Een Fries heeft toch geen aftekeningen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Survivorgirl

Berichten: 115
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-01 21:54

Ik heb een poster in mijn kamer hangen, waarop staat dat het een Fries is, maar toen zag ik dat ie een kol had Verward Verward kan dat?


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 21:56

Kleine aftekeningen aan het hoofd worden toegestaan, dus het kan zeker wel een friesje zijn Clown

Survivorgirl

Berichten: 115
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-01 22:00

Aha oke Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:20

Wij hadden vroeger een Fries op de manege staan en die had bij zijn kont een paar witte vlekken. Was dus wel 100% Fries maar het kan dus wel.
Ik heb ooit in Bit een bonte Fries gezien, echt hele grote vlakken wit. Erg leuk voor mij, wil later echt een apart beestje zoals een bonte Fries bijvoorbeeld *LOL* , maar niet voor in het Friese stamboek want daar worden zulke dingen niet geaccepteerd. Maar het komt dus wel voor.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:23

Idd.. Vroeger waren de friezen zelfs ook wel eens helemaal wit. Ik heb een tijd terug een foto gezien van een fries met 2 sokken en een druipkol Lovers

Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:37

Jahoor soms hebben ze weleens aftekeningen, dan worden ze alleen niet in het stamboek opgenomen, maar het zijn el echte friezen! Als je een Fries wil en je hebt niet zoveel geld, kun je zo toch aan een leuke fries komen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:44

Friezen hadden vroeger alle kleuren die er voor een paard zijn, het kan zijn dat die in sommige genen nog zitten en dat er een kleurtje bij komt (vlek, bles)
Mijn vorige verzorgfries had ook een klein kolletje maar is toch een prachtige stermerrie.

Er is in Drenthe een WITTE fries, ja zeker, een witte fries Haha!
Een man had een connemara hengst bij een friese merrie, hij d8: die dekt haar vast niet, veel te groot.
Maar verkeert ged8, er kwam 9 maanden later een lief wit friesje. Het had de bouw van een fries, was wel iets kleiner maar had alle kenmerken van een fries, maar was WIT.
(de connemara hengst was ook wit)
GRAPPUG *LOL*

*~Maaike~*

_________________
*~*!*~* I LOVE MATHILDA *~*!*~*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: friezengirl op 2001-08-17 11:45 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:48

Ja okee maar dat laatste verhaal, van die witte Fries dat is dus geen 100% Fries want het is een kruising FriesxConnemara.

Hier gaat het om 100% Friezen die toch aftekeningen hebben.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 11:13

Elke Fries draagt een wit-factor, dat komt van vroeger, toen er inderdaad witte, bonte en voskleurige Friesche paarden rondliepen. Ze leken wel wat op tinkers. De laatste decennia doen sommige Friezen-kenners alsof dat niet zo was en dat elke echte fries 100 % zwart is, maar dat is niet zo. Zelfs op het papier wordt een wit-percentage vermeld, vaak ongeveer 3 %. Hoe lager, hoe wenselijker dus. Voor stamboekopname mag de Fries eigenlijk geen wit hebben, maar een kolletje wordt geaccepteerd. Die mooie vossen dus niet meer, maar reken maar dat die wel geld waard zijn! Wat niet geld voor een zwarte met een wit voetje, die wil eigenlijk niemand hebben, terwijl dat toch ook echt een fries is!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 11:23

Pas geleden ben ik bij mensen geweest die hadden een bruine fries!
Echt 100% fries, maar helemaal bruin met zwarte manen/staart en z'n sokken waren ook zwart.
Supergaaf om te zien!!!
Hij was ook niet opgenomen in het stamboek en die mensen hadden hem van de salami-dood gered omdat zulke dieren nog al vaak via de achterdeur verdwijnen, zeg maar...
Het schijnt (tenminste dat vertelde die vrouw) dat als zulke dingen echt bekend worden de hengst erop afgekeurd kan worden, daarom hebben zij ook een soort contract moeten tekenen waarin staat dat zij nooit ergens aanspraak op zullen maken mbt het stamboek.
Maar het was echt een heel mooi dier, en als ik persoonlijk moest kiezen vind ik zo'n bruine fries eigenlijk wel minstens zo mooi als een zwarte!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 11:56

Ik heb ook een keer gehoord van een meisje dat op het Fries Paarden Centrum in Drachten was geweest, dat er een hele witte Fries stond. Zal zeker wel een oudje geweesd zijn.

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 12:14

ik ken daar geen witte fries manon, wel een buirnzwarte.
rasta is afgekeurd als dekhengst omdat hij een wi vlekje had. vind ik wel oke want het is nu een superlieve ruin!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers