stermerries t.o.v. geboren merrieveulens 2000

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:23

Zannekin schreef:
Bij de jonge paarden in Verden viel me nog op dat er weinig springbloed meer tussen zat. Ik den toch dat we in de jonge lichting meer scheiding zien.


Topic ging over KWPN stermerries, derhalve reageer ik met voorbeelden uit de KWPN fokkerij

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:12

Voor Anna[quote]Wel is het zo dat een paard dat voldoet aan de omschrijving van het ideale exterieur nooit een goed springpaard kan zijn, misschien wel een dressuurpaard..............

Deze opmerking kwam eigenlijkvan Rick en is verder naar onder te lezen. Of een paard met veel front, een lang voorbeen en goed in het rechthoeksmodel een goed dressuur paard zal worden (lees minimaal lichte tour) hangt af van de mogelijkheid tot sluiten en verzamelen. En eigenlijk Anna ben ik wel een aanhanger van jou. Daarom wel degelijk een misschien bij het dressuur paard. Ik denk alleen dat dan ook het karakter een grote rol speelt, de wil om mee te werken en last but not least de ruiter.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:23

sarabande"]
[quote="Lami schreef:
He, Sarabande. Ik wil niet vervelend doen maar volgens mij denk jij ook super zwart wit. .


Ik zei alweer, dit is niet de eerste keer dat er ongenuanceerd op het KWPN paard wordt afgegeven.

Zoals ik al eens eerder aangaf, ik heb niets met de leiding van het KWPN die is al decenia niet echt geweldig.
Maar de Nederlandse fokkers mogen trots zijn op het huidige sportpaard Ik reageer als daar denigrerend over wordt gedaan.
[/quote]

Ik geef niet ongenuanceerd af op het KWPN paard. Waarom zou ik? Ongenuanceerde kritiek leidt nooit tot iets. Ik signaleer slechts de feiten en probeer die genuanceerd toe te lichten. Vraag vervolgens om welke paarden het gaat, maar krijg dan geen antwoord. Krijg echter wel gelijk een etiket opgeplakt onder de categorie van scheldkannonades.
Het bestuur van een vereniging is toch het exponent van de leden. De huidige leiding, die jij al decinia niet echt geweldig vindt, bepaalt wel de koers. Hoe je het ook keert of wendt die uitgezette koers bepaalt uiteindelijk wel de kwaliteit van een populatie. En natuurlijk mogen de nederlandse fokkers trots zijn op de goede sportpaarden die ze gefokt hebben. Niemand met een gezond paardenverstand zal dat bestrijden. En voorzover ik de discussies heb kunnen volgen doet ook niemand daar denigrerend over. Maar hoe zijn dan die goede sportpaarden onstaan en waarom hebben we dan nog zoveel paarden die de kwalificatie van stermerrie, gelet op de percentages die in dit topic worden aangehaald, niet eens halen? Op welk niveau staat de fokkerij procentueel? Zijn die internationale paarden wel het resultaat van dankzij of meer ondanks het fokbeleid?
Het omvangrijke terrein van fokkerijkennis vertoont nog gigantische hiaten. Het huidige systeem is nagenoeg gebaseerd op de hengsten en afgeleid van de rundveehouderij. In de veehouderij gaat het om produktie in de paardensport gaat het - en met nadruk op sport - om prestatiefokkerij. Maar produktie en prestatie moeten we volstrekt gescheiden houden. Hoeveel weten wij van de genen? Hoe functioneren de genen? Hoe breng je nu bepaalde combinaties bijelkaar en waarom? Er wordt hoegenaamd niet gekeken naar de kennis, onderzoeken en ervaringsfeiten van het verleden. Het zijn echter niet de hengsten die de combinaties maken maar de fokkers. Slechts tergend langzaam en pas sinds kort begint het tot de hippische breinen door te dringen dat de merries een veel grotere invloed (ook weer een van die bestaande percepties) hebben dan aanvankelijk werd verondersteld. De stamboekleiders (met in hun kielzog een hoop argeloze fokkers) gaan vooralsnog op de oude voet voort en proberen telkens weer een hengst bij zijn ballen te grijpen. Evalueren heeft tot doel de sterke en zwakke punten in kaart te brengen om vervolgens systematisch en voor iedereen inzichtelijk en begrijpelijk de zwakke punten te elimineren en de sterke punten te continueren. Weten de fokkers de sterke punten en zwakke punten? De omvangrijke inspanningen ten behoeve van de exterieur-en sportindexen vertalen zich vooralsnog niet in een significant beter sportpaard. De laatste hengstenlichtingen doet, exterieur-en sportindexen ten spijt, juist het tegenovergestelde vermoeden. Waarom moet je dan toch verplicht halleluja roepen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:48

Wie de schoen past trekke hem aan.
De Nederlandse sportpaardenfokkerij staat wereldwijd hoog aangeschreven.
Het zijn inderdaad de fokkers die het stamboek steeds geprest hebben om een koers bij te sturen.
Het stamboek zelf heeft belangrijke regels zoals b.v. gezondheidseisen ingebouwd.
De fokkers bepalen, zoals bij ieder stamboek het succes. Omschakelingen gebeuren niet in een generatie, de markt volgt de vraag. Voorbeeld Flemmingh: zoals al eerder gezegd het zijn de fokkers die van een als springhengst geimporteerde Holsteiner een dressuurhengst maken.
Als de fokkers ik heb het nadrukkelijk over fokkers, de sterke en zwakke punten niet wisten te onderscheiden, waren we nog steeds niet verder dan een veredeld landbouwpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:54

Voor mij stopt de discussie toch echt nu, ik ben zeer blij met mijn KWPN gefokte veulen.

