stermerries t.o.v. geboren merrieveulens 2000

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:52

Maar even voor de duidelijkheid: Elcaro haalt dus 0 uit 34 ofzo. Maar er zijn dus 34 merrieveulens geboren maar zijn ze ook allemaal aangeboden dan?? Dus echt 34 merries op de keuring die geen ster zijn geworden??

En bij Krack dus andersom. Zijn alle geboren merries dan voor de keuring geweest??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:33

WELCOME Haha! Haha! Haha!

ha ha als de mijne over 2 jaar ster wordt haalt meteen de 50% of zo

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:12

CGJ12 schreef:
maar het maakt voor de punten helemaal niks uit


Dat is wel te hopen, maar omdat iedereen een voorkeur heeft lijkt het me erg moeilijk om dat helemaal niet te laten meewegen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:55

sarabande schreef:
WELCOME Haha! Haha! Haha!

ha ha als de mijne over 2 jaar ster wordt haalt meteen de 50% of zo


Nevado de 100% van aangeboden dochters... Haha! Haha! whahahaha

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:00

Missouri"]
[quote="sarabande schreef:
WELCOME Haha! Haha! Haha!

ha ha als de mijne over 2 jaar ster wordt haalt meteen de 50% of zo


Nevado de 100% van aangeboden dochters... Haha! Haha! whahahaha
[/quote]

Toch niet in de KWPN lijst Verward Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:10

sarabande schreef:
[Toch niet in de KWPN lijst Verward Haha!
[/quote]


Nee, van het algemeen... LOL Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 09:03

Suzanne F. schreef:
Maar even voor de duidelijkheid: Elcaro haalt dus 0 uit 34 ofzo. Maar er zijn dus 34 merrieveulens geboren maar zijn ze ook allemaal aangeboden dan?? Dus echt 34 merries op de keuring die geen ster zijn geworden??



NEE, NEE en NEE

Is het nu zo moeilijk om een tabel te lezen! Ik neem aan dat de meesten toch wel wat geleerd hebben op school.

Elcaro: 34 geboren merrieveulens -7 aangeboden als driejarige- 0 STER als driejarige

Hoeveel er zijn aangeboden op de keuring kun je niet lezen in deze tabel, maar WEL in 1 van de tabellen uit de andere discussie.

.........en neem van mij aan dat van de thuisblijvers er waarschijnlijk niet 1 STER zou zijn geworden. Da's gewoon de realiteit!

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:07

Dat van de thuisblijvers er niet 1 ster zou zijn geworden kun je ook niet stellen. Er zijn ook mensen wie het echt alleen om de sport te doen is ook al heb je een merrie en voor wie een keuring zo totaal onbelangrijk is dat men niet bereid is er ook maar 1 minuutje tijd in te steken. Mogelijk is dit maar een klein percentage maar ik ken ze wel.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 11:16

klopt. Maar inderdaad een klein percentage, meesta zo-zo merries (net 70). Een apart mooie merrie gaat nagenoeg altijd naar de keuring. Die blijft echt niet onopgemerkt.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:47

CGJ12 schreef:
Ook het resultaat van
BIOTOP
lijkt te verklaren uit het feit dat deze hangst zeer duur was met het dekgeld en waarschijnlijk alleen beste merries kreeg aangevoerd.


Wat ik dus vreselijk vind: de eigen ideeën proberen verklaren door bewijzen die er geen zijn.
Biotop zeer duur? Was goedkoper dan Krack en.... uiteraard zou je dan een lijstje moeten zien in aflopende lijn naargelang het dekgeld van de hengst.
Biotop z'n kinderen doen het gewoon niet slecht op de keuring. Op sportief vlak zit ik nog op ééntje te wachten.
Vandaar moet je ook een merriekeuring niet meer toedelen dan het in essentie is: selectie van merries die volgens het stamboek goed genoeg zijn om in de fok ingezet te worden. Afdankers op de keuring kunnen uiteraard super sportpaarden zijn en die fokken daar gaat het toch in essentie om.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 13:16

pas op: ik schreef "lijkt"......

ik weet ook niet alles uit mijn kop...
In ieder geval was / is Biotop een trakehner exoot in de nederlandse fokkerij. Dat Biotop een bloed(mooi) paard is staat vast.

