Opfok aansprakellijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SabienR

Opfok aansprakellijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:18

Hallo iedereen,

Ik kwam via google.nl op deze site terecht.
Omdat ik wil weten of ik een opfok aansprakelijk kan stellen.
Ik zal mij verhaal een beetje uitleggen.
Met 8 maanden heb ik mij hengstveulen geplaats in een opfok.
En met 4 jarige leeftijd opgehaald.
Ik heb verder geen contract etc getekend.
Daar heeft hij met meerdere hengsten gestaan.
Hij heeft vanalles daar gehad.
Zoals ringworm,een bactriele infectie aan zijn hoef,een beroerte,zijn hoef waar een dikke rand op zat.Hij miste 2 tanden.
Zij heeft mij nooit gelijk gebeld als hij wat had.Als ik kwam dan zag ik het pas.
Of ik werdt een dag later gebeld als ik een keer had gebeld en er weer niet werdt opgenomen van ja hij staat op de kliniek want dit en dat...Ze zeg ook dat ze foto's gemaakt heeft van zijn tanden toen.Maar ik heb nooit die foto's gezien etc.
Ik bel de dierenarts van de opfok nog op of hun nog informatie hebben over hem.
Maargoed om mij vraag en verhaal kort te houden.
Is hij is een paar maanden geleden zadelmak gemaakt en aan 1 kant kon hij niet goed buigen in zijn hals.
Dus zijn we naar de dierenarts geweest.
Nou blijkt dat er iets gebroken is geweest en dat het verkeerd is gaan groeien.
Het is ongeveer 2 jaar geleden gebeurd.
Dus toen die nog in de opfok stond.
En er kan niks meer gedaan aan worden.
En moet hij worden ingeslapen.

Hun van de opfok hebben het moeten weten dat er wat gebeurd moet zijn geweest.
Ik heb meerdere mensen gesproken die ook problemen met hun hebben gehad.
En ik heb dat allemaal in mij mail nog staan.
En ik heb van iemand te horen gekregen dat de paarden een keer waren ontsnapt omdat er een boer kuil kwam brengen bij hun en dat ze allemaal los liepen en dat er een paar flink zijn gevallen.En ik denk dat die van mij daar tussen zat.
Kan ik hun aansprakelijk stellen?
Er is namelijk veel meer gebeurd en heb overal bewijzen van etc.
En het moet bij haar zijn gebeurd want ik heb hem hier sinds een paar maanden staan.

Graag hoor ik of iemand dit weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:21

Je bent zelf verantwoordelijk voor de opfok die je kiest en als het daar zo slecht was had je hem daar weg kunnen halen.
Een jong paard brengt nu eenmaal risico's met zich mee en ze worden lang niet allemaal gezond volwassen, daar kies je voor als paardenhouder.

Het is sneu van je jonge paard maar ik denk niet dat je het op iemand anders verhalen kan.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:22

Ik denk niet dat je de opfok aansprakelijk kunt stellen, ik neem aan dat de dingen die hij heeft gebeurd zijn door de andere veulens die daar stonden, en dat blijft het risico van je paard in de opfok zetten lijkt me toch? Je hebt zelf voor deze opfok gekozen, dan had je hem daar eerder weg kunnen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:23

Waarom heb jij je paard al niet eerder weggehaald dan? Als ik er dagen later achter kom dat mijn paard op de kliniek staat had ik haar direct weggehaald.

sporter

Je bent zelf aansprakelijk. Vind het wel vreemd dat je niet tevreden bent over de opfok dat je hem daar toch laat staan.

Zooist

Als er geen sprake was van een contract heb je geen poot om op te staan.

Die van mij heeft door een tragisch ongeluk zijn nek gebroken en is in de ochtend dood gevonden door de eigenaar.

Helaas pindakaas. Dat kan allemaal gebeuren.

Jij als eigenaar bent wel verantwoordelijk voor je eigen paard. Ben je regelmatig wezen kijken?

En als ze in de groep staan weten ze echt niet wat er allemaal gebeurd. Hij kan ook zelf gevallen zijn in het land, of zelfs als veulen al.

Misschien kan je contact opnemen met je rechtsbijstand. Als je die niet hebt zou ik er niet eens aan beginnen. De kosten die je dan gaat maken.... daar kan je wel drie nieuwe paarden van kopen....

SabienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:25

Oke bedankt voor jullie snele reactie's.
Dan weet ik voldoende.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:27

En in die 4 jaar heb je na het tweede incident bv niet gedacht om een andere opfok te zoeken..
Dan ligt imo de schuld geheel bij jou.

SabienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:27

sporter schreef:
Je bent zelf aansprakelijk. Vind het wel vreemd dat je niet tevreden bent over de opfok dat je hem daar toch laat staan.

Dat had zijn redenen.Omdat ik zelf geen andere keuze had.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:28

jee, wat vervelend allemaal.

je zou kunnen proberen om juridisch advies in te winnen via je rechtsbijstandverzekering of juridisch loket. Maar ik ben bang dat het lastig te bewijzen zal zijn aangezien het al een heel oude verwonding/beschadiging is.

sterkte met het verlies van je paard.

ik ga toch ook wel met de andere bokkers mee dat ik als het mijn paard zou zijn geweest die allang daar weg had gehaald als het allemaal zo slecht geregeld is.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:28

Het lijkt me inderdaad niet dat je dit op hun kan verhalen. Dat mijn paard in de opfok stond kwam ik elke week eventjes kijken, en dan merk je vanzelf of hij daar wel of niet goed staat.

Een vriendin van me heeft zelfs zo'n goed georganiseerde opfok dat het werkt met een contract en dat je hem kan verzekeren, vind ik erg netjes.

