Wat moet ik nou met dit veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 17:09

Weet je zeker dat je niet kan langskomen fokker? snik snik..

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:17

Gewoon beginnen en vertrouwen in je zelf hebben en heel erg stug zijn
Probeer eerst maar eens zelf en laat dan maar even weten hoe het gegaan is

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:32

Je moet geduld hebben.
Ik heb nu ook een veulen waarvan ik het vertrouwen moet winnen, ook 11 dagen.
Ik ga vlakbij de merrie enzo zitten en maak mezelf klein.
Het veulen moet eerst maar eens naar jou toe komen en niet anders om, sommigen vinden dit veels te lang duren enzo.
Ook al laat het veulen zich niet meteen aaien, maar als het veulen toenadering zoekt is het al een hele overwinning.
Maar het helpt wel, en vooral niet vergeten de merrie aandacht te geven.
Als je alleen maar achter het veulen aanloopt word de merrie jaloers.

Vooral rustig blijven.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:48

sarabande schreef:
Dan zet je moeder in een andere stal of anderen houden moeder vast.
Er zijn vast wel een paar potige paardemannen te vinden die het spul voor je temmen.
Als je daar niet snel een oplossing voor vind heb je straks een levensgevaarlijk paard.
Een veulen van 11 dagen is nog wel te veranderen.
Maar als je dat nu niet aanpakt en je wilt het zelf opfokken ga je 3 onplezierige en wellicht gevaarlijke jaren tegemoet



Absoluut ONEENS met wat je zegt.
Dit veulen moet helemaal niet getemd worden, brutale krengen die je over het erf slepen moeten getemd worden. Geen bange veulens.

Ik heb NET hetzelfde veulen gehad als Esme, je kon niet in een straal komen van 10 meter of ze stond weer aan de andere kant van haar moeder (mams viel overigens niet aan, das het enige verschil)
Uiteindelijk was ze dik 2 maanden vooraleer ik ze voor het eerst sinds de geboorte (toen ze nog geens 5 minuten oud was) heb kunnen aanraken.
DIK 2 maand!!!

Uiteindelijk toen ze zonder problemen te aaien was heeft ze een halster aan gekregen, 1 rondje door de stal gesprongen en klaar. Maar dus ook echt klaar, dan was het gewoon goed. (was ze ongeveer 2.5 maanden)
Week later aan een lijntje leren lopen, heeft me welgeteld 3 dagen gekost en veulen had het door. (toen was ze iets van een maand of 3)
Ze heeft me NOOIT getrapt of gebeten, dat was de allergrootste knuffelkont die je je maar kon voorstellen, sinds die knop was omgedraaid was ze tot op het ergerlijke af niet meer van je weg te slaan. Nu is ze een jaarling, ze heeft een nieuwe baas en die is ontzettend blij met haar én onder de indruk van haar brave en meewerkende karakter. Niets dan woorden van lof hoor ik van hem, ook mensen die op visite komen vinden het een knuffelbeer.

En dat terwijl ik een veulen had waar je de eerste maanden nog geeneens kon naar kijken of ze was al weg!

Ik vind het dus onzin om te zeggen dat dit een gevaarlijk veulen word/is. Beestje is duidelijk gewoon bang en wantrouwend want het durft geeneens z'n wei uit. Heel erg bekend al zeg ik het zelf, maar dan ook heel erg bekend ....

Bange veulens mag je net niet overvallen met enkele potige mannen. Tenzij je een voor het leven getraumatiseerd paard wilt, dan moet je dat zeker doen.

Wantrouwen is niet op te lossen met ineens een strijd aan te gaan die het veulen geeneens wil voeren. Bang is bang, je kunt ze niet commanderen "en nou ga je niet meer bang zijn" net zo min dat je tegen een blinde kan zeggen en nou ga je zien!

