topaanvoerder bij NIET OPGENOMEN merries 2003

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:17

Dat er ook mindere merries gedekt worden ligt niet alleen aan de hengstenhouders. Zo zijn er zat "fokkers" die erg graag die bepaalde hengst willen combineren bij hun merrie, terwijl ze niet eens verder kijken dan hun neus lang is wat hun eigen merrie betreft.
Laatst hoorde ik ook zo iets; de merrie is op die en die hengst ingeteeld. Toen vraag ik waarom dan? Om de positieve eigenschappen te benadrukken. Ik; ja dat snap ik maar wat zijn de positieve eigenschappen van die hengst? Antw. Ja, dat weet ik niet, zo ver heb ik niet gekeken. Ik bedoel maar; waar zijn we dan mee bezig?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 00:33

adriana schreef:
En bij 2 onderdelen bij elkaar moeten ze minstens 140 punten hebben. Het eerste is exterieur en 2e bewegingen.


Bij een totaal van 140 (en een bepaald minimum voor beweging en exterieur) worden ze STER - dat is wat anders dan stamboekopname!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 00:48

Kendra dat hebben we hiervoor al benoemd hahaha. Het is al laat.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:30

Driemaal is scheepsrecht........nu vergeten we het nooit meer Haha! Haha! Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:49

Fabienne, Sjuimpje, bedankt voor de verdere toelichting op de stamboekopname. de eisen zijn denk ik wat strenger dan bij het NWPCS en de uitval is waarschijnlijk wat groter. Er zijn trouwens verschillende afwijkingen bij het KWPN die bij de Welsh gewoon niet voorkomen.

Verder ben ik het ook eens met de meesten dat statistieken op zich alleen niet alles zeggen. Er is dus een tegenstelling tussen enerzijds het hoge percentage stermerries en anderzijds het hoge percentage uitval.

Voor een deel kan dat inderdaad verklaard worden doordat met name vaak mindere merries naar tophengsten gebracht worden. Als je het als fokker namelijk niet meer weet, kan je altijd naar de topper gaan en hopen dat je merrie niks meer doorgeeft. Daarom hebben veel tophengsten nakomelingen zowel aan de top als aan de staart.

Toch denk ik wel dat een stamboek ( en met name en dat probeert professioneel te zijn, zoals het KWPN) er goed aan doet om te kijken waarom een deel van de populatie niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Dat geldt niet alleen voor die 7 Ferro's, maar zeker ook voor die 46 andere uitvallers. Is de uitval gebaseerd op iets erfelijks (ik ken gevallen waarbij een merrie een ongelukje had, waarna de DA ze niet meer kon goedkeuren voor het hoofdstamboek). Kan de fout herleid worden tot de vader, of tot de moeder? Is het mogelijk om dit soort fouten uit te selekteren?

Vergeet daarbij niet dat fouten die zichtbaar zijn bij bepaalde individuele dieren, latent aanwezig kunnen zijn bij hun naaste verwanten. Als het om een hengst gaat die gebreken vererft, moet die feitelijk aangepakt worden. Dat wil nog niet zeggen dat het Ferro is die de fouten vererft, maar een onderzoek zou op zijn plaats zijn. De eigenaar van de hengst is daar waarschijnlijk zelfs het meest mee gediend.

Nog iets over statistiek: Onze ouwe merrie kreeg 10 merrieveulens op een rij. Statistisch is dat maar 1 op de 1024 keer mogelijk. De resultaten van Ferro kunnen berusten op toeval, op erfelijke gebreken uit de merriestam die met hem gekruist zijn, etcetera. Statistiek alleen is geen bewijs.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:45

Fabienne schreef: [Want een afwijking aan het reebeen is een erg vage omschrijving en ook is een grof of afwijkend reebeen geen reden om een merrie toegang tot het stamboek te weigeren (is slechts schoonheidsgebrek), ]
Sorry maar een reebeen wordt door het KWPN niet gezien als schoonheidsfoutje maar een afwijking die leidt tot afwijzing. Ook al laat het paard zonder problemen sportprestaties zien voor hen is het een groot probleem. Ik spreek uit ervaring, en bij mij is het ook nog het resultaat van een ongeval alleen kan ik dat niet bewijzen. Dus jammer maar helaas.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 11:17

Citaat:
Nog iets over statistiek: Onze ouwe merrie kreeg 10 merrieveulens op een rij. Statistisch is dat maar 1 op de 1024 keer mogelijk. Statistiek alleen is geen bewijs.


