Grote fout bij inseminatie...........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:37

LuvdaTossa schreef:
Fout van hengstenhouder, de inseminator moest langs verschillende merries en heeft dus een verxd rietje voor haar gebruikt.


Dan is dit toch een grove fout vind ik, ik zou mij dan ook onmiddellijk wenden tot die hengstenhouder! Tenminste als het zeker is dat de merrie dan ook drachtig is van Jazz! Ik kan mij inbeelden dat de hengstenhouder zoiets toch ook niet publiek wil maken!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 18:41

Nee en het is een hengstenhouder met een hele grote naam. Ik zal niet zeggen wie het is.
De inseminator moest naar iemand anders toe en die merrie moest gedekt worden door een Jazz. En toen kreeg hij in de gaten dat het rietje van Jazz leeg was.

Maar zijn er heel veel risico's?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:03

Tja, in percentage zou ik het niet kunnen uitdrukken! Dat zal afwachten worden denk ik. Vroeger kende ik een ponyhengstenhouder, en die deed het ook soms, daar kwamen zeer goede pony's van, maar hij heeft er ook enkele als veulen onmiddellijk moeten wegdoen. Niet dat die veulens dan echt ontzettende uiterlijke fouten hadden, maar je zag gewoon dat ze niet in orde waren! Niet groeien, mager, vaak ziek,...

Maar de hengstenhouder had dus verkeerde info doorgegeven aan de inseminator (is dat een DA of iemand die verbonden is aan de hengstenhouderij)

Want als de fout ligt bij de inseminator, die de rietjes wisselde, dan is die aansprakelijk!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:16

Je kan toch heel eenvoudig via DNA van het veulen en de ouders bepalen welke hengst de vader is!
Door wie is ze dan de tweede keer geinsemineerd?

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:53

'inbreeding' is engels voor inteelt.
Lijnteelt is een specifieke vorm van inteelt, maar nog steeds gewoon inteelt.
Inteelt in alle soorten en maten kun je bij nagenoeg alle rassen in de stambomen terugvinden.
Op zich hoeft inteelt niet schadelijk te zijn MITS, dus voorwaarde, bij verdere fok met nakomelingen uit een inteeltcombinatie strikte selectiekriteria worden gehanteerd. En dan niet op uiterlijk of conformatie, maar op soundness, funtionaliteit en gezondheid.
Incidentele inteelt bij een verder niet ingefokte lijn kan geen kwaad.
Bij inteelt is het voorkomen van de schrikvoorbeelden niet zo'n punt, maar bij herhaalde inteelt wordt de genetische variatie minder, worden ook minder gewenste eigenschappen vastgelegd en vindt degeneratie plaats.
'Hybrid vigor', ofwel 'kruisingkracht' is bij zadenteelt een bekend begrip en een huis-tuin-en-keuken-voorbeeld is de volkswijsheid dat een vuilnisbakkeras gezonder is dan een rasexemplaar. In de regel is dit juist.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:00

Ik denk dat al de theoretische voor en na delen van inteelt niet opgaan bij een niet gewenste vader dochter kruising. Zoals ik al zei direkt de hengstenhouder aanspreken en nu het nog kan proberen de merrie alsnog drachtig te krijgen van de hengst die oorspronkelijk gekozen was.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:50

Ik heb een springpaard gehad van Pilot, en haar moeder was van Polydor, er zaten dus achterin lijnen die elkaar kruisten. Was een waanzinnig goed paard, ik heb zelden een paard gezien dat zoveel vermogen had, en zoveel soeplesse! Ze is dan wel overleden , maar dit had niets met de inteelt te maken.... Maar een Jazz op Jazz?? Lijkt mij niet echt goed inderdaad.