[KG]Welke kleur is mijn veulentje Nine echt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

[KG]Welke kleur is mijn veulentje Nine echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:17

Ik ben best benieuwd welke kleur jullie denken dat mijn veulentje Nine heeft :-).
Ik weet niet of ik hier goed sta anders mag het topic verplaatst worden!

Nine is een mini-paard veulentje van inmiddels 2 maanden oud.

Lola is haar moeder, haar kleur is schimmelbont. Dus ze heeft het bont-gen en het schimmel-gen. Haar basiskleur weet ik niet met zekerheid.

Silverado is haar vader, zijn kleur is zilverappel overoloosa. Die heeft dus als basiskleur zwart, heeft het zilver-gen, heeft een appaloosa-gen en heeft een splash-gen.

Voor foto´s van vader en moeder zie: [KS-ITP] Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Wat heel zeker is, is dat Nine bont en splash is :-). Dus van mama het bont-gen heeft gekregen en van papa het splash-gen. Ze hebben dus in ieder geval beide een mooie kleurenbijdrage geleverd *D

Nine haar basiskleur is zo goed als zeker, maar toch is er af en toe een beetje twijfel. Zeker nu ze half geschoren is. Ik wil daarbij zeggen dat haar neusvlek al verhaard was voor het scheren en dat dus de kleur is na het verharen en de bontvlek de kleur na het scheren (maar is vrijwel hetzelfde).
Kleur als veulentje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZXWCUYE.jpg

Ze zou ook nog het schimmel-gen kunnen dragen, maar daar is nu nog niks van te zien. Een brilletje kan ze niet laten zien met haar witte hoofd, en in haar vlekken zie ik geen witte haren, en haar snoetvlek is ook nog erg donker zonder wit erin.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-N4UEUPP4.jpg

Afbeelding

Aan het staartje is de basiskleur te zien :D. Maar naast het duidelijke kleurplukje komen er uit het gepigmenteerde staartpuntje ook zilverwitteplukken (denk ik te zien :P).

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YJJOP8I8.jpg

Wat denken jullie?
Welke basiskleur zo van de foto´s?
Zal ze schimmel dragen?
Zal ze zilver dragen? (op vos toont zilver niet, ze kan het dan wel dragen maar je ziet er dan vaak niks van, dat is een pure gok dus :-)).

Ik heb haar op kleur laten testen en de uitslag komt over drie weken binnen (heb daar recent achteraan gebeld en dit is toegezegd, ik wacht al best een tijd op de uitslag namelijk). Ik ben benieuwd wie het goed zal hebben :D.

:-)
Laatst bijgewerkt door petraaken op 22-06-10 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Pluttersput

Re: Welke kleur is mijn veulentje Nine echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:02

Een kennis van mij zweert bij hoog en laag dat je bij een veulen kan zien of het schimmel draagt, door witte haartjes in de lies te zien, in een vlek zeg maar. Als je snapt wat ik bedoel :P

Dus dat je, als je naar een vlek in de lies kijkt, daar witte haartjes zou moeten zien :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:05

Ik wilde zeggen dat je schimmels kunt herkennen aan het *brilletje* wat tekend rond de ogen. Maar NIne heeft geen donker vacht bij haar ogen dus dat word knap lastig.

De schimmelbonte die ik ken waren goed te herkennen op die leeftijd, veel witte haren in de donker bonte vlekken.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:35

Als ik een gokje mag wagen dan zeg ik dat ze het schimmelgen niet geërfd heeft en dat ze van kleur zilverappelbruin-bont is dan :-) Ja, die haren in haar staartpunt doen me dat vermoeden, en ze heeft geen gekleurde manen, dus je kunt het niet echt goed zien hé. Feit is dat ze geschoren erg donker is, maar dat we daarvoor twijfelden of ze vos was, vandaar dat ik denk dat dat van dat zilverbruin zou kunnen komen. Kan er natuurlijk compleet naast zitten, maar we mochten gokken hé :-) En ja, splash en bont is ze zeker!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:37

welke kleur het ook gaat worden... nu is ze echt prachtig!!

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:58

Ik denk basiskleur bruin en geen vos.

Tobiano + splash

geen schimmelgen (denk dat je dat aan haar neusje al wat zou moeten zien nu)

Zilver, moeilijk, kan zijn maar dat is echt moeilijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:00

Zilver zie ik zelf nog steeds niet, dan had ze IMO geen donkere punt in de staart gehad.
Schimmel kan ook pas heel laat komen, wij hebben zelf een 3 jarige op stal staan die wel echt schimmel wordt, maar geen bril heeft, en alleen over heel zn lijf verdeelt wat witte/grijze haren.
Schimmel sluit ik dus niet uit (maar daar is volgens mij geen test voor?)
Ik blijf voor bruin als basis gaan

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:02

ik denk nog steeds dat ze een bruine basis heeft. ze heeft echt een mooie diep rood-bruine kleur. de vacht van een zilver is vaak wat koperachtiger volgens mij

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:03

zilvers kunnen ook een donkere staartpunt hebben hoor. lang niet alle zilvers hebben in en in witte manen en staart. op de bruin haren heeft zilver geen invloed

