keur, ster pref?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

keur, ster pref?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 22:02

afgelopen weekend ben ik met mijn merrie naar de keuring geweest. nou vroeg ik me af hoe dat op de keuring ook alweer gaat met keur, ster en preferent enzo.. wanneer is een merrie nou wat en wat moet je doen om je merrie uiteindelijk doen om het hoogst haalbare te halen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:20

Welk stamboek en wat voor keuring ben je geweest met welk resultaat??

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 22:23

ik ben naar de regionale welsh keuring geweest in Tolbert met mijn K merrie. ze had de tweede premie (2c zeg maar). er waren geen eerste premies bij en ze had de hoogst haalbare plaats gekregen voor haar doen. ze is te groot en grof voor een K denk ik

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:32

Het gaat om een welsh pony toch?

Uit het boekje "Het Nederlands Welsh Pony & Cob Stamboek, Statuten en Reglementen"
(ik dacht uit 2000)

Predikaten:
Voor de predikaten wordt de selectie strenger als logisch gevolg van de opwaardering van het premiestelsel. Ster- en keurpredikaat worden alleen op de Centrale Keuring verleend.

* Ster:
Voor het sterpredikaat komen alleen de beter eerste premiemerries in aanmerking. Voor de Centrale Keuring worden alleen pony's aangewezen, die in principe voor het sterpredikaat in aanmerking komen.

* Keur:
Voor het keurpredikaat komen de beter stermerries in aanmerling.
Deze merries moeten op de Regionale Keuring vergezeld zijn van een uit haar geboren veulen; op de Centrale Keuring hoeft het veulen niet getoond te worden.
Alleen pony's die in principe voor het keurpredikaat in aanmerking komen, worden uitgenodigd voor de Centrale Keuring.
Het keurpredikaat wordt officieel nadat met voldoende resultaat een verrichtingsproef is afgelegd. Dit kan voor of na de aanwijzing tot "voorlopig keur"plaatsvinden.
Voor de sekties A,B en C/D zal eventueel een aangepaste karakter/gebruiksproef worden vastgesteld. (nog niet gedaan, voorlopig moeten deze sekties ook de IBOP lopen)
Deze pony's kunnen ook een IBOP rij of menproef afleggen.
Voor de sekties K en HBW is een IBOP rijproef vereist.
Een pony die voldoet aan de eisen voor het predikaat "sport" is vrijgesteld van bovengenoemde verrichtingsproeven.

* Preferent:
Een merrie komt in aanmerking voor het preferentschap, wanneer zij minstens drie nakomelingen heeft, die samen 4 punten hebben behaald. Minstens 2 van deze nakomelingen moeten de punten behaald hebben op de leeftijd van drie jaar of ouder.
Veulenpremies tellen niet mee voor het preferentschap.

De puntentelling is als volgt:
* 1 punt wordt toegekent voor:
a 1e premiemerrie van 1 jaar of ouder
b 1e premiehengst of ruin van 1 jaar of ouder
c een 2e bezichtigingshengst

* 2 punten worden toegekend voor:
d een keurmerrie
e een stamboekhengst

* Elite:
Voor dit predikaat wordt de eis gesteld, dat minstens het dubbele aantal punten moet worden behaald, over het dubbele aantal nakomelingen, dat vereist wordt voor het preferentschap. Dus minstens 8 punten over minstens 6 nakomelingen, waarvan minstens 4 op een driejarige of oudere leeftijd. De puntentelling is dezelfde als voor het preferentschap.

* Sport:
Verleend op eigen sportprestaties. Minimaal Z+1 winstpuntniveau bij de basissportorganisaties.

* Prestatie:
Op basis van van de prestaties van de nakomelingen in alle sportdisciplines op minimaal M+1 winstpuntniveau.
Voor alle sekties geldt een minimum aantal van 3 nakomelingen.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 22:34

das precies wat ik wou weten Haha! hartstikke bedankt!!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:39

*zere vingers...*

Ach, ik moest het zelf ook nog even opzoeken.
Afgelopen weekend stond mijn merrie 1A bij de stermerries en is ze uitgenodigd voor de Centrale Keuring.
Gelukkig hoeft haar veulen dus niet mee en kan ik die eind volgende maand afspenen Haha!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 21:00

gefeliciteerd met je eerste premie!! op naar de elite *LOL*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:09

Ze gaat niet voor elite maar voor keur Lachen
Ze is vorig jaar ster geworden en dit jaar gaat ze dus voor "verlopig keur" naar Kootwijk. Als ze een beetje in conditie te krijgen is, moet dat geen probleem zijn. En dan dit najaar de Ibop rijproef.
Preferent of elite zal voor haar moeilijk haalbaar zijn de komende jaren. Haar oudste nakomelingen staan in Engeland en Frankrijk...