Theoretisch weet ik welke kleur het veulen zou moeten zijn, maar het is zeer lastig te zien.
Eerst de info over de ouders:
vader: Lowland Damon
(de vader van Damon is schimmel, valk geboren, moeder is palomino)
cremello (dus dubbel vos als onderkleur)
heterozygoot schimmel (geeft schimmel veulens uit niet-schimmel merries)
heterozygoot sabino (geeft zowel sabino als gewone veulens)
moeder: Dyfed Curtsey
(ouders beide schimmel, maar geboorte kleur onbekend)
merrie zelf is ook schimmel, geboorte kleur moet zwart of bruin zijn. Ze heef nl een bruin veulen gegeven uit een schimmel op vos basis.
heterozygoot sabino
heterozygoot schimmel (heeft dus een bruin veulen gehad, dat bruin bleef)
Ok, nu het dilemma. Vader Damon is cremello, dus geeft altijd een verdunde kleur door, al dan niet met schimmel erbij.
Hij kan dus palomino, valk en smokey geven (laat dubbele verdunning erbuiten omdat moeder niet verdund is).
Merrie heeft tot nu toe voor zover ik weet zwart of bruin geboren veulens gegeven, meeste werden schimmel, 1 bleef kleur houden).
Op het eerste gezicht was het veulen van dit jaar een smokey sabino, met schimmel gen. Nu is ze ruim 2 weken en gaat ze steeds meer op een vos lijken.
Ik heb eerder een volwassen (geteste) smokey gehad, die was in de winter echt zwart, in de zomer bruinig.
Volgens de regels kan dit veulen echt maar 1 kleur zijn:
- het is duidelijk geen palomino
- valk kan imo ook niet. Ze heeft geen donkere benen, geen donkere staart en manen.
- enige dat overblijft is smokey, alleen zijn haar manen en staart voskleurig met in de staart wit erbij. Of dat komt van het aanwezige schimmel gen, weet ik niet, ik denk eerder dat het door het sabino gen komt.
Ik weet nu al dat ik een enorme discussie ga krijgen met de chipper, omdat het veulen naar mijn mening alleen maar smokey kan zijn. Veulen wordt dan wel schimmel, maar ik vind het erg belangrijk om de basiskleur te weten. Die kleur laat ik ook altijd in het paspoort zetten.
Wat jullie mening?
Extra: er is geen twijfel over de vader van het veulen, er heeft maanden lang maar 1 hengst bij gelopen.
1 uur oud:

2,5 week:

edit: foto vader:
http://members.chello.nl/melanie5/Damon-fotoshoot_6122.jpg
moeder: http://members.chello.nl/melanie5/Curtsey.jpg