK dan!


groetjes kimmetje Haha!

Tamara

Berichten: 10447
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:02

Volgens mij is Cheval de Selle hetzelfde als Selle Francais (en dan met zo'n dingetje eronder)

Citaat:
Herkomst + Geschiedenis
De Selle Français is afkomstig uit Noord-Frankrijk. Dit warmbloedpaard komt voort uit de Normandiër, een zwaar trekpaard dat ongeveer 1000 jaar geleden in het westen van Frankrijk voorkwam. Volgens de overlevering zou Willem de Veroveraar deze "Great Horse" mee naar Engeland hebben genomen. Op die manier zou de Normandiër aan de basis van verschillende Engelse trekpaarden hebben gestaan.

Toen in de loop van de Middeleeuwen de oorlogvoering veranderde en het verschijnsel van de ridders met een zware wapenuitrusting te paard verdween, verminderde ook de behoefte aan zware paarden. Men ging ten behoeve van het leger op zoek naar meer wendbare dieren, terwijl in de landbouw de behoefte aan zware trekpaarden bleef bestaan. In het kader van dit fokprogramma werden de Engelse Volbloed, verschillende halfbloedpaarden en andere Franse paarden als de Charolais en de Limousin gebruikt. Dit leidde in eerste instantie tot een soort Franse Volbloed.

Bij het fokprogramma ontstonden vervolgens twee typen, waarvan een tuigpaard tot de Franse Draver leidde. Het andere type was de Anglo-Normandiër waaruit op zijn beurt weer een trekpaard en een rijpaard, de Selle Français, voortkwam. Deze overgang is niet zo vreemd, als men bedenkt dat men eigenlijk eerst een trekpaard zocht, dat later als gevolg van mechanisatie overbodig raakte. Bij de verbetering van het ras werd vervolgens gebruikgemaakt van de Arabier.

Stokmaat
De stokmaat is minimaal 1,60m. en kan oplopen tot meer dan 1,70 m.

Kleur
De Selle Français heeft een effen bruine kleur. Hoewel alle kleurslagen zijn toegestaan, heeft de voskleur toch de voorkeur. Het dier moet wel eenkleurig zijn.

Karakter
De Anglo-Normand is een vriendelijk, braaf paard met een levendig temperament.

Exterieur
De bouw van de Selle Français is atletisch. Kenmerkend voor dit ras is de sterke en vrij lange rug met een diepe koffer. De borst is ruim en heeft veel diepte. Het grove beendergestel duidt op de overeenkomst met de Franse Draver. De schouders zijn stevig. Oorspronkelijk waren deze te steil en te recht. Door het voortzetten van het fokprogramma is deze, als een fout beschouwde, eigenschap verdwenen. De achterhand is krachtig en breed, waardoor dit ras uitstekend geschikt is voor het concours hippique.

De benen zijn krachtig en lang, de gewrichten droog zonder overtollig vet, plooien en rimpels. Op de lange en sierlijke hals staat een groot hoofd met edele lijnen. Ook hier zijn oude schoonheidsfoutjes tijdens het fokprogramma verdwenen. De wangen zijn droog. Op het hoofd staan een paar lange oren. Bij de stokmaat maakt men onderscheid in halfzwaargewichten en zwaargewichten, waarbij de eerste in drie maten (klein -tot 1,58 meter-, midden -1,58 tot 1,63 meter-, en groot -boven 1,63 meter-) en de tweede in twee maten (klein -tot 1,60 meter-, en groot -boven 1,60 meter-) wordt verdeeld.

Gebruiksmogelijkheden
De Selle Français is het belangrijkste wedstrijdpaard in Frankrijk. Toch bestaat het stamboek van dit ras pas sinds 1965.
Het ras wordt ook wel Cheval de Selle Français (Frans Zadelpaard) genoemd. De Selle Français kan zeer goed als
rijpaard en als wedstrijdpaard gebruikt worden. Het ras is nog steeds populair bij de Zwitserse bereden cavalerieregimenten. Bovendien
is het dier een niet onverdienstelijk springpaard en goed in staat om aan terrein- en samengestelde wedstrijden mee te doen.

Beweging
De beweging van de Selle Français is energiek en lenig.


Afbeelding

Afbeelding

Genoeg?

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 14:04

Citaat:
Volgens mij is Cheval de Selle hetzelfde als Selle Francais (en dan met zo'n dingetje eronder)


Deze vond ik ook maar wist het ook niet zeker. Bloos

bedankt. OK dan!

groetjes kim