stermerries t.o.v. geboren merrieveulens 2000

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 10:26

Niet juist.

Bekend uit de klassieke dressuur zijn de verhalen van de 60-40% procents gewichtsverdeling van een jong (dressuur)paard. een goed getraind paard zou de 50-50% benaderen.

Dat blijtk dus onzin. Uit onderzoek is bewezen dat dit niet het geval is door een aantal paarden over een "drukplaat" te laten draven, en dat het gewicht bij de paarden nagenoeg gelijk verdeeld is.

Dus een 3-jarige heeft net zoveel gewicht op zijn voorbenen tijdens het draven als LINGH (die bij mij staat voor ultieme gedragenheid)

Maw het is een optisch verschil.

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:29

foutje
Laatst bijgewerkt door Jaly op 01-08-03 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:29

foutje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:11

Met wat voor achterliggende gedachte wil je gaan meten dan? Denk je dat het iemand wat kan schelen? We willen gewoon een goed paard, en wat
CGJ12 al aangeeft, dat doe je door te kijken, waarnemen....en wat voor maat of weet ik wat voor prietpraat nog meer, maakt geen zak uit!

Zal zeker aan de zijlijn staan in Ermelo......

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:34

sarabande schreef:
Wie de schoen past trekke hem aan.
De Nederlandse sportpaardenfokkerij staat wereldwijd hoog aangeschreven.
Het zijn inderdaad de fokkers die het stamboek steeds geprest hebben om een koers bij te sturen.
Het stamboek zelf heeft belangrijke regels zoals b.v. gezondheidseisen ingebouwd.
De fokkers bepalen, zoals bij ieder stamboek het succes. Omschakelingen gebeuren niet in een generatie, de markt volgt de vraag. Voorbeeld Flemmingh: zoals al eerder gezegd het zijn de fokkers die van een als springhengst geimporteerde Holsteiner een dressuurhengst maken.
Als de fokkers ik heb het nadrukkelijk over fokkers, de sterke en zwakke punten niet wisten te onderscheiden, waren we nog steeds niet verder dan een veredeld landbouwpaard.


Daarom blijf ik op oerhollandse klompen lopen.
Ahold stond ook hoog aangeschreven en we hebben gezien hoe snel dat kan vergaan.
Het wereldwijd hoog aangeschreven, komt niet van deze generatie maar vooral van de vorige dat veredelde landbouwpaard. Maar helaas zijn die beste Groninger-en Gelderse stammen met hun uitstekende dragende skeletten OPTISCH (op papier LIJKT het alsof we ze nog hebben) en FEITELIJK (bij het werkelijk ZIEN, is er niets van over gebleven) volledig weggefokt. De Belgen bijvoorbeeld hebben beter hun klassieke bloed bewaart en beginnen daar heel langzaam, als aanmerkelijk kleiner stamboek, de vruchten van te plukken. Darco op nr. 11 in de WBFSH top 50 sires last ten years staat nog altijd 7 plaatsen hoger dan het hoogst geplaatste nederlanderse paard Jasper. En die was nog uit de oude doos van het veredelde Landbouwpaard. Wat is er mis mee om het skelet van Sineada en Heidelberg te veredelen?(en dat is niet hetzelfde als veranderen) Dan krijg je warmbloed(sport)paarden van het type Nimmerdor en daar was toch niks mee.
Wie heeft dan het fenomeen Dressuur-richting en Spring-richting bedacht? Toch niet de fokkers?
Een dressuurpaard dat NIET kan springen, wordt NOOIT een dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:35

Krack kan niet springen. Gaat me een beetje ver om dat geen dressuurpaard te noemen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 11:40

Anna42 schreef:
Wie heeft dan het fenomeen Dressuur-richting en Spring-richting bedacht? Toch niet de fokkers?
Een dressuurpaard dat NIET kan springen, wordt NOOIT een dressuurpaard.


Juist wel?

We hebben de tuigpaarden afgesplitst. Nu nog die springpaarden met die korte voorbeentjes.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:51

Anna42 schreef:
Een dressuurpaard dat NIET kan springen, wordt NOOIT een dressuurpaard.


En wat voor paard is Jazz dan? Die kan nog niet over een lucifer houtje springen en loopt toch echt GP!!!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 11:58

Jazz kan echt wel een M-parcours springen! Breng hem bij Marc houtzager en een Z-parcours lukt ook.

Het licht aan de ruiter!
Zelfs Samber sprong ooit een Z-parcours (onder de zus van Jur Vrieling ?)

en andersom: Kigali loopt nu bij Coby van Baalen. Die gaat vast en zeker de LT lopen (en toch blijft dat een WAARDELOOS dressuurpaard).
Als Coby nu Roman Nature bij Albert Zoer brengt wordt dat ook een nationale 1.30 springer. Die komt nog rond met een ezel!
Ik ken ook een volle tuiger die in Nedeland GP-dressuur liep >60%.