Wat ik heb gedaan is me aanpassen aan het veulen haar tempo. En vergis je niet ik was het op een gegeven moment ook spuug en spuugzat met dat kreng. Wat uiteindelijk dé oplossing heeft gegeven bij mij is het samenzetten bij een dominante jaarling die ze zag als erg leuk speelvoer.
Dat was dus ook een pony, die ook pony-taal sprak en het veulen dus ook kon dingen kon vertellen die ik absoluut niet kon.
Uiteindelijk is dit probleem in ocharme 12 luttelige uurtjes opgelost en ik heb er niets mee te maken. 's Morgens met z'n alle op de wei, 's avonds had ik een totaal ander veulen, je herkende ze écht niet meer.
Tot op het ergerlijke af niet van je weg te krijgen, maar liever dat dan de dag ervoor.

Ik heb ook de tip gekregen om dagen in de wei te zitten. Je kunt er op rekenen dat ik daar weken heb gezeten zonder dan ook maar enige vooruitgang te boeken. Ik weet dat het bij sommige veulens werkt maar er zijn er waar dit gewoon niet voor opgaat en dan moet je wat anders verzinnen. Ik ben geheel toevallig tegen de oplossing aangelopen omdat ik de hoop al had opgegeven en de kudde weer bij elkaar wou hebben.

Ik zou ondertussen zeker niet stoppen met het in de wei zitten, wie weet haalt het bij jouw wel wat uit. Maar ga alsjeblieft niet aan de slag met enkele potige mannen want dat is echt funest voor je veulen!

Methode van _Rick lijkt me overigens ook geen lekkere. Enig idee wat er dan in zo een beestje omgaat als het alsof de duivel achter hem aanzit vast staat in een stal. (heb je meteen een veulen dat de stal niet meer in wilt, goed idee hoor)

Bang is bang, en dan moet je er net voor zorgen dat ze weet dat het allemaal niet eng is en dat ze op jouw kan rekenen. En dat doe je niet door te dwingen en te eisen. Worden ze alleen maar onzekerder van.

En ik kan het weten. Heel goed zelfs.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:50

Kan je de merrie met het veulen niet klem zetten?
Ik had dit jaar ook een veulen wat zich absoluut niet liet vangen. Niet op stal, niet in de wei, steeds bleef de merrie ertussen.
Het veulen was toen al zo'n 2,5 maand oud en liep dag en nacht op het land.
Ik heb ze samen in de opvoelbox gezet. Veulen had het vertrouwen omdat de moeder erbij was en ik kon veilig het halster omdoen omdat ze klem stonden.

Dit was 3x nodig en daarna hebben we 2 weekenden alle tijd besteed aan de merrie en het veulen omdat ze mee op shows gingen. De 1e keer was de 3e keer dat het veulen een halster om had en de 1e keer dat ze aan een touwtje liep.
Nu is ze mak, in het land kan je het halster om doen en zonder problemen loopt ze de vrachtwagen op en af.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:53

Loolapelooza schreef:
(mams viel overigens niet aan, das het enige verschil)


Lijkt me een cruciaal verschil. Als een merrie vreemden aanvalt wanneer ze een veulen heeft is dat te accepteren. Maar de eigen vertrouwde mensen die haar eten geven en die ze kent, dat is een ander verhaal.

Dat brengt ze dus over op haar kind en jij wilt haar dat ongestoord maanden lang laten doen Verward

Omdat juist die merrie zich zo gedraagd zeggen alle ervaren mensen hier, vergeet die merrie even en probeer het vertrouwen van het veulen te winnen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:57

Loolapelooza, verschil is ook dat ze ermee naar de keuring wil, en dus geen maanden de tijd heeft. De moeder moet aangepakt worden, het veulen niet, die doet in feite niets verkeerd, maar moet wel mak gemaakt worden, anders neemt het straks het gedrag van de moeder over.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:23

sarabande"]
[quote="Loolapelooza schreef:
(mams viel overigens niet aan, das het enige verschil)


Lijkt me een cruciaal verschil. Als een merrie vreemden aanvalt wanneer ze een veulen heeft is dat te accepteren. Maar de eigen vertrouwde mensen die haar eten geven en die ze kent, dat is een ander verhaal.