Klopt. Ik heb ook gezegd dat het wetenschappelijk niet volledig is onderbouwd, maar dat het empirisch in een bepaalde richting wijst......

CGJ

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:19

Weet je al wat de onderdelen waren waarop ze te weinig scoorden? en zit daar een lijn in?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:37

voor de laatste maal:
van een aantal tal paarden is bekend dat de bovenbalk onder de 50 ligt. Die komen dus ergens iets te kort op type of beweging.
Van een aantal paarden is GEEN bovenbalk gemaakt, alleen een ONDERBALK (lineaire score). En zelfs bij die paarden is die niet altijd compleet. De lineaire onderbalk wordt niet in het openbaar gepubliceerd.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:45

Samsam schreef:
Van de 8 niet opgenomen in gelderland, zijn er maar twee op hun uitslag afgekeurd, de ferro op beweging en de hemmingway op exetrieur. De rest is me een raadsel!

Ede-didam:

00.03158 FERRO 68 45 Niet opgenomen

Wamel/Herwijnen
99.08732
HEMMINGWAY 48 60 1.64 Niet opgenomen


Zeg gaan we nog leren TELLEN!?

In GELDERLAND zijn 14 merries niet opgenomen (8 in EDE/DIDAM + 3 HERWIJNEN/WAMEL + 1 VARSSEVELD + 2 TWELLO) :
4 op beweging <50punten
1 op type < 50 punten
9 geen bovenbalk gehaald.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:12

Lami schreef:
Fabienne schreef: [Want een afwijking aan het reebeen is een erg vage omschrijving en ook is een grof of afwijkend reebeen geen reden om een merrie toegang tot het stamboek te weigeren (is slechts schoonheidsgebrek), ]
Sorry maar een reebeen wordt door het KWPN niet gezien als schoonheidsfoutje maar een afwijking die leidt tot afwijzing. Ook al laat het paard zonder problemen sportprestaties zien voor hen is het een groot probleem. Ik spreek uit ervaring, en bij mij is het ook nog het resultaat van een ongeval alleen kan ik dat niet bewijzen. Dus jammer maar helaas.


Nee hoor, mijn paard is gewoon in het stamboek opgenomen.
Met een afwijkend reebeen.
Waar veel mensen een grof reebeen mee verwarren is de hazenhak.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 13:16

Die van jou hebben ze opgenomen omdat je weliswaar niet bewezen, maar wel aannemelijk het gemaakt dat het door een ongeval kwam (wellicht is het andere been prima!)

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:20

fabienne"]
[quote="Lami schreef:
Fabienne schreef: [Want een afwijking aan het reebeen is een erg vage omschrijving en ook is een grof of afwijkend reebeen geen reden om een merrie toegang tot het stamboek te weigeren (is slechts schoonheidsgebrek), ]
Sorry maar een reebeen wordt door het KWPN niet gezien als schoonheidsfoutje maar een afwijking die leidt tot afwijzing. Ook al laat het paard zonder problemen sportprestaties zien voor hen is het een groot probleem. Ik spreek uit ervaring, en bij mij is het ook nog het resultaat van een ongeval alleen kan ik dat niet bewijzen. Dus jammer maar helaas.


Nee hoor, mijn paard is gewoon in het stamboek opgenomen.
Met een afwijkend reebeen.
Waar veel mensen een grof reebeen mee verwarren is de hazenhak.
[/quote]
Hier is dus duidelijke weer sprake van meten met 2 maten wat wel vaker voorkomt. Ik was gegaan omdat ik iemand trof met dezelfde ervaring als jij. Alleen bij mij dacht de jury er anders over. Het is echt een reebeen afwijking door de veearts bevestigd. Maar ik baal dus wel vooral nu ik dit van jou hoor.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:36

De juryleden door het hele land hebben richtlijnen. Dat ze die niet allemaal hetzelfde hanteren is helaas menselijk.
Dat gebeurt bij alle door mensen te beoordelen wedstrijden of keuringen. Als ze iets bij jouw paard over het hoofd zien waarvan je weet dat het er is, heb je geluk, als ze het zien pech.