En ik geloof dat er veel misgaat bij het kwpnbestuur en daar sta ik ook niet achter, maar ik sta wel achter het kwpnpaard.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 12:56

Pipo schreef:
........maar ik sta wel achter het kwpnpaard.


Kan ik vierkant achter staan.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:29

Pipo schreef:
Voor mij stopt de discussie toch echt nu, ik ben zeer blij met mijn KWPN gefokte veulen.

En ik geloof dat er veel misgaat bij het kwpnbestuur en daar sta ik ook niet achter, maar ik sta wel achter het kwpnpaard.


Daar is niks mee

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:37

CGJ12"]
[quote="Pipo schreef:
........maar ik sta wel achter het kwpnpaard.


Kan ik vierkant achter staan.
[/quote]

Alle sportpaarden zijn vierkantspaarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:40

Wat ik mij trouwens wel afvraag........Anna? Ben jij fokker of rijd je zelf ook in de sport?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 15:44

Anna42 schreef:

Alle
sportpaarden zijn vierkantspaarden


hahahahaha......Silvano........Jazz......Krack C......

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:11

Ik zie hier eigenlijk niets afgekraakt worden. Ik heb het hier wel eens vele malen erger gehoord, ik zal geen namen horen maar dat was verre van netjes.
Enfin, to the point; ik sta niet achter het KWPN paard, de Oldenburger, Trakehner, noem het maar allemaal op. Ik sta achter een goed paard en die kan je in alle stamboeken terug vinden, in de ene wat meer als in de ander.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:26

Anna42"]
[quote="CGJ12"][quote="Pipo schreef:
........maar ik sta wel achter het kwpnpaard.


Kan ik vierkant achter staan.
[/quote]

Alle sportpaarden zijn vierkantspaarden
[/quote]

Rechthoek toch?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:41

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
Alle sportpaarden zijn vierkantspaarden


hahahahaha......Silvano........Jazz......Krack C......
[/quote]

Ja, ook die. Meten is weten. Pak de lineaal maar eens. meet de de schofthoogte en lde engte (dat is de uiterste van de schouder tot aan de uiterste punt van het darmbeen). Optisch lijkt het alsof het vierkantspaarden zijn. De feiten zijn echter anders.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:34

Rechthoeksmodel of vierkantsmodel?

Het heeft idd een zeker dilemma. Het is idd ook zo dat veel sportpaarden meer in het vierkantsmodel staan. Lijkt ook logisch he, als je bekijkt, wanneer je een dressuurpaard dient te gaan verzamelen, en hem naar de piaffe rijden bijvoorbeeld. Als het paard dan iets compacter is, zal je gemakkelijker tot verzameling kunnen komen, en het paard gemakkelijker laten zitten.

Rechthoeksmodel heeft ook zijn voordeel denk ik. Maar je mag het volgens mij niet overroepen. Te lang in de rug is ook niet goed.

Ik volg hier de mening van Chantal, kijk naar het sportpaard in de globaliteit. Als het paard fysich in orde lijkt te zijn voor de dingen waarvoor je hem wenst te gebruiken,...

Het is natuurlijk niet slecht dat wanneer je het foktechnisch bekijkt, dat het stamboek aan de fokkers duidelijk de punten laat zien waaroop ze moeten letten.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:15

Kendra"]
[quote="Anna42"][quote="CGJ12"]
[quote="Pipo schreef:
........maar ik sta wel achter het kwpnpaard.


Kan ik vierkant achter staan.
[/quote]

Alle sportpaarden zijn vierkantspaarden
[/quote]

Rechthoek toch?
[/quote]

Nee. Dit is optisch bedrog en gelijk even een correctie op mijn voorgaand bericht. Optisch lijken het vierkantspaarden...... moet zijn:
Optisch lijken het rechthoekspaarden maar alle sportpaarden ook het Engels Volbloed en zelfs de paarden met veel te lange ruggen en dat zijn er nog al wat. Het zijn allemaal vierkantpaarden.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:37

Pipo schreef:
Wat ik mij trouwens wel afvraag........Anna? Ben jij fokker of rijd je zelf ook in de sport?


Fokker die probeert een goed sportpaard voor de ruiter te fokken.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 08:28

Het feit dat Anna42 ernstig in de war raakts als ze het over vierkants- en rechtshoeksmodellen heeft zegt me voldoende over het niveau van deze fokker.