Dat brengt ze dus over op haar kind en jij wilt haar dat ongestoord maanden lang laten doen Verward

Omdat juist die merrie zich zo gedraagd zeggen alle ervaren mensen hier, vergeet die merrie even en probeer het vertrouwen van het veulen te winnen.
[/quote]

ja ben ik het mee eens....

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:35

Vraag eens aan Jasmijn of zij je kan helpen, ze is heel goed met veulens en ze woont bij je in de buurt.

Onze merrie was ook heel beschermend maar zodra ik haar het halster om had en vastzette was het ok. Daarna kon ik het veulen met de kont in de hoek zetten, hield haar dan met mijn ene arm om de hals vast en deed met de andere hand het halster om. Dat werkt makkelijker met zijn tweeen overigens.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:42

ow haha 11 dagen, ik las 11 maanden.....

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:01

Ik denk idd dat je best een probleem hebt. Het veulen leert van de merrie om mensen te wantrouwen. Immers mams reageert heel raar als er mensen in de buurt komen. Het valt niet mee om dan het veulen te leren dat mensen niet eng zijn.

Kun je de merrie wel vastpakken in de wei? En reageert ze dan nog agressief als je haar eenmaal vast hebt? Ik denk dat je het zo misschien moet proberen. Pak de merrie aan een touwtje of longeerlijn en blijf zo bij haar in de buurt. laat de merrie gewoon grazen en wandelen. Wanneer de merrie dan niet meer raar op jou reageert dan leert het veulen dat jij helemaal niet zo eng bent. Er zijn maar weinig veulens die helemaal niet aan hun nieuwsgierigheid toegeven, maar dat kan wel wat tijd kosten. Het zal ook wel niet in 1 keer lukken, maar telkens als het veulen wat dichterbij komt beloon het dan met je stem, probeer niet te snel het veulen te grijpen, maar heb geduld. Eerst een aai over de neus, hals en zo kun je steeds verder komen. Misschien wordt de merrie daardoor ook wel minder aggressief.
Wanneer je het halster om moet doen moet je er eigenlijk wel iemand bij hebben. Je kunt denk ik niet de merrie tegelijk vasthouden en het veulen het halster om doen. Dat vinden ze vaak toch wat eng zo'n eerste keer. En als het dan niet lukt en het veulen weer wegloop, moet je het vertrouwen weer opnieuw zien te winnen.
Wat ook nog wel wil helpen is om zo'n merrie naar vreemd terrein te brengen. Niet het veulen pakken in haar eigen stal, maar bijvoorbeeld in een ander hok of wasplaats met 3 muren.

Succes ermee en kijk inderdaad wel uit!
Overigens kun je je afvragen of je met zo'n merrie nog meer veulens wilt fokken. Erg lollig is het niet zo lijkt me.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 19:20

bedankt allemaal voor het advies!

Ik kan de merrie zelf nu heel goed vangen op het land. Soms doet ze nog wel boos maar ik win al heel snel en dan heb ik haar. Daarna is ze rustig en mag ik gewoon aan haar frunniken enzo. Het veulen blijft dan op een afstand, gekke is dat het veulen niet aan haar moeder hangt. Ze loopt rustig van haar weg. Dus als ik erbij sta blijft ze ook gewoon op 10 meter afstand staan, of ik nou bij haar moeder sta of niet. Zodra ik wegloop met moeder reageerd het veulen wel, alleen moeder dan dus gelijk ook heel heftig. Ik kan haar wel onder controle houden.

Is het een idee om haar nu samen te gaan zetten met de andere paarden? En daarmee bedoel ik 2 shetlanders. Moeders vind dat wel best, ze is wel beschermend maar misschien word dat dan ook minder. Verder kan het veulen dan ook eens "anderen" dan haar moeder ontmoeten.
En misschien als ik dan de wei in kom (dan komen de shetjes dus) dat ze mij ook gaat associeren met iets leuks?

