topaanvoerder bij NIET OPGENOMEN merries 2003

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

topaanvoerder bij NIET OPGENOMEN merries 2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 16:17

Ferro voert de lijst aan met 7 van de 57 (12.2% ) Niet te filmen.

Het vervolg van de lijst ligt een straatlengte daarachter. Deze hengsten hoef ik niet te noemen, want die liggen onder de 5% en maken mekaar niks (meestal 1 per hengst).

Maar dan als negatieve uitschuiter Ferro!
Juist zo'n keurhengst.

Ik denk dat de KWPN inspectie zich nu wel even achter de oren krabt!

CGJ

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:24

Zouden ze kiezen voor meer bloed spreiding?
Het valt me wel op dat veel Gribaldi's ster worden, en de Flemmingh's blijven het ook goed doen.

Waarom zouden ze zich achter de oren krabben, als je ziet naar de nafok van Rhodium, Metal enz.
Daar komt de invloed van Ferro weer in voor.
Dus zo erg is het helemaal niet.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 16:33

Ik heb het volledige lijstje hier voor me liggen (gesorteerd op vader) en Gribaldi en Flemmingh doen het weining beter dan de andere dressuurhengsten.

Van de lineair gescoorde paarden van 3 jaar wordt ongeveer 40% ster bij Gribaldi / Flemmingh / Cabochon. Jazz zit wat hoger en haalt de 50%.
Houston zit zoals altijd op de top en haalt 8 uit 13 (=meer dan 60%).

Als ik de lijsten definitief heb kan ik ze wel even publiceren.

CGJ

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:40

niet opgenomen = afgewezen bedoel je? ben vandaag niet helemaal helder.. was me al wel opgevallen dat ze dit jaar ook zeer streng hebben gekeken naar de correctheid van de beenstand. Ietsje frans oid was absoluut niet sterwaardig.
Zijn er over heel nederland maar 13 Houstonmerries aangeboden voor stamboekopname???
En hoe lijkt t met Krack? Maar, blijft de vraag, wat is er mis met de Ferro's? Weet niet precies hoe t werkt, maar als je merrie niet opgenomen wordt in het stamboek moet er exterieurmatig toch in ieder geval wel een duidelijk aanwezige 'fout' zijn, of niet?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 16:45

Krack ziet er prima uit nl: 39 uit 68 = 57% (1 afgewezen)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 16:48

.......en ja NIET OPGENOMEN = AFGEWEZEN = terug naar huis = zowat het ergste wat je als fokker kan overkomen = etc etc

Vroeger werden dan de papieren ingenomen (zijn en blijven eigendom van het KWPN).
Ik weet niet of dat nog zo is, maar je zal er dan maar 1 van die 7 hebben!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:48

En doe je dit bij alle hengsten of alleen dressuur gerichte hengsten?

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:51

Dank je, heb ze zelf ook wel vrij hoog nl., incl. een fijn karakter.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 17:06

Ik heb een lijst(JE??) van het gehele KWPN-bestand. Ik wil het wel publiceren, maar de omvang is wat groot. Het is een Excel bestand, maar het lijkt me beter dat ik het even inbreng op de AS400. Windows begint namelijk aardig te piepen bij het filteren en sorteren.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:07

ben wel benieuwd wat voor een bloed er verder nog achter zit.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:08

Dit vind ik wel erg kort door de bocht. Ik ken genoeg Ferro dochters die dit jaar ster geworden zijn en vooral veel uit Ferro moeders maar dat wordt niet meegenomen in dit statje.
Als je gaat bekijken hoeveel sterdochters Ferro heeft van al zijn nakomelingen is hij bijna topaanvoerder.

Dat is hetzelfde als een hengst 10 nakomelingen heeft en er een paar afgewezen worden, dan is het een hoog uitval percentage.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:09

Oei nu word het technisch Lachen
Hoe doet Good Times het en Indoctro?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:56

Nou, ben wel eens benieuwd naar de rest.
Hoe is het met D-day?