Toch zijn dit de uitzonderingen op de regel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:16

CGJ12 schreef:
Jazz kan echt wel een M-parcours springen! Breng hem bij Marc houtzager en een Z-parcours lukt ook.

Het licht aan de ruiter!
Zelfs Samber sprong ooit een Z-parcours (onder de zus van Jur Vrieling ?)

en andersom: Kigali loopt nu bij Coby van Baalen. Die gaat vast en zeker de LT lopen (en toch blijft dat een WAARDELOOS dressuurpaard).
Als Coby nu Roman Nature bij Albert Zoer brengt wordt dat ook een nationale 1.30 springer. Die komt nog rond met een ezel!
Ik ken ook een volle tuiger die in Nedeland GP-dressuur liep >60%.

Toch zijn dit de uitzonderingen op de regel!


Albert kan zo knijpen met die benen, daar gaat de slechtste springer nog een M parcours van springen Haha!

Maar Jazz springt toch echt beroerd hoor!!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:16

Zep schreef:
Krack kan niet springen. Gaat me een beetje ver om dat geen dressuurpaard te noemen.


Ik zal het nog een beetje verduidelijken. Wordt NOOIT een topdressuurpaard. Een hoed, een lange jas en zelfs een gerennomeerde naam maken van het dressuurpaard dat niet kan springen nog geen topdressuurpaard.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:25

Als Krak C geen dressuurpaard is en geen topper. Hoe komt het dan dat hij tijdens de WEG in Jerez op de 8ste plaats kwam? Hij is nog jong dus kan nog altijd verbeteren.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:29

Maar Jazz springt toch echt beroerd hoor!![/quote]

Hoe zit het dan met de verzameling (=lendenmechanisme), essentieel voor een dressuurpaard maar ook voor een springpaard, van Jazz? Is die beroerd of waardeloos om maar een woord van CGJ12 te gebruiken?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:17

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
Wie heeft dan het fenomeen Dressuur-richting en Spring-richting bedacht? Toch niet de fokkers?
Een dressuurpaard dat NIET kan springen, wordt NOOIT een dressuurpaard.


Juist wel?

We hebben de tuigpaarden afgesplitst. Nu nog die springpaarden met die korte voorbeentjes.......
[/quote]

Als je ze voor steeds hoger maakt, worden ze voor ook steeds zwaarder. Dit is funest voor een spring-en dressuurpaard. De mechanische verhoudingen raken dan zoek. Vooral als ook nog de pijp onderhands evenlang is als de bovenarm. Zowel bij een dressuur-als springpaard moet in de beweging het achterbeen eerst de grond raken en vervolgens, bij een optimale zwaartekrachtverdeling in het skelet, het voorbeen. Steeds meer en meer zien we een omgekeerde krachtenverdeling. Dressuurpaarden met dat veel te lange voorbeen krijgen allemaal het probleem in de verzameling en met name bij de passage en de piaffe.
Springpaarden moeten dat lange voorbeen met die lange pijpen over de balken worstelen. Door de vaak al veel te steile schouders worden de voorbenen niet meer naar de hals toegebracht maar steeds meer onder het lichaam gevouwen. Dat lange voorbeen gaat eerder nadelig dan voordelig werken. Optisch lijkt het wel ideaal maar praktisch is het een catastrofe.
Geen van de toptien hengsten, zowel springen als dressuur, in de WBSFH breeding guide heeft dat onbruikbare lange nederlandse voorbeen. Misschien staat er daarom geen enkele nederlandse springhengst meer bij de toptien en staat Maykel (nog uit de klassieke doos) als enige met dat "verkeerde korte" voorbeen nog net in de toptien dressuur. Dit zal wel met het fokkersniveau a la CGJ12 te maken hebben. Optisch moet je gewoon blijven volhouden hoe het zou moeten LIJKEN dan kom je praktisch bij het ZIEN vanzelf in de problemen.
Om dan toch maar even weer iemand van een uitzonderlijk hoog niveau (in ieder geval aanmerkelijk hoger en dat geef ik graag toe als de mijne)zoals Dr. Rau te citeren:
Allerdings vererbt sich nichts so zaeh als Fehler, und sie scheinen von den korrekten Material wie ein Magnet angezogen zu werden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 13:49

Laat ik dan maar geen duitsers gaan citeren.
........daarvan hebben we nog een paar fijne landbouwpaarden tegoed........

En ik vind het prima dat er geen nederlandse springpaarden in de WBFSH guide staan. Voor mijn part fokken ze die in Frankrijk en Duitsland. Interesseert me werkelijk geen zier. Mogen ze van mij Hans Horn en jou erbij hebben. Opgeruimd staat netjes.

