RIJTYPE of FOKTYPE???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:13

Hé, Missouri dan moeten wij opnieuw tegen elkaar opkampen in Ermelo. Die van mij stond net naast de jouwe. Zelf heb ik mijn merrie ook niet echt zien lopen. hield het veulen vast zodat de merrie niet gehinderd zou worden en had mijn handen vol aan het veulen. Volgens mijn vader liep de onze goed maar kon nog beter. Moest een beetje wakker gemaakt worden. Heb ondertussen voor de komende haar krachtvoer nog iets meer verhoogd. Het schijnt dat de jury lange tijd getwijfeld heeft tussen jouw merrie en de mijne. Jouw merrie heeft wel een iets edeler hoofd dan de mijne.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 09:20

Volgens mij gaat het daar zo: eerst worden ze per rubriek gekozen, en dan in de kampioenskeuring 's middags wordt het hele zwikje bij elkaar gegooid en daar weer een kampioen uit gekozen... uiteindelijk moeten alle 1st geplaatsten tegen elkaar.
(Die van mij liep ook niet zoals ze normaal kan... in Ermelo ga ik zelf jagen!!) Haha!

Strak plan, NRPS en KWPN bij elkaar... Haha! Haha! ik vind het toch jammer dat Silly nu geen bovenbalk heeft!!!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:58

Voor zover ik mij goed herinner gaan de eerste 2 per rubriek door naar de finale ronde (voor het kampioenschap). In de finale komen alle paarden samen in de ring waar ze rond stappen tot jury of ringmeester roept welk nr moet aandraven. Meestal komen ze per catalogusnr binnen en moet degene die eerst loopt ook het eerst aandraven. Nadat het laatste paard heeft gedraaft roept de jury of ringmeester welke paarden de ring moeten verlaten. na overleg natuurlijk. Daarna begint weer alles van vooren af. rondje draven overleggen, paarden die de ring verlaten. Dit alles gaat zo door tot de laatste 3 paarden. Uit die 3 komt dan de kampioen. Mijn paard zal de finale wel niet halen (moest dit zo zijn dan zou er een mirakel zijn gebeurd) maar ik hoop wel dat ze het ster predikaat zal halen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 12:58

Dat zal toch wel, liep goed genoeg imo!! We zien het wel... maar het wordt in elk geval een lange spannende dag. Ik hoop dat deze jury mijn merrietje minder foktypisch vindt Haha!

Ik had trouwens ook helemaal geen kruisje bij "schoudervrijheid" ???

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:05

Hé, heb jij het formulier al gekregen van de stamboek opname? Normaal krijg je dat toch pas na de nat. keuring?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:07

Tip : huur een box in Ermelo als je daar verwacht de hele dag te zijn. Je paard zal zich beter ontspannen. Spreek uit ervaring.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 13:10

petraaken schreef:
Hé, heb jij het formulier al gekregen van de stamboek opname? Normaal krijg je dat toch pas na de nat. keuring?


Ik kreeg het thuisgestuurd! Oja en de box was al geregeld, op vrijdag zelfs kunnen we al terecht.

Ik vind het wel jammer dat ze bij het nrps zoveel spelfouten maken... ik heb geen Inver Rebel in de 3e generatie maar Lt. Generaal! Maar dat ff by the way.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:34

Ik weet dat je er kan overnachten maar dat is niet ideaal voor een merrie met veulen (box is niet groot genoeg).

Dus jij hebt het formulier per post gekregen. Tot nu toe heb ik zelfs de brief met de tijdsindeling nog niet ontvangen of die moet vandaag in de bus zitten. Misschien ontvang ik dat formulier ergens volgende week.

Nog een vraagje. Wat vond je van ons veulen. Je mag gerust eerlijk je mening zeggen hoor. Ik ben zelf kritisch op mijn paarden.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:28

Ik heb een kopie gekregen maar het origineel krijg ik pas na de nationale. Ik train nu voorzichtig mijn paard, want op de keuring was Ro 3 maanden niet getraind. ik verwacht dat ze op de nationale 10X beter loopt. Wel een mooie foto van Ro wel jammer dat het binnen was buiten toont ze mooier. Ik heb er echt zin in en hoop dat Ro in de finale komt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:52

Tjonge, er zitten hier blijkbaar meer NRPS fokkers en eigenaars op dit forum dan op het NRPS forum zelf.

Hopen we niet allemaal dat we in de finale terechtkomen? Zelf blijf ik graag realistisch vooral omdat mijn merrie dit jaar pas voor het eerst een eerste premie kreeg (als veulen en als 2 jarige kreeg ze slechts een 2de premie). Dus mijn dag zal al geslaagd zijn als mijn paard het ster predikaat behaalt. Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 18:51

petraaken schreef:
Nog een vraagje. Wat vond je van ons veulen. Je mag gerust eerlijk je mening zeggen hoor. Ik ben zelf kritisch op mijn paarden.


Van Rubiquil toch? Van wat ik me kan herinneren vond ik hem iets plat in de rug/kruis (ik weet niet hoe ik dat anders moet zeggen), maar de beweging was zeker best. Mocht alleen wat losser, maar dat was ook een heel eind spanning denk ik?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 18:53

Merilyn schreef:
Ik heb een kopie gekregen maar het origineel krijg ik pas na de nationale. Ik train nu voorzichtig mijn paard, want op de keuring was Ro 3 maanden niet getraind. ik verwacht dat ze op de nationale 10X beter loopt. Wel een mooie foto van Ro wel jammer dat het binnen was buiten toont ze mooier. Ik heb er echt zin in en hoop dat Ro in de finale komt.