Het is net te hard rijden je weet dat je 120 mag, maar je rijdt vaak harder. Als je dus een bekeuring krijgt sta je niet verbaasd, eerder als het niet gebeurt.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:14

CGJ12 schreef:
4 op beweging <50punten
1 op type < 50 punten
9 geen bovenbalk gehaald.


Versta niks van al die balken. MAW: er is niet precies geweten op welke onderdelen (stap? draf? galop? springen? exterieur? beenwerk?) deze merries werden afgekeurd. Waarom worden die geheim gehouden?
Dan kan toch niemand daar zinnige conclusies uit trekken. Als ze op verschillende onderdelen werden afgekeurd kan je het de moeder nog verwijten. Of het betekent misschien dat z'n nakomelingen te weinig springen?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 15:20

De lineaire score bestaat uit een onderbalk (objectieve waarneming van lichaamsonderdelen van een paard) en een bovenbalk (subjectief cijfer op type / beweging/ springen)

Met name de onderbalk doet de niet opgenomen merries de das om.
Daar krijgen de paarden op een dikke 20 onderdelen van hun lichaam een cijfer tussen 0 en 40. 20 is gemiddeld voor de gehele populatie.
Eventuele extreme afwijkingen worden extra aangegeven op het opname-protocol (bijv. "ingesnierde pijp" / " hazehak" / "ongelijke voorvoeten" etc). een merrie kan daardoor om verschillende redenen op de onderbalk worden afgewezen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:26

9 geen bovenbalk gehaald zeg je. Bedoel je dan niet deelgenomen of een tekort?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 15:30

zeker wel deelgenomen. Potjandorie, waarom gelooft niemand mij toch. Wat zijn somige mensen toch hardleers.
Tientallen paarden hebben niet deelgenomen en die heb ik er allang uitgefilterd!!!

Straks verplicht je me nog om hier de stamboeknummers en het volldige NAW van de eigenaren neer te zetten. Moet ik zeker het telefoonnummer er ook nog even bijzoeken. Kan je ze zelf bellen als je het niet gelooft.........maar of die mensen daar nu echt blij mee zijn.......

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:36

Nou stamboeknummers die had je al dacht ik van de Ferro's. Wat interessanter is is de moederlijn, maar dat is teveel een aantasting van de privacy denk ik.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:38

Jij zei dat de onderbalk de meeste merries de das omdoet en ik lees dat er 9 voor de bovenbalk gesneuveld zijn, vandaar m'n vraag voor duidelijkheid.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:35

CGJ en anderen, ik begrijp dat Zannekin niet uit Nederland komt en (ik denk) ook eigenlijk anderstalig is. Dat geeft 2 redenen om antwoorden niet helemaal te snappen 1. Het Nederlands en 2. omdat de hele procedure bij het KWPN voor de doorsnee amateur behoorlijk ondoorzichtig is tenzij je je misschien er echt in verdiept. Ik heb ook een NRPS en ik moet zeggen dat een ieder geval het scoren en de voorlichting daar meer is aangepast aan de doorsnee hobbyist en dus begrijpelijker is.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:02

adriana schreef:
Kendra dat hebben we hiervoor al benoemd hahaha. Het is al laat.

't Is nu een dag later en al weer zo laat. Verder zal ik maar niks zeggen....

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 08:38

Het valt me nu pas op dat de hengst OSMIUM een nog slechtere score heeft:

nl. 3 van de 21 gescoorde merries zijn niet opgenomen. Omdat het slechts om 21 merries ging heb ik die tot nu toe even buiten beschouwing gelaten (de pech-factor is dan te groot), maar OSMIUM is natuurlijk wel een jonge FERRO!

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:04

Heb je misschien ook nog een lijst waar de niet opgenomen merries op staan die uit een Ferro-moeder komen? Het gaat er steeds meer op lijken dat Ferro volgens jou maar een prutshengst is! Kom eens op met je 'lijst' en geef een totaalbeeld in plaats van steeds een enkele 'slecht' scorende hengst te noemen! Boos! En echt onderbouwd zijn al die uitspraken niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:06

sannah schreef:
En echt onderbouwd zijn al die uitspraken niet.

Het zijn anders wel feiten...

Maar je kan uit deze feiten verschillende conclusies trekken, bijvoorbeeld ook: Ferro krijgt gemiddeld meer brandhoutmerries aangeboden dan elke andere hengst.