Maar zoals mensen hierboven al zeggen, in opfok kan natuurlijk van alles gebeuren, het blijven paarden. Als je twijfels hebt bij je opfok dan kan je hem beter verhuizen.
Hoe vaak ben je langs geweest in die tijd?

Ik wil je wel even heel veel sterkte wensen, heel erg naar lijkt me dat, als je na zo'n tijd je paard ophaalt en dan blijkt dat je hem in kan laten slapen..

linda212

Re: Opfok aansprakellijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:31

helaas ben je zelf verantwoordelijk voor je paard als hij in de opfok staat
heb dit helaas ook meegemaakt en weet nu wel dat mijn paarden niet mee in een opfok gaan tenzij ik er elke dag heen kan om te kijken

SabienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:34

Echwel schreef:
En in die 4 jaar heb je na het tweede incident bv niet gedacht om een andere opfok te zoeken..
Dan ligt imo de schuld geheel bij jou.

Dat wilde ik maar zoals ik al zei had ik er niks op te zeggen...
Maar ben het niet mee eens dat de schuld dan bij mij ligt.
Hun horen voor je paard te zorgen.
Daar krijgen ze ook immers voor betaald.
Snap je wat ik bedoel?

En verder ik ben er vaak wezen kijken.En ik zelf wilde hem al veel eerder weg halen.Maar ik had er zelf niks op te zeggen.
Het is een beetje een lastig situatie..
Dus ook al wilde ik hem daar weg halen.Iemand anders wilde dat niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:35

Jouw paard en jij hebt er geen zeggenschap over, dat lijkt mij vreemd

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:35

Hij hoeft alleen maar ingeslapen vanwege het niet kunnen buigen aan 1 kant?
Of kan hij nog voor de recreatie mee?

Denk dat je je paard meteen bij het eerste probleem had moeten weghalen. Wat een ellende. Ook lijkt het me handig mensen het adres van de opfok te pb'en die hun jonge paard er evt overwegen te stallen...(op verzoek)

Maar om een antwoord te geven: ik denk dat je hen niet aansprakelijk kunt stellen, maar het zou wel goed zijn het eens te proberen alleen voor de jurisprudentie..

Sterkte!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:36

SabienR schreef:
sporter schreef:

Dat had zijn redenen.Omdat ik zelf geen andere keuze had.

Er zijn altijd keuzes ;) .

Je bent zélf verantwoordelijk voor je dier, als hij daar niet goed staat moet je je conclusies trekken, en of een andere opfok, of desnoods pensionstalling zoeken, of je verkoopt hem als je merkt dat je niet goed voor hem kan zorgen zoals het hoort.
Voor mij zijn er nooit redenen waarom een dier zou moeten lijden onder de onbekwaamheid van een mens, of dat nou een pensionstal, opfok oid is. Eigenaar blijft eigenaar.

Blijft verder uiteraard een hele trieste bedoening, dat je je paard nu in moet laten slapen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:39

jemig wat een verschrikkelijk nieuws voor je zeg!
vind het wel echt belachelijk dat de opfok je zo slecht heeft geinformeerd overal mee!

SabienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:42

Amalarab schreef:
Hij hoeft alleen maar ingeslapen vanwege het niet kunnen buigen aan 1 kant?
Of kan hij nog voor de recreatie mee?

Denk dat je je paard meteen bij het eerste probleem had moeten weghalen. Wat een ellende. Ook lijkt het me handig mensen het adres van de opfok te pb'en die hun jonge paard er evt overwegen te stallen...(op verzoek)

Maar om een antwoord te geven: ik denk dat je hen niet aansprakelijk kunt stellen, maar het zou wel goed zijn het eens te proberen alleen voor de jurisprudentie..

Sterkte!

Er kan niet meer opgereden worden.
Als hun er iets aan proberen is de kans groot dat het weer breekt.
Het zit vlakbij zijn schoft.
Wervels zijn gedraaid..
Zenuwen zitten knel en ga zo maar even door.
En hij heeft nu ook gewoon pijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:43

Het rare is dat je schrijft dat je hem met 4 jaar hebt opgehaald en in je profiel staat dat hij 5 is, heeft hij het afgelopen jaar dan pijnvrij geleefd

SabienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:44

Breghje : Nee ik had geen andere keus.Maar dat snap je vast wel als je alles wist.
Maar daar ga het niet om.
Ik weet voldoende,bedankt voor jullie berichten.

SabienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:45

Echwel schreef:
Het rare is dat je schrijft dat je hem met 4 jaar hebt opgehaald en in je profiel staat dat hij 5 is, heeft hij het afgelopen jaar dan pijnvrij geleefd

Hij wordt dit jaar 5 ;)
Nee hij heeft in die jaren dat het gebeurd is niet pijnvrij geleefd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:46

Ik denk niet dat je de opfok hiervoor verantwoordelijk kunt stellen. Jij hebt je paard daar neergezet en er is geen contract ondertekend niets.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:47

Dan heb jij hem twee jaar met pijn laten lopen, dat moet je toch hebben gezien..
Twee onnodige jaren met pijn ga er zelf eens aan staan...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:48

SabienR schreef:
Breghje : Nee ik had geen andere keus.Maar dat snap je vast wel als je alles wist.
Maar daar ga het niet om.
Ik weet voldoende,bedankt voor jullie berichten.

Dát ga ik heel erg betwijfelen. Voor mij staat een dier namelijk altijd op de1e plaats, maar als jij het voor jezelf zo goed wil praten ben je daar uiteraard vrij in.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:48

Arm dier. Ik vind dat jullie hier wel een beetje hard zijn tegen de TS hoor, even rustig aan.

Nogmaals sterkte ermee!