Veulens geboren, vallen ze mee of tegen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:52

Tja, ieder jaar hoop je weer op het achtste wereldwonder en als het er dan uitkomt, is het maar zelden zo (anders zou de wereld ook vol staan met 8e wereldwonderen Haha! )

Het veulen van dit jaar: vlak na de geboorte hadden we een aantal bemerkingen, maar sindsdien is hij enorm naar ons toegegroeid. We hebben zeker geen spijt van de keuze van het verleden jaar.

Maar goed, die hengst was ver rijden en er zijn nog zoveel andere hengsten op deze wereld. Mijn vader wil met zijn 71 jaar wel wat anders dan 16 uur in de auto te zitten om een veulentje te vangen. We hebben dus weer een experiment gedaan met die merrie en gekozen voor een iets klassiekere hengst, alhoewel een met een blanco status voor wat betreft keuring en zonder gegevens over de nafok bij merries die niet direkt aan hem verwant zijn. Bij zijn eigen familie fokt de hengst op wereldniveau. Zijn moeder is landskampioene geweest. Een volle broer van zijn moeder heeft twee prachtige veulens gegeven bij deze merrie.

De andere gedekte merrie was gust en is naar een driejarige hengst gegaan. Daar moet wel bij vermeld worden dat haar beste dochter van dezelfde hengst was als die driejarige hengst. De moeder van die hengst is ook heel mooi. De hengst staat lekker dicht in de buurt, maar 20 km naar het Oosten.

De derde merrie is de beste dochter van voorgaande hengst. Die merrie heeft een luxe probleem: we weten niet of er hengsten zijn in Nederland die er iets op haar verbeteren kunnen Schijnheilig . Ze is naar een relatief jonge hengst gegaan, die overigens wel een prachtige afstamming heeft. Zijn zwakkere punten worden ruimschoots gecompenseerd door de merrie. Enige risico dat we zien met de merrie is dat we er geen zwaardere hengst op moeten zetten, want dan fokken we een Welsh pony tank. Voor wat dat betreft voldoet de hengst aan dat beeld. Ook heeft die hengst een plaatje van een moeder. De hengst staat slechts 12 km naar het Zuiden.

Marjolein

Berichten: 11637
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 23:38

sarabande"]
[quote="Ods schreef:
Mijn reactie kwam voornamelijk uit het feit dat er regelmatig topics komen op Bokt van mensen die nog EVEN snel een hengst moeten bedenken. Dat is iets waar ik niet met me pet bij kan. Alsof fokken zo makkelijk is.


Er zijn zelfs mensen die aan een hengstenhouder vragen welke hengst op hun merrie past
[/quote]

Er zijn ook mensen die zonder enig idee hun merrie bij de hengstenhouder droppen. Van dressuurbloed naar een springer verhuizen en dan uiteindelijk uitkomen bij een andere dressuurhengst en dat alleen maar omdat het sperma gehaald moest worden.

Peuterstee

Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Herkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:18

Hoi

Ik ben nieuw op deze leuke site. Wij fokken met friezen. inmiddels hebben wij 3 eigen fokproduckten staan. Met allemaal zijn we erg blij.
Het laatste veulen is in de eerste week erg ziek geweest, dan besef je dat het eigenlijk niet zo belangrijk is, of dit wel voldoet aan de eisen van de fokkerij. Uiteraard is het leuk wanneer je veulen met een premie naar huis komt. Wij hebben tot nu toe gefokt op gevoel, of de match klopt met jou merrie. Iedere hengsten boer vindt zijn eigen hengst De beste.
Ik denk wanneer je het echt niet weet welke hengst je moet kiezen, zal je het stamboek ook om raad kunnen vragen. Deze staat enigzins neutraal.
Verder is fokken gokken. Cool

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:50

wij hebben nu twee veulentjes op stal. een van future en een van royal bravour. een merrie en een hengstje. t merrietje is bruin en t hengstje is nu nog zwart maar t is n schimmel Verdrietig . erg jammer maar t zijn allebei erg leuke dieren. vooral t hengstje!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:43

Ik ben niet tevreden met het veulen. Op meerdere fronten eigenlijk..

Ten eerste had het veulen bont moeten zijn, nu ze bruin is is ze veel minder waard. Ik fok om zelf de fokprodukten weer voor de fok te kunnen gebruiken, Dit veulen kan ik later niet in de fok inzetten denk ik.
Qua bouw en beweging is ze correct, maar niks spectaculairs.
Ik hou haar voorlopig wel aan, nu verkopen lukt toch niet dus dan maar aanhouden en hopen dat ze zich mooi ontwikkeld..
Volgende maand is de keuring dus hopelijk doet ze het daar nog een beetje goed.

Qua karakter is het ook zeker geen gemakkelijk veulen. Koppig, eigenzinnig, wantrouwend. Ik kan haar nog steeds geen halster aandoen of aaien en het veulen is al 11 dagen oud. Maak me daar ook echt zorgen om nu, maar zie geen oplossing..

Volgend jaar wil ik de merrie denk ik weer laten dekken maar moet daar over nadenken. Ze heeft zelf een dusdanig moeilijk karakter dat het opvoeden van haar veulens moeilijk word, ze laat geen mensen toe en is agressief. Verder zorgt ze wel goed voor de veulens en is het een stermerrie. Mochten we alsnog gaan dekken gaan we voor de hengst Offspring. Braaf karakter, fokt groot, goede bewegingen en fokt 99%bont door.

PetraO

Berichten: 7
Geregistreerd: 20-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:52

Mijn veulentje is me heel erg meegevallen. Ze is namelijk een per ongeluk kruising tuseen een Haflinger en een Fries(!). Eeen jonge friese hengst was losgebroken en in het weitje ernaast stond mijn kleine haflingertje die net hengstig was natuurlijk. Het veulentje is wel erg mooi. Waarschijnlijk wordt het een soort klein friesje. Ze is nu zes weken oud en al erg groot met nog langere benen dan een normaal veulen. Ze is heel braaf en gehoorzaam en heeft hele mooie gangen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:18

Alle dingen die wij belangrijk vonden in ons veulen, zijn "gelukt". Mooi van bouw, een lekkere gespierde achterhand (gebruikt hij ook echt als turbo) met daarbij een heel fijn gevormde nek met een sprekend koppie. Hij beweegt zich lekker, vooral gezien het ras (staat niet bekend om de ruime gangen). Hij staat al vanaf de geboorte supperrecht op zijn benen. Het is een heel extrovert, aanhankelijk en enthousiast typeje waar makkelijk mee te werken is.

Als ik zelf had mogen kiezen had ik voor een merrietje gekozen, maar het werd dus een hengstje. Wat natuurlijk wel jammer is, is dat hij geen vlekken heeft. Het is een Paint Horse, dus hij mist daarmee wel een "raskenmerk" (net als een egale Tinker).

Ik ben heel benieuwd hoe hij uiteindelijk gaat worden. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar in principe hebben we hem voor onszelf gefokt.

De combinatie van mijn merrie met deze hengst is dus qua type en persoonlijk een hele goede geweest. Het moeilijke met het fokken van Paint Horses is natuurlijk toch de kleur, en dat geeft mijn merrie niet door, en deze hengst ook niet. De volgende keer kies ik dus toch voor een andere hengst.