[KG]Smokey of toch niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

[KG]Smokey of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 20:15

Ik ben aardig thuis in de kleur genetica, maar nu kom ik er niet uit.
Theoretisch weet ik welke kleur het veulen zou moeten zijn, maar het is zeer lastig te zien.

Eerst de info over de ouders:
vader: Lowland Damon
(de vader van Damon is schimmel, valk geboren, moeder is palomino)
cremello (dus dubbel vos als onderkleur)
heterozygoot schimmel (geeft schimmel veulens uit niet-schimmel merries)
heterozygoot sabino (geeft zowel sabino als gewone veulens)

moeder: Dyfed Curtsey
(ouders beide schimmel, maar geboorte kleur onbekend)
merrie zelf is ook schimmel, geboorte kleur moet zwart of bruin zijn. Ze heef nl een bruin veulen gegeven uit een schimmel op vos basis.
heterozygoot sabino
heterozygoot schimmel (heeft dus een bruin veulen gehad, dat bruin bleef)

Ok, nu het dilemma. Vader Damon is cremello, dus geeft altijd een verdunde kleur door, al dan niet met schimmel erbij.
Hij kan dus palomino, valk en smokey geven (laat dubbele verdunning erbuiten omdat moeder niet verdund is).
Merrie heeft tot nu toe voor zover ik weet zwart of bruin geboren veulens gegeven, meeste werden schimmel, 1 bleef kleur houden).

Op het eerste gezicht was het veulen van dit jaar een smokey sabino, met schimmel gen. Nu is ze ruim 2 weken en gaat ze steeds meer op een vos lijken.
Ik heb eerder een volwassen (geteste) smokey gehad, die was in de winter echt zwart, in de zomer bruinig.
Volgens de regels kan dit veulen echt maar 1 kleur zijn:
- het is duidelijk geen palomino
- valk kan imo ook niet. Ze heeft geen donkere benen, geen donkere staart en manen.
- enige dat overblijft is smokey, alleen zijn haar manen en staart voskleurig met in de staart wit erbij. Of dat komt van het aanwezige schimmel gen, weet ik niet, ik denk eerder dat het door het sabino gen komt.

Ik weet nu al dat ik een enorme discussie ga krijgen met de chipper, omdat het veulen naar mijn mening alleen maar smokey kan zijn. Veulen wordt dan wel schimmel, maar ik vind het erg belangrijk om de basiskleur te weten. Die kleur laat ik ook altijd in het paspoort zetten.

Wat jullie mening?
Extra: er is geen twijfel over de vader van het veulen, er heeft maanden lang maar 1 hengst bij gelopen.

1 uur oud:
Afbeelding

2,5 week:
Afbeelding

edit: foto vader:
http://members.chello.nl/melanie5/Damon-fotoshoot_6122.jpg
moeder: http://members.chello.nl/melanie5/Curtsey.jpg

joostvangestel

Re: [KG]Smokey of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:27

Met de kennis erbij dat Damon de vader is ga ik voor Smokey of Valk. Die lange laarzen maken het wel moeilijk om te bekijken is om te kijken of het valk is, want de uiteinden (points) moeten dan zwart zijn, maar die zijn nu wit. Staart en manen zijn mijns inziens wel wat zwarter, dus helemaal onmogelijk moet het niet zijn..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 21:52

De hakken zijn niet zwart. Het lijkt nu meer een donkere vos. Zal proberen morgen een dichtbij foto te maken van de staart.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:31

Absoluut smokey black zonder twijfel zoals het er nu naar uit ziet ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 00:04

Hoe weet je dat zo zeker dan? Ik dacht dat smokeys veel zwarter waren. Ik heb alleen een volwassen smokey gehad, dus wete niet zo goed hoe ze als veulen zijn.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:43

Het is erg afhankelijk van de smokey. Net als dat je zeer lichte palomino's hebt, tot palomino's die bijna donkere zweetvos zijn.

