welke hengst adviseren jullie voor mijn arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:56

Tsja... ik blijf zelf weg van Krimh (v Komplekt)... ik heb dan ook niet voor niets escala door Krimh laten dekken... Hij heeft zich veelvuldig bewezen in de sport, heeft meerdere nakomelingen die het goed doen, een fijn karakter en tsja... als je een beperkt budget hebt wat je aan dekgeld uit wil geven dat is Krimh een fantastische keuze... Ik heb destijds ook gebeld voor Kais maar het dekgeld was 10 keer zo hoog als dat van Krimh! Bloos En de voorwaarden waren zeer beperkt destijds... merrie moest daarheen, alleen KI mogelijk etc. Maar Kais vind ik ook erg mooi...

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 01:07

Cowgirl schreef:
wauw wat een schitterend veulen zeg.
Teveel wit??? dat is juist mooi bij een arabier. Van mij mogen ze hem zo komen brengen Haha!


Wit tot over de knie is bij een arabier "niet toegestaan" zoals dat bijvoorbeeld ook het geval is bij pigmentverlies rond de ogen

groetjes

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:09

hoezo, niet toegestaan ? Worden ze daardoor afgekeurd voor het stamboek ofzo, hahahaha ? Sinds wanneer ?! Dat velen het niet mooi vinden (mezelf incluis), oke, maar niet toegestaan ? Onzin.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:50

hoi weer over die hengst van m'n kennis, het is geen afstammeling van Amal of Alexander maar wel geheel russies gefokt. volgend jaar heeft ze als alles goed gaat weer een veulentje ervan, waarschijnlijk een gevlekte omdat de moeder alleen nog maar gevlekte veulens heeft gegeven, dan nog schimmel ook, de vlekken vervagen dus.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:22

Citaat:
Wit tot over de knie is bij een arabier "niet toegestaan" zoals dat bijvoorbeeld ook het geval is bij pigmentverlies rond de ogen


Nou ja dat is dan jammer, ik blijf hem mooi vinden. Haha!

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 12:43

Sabiy schreef:
hoezo, niet toegestaan ? Worden ze daardoor afgekeurd voor het stamboek ofzo, hahahaha ? Sinds wanneer ?! Dat velen het niet mooi vinden (mezelf incluis), oke, maar niet toegestaan ? Onzin.


Sorry hoor, maar dat is geen onzin, op shows krijgen ze daarvoor minder punten op type, het hoort gewoon niet bij het "type" van de arabier. Ikzelf vind deze paardjes er leuk uitzien voor western te rijden, maar ikzelf zou nooit zo een merrie of hengst kopen om te fokken. Ze worden er uiteraard niet voor afgekeurd maar verliezen gewoon punten zoals ze punten kunnen verliezen voor zoveel andere zaken

groetjes Janna

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:40

De mate van aftekeningen op de benen of hoofd, heeft geen enkele invloed op de punten voor type op shows. Kleur is niet belangrijk, aftekeningen en pigmentverlies ook niet. Een goed / mooi paard heeft geen kleur. (ik hou persoonlijk ook niet van hoge witte benen of brede blessen (maar ik ben zowieso een schimmelliefhebber), maar een prachtig paard, dat toevallig veel wit heeft, blijft een prachtig paard)

arabierboy

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: den haag (nl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:08

hoi allemaal

even een berichtje voor jeanneke beetje onzin wat je zegt van de aftekeningen en wat heeft een aftekening met type temaken begrijp dat even niet en wil daar graag even uitleg over ik denk dat jij de hengst muscat niet kent heel beroemt en heel veel wit fokte dit ook door en scoorde goed op shows maar zal wachten op je antwoord ben ik heel benieuwd naar

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 21:00

nog een voorbeeld van een paard met veel wit is Kubinec, vind persoonlijk ook niet mooi hoor heel veel wit op het hoofd en over de knieen heen, maar heb er ook nog nooit van gehoord dat het niet toegestaan is.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:00

Dit veulen wordt schimmel en veel wit is wel toegestaan, veel arabieren dragen het sabino gen, alleen bont is niet toegestaan! Beide ouders van dit veulen zijn schimmel. Knipoog

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 16:47

wat is het sabino gen??

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:53

MissSol schreef:
wat is het sabino gen??


de gen die veel wit, witte vlekken(geen bont!) stekelhaar, veroorzaakt bij paarden. Ik pb je even een foto van een andere hengst een van mijn favorieten maar de foto is een beetje groot waardoor hij hier de lay out zou verknallen vandaar via pb Knipoog

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:49

Sorry hoor heb het altijd zo geweten dat ze er rekening mee houden indien de sokken tot over de kniehoogte komen, pigmentverlies is ook een negatief punt, heb dat 2weken geleden nog horen vertellen van een "echte fokker Haha! " Maar wij Belgen zijn misschien weer raar ofzoiets? Ken Muscat, en Kubinec is één van mijn favoriete hengsten, spijtig van al dat wit, maar komt niet tot over zijn knie als ik het goed voor heb Schijnheilig

groetjes Janna

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:10

jeanneke schreef:
Sorry hoor heb het altijd zo geweten dat ze er rekening mee houden indien de sokken tot over de kniehoogte komen, pigmentverlies is ook een negatief punt, heb dat 2weken geleden nog horen vertellen van een "echte fokker Haha! " Maar wij Belgen zijn misschien weer raar ofzoiets? Ken Muscat, en Kubinec is één van mijn favoriete hengsten, spijtig van al dat wit, maar komt niet tot over zijn knie als ik het goed voor heb Schijnheilig

groetjes Janna


beetje rare opmerking ik heb niks tegen belgen sterker nog ik wil in belgie gaan wonen! Haha!