Niet elke doorsnee-fokker ging even dekken bij Biotop. Dat gebeurde weloverwogen!
Wel typisch trouwens dat van de 6 Biotops er 5 vlot ster zijn geworden en dat die ENE niet ster-verklaarde Biotop bij mij uit de buurt komt en is gefokt uit een akelig beste Elite merrie (deze biotop was als veulen algemeen LK kampioen geloof ik, en had nu 63-62 op de keuring).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:00

Maar niks in de sport.... (?)
Misschien dat hij keuringspaarden produceert, zoals misschien nog hengsten die goed scoren op de lijst? Vandaar toch wel een bemerking zodat mensen nu plots bepaalde hengsten niet gaan weren omdat ze achterin staan.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 14:11

Het is maar een zeer klein gedeelte van de fokkers die zich laat leiden door dergelijke lijsten. Er zijn genoeg mensen die naar hengst X gaan, omdat die nu juist zo leuk is.
Niks mis mee.
Dus de invloed van dergelijke lijsten is maar heel klein.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:13

CGJ12 schreef:
Het is maar een zeer klein gedeelte van de fokkers die zich laat leiden door dergelijke lijsten. Er zijn genoeg mensen die naar hengst X gaan, omdat die nu juist zo leuk is.
Niks mis mee.


Nu ook niet direkt de goeie motivatie, maar bestaan er geen lijsten van hengsten met presterende nakomelingen. Moet toch ook na te gaan zijn: van het aantal ingeschreven nakomelingen van een hengst, hoeveel er minstens op een bepaald niveau presteren.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 15:50

Natuurlijk. Die zijn er al jaren.
Daar zijn de dressuur- en springindexen immers op gebaseerd.
Die zuigt het KWPN niet uit de Duim

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:06

Ik weet dat er veel over te doen is hoe die indexen berekend worden. Zo kan een hengst dankzij één super nakomeling direkt hoog opklimmen. Allemaal niet ideaal. Grofweg procentueel aantal nakomelingen vanaf Z bv van 5-15jaar. Ik weet dat die dingen in de betrouwbaarheid verwerkt zijn maar het systeem wisselt nogal van stamboek tot stamboek volgens mij.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 16:22

Zannekin schreef:
Zo kan een hengst dankzij één super nakomeling direkt hoog opklimmen. Allemaal niet ideaal.


Je bent duidelijk niet op de hoogte van de berekeningen van de indexen.
Een topper telt bijna NIET mee.

Even je huiswerk doen. Sorry.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:25

CGJ12"]
[quote="Zannekin schreef:
Zo kan een hengst dankzij één super nakomeling direkt hoog opklimmen. Allemaal niet ideaal.


Je bent duidelijk niet op de hoogte van de berekeningen van de indexen.
Een topper telt bijna NIET mee.

Even je huiswerk doen. Sorry.
[/quote]

Volgens het Duitse systeem alleszins wel. Leg jij dan even uit hoe de indexen in Nederland berekend worden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 16:35

allen prestaties tot ne met het 7e jaar van de kinderen werden in het verleden meegeteld. Tegenwoordig worden de presties van de broer/zussen/neven/nichten ook meegenomen (diermodel) en is de leeftijdsgrens wat omhoog gedaan naar ik meen.

Hoe het exact zit kan ik wel opzoeken, maar het is gegarandeerd een dusdanig wiskundig verhaal dat er hier niemand op zit te wachten.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:30

CGJ12"]
[quote="Suzanne F. schreef:
Maar even voor de duidelijkheid: Elcaro haalt dus 0 uit 34 ofzo. Maar er zijn dus 34 merrieveulens geboren maar zijn ze ook allemaal aangeboden dan?? Dus echt 34 merries op de keuring die geen ster zijn geworden??



