Energiehuishouding geërfd van de moeder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 19:34

In het tijdschrift van de VVR, de Vlaamse Vereniging voor Ruitertoerisme, las ik een samenvatting van het boek "De aard van het paard", geschreven door Stephen Budiansky.

Ik citeer: "Men dacht lang dat beide ouders een gelijke bijdrage leverden aan het genotype van de nakomelingen. Dit is niet zo, met name de eigenschap die te maken heeft met energieverbruik in de spiercellen (blz 207). De genen met de energiehuishouding, de mtDNA, mitochondriaalDNA, worden uitsluitend door de moeder doorgegeven (blz 224). (Dit komt omdat deze bij de mannelijke zaadcel in de staart zit, en deze gaat de eicel niet binnen, waardoor hij dus niet meesmelt in het nieuwe individu."
Einde citaat.

Begrijp ik het goed dat, wanneer je dan bijvoorbeeld een Arabisch volbloedhengst kruist met een koudbloed, het veulen de "energie" (=spirit??) krijgt van zijn moeder? Of is de spirit van een paard niet gelijk aan "energiehuishouding"?
Hebben jullie, fokkers, dit al ervaren?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 01:16

Seppe schreef:
In het tijdschrift van de VVR, de Vlaamse Vereniging voor Ruitertoerisme, las ik een samenvatting van het boek "De aard van het paard", geschreven door Stephen Budiansky.

Ik citeer: "Men dacht lang dat beide ouders een gelijke bijdrage leverden aan het genotype van de nakomelingen. Dit is niet zo, met name de eigenschap die te maken heeft met energieverbruik in de spiercellen (blz 207). De genen met de energiehuishouding, de mtDNA, mitochondriaalDNA, worden uitsluitend door de moeder doorgegeven (blz 224). (Dit komt omdat deze bij de mannelijke zaadcel in de staart zit, en deze gaat de eicel niet binnen, waardoor hij dus niet meesmelt in het nieuwe individu."
Einde citaat.

Begrijp ik het goed dat, wanneer je dan bijvoorbeeld een Arabisch volbloedhengst kruist met een koudbloed, het veulen de "energie" (=spirit??) krijgt van zijn moeder? Of is de spirit van een paard niet gelijk aan "energiehuishouding"?
Hebben jullie, fokkers, dit al ervaren?


Nu ben ik van het oude school en dus snap echter niet hoe DNA in de staart komt terwijl altijd voorgelegt wordt dat het DNA in de zaadcel zit?
En dan van een andere hoek ... alle eigenschappen worden geerft door de splitsing van de chromosomen ... dus 50% komt van de vader en 50% van de moeder. MAAR ... in uterus (in de baarmoeder) heeft de moeder wel invloed op de 'uitwerking' en expressie van de samensmelting van maternal en paternal DNA.

Ik vraag mij af op welke wetenschappelijk basis deze theorie gebasseert is? In de boek zelf staat ook dat dit theorie is en dat er nog nadere onderzoek nodig is.

Wat je vraag betreft: ik heb al kruisingen AV vaders x draft horse merries gezien en die kruising was specifiek aangegaan om meer 'bloed' en 'energie' (wakker-heid) in de nakomelingen te krijgen. En idd de nakomelingen die meer arabisch kenmerken toonde waren drukker dan hun moeders en die die meer draft kenmerken toonde waren rustige (net als hun moeders).
Zelf heb ik al over de laatste 40 jaren meegemaakt met kruisingen tussen AV en EV vaders op eenderwelke moeder ras dat er weinig tot geen verschil is. Persoonlijk denk ik dat er veel meer 'buiten' dingen (merrie's karakter, omgang met mensen en/of kudde, opvoeding, onderhoud en huisvestiging, blootstelling aan veel dingen, enz enz) een invloed hebben op hoe het veulen zijn 'energie' gebruikt of uitdrukt. De 'blueprint' wordt gelevert maar hoe het uitgewerkt wordt gebeurt pas na de geboorte.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 01:58

Vaak wordt gedacht dat in de celkern "het" DNA zit.
Dit klopt echter maar gedeeltelijk.

In de cel zitten namelijk nog meer organellen (=onderdelen van een cel), waaronder ook mitochondriën.
Mitochondriën zorgen voor de energiehuishouding in de cel. Ze zorgen er onder meer voor dat ATP (= een energierijke stof die gebruikt wordt bij vrijwel alle actieve processen in een cel) gevormd wordt.
De energiehuishouding binnen cellen is voor zover ik weet niet direct gerelateerd aan karaktereigenschappen, ondanks dat ook daarvoor in het dagelijks gebruik vaak de term energie(k) wordt gebruikt.

Mitochondriën bevatten (net zoals plastiden in plantencellen) eigen DNA. Men denkt dat dit komt omdat deze organellen in een ver verleden ooit zijn ontstaan uit aparte, vrij levende organismen die in andere cellen zijn opgenomen.

Bij de bevruchting wordt van de zaadcel alleen de celkern, met het kern-DNA gebruikt.
Alle overige organellen komen van de eicel, dus van de moeder.
Dit geldt dus ook voor de mitochondriën en het mitochondriaal DNA.

Een van de mooie dingen hiervan, is dat het mitochondriaal DNA vrijwel onveranderd via de moederlijke lijn wordt doorgegeven. Hierdoor zijn afstammingen tot heel ver terug aan te tonen.
Hiermee is o.a. aangetoond dat "het" paard zoals we dat nu kennen eigenlijk ontstaan is uit verschillende (onder)soorten wilde paarden, die afzonderlijk van elkaar gedomesticeerd zijn.
Zie ook http://www.pnas.org/content/99/16/10905.full voor meer informatie hierover.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:50

"energieverbruik in de spiercellen" lijkt mij niet gaan over het karakter/ de spirit van het paard.

Waar dan wel over? Hoe snel energie beschikbaar komt voor de spieren? Explosief vs. het bekende 'dieseltje' bijvoorbeeld? Een traag of snel achterbeen? Dat soort dingen? Of heeft het daar niet mee te maken?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:44

Nicole288 schreef:
"energieverbruik in de spiercellen" lijkt mij niet gaan over het karakter/ de spirit van het paard.

Waar dan wel over? Hoe snel energie beschikbaar komt voor de spieren? Explosief vs. het bekende 'dieseltje' bijvoorbeeld? Een traag of snel achterbeen? Dat soort dingen? Of heeft het daar niet mee te maken?

En dan zijn de spiercellen nog maar een deel van de cellen. Bovendien is de "snelheid" van spieren niet alleen afhankelijk van hun mitochndriën.

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 21:43

Bedankt voor de uitvoerige toelichting.

Ik neem aan dat in de fokkerij hier dan niet echt aandacht aan besteed wordt?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:43

Wel bij Engels Volbloeden.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:45

Interessant stukje oomen. Ja

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:34

Redrumfox schreef:
Interessant stukje oomen. Ja

-s Knipoog

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:02


sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:16

zoe hiermee ook verondersteld kunnen worden dat merries die gevoelig zijn voor spierbevangenheid dit ook doorgeven aan hun nakomelingen (en andere celgerelateerde ziektes)?

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Energiehuishouding geërfd van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:41

oomens schreef:
Redrumfox schreef:
Interessant stukje oomen. Ja

-s Knipoog


Excuseer.. Clown