Tot ziens in de finale van de NMK in Ermelo........

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:48

Anna42 schreef:
Maar hoe zijn dan die goede sportpaarden onstaan en waarom hebben we dan nog zoveel paarden die de kwalificatie van stermerrie, gelet op de percentages die in dit topic worden aangehaald, niet eens halen?

Een stermerrie behaalt een aantal punten op de keuring op exterieur, beweging en event. vrij springen. De vraag 'waarom zoveel paarden geen ster worden' is geen goede vraag, omdat dat puur afhankelijk is van de eisen die je stelt. Hoge eisen, weinig ster. (Kijk maar naar de Friezen!)

Citaat:
Evalueren heeft tot doel de sterke en zwakke punten in kaart te brengen om vervolgens systematisch en voor iedereen inzichtelijk en begrijpelijk de zwakke punten te elimineren en de sterke punten te continueren. Weten de fokkers de sterke punten en zwakke punten? De omvangrijke inspanningen ten behoeve van de exterieur-en sportindexen vertalen zich vooralsnog niet in een significant beter sportpaard. De laatste hengstenlichtingen doet, exterieur-en sportindexen ten spijt, juist het tegenovergestelde vermoeden. Waarom moet je dan toch verplicht halleluja roepen?

Het zou ook een illusie zijn als je op basis van dit soort wetenschap je fokkerij zou kunnen opzetten. De uitspraak 'fokken is gokken' blijft altijd een beetje waar (en blijft ook het leuke). Ik ben met je eens dat er meer uit valt te halen (kijk naar ZH of naar Stal Roelofs) maar ook zij kunnen niet op basis van genetica alleen een beter paard fokken, ook daar vindt tijdens de opfok selectie plaats - en een behoorlijk strenge!
Paardenfokkerij is een hele complexe fokkerij, zeker als je 't vergelijkt met koeien, omdat men daar veel beter en simpeler in kaart kon brengen welke factoren bepalend waren voor het succes van de Nederlandse melkkoeien.

Niemand roept hier halleluja trouwens, maar ik ben blij dat de stemming die hier een tijdje op BOKT heerste (nl dat het wpn niks voorstelde) verleden tijd is.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:49

Moet je een keertje een conformatiefoto plaatsen, CGJ, van een paard dat volgens jou een rechthoeksmodel heeft. Meetkundig gezien zijn die vierkant.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 09:02

Foto's zijn te manipuleren......

En wellicht gaat het juist niet om het echt gemetene.....,maar JUIST om het OPTISCHE effect.
Jaques Verkerk zal je ook precies uitleggen dat je niet de meetlat erbij moet pakken maar met het oog moet kijken hoe het LIJKT.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de stokmaat.
"Een klein paard moet zich groot maken en een groot paard mag niet groot lijken"

Jazz lijkt ook vele malen groter dan Krack C terwijl ze in de praktijk weinig verschillen. Dat komt door het optische bedrog van het rijke front en lange voorbeen van Jazz.
Dat is voor mij veel belangrijker dan de ECHTE maten.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:50

CGJ12 schreef:
Het feit dat Anna42 ernstig in de war raakts als ze het over vierkants- en rechtshoeksmodellen heeft zegt me voldoende over het niveau van deze fokker.

Tot ziens in de finale van de NMK in Ermelo........


Een kinderhand is gauw gevuld.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 09:54

Ik neem aan dat je dus dat je met een merrie meedoet op 23 augustus!
Ik ben zeer benieuwd.
Naam en nummer?

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:10

Als jullie er beide zijn (met paard natuurlijk Haha! ) kom ik kijken, ik denk zelfs dat er dan een Bokt-fanclub komt, compleet met spandoeken.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 10:13

Nog even afwachten. Ik moet eerst nog ff naar de CK.......en heb maar 1 inzending.......

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:19

CGJ12 schreef:
Foto's zijn te manipuleren......

En wellicht gaat het juist niet om het echt gemetene.....,maar JUIST om het OPTISCHE effect.
Jaques Verkerk zal je ook precies uitleggen dat je niet de meetlat erbij moet pakken maar met het oog moet kijken hoe het LIJKT.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de stokmaat.
"Een klein paard moet zich groot maken en een groot paard mag niet groot lijken"

Jazz lijkt ook vele malen groter dan Krack C terwijl ze in de praktijk weinig verschillen. Dat komt door het optische bedrog van het rijke front en lange voorbeen van Jazz.
Dat is voor mij veel belangrijker dan de ECHTE maten.


Je dwaalt wat af. Eerst beweer je stellig dat Jazz, Krack C etc rechthoekspaarden zijn en pas als je gaat meten, kom er tot je verbazing achter dat het vierkantspaarden zijn. Dit niveau mag je zelf kwalificeren. Misschien is het voor Jacques Verkerk weleens goed dat hij gaat meten, want het oog moet niet kijken hoe het lijkt: HET OOG MOET ZIEN, WAT ER STAAT.