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:13

wel als je er vanuit gaat dat ze bruin als basis is, en dus een zwarte staart heeft

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:50

bruine paarden kunnen ook bruine haren in de staart en manen hebben en daar heeft zilver dus GEEN invloed. dus die haren blijven bruin.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 14:05

Bedankt voor de gokjes, is altijd leuk en zeker achteraf :-)

Waar ik zelf nog aan dacht is al die vossenveulens die hun eerste veulenvacht verliezen en waarvan iedereen dan even denkt dat ze koffievos zijn. Dat zie je toch heel vaak in kraamstal itp? Dat mensen denken dat hun vosveulen ineens heel donker wordt? Maar dat dat vaak voorkomt bij vosveulens en hun eerste verharing en dat ze later bij de volgende verharing weer terugkleuren naar gewoon lichte vos (en dus geen koffievos zijn zoals vaak gedacht wordt na die eerste verharing). Zie bijvoorbeeld dit topic: [F-AM] [KG] Kan een vos veulen nog van kleur veranderen?

Misschien is dat bij Nine nu ook het geval he ;-). Al vind ik haar donkere kleur toch anders als de donkere kleur van de de donker verkleurde vosveulens, en ze is natuurlijk nooit echt zo licht van kleur geweest als een gewone lichte vos.

Ik zal nog eens proberen scherpe close-ups van de staart te maken, misschien dat er dan al wat meer duidelijkheid komt. Het kleurtje is zo overduidelijk aanwezig dat als je alleen dat kleurplukje zou zien je toch echt voor een voskleur zou gokken ;). Het is wel een stuk lichter als de vachtkleur. Maar die andere kleur plukken die uit het gepigmenteerde staartpuntje komen zal ik ook nog duidelijker op de foto proberen te krijgen, het zijn namelijk best dikke zilverwitte plukken die eruit groeien, of ik denk dat gewoon en het zijn vieze witte plukken :P. Ik ga nu toch twijfelen aan wat ik zie haha.

Lola, haar moeder, is waarschijnlijk (ook?) vos van basiskleur en zag er zo uit toen ze een paar maanden oud was (nog geen jaar oud op de foto). Dus de vlekken waren toen al heel duidelijk schimmel. Nine is nu 2 maanden en je ziet nog niks aan de vlekken maar misschien komt dat idd later nog. Ik dacht dat er wel getest kon worden op schimmel ??

Afbeelding

En misschien is ze wel zo donker van voskleur omdat ze stiekum ook schimmel draagt. Maar als ik dan foto´s zoek van vosschimmels zie ik toch hele andere kleuren voorbij komen.

Ben zo benieuwd zo langszamerhand :-). Als het goed is komt de testuitslag ook nog eens rond mijn verjaardag binnen *D.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:16

Leuk verjaardagskado Anna :D Ik denk wel dat je op schimmel kunt testen hoor. Ik heb ook al een aantal keren het totaalpakket van Van Haeringen laten testen en ik dacht wel dat de schimmelfaktor daarbij zat. Zal voor 't zekerste vanavond es naar mijn papieren kijken, voor ik onwaarheden verkondig ;-) Ik laat je weten als het erbij staat of niet.
Laatst bijgewerkt door mdr op 22-06-10 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:25

Anna, je kunt wel op schimmel laten testen hoor, die zit ook in het totaalpakket blijkbaar. Heb op hun website gekeken, hierbij de link van de test http://www.vhlgenetics.com/vhl/pdf/F332.pdf

Wist trouwens niet dat je een foto had van Lola haar mama! Ze heeft wel bepaalde trekken van haar hé! En inderdaad ook het schimmelbont van haar :D Volgens mij zou je bij Nine nu al iets moeten zien. Ik had drie jaar geleden een pintalooza veulen en die was dus in feite ook schimmelbont en dat zag je heel snel hoor! Dit is onze Dream als veulen:

Afbeelding

Heb helaas geen recente foto's want hij is verkocht en heb wel nog contact met die mensen, maar foto's sturen is niet hun beste kant. Ik weet wel dat hij ondertussen ook gans wit geworden is, met alleen nog een zwarte staartpunt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 14:36

mdr schreef:
Wist trouwens niet dat je een foto had van Lola haar mama! Ze heeft wel bepaalde trekken van haar hé! En inderdaad ook het schimmelbont van haar :D .

hahaha, ik dacht waar heb jij het over, Lola maar mama. Maar zie dat ik mijn zin weer zo krom neergezet heb.

Manda schreef:
Lola, haar moeder, is waarschijnlijk (ook?) vos van basiskleur en zag er zo uit toen ze een paar maanden oud was (nog geen jaar oud op de foto).

Hiermee bedoelde ik: Lola, de moeder van Nine, (ja niet iedereen weet dat Lola de moeder van Nine is dus wilde dat nog even verduidelijken maar heb het juist onduidelijker gemaakt :P).

Dus de foto dat is Lola als paar maanden oud paardje. Dus lijkt me logisch dat de foto bepaalde trekken van Lola heeft want het is Lola haha.