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:13

Dit is zeker kort door de bocht. Dus als er van een hengst één merrie aangeboden én opgenomen wordt, heeft deze hengst een score van 100% en staat bovenaan! Wordt er nergens gesproken over de merries die gebruikt worden bij de 'laag' scorende hengsten??

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:02

Even ter verheldering: dus zoveel zijn er niet opgenomen in het hoofdstamboek? Waren ze dus kreupel? veterinair afgekeurd? Op wat voor gronden werden die merries naar huis gestuurd? Uit wat voor moeders kwamen die (meestal dekken zoeken veel fokkers met mindere merries juist predikaathengsten op?) Statistieken op zich zeggen niet altijd alles, je moet ook de moeders meenemen. Maar anders, is het een behoorlijke klap in het gezicht. Niet opgenomen in het hoofdstamboek kan maar twee dingen betekenen volgens mij:

1) Veterinair afgekeurd
2) Niet herkenbaar als warmbloedpaard.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:47

als er op 10 nakomelingen 7 worden afgewezen is het veel
maar als er 7 van de 500 worden afgewezen klinkt het al heel anders
ligt er een beetje aan hoeveel nakomelingen er van een hengst worden aangeboden
ferro is een vrij gewilde hengst , word ook op genoeg merries gezet die kwa bouw en ook wel bloedvoering totqal niet bij de hengst passen
maar ja ferro is in dus prak er maar op
zo gaat dat met een hoop hengsten die "in"zijn
beetje perspectief is wel nodig in dit soort gevallen
ik ban daan ook benieuwd hoeveel merries er van die hengsten zijn aangeboden en hoeveel er dus wel door zijn

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:53

Suzanne F. schreef:
Dit vind ik wel erg kort door de bocht. Ik ken genoeg Ferro dochters die dit jaar ster geworden zijn en vooral veel uit Ferro moeders maar dat wordt niet meegenomen in dit statje.
Als je gaat bekijken hoeveel sterdochters Ferro heeft van al zijn nakomelingen is hij bijna topaanvoerder.

Dat is hetzelfde als een hengst 10 nakomelingen heeft en er een paar afgewezen worden, dan is het een hoog uitval percentage.


Het gaat hier niet over hoe sterwaardig Ferro kids zijn. Alleen dat er aan een procentueel gezien groot aantal merries niet opgenomen worden in het stamboek omdat ze dusdanige gebreken vertonen dat de kwpn, niet wil dat de kids van deze merries als KWPNérs te boek staan.

En juist omdat er zoveel Ferro's aangeboden worden is het percentage heel reëel,

De grote vraag is dus, waar ze op afgekeurd worden, heb je die info ook nog? CGJ

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 08:35

Ik heb persoonlijk geen info over Ferro. Alles wat ik over dat beest weet heb ik hier op bokt gelezen. Het is toch een zwarte hengst, of niet soms? Is hij ook geen dressuurhengst Verward

Voor wat betreft stamboekopname: Ik heb er geen idee van hoe streng het KWPN is. Aangezien het KWPN een soort vuilnisbakkenras is (net als alle andere warmbloedpaardregistraties, met uitzondering van bijvoorbeeld Arabieren en Engelse volbloeds, die wel een gesloten stamboek hebben), kan het zijn dat de uitval wat groter is dan bij bijvoorbeeld de Welsh.

Bij de Welsh kan ik geloof ik geen 7 merries opnoemen die niet zijn aangenomen in alle jaren dat ik meegedraaid heb in de fokkerij. We hebben er zelf een gefokt die niet zou zijn opgenomen in de sektie A, vanwege de maat (te groot), maar dat is wat anders. Ik denk dat je als fokker zelfs bij één afwijzing voor opname moet na gaan denken wat er in hemelsnaam is foutgegaan, laat staan 7!!