Ik heb idd ook geen fijn gevoel met het veulen vangen als een cowboy en een halster omraggen. Volgens mij krijg je haar daarna nog steeds niet te pakken. Ik heb hier 2 shetlanders gehad die tot hun 1e jaar geen mens hadden gezien, die hebben we ook halster omgedaan onder dwang en daar heeft de een goed op gereageerd en de ander is nu nog banger lijkt wel...

Toen Maddox nog maar een dag oud was ging ik al in het land zitten. Dan zat ik naast het hek zodat ik eronder weg kon rollen als de moeder op me af kwam. Maddox was toen helemaal niet bang en kwam heel de tijd op me aflopen, maar moeders rende er als een gek tussen en begon ruzie te maken.

Nu kan ik dus moeders aan en handelen, maar is veulen al te ver bang van me..

Ik ga denk ik iedere dag maar het land in nu na mijn werk, dan geef ik Nuala haar eten (geeft erg veel afleiding) en ga ik zelf erbij zitten. Misschien dat het veulen op die manier aan mij went..
Ik denk dat ik mezelf hier lekkerder bij voel dan op de dwangmatige manier. En al halen we het niet voor de keuring.. tja dan kunnen we niet gaan. Dan moet ik iets anders regelen want veulen moet wel papieren krijgen natuurlijk.

Of ik nog met Nuala wil dekken weet ik niet. Ik ga het denk ik nog 1x proberen. Het is een stermerrie en ze fokt goede grote veulens. Alleen is ze een moelijke moeder en fokt ze veel effen. Als ze nou mooi bont fokte had ik dat dominante voor lief genomen. Volgend jaar probeer ik het nog 1x met een hengst die altijd bont fokt (tot nu toe) komt daar weer effen uit of word dat weer een hel dan is Nuala klaar met fokken. (weet je ook gelijk waarom ze is verkocht vanuit Engeland op haar 7e, nog helemaal groen en dus altijd fokmerrie geweest)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:20

Vertrouwd de merrie je weer ????? Dit is het aller eerste behandeling !!!
Hoe wil je een veulen benaderen als de merrie je niet vertrouwd en daardoor 'alarm' gedrag uitseind naar het veulen!
Veulens zijn HEEL nieuwskerige wezens ... ze kunnen het gewoon niet laten! Dus geduld. Ik heb een merrie die moordend agressief wordt na de geboorte en echt niet tot rede vatbaar is tot het beestje +/ 10 dagen oud is. Het duurt zo lang voordat ik bij mijn merrie kan komen laat staan het veulen aanraken. Kalmte bewaren, niet te veel drukte en tijd, en het lukt wel.

ABSOLUUT NIET een beschermde moeder uit de stal sleuren om dan HAAR veulen op te sluiten en probeer te vangen en vast te binden. Je riskeert niet alleen je eigen leven maar die van het veulen en zijn vertrouwen wordt misschien voor goed beschadigt!!

Als je terug kontakt heeft met je merrie, ga stapend wandelen met haar op de wei en laat het veulen z'n gang gaan. Blijf af en toe stil staan als het veulen dichtbij moeder komt. Verder negeer het! Dit is een oefening van volgen !! Als het door heeft dat je geen gevaar bent en moeder naar je 'luisterd' dan komt het wel naar je toe want het ziet je als een van de kudde. Een maatje die min of meer hetzelfde maat heeft maar dan met twee benen *LOL* Hoe lang dit duurt ... ligt er aan hoeveel schade al gericht is in vertrouwen verlies en hoeveel geduld jij nog kan opbrengen.
Als het veulen je vertrouwd dan kan je beginnen met aanraken, krabben, 'betasten', aaien, omhelsen enz enz. Na deze fase doe je de halster aan. Hiervoor heb je wel een extra persoon nodig die de merrie kan vast houden EN ja, het makkelijkste plaats is in de stal.

Ik moet ook bijna alles alleen doen en neem mij tijd ervoor. Het lukt wel! Alleen wat geduld. Voor het beestje een maand oud is heeft hij/zij zijn halster aan en gaat het mee op wandelingen!
Als je wilt, stuur mij een PB en leg ik uit hoe ik de halster training begin. Te lang verhaal/uitleg voor deze pagina.