Ik weet de ouders van Lola niet ;-).

mdr

Re: [KG]Welke kleur is mijn veulentje Nine echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:53

Ja, dat dacht ik al, vandaar dat ik verwonderd was dat je een foto van haar moeder had, maar ja, kon altijd hé :D Dat is dan ook weer verduidelijkt!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:02

:D

Nine is inderdaad getest op het totaalpakket. Dus dan zit schimmel daar ook bij!

Dream is toch ook appaloosa? Is het dan niet moeilijker om te zien of het een schimmeltje is of niet? Omdat appaloosa´s zonder schimmel ook wel eens als jonge paardjes doorkleuren naar appaloosa door te starten met witte haren in de kleur?
Bijvoorbeeld Aimy van Elien leek toch ook eerst geen appaloosa maar kreeg ineens toch witte haren door de kleur rond de ogen (en die kan echt absoluut geen schimmel zijn dus bij haar zijn de witte haren door de kleur van de appaloosadoorkleuring).
Heb je niet nog een fototje van een mini schimmeltjes veulen? ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:07

Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar een gechoren vacht lijkt toch altijd donkerder? Een geschoren vos vind ik ook altijd donkerder lijken op de plek waar hij geschoren is, maar ik kan het fout hebben?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:15

De neusvlek is niet geschoren, daarom heb ik dat specifiek erbij gezet :-). Ik heb op de langste stand, met de haren mee geschoren en omdat de neus al verhaard was (en er deze kleur onder het verharen uit kwam) pakte het scheerapparaat dat toch niet omdat het te kort was.

Dit is een foto waarop ze nog niet geschoren is, met verhaarde neus en half verhaard hoofd.

Afbeelding

En dit een nog eerdere foto van toen het verharen net begon op het snoetje, je ziet nog net de overgang van de donkere kleur van de neusvlek naar de pluizigevacht op de neusvlek (dat ze precies zo vierkant rond de ogen verhaard snap ik ook niet maar ik was het niet ;))

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3YDO6MBV.jpg

Edit: spelfouten eruit :o
Laatst bijgewerkt door Manda op 22-06-10 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:18

O, oké, dan heb ik niets gezegd ;)
Heb er overheen gelezen.

(Wat blijft Nine toch een lekker dier <3 , welke kleur ze ook heeft :D)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:28

De neus is natuurlijk ook donkerder doordat de beharing daar dunner is en je dus de zwarte huid meer ziet doorschijnen ;-).

Maar ik weet het dus ook niet, ze is onder de andere vlekken ook wel erg donker, maar zou toch best kunnen dat dat gewoon de eerste verharing is (nou ja, dit geval door het scheren) zoals in het topic waar ik eerder een link van heb gegeven, over de verharing van vosveulens.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:31

Ik zeg nog steeds vosschimmel. ;)
Die beginnen juist zo donker en haar staart was overdudielijk rood dus geen bruine basis.
Zilver zou natuurlijk kunnenmaar zie je niet op rood.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:17

Ik was ook op zoek naar foto´s van vosschimmels maar heb ze nog niet gevonden die ook zo donker zijn, dus als je foto´s hebt van ook zo´n donkere vosschimmel ben ik wel benieuwd :-).

Als ze schimmel is ben ik wel benieuwd wanneer dan de eerste witte haren door de kleur zullen verschijnen :-).

Ik dacht ook dat ze zowiezo geen zilverbruin kon zijn doordat ze een kleurtje in de staart heeft.
Maar toen zag ik dit veulen (wel wat anders van vachtkleur dan Nine), die heeft ook een kleurtje in de manen / staart en is toch ook zilverbruin: [KS-ITP] Star bijna 2 maandjes oud (zilverbruine gangenpaard merrie).
Dus als die zilverbruin is, is er toch een heel klein kansje dat Nine met haar gekleurde staartpuntje toch ook zilverbruin is?
(staan overigens nog meer zilverbruine veulens met rodige kleurtjes in de manen/staart in dat topic)

Vosschimmel is ook prima hoor, dan is ze precies haar mama en die vind ik ook erg mooi :-). Maar het is altijd leuk wat aparte genen te hebben toch (ondanks dat ik geen fokplannen heb), ik ben gewoon zo nieuwsgierig want heel overduidelijk is het niet toch ;-).

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:23

Nine, ze blijft ons verbazen en in spanning houden, dat beloofd voor later. :D

Had ze dat puntje in de staart niet gehad, ik had volmondig zilverappelbruin tovero geroepen. :D Nu zeg ik het gewoon, ik denk dat ze zilverappelbruin is,...

zeker is ze tovero, dus tobiano + splash

Anders is ze bruin van basis oftewel zoals Linda zegt, dat kan ook nog,..dus met andere woorden,...ik weet het niet!!! Wanneer zijn die testen er??? :P

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:57

Als het goed is begin tweede week van juli :-)

Ik probeer vanavond nog wat fototjes te maken van de staart en closeup van de vacht, maar is niet makkelijk, ze staat nooit stil ;)