Misschien doen ze daar in nederland anders tegenaankijken maar kijk maar eens naar krihm, diverse vatican kinderen hebben wit tot over hun knieen en worden gewoon opgenomen Knipoog

arabierboy

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: den haag (nl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 01:29

hoi allemaal

nog even iets geen bont wie zegd dat bij de arabier is alles toegestaan kijk maar bij af die hebben een bonte en heeft gewoon papier dus weer iets wat niet klopt en welke fokker was dat dan met dat wit en nog even iets dat van die belgen slaat nergens op in belgie hebben ze ook hele mooie arabjes staan dus daar zullen ze er ook wel verstand van hebben

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 02:24

Dat van die Belgen slaat inderdaad nergens op Schijnheilig Knipoog . Heb het bij mijn moeder nog eens nagevraagd om zeker te zijn dat ik het niet verkeerd voor heb wat betreft de sokken TOT BOVEN DE KNIE. Een hengst wordt er zeker niet door afgekeurd maar verliest wel punten op type, wat ik dus ook al een tijdje probeer te zeggen. Welke fokker dat dat gezegd heeft doet er hier niet toe, hij zag één van onze merries (een vliegenschimmel) en zei dat de lichte roze vlekjes rond de ogen (pigmentverlies dus) niet in dank wordt afgenomen op een show.

Waar staat er een bonte volbloed arabier?? Wel al van half- en driekwart bonte gehoord maar wist niet dat er een bonte, zuivere volbloed arabier op deze wereld rondloopt.

groetjes Janna

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 17:22

dus mijn paard zou dat gen ook kunnen hebben?? ze heeft allemaal witte stippen....

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:21

Ik vind witte benen en mooie aftekeningen juist levendig en mooi bij arabieren! Helemaal geen aftekeningen is ook maar saai. Het geeft een paard juist iets unieks, karakteristieks!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 22:52

ik vind het tot op een bepaalde hoogte mooi, wit tot over de knieen vind ik niet mooi en te brede blessen ook niet, veelal valt de dish dan helemaal weg. Ik heb ook liever niet een hengst erop die veel wit doorgeeft. Sol heeft zelf ook al 4 witte benen en wit op het hoofd, bij haar is het nog mooi maar het moet niet meer worden.
Kun je dat eigenlijk ook een beetje bepalen met aftekeningen, wat de ouders hebben en wat het veulen dan wellicht zal krijgen? IK weet wel een beetje wat over kleurvererving, maar hoe zit het met aftekeningen?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:09

In principe is het zo, dat als beide ouders geen of weinig aftekeningen hebben, het veulen ook niet veel (of niks) krijgt. Hoe meer aftekeningen de ouders hebben (1 of allebei), hoe meer kans je hebt op meer aftekeningen bij het veulen. Mijn veulentjes hebben altijd alleen een heel klein kolletje, en af en toe een klein sokje aan 1 been ofzo, that's it (lucky me !). Nou zijn het allemaal schimmels, dus zie je er later toch niks meer van, maar toch.... Ik hou niet zo van brede blessen en witte benen, dus ik probeer ze ook zo weinig mogelijk te fokken. Tot nu toe lukt dat prima !
Niet alleen de hoofdkleur (niet de kleur van het hoofd, hahaha), maar ook de aftekeningen zijn genetisch vastgelegd en dus erfelijk.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:11

MissSol,

Wat vindt je van Sivmen (Menes-zoon)?
Hij vererft zeer mooie nakomelingen... 1e premie.

Kubarah

Berichten: 97
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 11:49


DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 12:40

ik vind sivmen een hele mooie hengst, maar vind hem niet op mijn merrie passen....

arabierboy

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: den haag (nl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:13

hoi hier ben ik weer als je arabje punten verliest door aftekening is de jury niet goed de jury mag niet naar aftekening of kleur kijken maar moet naar het arabje kijken daar zijn ze voor en dat bonte arabje staat zoals al gezegd is bij arabian fantasie en heet A.F. grafetie (als ik het goed schrijf) en is nog tekoop ook dus als je interrese hebt moet je even naar chris toe bellen of abigail dat zijn de eigenaren heb daar ook een hengstje gekocht en heb daar veel plezier van

chinida
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:18

Heey wat d8 je van IBN Orashaan is echt een super hengt met een super karakter of fayat el gayzar staat op stoeterij mazuna


groetjes