Daarom ga ik ook zelf jagen in Ermelo. Silly zet echt niet zomaar haar staart op de rug!
Ach, ik vind mijn eigen paard het mooist, zelfs als ze laatste wordt. En dat vindt iedereen toch!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:30

Hé, nu herinner ik mij dat de jury dat ook vond dat ze een plat kruis had. Het vreemde is dat ze niet altijd zo loopt of staat. Ze kan haar kruis heel plat maken maar ook heel erg laag hangend. Haar moeder deed dit ook toen ze een veulen was. Het is inderdaad een veulen van Rubiquil. Het veulen gaat mee naar Ermelo misschien helpt het om mijn merrie aan het ster predikaat te geraken.

Heeft jou Silly al een veulen gehad of is ze nu drachtig?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 09:29

Nee, Silly is gewoon dik, hahaha! Haha!
Ik zou best een veulen willen maar ik heb een beetje moeite met het kiezen van een hengst. Het zijn er ook zoveel! Ik zat zelf te denken aan Sandro Hit...
Silly gaat eerst de sport invoordat er een veulentje komt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:35

Silly, is in mijn ogen helemaal niet dik. vond haar best goed staan. Ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig of je al met haar had gefokt of zou fokken. *LOL*

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 09:52

Op stal zijn de meningen daar anders over! Haha! Ach, de jury vond haar toch een foktype... whahahahahaha

Dan moet jij denk ik wel erg vroeg naar Ermelo vertrekken als je op zaterdag gaat?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:57

Missouri"]
[quote="Merilyn schreef:
Ik heb een kopie gekregen maar het origineel krijg ik pas na de nationale. Ik train nu voorzichtig mijn paard, want op de keuring was Ro 3 maanden niet getraind. ik verwacht dat ze op de nationale 10X beter loopt. Wel een mooie foto van Ro wel jammer dat het binnen was buiten toont ze mooier. Ik heb er echt zin in en hoop dat Ro in de finale komt.


Daarom ga ik ook zelf jagen in Ermelo. Silly zet echt niet zomaar haar staart op de rug!
Ach, ik vind mijn eigen paard het mooist, zelfs als ze laatste wordt. En dat vindt iedereen toch!!
[/quote]

Ja tuurlijk vind iedereen zijn paard natuurlijk het mooist, maar ik weet best dat er veel betere lopen dan de mijne Haha! Haha!
Als 3 jarige was Ro 7e in de overall finale NRPS. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat. Ik ga zeker kijken naar Silly het is echt een mega gave merrie!!!!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:01

Merilyn schreef:
Ja tuurlijk vind iedereen zijn paard natuurlijk het mooist, maar ik weet best dat er veel betere lopen dan de mijne Haha! Haha!
Als 3 jarige was Ro 7e in de overall finale NRPS. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat. Ik ga zeker kijken naar Silly het is echt een mega gave merrie!!!!!


O, dan heb je echt wel een goeie hoor! Ik denk dat de Jetstream of anders de Ferrolan favoriet is. Het komt ook niet vaak voor dat een "oudere" (dan 3 jaar) merrie wint.
Ik lijk wel een klein kind, ik vind het echt spannend! Mijn pony's deden het ook altijd goed, maar das echt weer heel anders.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar jouw veulentje. We moeten zeker meeten in Ermelo!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:57

Oeps, dat wordt een hele zware reeks zo te horen. Inderdaad dat wordt heel erg vroeg opstaan voor mij. Moet mijn merrie ook nog vlechten die morgen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 13:38

Wat ik me ook afvraag is waarom er zoveel oud-nationaal kampioenen niet meer komen dit jaar. (bv. parabola, die een 2e premie had en flairS, en zo nog wat anderen.) Het kan aan mij liggen, maar neem Parabola (wellborn). Die was vorig jaar kampioen en nu een rood lintje???

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:01

Ik dacht eerst dat ik mij vergistte toen ik dacht dat Parabola vorig jaar kampioen was. Maar jij bevestigt dus mijn vermoedens. Tja vreemd dat ze nu plots slechts een tweede premie krijgt. Misschien was haar conditie niet goed. Vooral als je ziet dat ze een paard voor stellen dat duidelijk te mager staat zoals die junior merrie zaterdag. Dat vond ik toch echt jammer dat zo'n paard voorgesteld wordt. Niet dat ze mij bekoorde qua bouw of gangen maar je kan tenminste toch je paard in een betere conditie voorstellen. Vond dat die van mij best zwaarder mocht staan, maar ja 2 weken na de geboorte van het veulen viel het mij op dat ze veel vermagerd was sedert dat Ramona geboren was. Dus snel maar haar aantal voerscheppen verhoogd en nu opnieuw het voer verhoogd. Maar ze krijgt het nu in 3 porties ipv 2.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 14:06

Die junior was echt heel erg mager. En dat meisje zei nog "ja, dat komt door al die wedstrijden de laatste tijd" .
Geef hem dan gewoon meer eten is mijn mening... tsk tsk tsk.

Maar ja. parabola was wel wat dunner dan vorig jaar, maar ze is nu pas 2... en ze liep echt heel behoorlijk!!??!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:16

ik heb haar niet gezien dus ik kan niet zeggen hoe ze liep of gebouwd is. Vindt wel vreemd. Als jaarling staan toch niet zo mooi in model dan wanneer ze 2 zijn dacht ik. Je moet al een heel mooi jaarling hebben om te kunnen winnen van een 2 jarige.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:40

ja silly was kampioen,maar dat was ook mede dank aan mijn vlechtjes.
nu ermelo nog.!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 22:42

maverick schreef:
ja silly was kampioen,maar dat was ook mede dank aan mijn vlechtjes.
nu ermelo nog.!


offtopic, hihi
Erg foktypische vlechtjes!! sorry... ben flauw...