Blijven we lekker alleen over met dressuurmutsen (dat quotje heb ik geloof ik gejat van iemand). Prima toch?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:34

CGJ12 schreef:
Laat ik dan maar geen duitsers gaan citeren.
........daarvan hebben we nog een paar fijne landbouwpaarden tegoed........

En ik vind het prima dat er geen nederlandse springpaarden in de WBFSH guide staan. Voor mijn part fokken ze die in Frankrijk en Duitsland. Interesseert me werkelijk geen zier. Mogen ze van mij Hans Horn en jou erbij hebben. Opgeruimd staat netjes.

Blijven we lekker alleen over met dressuurmutsen (dat quotje heb ik geloof ik gejat van iemand). Prima toch?


Dressuurmutsen olee!

Toch ben ik van mening dat dat lange voorbeen idd niet erg praktisch is. Een paard met een (iets) kort(er) voorbeen beweegt vaak ook makkelijker (mits het dier achter goed genoeg is natuurlijk).
Het ZIET er mooier en meer bergopwaarts UIT, maar volgens mij is het voor het dier zelf (en de bewerkelijkheid ervan) niet echt een pluspunt.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 14:47

Missouri schreef:
Dressuurmutsen olee!
.........
Het ZIET er mooier en meer bergopwaarts UIT............

maar volgens mij is het voor het dier zelf (en de bewerkelijkheid ervan) niet echt een pluspunt.



Tadaaa!!! Dat is het nu juist. Bij dressuur draait het toch voor de helft om schoonheid en gratie!......en dus een lang voorbeen (in het algemeen: lange benen)

......en ik heb het op stal net even aan de Jazzen gevraagd, maar ze vinden het zelf zeer praktisch, die lange voorbenen. Heeft alleen maar voordelen zeiden ze........
De buurman (geen Jazz) gaf aan duidelijk zeer gecharmeerd te zijn van de lange benen van de dames en vroeg me of ik geen regeling kon treffen met de orthopeed om zijn voorbenen wat op te rekken.......Zielige Paganini......

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:54

Op een paard wat van ellende niet weet waar hij die lange benen moet laten rijd je ook niet fijn. Constant gestruikel is voor de bolhoedjes ook niet te beoordelen!

Zullen we de Pennytaal verder achterwege laten? Ik heb ver genoeg gestudeerd om ook ABN te begrijpen... Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:54

CGJ12"]
[quote="Missouri schreef:
Dressuurmutsen olee!
.........
Het ZIET er mooier en meer bergopwaarts UIT............

maar volgens mij is het voor het dier zelf (en de bewerkelijkheid ervan) niet echt een pluspunt.



Tadaaa!!! Dat is het nu juist. Bij dressuur draait het toch voor de helft om schoonheid en gratie!......en dus een lang voorbeen (in het algemeen: lange benen)
[/quote]

Dat klopt. Gereden schoonheid en gratie. En niet als het paard stilstaat en deze stumper in de beweging zowat strompelt over zijn eigen lange, onbruikbare benen. Dan gaan de schoonheid en gratie er juist af. Rembrandt (toch maar weer een Duits paard) en de nederlandse Ferro hebben niet van die onbruikbare (slijtage-gevoelige) lange voorbenen.
De fantastisch, harmonieuze bewegingen van Ferro in zijn onovertroffen kuur, alles vanuit een perfect, ritmisch functionerende achterhand, met de klok gelijk, in een volstrekte balans, met een uitstraling, gratie en vuur, welke door geen enkele balletdanser (es) valt te benaderen, hebben niets van doen met een ongeschikt lang voorbeen. Maar met zijn goede dragende skelet, met de goede verhoudingen in dat skelet, met de goede verhoudingen tussen benen en romp en een perfect functionerende achterhand (=lendenmechanisme). Kan zo'n achterhand en zulke benen (kortweg zo'n paard als totaal) ook springen? Zeker weten.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 16:16

Anna42 schreef:
........alles vanuit een perfect, ritmisch functionerende achterhand, met de klok gelijk


Da's dan ook de enige reden waarom er zoveel zonen van Ferro aangekeurd zijn. Ferro vererft een zeer goed functionerend achterbeen, maar in het front zijn het allemaal "strompelaars in draf."
Ik heb Ferro nog meegemaakt in Marcel Schoenmakers......prachtige middendraf .....en dan terug naar de verzamelde draf......STROMPEL STROMPEL......

De eerste strompelaar van Jazz moet ik nog zien. Wellicht eentje uit een Ferro moeder.

