Hoe vaak hengstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Hoe vaak hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 11:01

Ik heb zelf een merrie, en ik zou weleens willen weten hoe vaak en hoe lang ze hengstig zijn. Ik hoor namelijk van iedereen weer wat anders. Wie weet er wel een goed antwoord op mijn vraag?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:26

ik wist het zelf ook nooit, maar toen ben ik een beetje gaan vragen en toen werd vaak om de 21 dagen gezegt. Ik houd het niet precies bij, maar volgens mij is het wel zoiets ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:31

Het heeft met de cyclus van de merrie te maken. Heb nu alleen geen tijd en zin om dat uit te zoeken, hoe het precies is. Amanda is nu op haar nieuwe stal vaak duidelijk hengstig. Ongeveer om de 2 weken, en dan een dag of 4 á 5 Lips are sealed

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:33

Zomers : ik heb een merrie (halfbl. arabier) is om de 18 dagen voor 5-6 dagen hengstig. Een andere merrie (WB) is om de 21 dagen voor 4-5 dagen hengstig.
Winters: eerste vermelde merrie om de 24 dagen voor 4-5 dagen; andere merrie om 28 dagen voor 3-4 dagen. Hele winter door!

Het is wel belangrijk als je wilt gaan fokker dat je de cyclus van je merrie(s) kent. Bijvoorbeeld de halfbl.arabier heeft HEEL vroeg haar eisprong, bijv. 2 dag en de rest van hengstigheid is 'uitloop'. Zij moet dus de 2 dag naar de hengst - 3e dag is te laat.