Ik ken meerdere smokeys die er meer uitzien als een koffievos/gewone donkere vos/donkerbruine. En dat zijn met zekerheid smokeys. Aan de andere kant ken ik ook weer smokeys die pikzwart zijn. Dit is echt precies een kleurtje wat ik al vaker bij smokeys heb gezien, ik ken een stuk of drie smokey welsh cob merries hier in Wales die over hun hele lichaam echt precies deze kleur hebben.
Tsja, voor mij ziet het er gewoon uit als een smokey ;) Ook als je naar de staart en manen kijkt, en naar de knieen.
Een valk kleurtje is vaak wat gouder, en sowieso meestal lichter. Ik heb nog nooit een valk gezien die zo voldeed aan de omschrijving van een smokey ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:03

Van de eerste foto zou ik smokey zeggen, maar van de tweede zou ik donker valk zeggen ... helpt niet eh?
Zwart basis met enkelverdunning, zowiezo, maar met die hoge witte benen zal je moeten wachten tot minstens de veulenvacht wissel of tot volgend jaar voor definitieve uitspraak ... of DNA op agouti doen, dan weet je het in +/- 2 weken tijd!
Het zal ook een schimmeltje worden vrees ik.

Zeer mooi getekend veulen!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:50

Ik zeg Smokey !!! waarschijnlijk is de geboortekleur van de merrie dan zwart.

Of ze schimmel wordt, kan ik je niet zeggen...

Afbeelding
Een smokey black wat aardig in de buurt komt van jouw veulen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:48

Marjolein: ik gok dat moeder bruin geboren is omdat ze een bruin veulen uit een vos hengst heeft gegeven. En schimmel wordt het veulen zeker, het brilletje wordt steeds duidelijker.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:50

Als de moeder bruin geboren is, kan het volgens mij geen smokey black zijn. dan zou het een valk moeten zijn....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:25

Dat kan wel, want een bruine draagt een zwart gen. Bruin is een extra factor op vos en zwart. Elk paard is vos, de factor zwart verkleurd tot zwart, de factor buirn verdrijft het zwart naar de uiteinden van het paard (benen en behang). Merrie is dus niet zuiver bruin.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:30

owja, klopt had me even vergist. Het kan idd !

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:02

Hoi, ik zou ook denken dat het smoky moet zijn. Wij hebben een jaarling uit een valkgeborenschimmel merrie, die was muisgrijs bij de geboorte, toen zwart en nu 'zomerzwart". Wel duidelijk anders dan die van jou dus, zoals het nu is. maar ik denk wel dat onze smoky is. Je weet het pas zeker als je er een verdunningskleur uit fokt, met een gewoon gekleurde vader.
Dit jaar hadden wij trouwens een valkveulen, echt lichtgeel, met 4 witte sokken. Dachten we. Ze ging verharen en lijkt wel pikzwart en binnenkant voorbeen is heel hoog wit , tot onder de buik. Nu is ze wat gelig in de flanken en om de neus, maar anders zou je denken dat ze donkerbruin zou zijn. Ikzelf vind het een prachtige kleur, maar ze is al jong verkocht en hopelijk vinden de nieuwe eigenaren dit ook mooi....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:56

Melanie5 schreef:
Dat kan wel, want een bruine draagt een zwart gen. Bruin is een extra factor op vos en zwart. Elk paard is vos, de factor zwart verkleurd tot zwart, de factor buirn verdrijft het zwart naar de uiteinden van het paard (benen en behang). Merrie is dus niet zuiver bruin.

Een 'factor' zwart of bruin bestaat niet. Het is het Extension gen die bepaald aanwezigheid van kleur en of het paard zwart of vos gekleurd is; het Agouti gen is verantwoordelijk voor het verspreiding van kleur en heeft enkel beinvloed op het dominant vorm van Extension gen, mn genetisch zwart gekleurd paarden.

Merrie is schimmel en, zoals jij denkt, bruin geboren; zij draagt dus minstens 1x zwart allele, 1x agouti allele en is heterozygoot schimmel/grey. De tweede 'kleur' allele kan zwart of vos zijn: indien deze veulen wel smokey black is dan is merrie Aa; indien zij ooit een vos gekleurd veulen geeft dan is zij Ee.
Dus: E? A? Gg

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:44

Ik weet niet of ze ook vos veulens heeft gegeven.

Lys1508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:47

Hmm, ik denk wel smokey ! :P

maar of ze een schimmel gaat worden weet ik niet :P