Maar goed, zoals gezegd, het kan zijn dat het KWPN wat andere regels heeft, dus we moeten weten op welke gronden zo'n KWPN kan worden afgewezen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 08:53

Bij BWP wordt ook bijna geen enkele merrie geweigerd. Als ze geweigerd worden heeft dat eigenlijk enkel met maat te maken (<1,60m als ik het goed voor heb).
Volgens mij zijn die getallen uniek voor het KWPN van toepassing.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:12

Het gaat hier om een hengst met in totaal ruim 2250 dekkingen. Dit zijn veulens die vier jaar geleden verwekt zijn, een van zijn topjaren.
Ferro stond toen aan de top van de Nederlandse dressuur en iedereen weet wat voor fokkers dan naar zo'n hengst toerennen.
Ik zou in ieder geval de combinaties willen zien waar deze Ferro's uit voortgekomen zijn.
De informatie als zodanig zonder achtergrond neerzetten is nogal sensatiebelust en zeer schadend voor een der succesvolste verervers binnen het KWPN.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:34

ik zou gewoon nog effe afwachten en niet direct conclusies gaan trekken of ferro door de modder te trekken.

iedereen weet , zoals sarabande zegt,dat er heel wat fokkers (zo noemen ze zichzelf) gewoon naar ferro trekken omdat hij ferro is, zonder te kijken,
zou ie wel passen bij m'n merrie?
en
zou ik wel fokken met m'n merrie?

wie weet welke moeders hebben die ferroveulentjes?
ook met een hengst als ferro maak je in combi met een mindere moeder geen toppers!

gewoon nog effe afwachten op die info voor we met gal gaan spuwen...

langs de andere kant : goed dat het kwpn die mindere veulens, ook al komen ze van een tophengst weren.
anders zit je binnen een aantal jaar met hengsten en merries van een tophengst waar je niets mee bent, is ook niet echt bevorderlijk, en ook geen goede reclame Verward

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 14:37

CGJ12 schreef:
Ferro voert de lijst aan met 7 van de 57 (12.2% ) Niet te filmen.


Maar dan als negatieve uitschuiter Ferro!
Juist zo'n keurhengst.

Ik denk dat de KWPN inspectie zich nu wel even achter de oren krabt!

CGJ


Als ik een merrieveulen had van Ferro, zou ik, gezien het hoge dekgeld wat die gekost heeft, ook kost wat kost proberen die in het stamboek te krijgen...........

Is het beeld misschien vertekend, omdat je merrie's uit zo'n dure hengst niet thuis wilt laten, in de hoop dat ze iig iets halen op de keuring......

Als je thuisblijft weet je zeker dat je van je hoge investering niets terug ziet.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:32

Ik snap hier niks van. Om welke lijst gaat het? Ik kom toch al jaren op de keuring en het komt bijna niet voor dat een paard niet wordt opgenomen, meestal zijn ze dan onder de 1.60, hebben ze geen goed papier of lopen ze kreupel (en worden dan dus niet beoordeeld). Nou, de meeste Ferro's zijn groter dan 1.60, als je geen goed papier hebt zet je toch echt niet zo'n dure hengst op je merrie (toch).
En als een paard niet wordt opgenomen, betekent dat dan automatisch dat ze zijn afgewezen? In Drenthe tel ik bij de driejarigen sowieso 6 Ferro-merries die niet op zijn komen dagen, als die ook meetellen wordt het natuurlijk een ander verhaal.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:46

Als ze wel op waren komen dagen was het percentage wellicht nog hoger Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:49

fokker schreef:
Als ze wel op waren komen dagen was het percentage wellicht nog hoger Haha!


Is dit een gefundeerde uitspraak. Je kent deze 6 merries dus persoonlijk???
Anders moet je zulke suggestieve uitspraken niet neerzetten, de smiley doet aan de inhoud niets af