Maarre .....ik ga hier nu even niet verder op in aangezien de bewering dat een lang voorbeen NIET GEWENST is bij mij zo debiel overkomt dat ik daar verder niet over discussieer. (evenals die vierkantsmodellen)

(ik wacht trouwens met spanning op het catalogusnummer van je merrie op de NMK)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 16:54

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
........alles vanuit een perfect, ritmisch functionerende achterhand, met de klok gelijk


Da's dan ook de enige reden waarom er zoveel zonen van Ferro aangekeurd zijn. Ferro vererft een zeer goed functionerend achterbeen, maar in het front zijn het allemaal "strompelaars in draf."
Ik heb Ferro nog meegemaakt in Marcel Schoenmakers......prachtige middendraf .....en dan terug naar de verzamelde draf......STROMPEL STROMPEL......

De eerste strompelaar van Jazz moet ik nog zien. Wellicht eentje uit een Ferro moeder.

Maarre .....ik ga hier nu even niet verder op in aangezien de bewering dat een lang voorbeen NIET GEWENST is bij mij zo debiel overkomt dat ik daar verder niet over discussieer. (evenals die vierkantsmodellen)
[/quote]

Als je je kennis nog wat wilt verbreden, mag ik je misschien nog een ideetje aan de hand doen. Ik weet dat het debiel overkomt, maar ja mijn geestelijke bagage reikt niet verder. Dan zou ik je willen adviseren eens het uiterst leerzame boek van H.J. Koehler 'Pferdekenner und Fehlergucker' te lezen en vooral te bestuderen.
Een citaat uit het bovendoelde boek:
'Je kunt het keren of wenden: wie een paard beoordeelt kijkt meestal eerst naar de benen en de "fouten". Helemaal verkeerd, maar het is een ritueel van alle volkeren en alle tijden. Het is de ouverture tot het met de ogen aftasten van het exterieur, op zoek naar fouten, voordat men ten slotte een oordeel kan vellen over het schepsel dat daar als "produkt" tegenover al die mensen staat, roerloos, terwijl het door vele ogenparen wordt ontleed - om zich daarna en liefst volgens de verwachtingen te tonen en zijn werkelijke waarde of waardeloosheid pas dan te openbaren. Of omgekeerd: niet te laten zien wat het als "standbeeld" beloofde'.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:09

Citaat:
De eerste strompelaar van Jazz moet ik nog zien. Wellicht eentje uit een Ferro moeder.


Ik heb er al wel enkele van gezien hoor!

Citaat:
Da's dan ook de enige reden waarom er zoveel zonen van Ferro aangekeurd zijn. Ferro vererft een zeer goed functionerend achterbeen, maar in het front zijn het allemaal "strompelaars in draf."
Ik heb Ferro nog meegemaakt in Marcel Schoenmakers......prachtige middendraf .....en dan terug naar de verzamelde draf......STROMPEL STROMPEL......


Kijk hier, een ultieme verzameling. Is in mijn ogen geen gestrompel hoor.

Afbeelding

Ik heb het hem zelf al mooier zien doen. Hoe verklaar je dan dat Jazz toch wel meer problemen vertoont, als het gaat om zo een ver doorgedreven verzameling, dan Ferro (is misschien een eigen visie).

Wat die voorhand betreft.

Afbeelding

Afbeelding

Ra ra!!! Waar zit het verschil?

ik geef toe dat het voorbeen van Jazz mij ook wel meer aanspreekt, komt meer uit de grond, is idd langer,...!

PS: geen enkele discussie is debiel hoor. Het zijn zij die ze durven aan te gaan die waarschijnlijk niet als een debiel achterblijven Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:28

Maar dat een kort voorbeen gewenst is voor een dressuurpaard... Dat is een "logica" die mij volkomen ontgaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:00

Het moet niet gekker worden........................Krack die volgens "kenners"( al moet ik zeggen dat ik daar al niet meer in geloof) geen dressuurpaard is. Jazz die te lange voorbenen heeft.

CCgj, heb net ook even aan de dames en heren Jazz gevraagt, ook hier in Loosdrecht hebben ze geen enkel probleem met dat voorbeen. De Ronaldo is zelfs pissig dat hij ze niet heeft.

Anna...............lijkt mij inmiddels allemaal vrij duidelijk, als jij nou weer arabieren gaat fokken, gaan wij fijn gewone sportpaarden fokken.

Verder ben ik het volkomen eens met CCGJ, en dat komt niet vaak voor trouwens. Ik zie ook 10 keer liever een Jazz dan een Ferro.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:11

Anna42 schreef:
[Ahold stond ook hoog aangeschreven en we hebben gezien hoe snel dat kan vergaan.
[/quote]


Na je gelijk met uitspraken van voor de sportpaarden fokkerij te hebben willen bewijzen, krijgen we nu een grootgrutter.
Wanneer komt Anton Geesink(de judo-er bedoel ik dus)
Enne ook ik ben benieuwd naar dat NMK paard,