NEE, NEE en NEE

Is het nu zo moeilijk om een tabel te lezen! Ik neem aan dat de meesten toch wel wat geleerd hebben op school.

Elcaro: 34 geboren merrieveulens -7 aangeboden als driejarige- 0 STER als driejarige

Hoeveel er zijn aangeboden op de keuring kun je niet lezen in deze tabel, maar WEL in 1 van de tabellen uit de andere discussie.

.........en neem van mij aan dat van de thuisblijvers er waarschijnlijk niet 1 STER zou zijn geworden. Da's gewoon de realiteit!
[/quote]

Sorry maar ik wist dit ook niet. En ik ben niet eens blond. Ik weet weinig van de fokkerij en probeer het soms te begrijpen.. Blond Dus een iets vriendelijkere toon kan hier geen kwaad. We zijn op bokt om iets te leren althans, ik in ieder geval wel met dit soort topics..

CGJ12 bedankt voor de uitleg.
Waar staat het topic dan wel waar je kan zien hoeveel van de merries er aangeboden zijn ??

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:35

Biotop had een minder positief veulenrapport bij zijn eerste jaargang. Zoiets blijft vaak aan een hengst kleven. Dat zou zijn geringe aantal dekkingen mede kunnen verklaren.

Maar ster..wat moet je eigenlijk met ster? Het is slechts het bewijs dat je merrie ooit een dag had waarbij ze redelijk goed in haar vlees zat. Als je rondkijkt; van sommige kwpn-stermerries krijg je spontaan tranen in de ogen, van ellende! Het is echt slechts een momentopname.
Heb je je paard voor de sport, zegt het helemaal niets... kan me goed voorstellen dat mensen hun goede (sterwaardige!) sportpaard gewoon niet naar zo'n regionale geneuzel-keuring toebrengen.

Ik ken een paard dat een kwpn-aanlegtest op springen onderging en 82 punten scoorde, en een week of 2 later op de regionale keuring 62 punten kreeg van de ' deskundigen'. De willekeur onder de jurys die sterrren mogen verdelen is erg groot, te groot.
Doe mij maar een Elcaro!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:09

Dees schreef:
Maar ster..wat moet je eigenlijk met ster? Het is slechts het bewijs dat je merrie ooit een dag had waarbij ze redelijk goed in haar vlees zat. !


Ja en kijk eens wie die merries met die goede resultaten voorbrengen, meestal de profs.

Het is jammer dat daar niet doorheen gekeken wordt.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:48

Een STER/KEUR merrie heeft verder 0,0 te maken met een goed sportpaard.
Kijk naar de Nederlands kampioen van 1999 ofzo (weet het niet precies) de Lux x Concorde van Hoppenbrouwers, kon nog geen hout springen.
Dus zo kun je zien dat heel die keuring weinig inhoud heeft, misschien wel leuk voor de fokkers, maar meer niet.

Een die lineair hoog scoort is in ieder geval al vrijwel nooit een goed springpaard, dressuur kan misschien nog. Maar ja, veel front, schuine schouder etc. is nou eenmaal funest voor een goed springpaard.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:34

Precies Rick je treft de spijker op z'n kop. En het effect wordt goed merkbaar, lees de column van Albert Voorn in de laatste Strengen en ziedaar het resultaat van het fokbeleid van de laatste jaren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:53

Lami schreef:
lees de column van Albert Voorn in de laatste Strengen en ziedaar het resultaat van het fokbeleid van de laatste jaren.


Uit die collumn is alleen af te lezen dat de Nederlandse springruiters hun goede Nederlands gefokte paarden naar het buitenland verkopen en de buitenlanders daar successen mee boeken.