Minishet hengst probeert shire merrie te dekken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

Minishet hengst probeert shire merrie te dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:18

Ik heb een shire merrie (Sarah van 21) en 2 minishets (Billy & Kiran van bijna 3).
IK heb ze nog maar kort, de shire iets langer dan de shetjes.

Ze staan 24/7 buiten en gaat eigenlijk altijd goed. Sarah is de dominanste.

Nu is de shire merrie voor het eerst sinds ik haar heb hengstig...
1 van de hengstjes(Billy), heeft ook ontdenkt dat hij hengst is...

Best leuk om te zien hoe het gaat! Maar toch ook wel spannend! Zit soms met geknepen ogen te kijken, of t wel goed gaat.
Ze zoeken elkaar op, proberen wat (lukt niet ivm hoogte verschil), stoten elkaar af... en begint weer opnieuw.

Sarah zoekt hem zelf ook op, en gaat ook echt 'klaar' staan, benen wijd, staart opzij, even plassen, dan kijkt ze achterom van: 'Kom maar op!'
Billy weet precies wat hij moet doen, even lekker snuffelen, bijten in haar billen, en dan springt hij.... alleen hij is maar 80cm, en de merrie 1.84. Hij is toch echt iets te klein!
Sarah wordt dan iets geirriteerd, omdat het natuurlijk niet lukt en stoot hem dan weer af. Dit begint heel subtiel met weglopen, kont draaien, keer een bokje, maar als ze echt pissig wordt geeft ze voor haar doen toch een harde trap. Ook hier is Billy niet echt van onder de indruk... maar ik vind het toch wel heftig om te zien.

Ze staan nu even apart, omdat ik niet goed weet wat ik met de situatie aan moet
Wat vinden jullie, kan ik ze beter even apart laten zolang Sarah hengstig is? Of moet ik de natuur zijn gang laten gaan?

Anoniem

Re: Minishet hengst probeert shire merrie te dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:20

Je moet geen hengsten en merries bij elkaar in te zetten als je geen veulen wilt, want dat lukt ook bij een grote merrie met kleine hengstjes..
Dit is vragen om blessures en het geeft sowiezo een boel onrust. Ik zou de shets gewoon zsm castreren

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:20

Apart zetten en dan niet alleen als ze hengstig is, voor zelfde geld gaat je merrie een keer liggen en kan die eropeens wel bij.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:21

Sommige merries gaan er zelfs voor liggen, dus ik zou het risico niet lopen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:22

idd hengst laten castreren. straks geeft je merrie hem ineens een flinke gerichte trap en kun jij je hengstje laten inslapen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:23

Je kunt de meest vreemde situaties krijgen tot aan een merrie die in droge greppel gaat staan of zich liggend laat dekken. Weet niet of je dat moet willen. Heb je een goede reden om de shetten niet te castreren?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:27

Ik zit inderdaad aan castreren te denken, maar ik heb ze nog maar kort (nog geen twee weken).
Ik heb Sarah ook nog niet eerder hengstig meegemaakt.

Dus moet natuurlijk even afwachten hoe het allemaal gaat, had ze eerst nog op proef :)

Merrie drachtig krijgen is een hele kleine kans, ze komt bij een fokker vandaan en is daar juist weg omdat ze niet drachtig te krijgen is, probleem met baarmoeder.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:38

Jaja... Dat heb ik vaker gehoord.... Merrie verkocht omdat ze niet dragend te krijgen was, ondanks het nodige kunst en vliegwerk van de da...
Vervolgens op een wei gezet met een jonge hengst, want ze kon toch niet drachtig worden. Plots wist Moeder Natuur hoe het ook alweer in elkaar stak, en die jonge knul wist spontaan de weg..... :7

Juist ja, die merrie die onmogelijk drachtig te krijgen was, was spontaan drachtig geworden.... }:0

Geen gok mee nemen, juist ook omdat je haar op proef hebt. Stel dat je haar terugbrengt om wat voor reden dan ook, dan wil je niet volgend jaar ineens gebeld worden met de mededeling dat je nog een veulen mag kopen. Of de kosten mag vergoeden... 8-)
Nee, castreer zodra je dat kunt en tot dan heel goed uit elkaar houden.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:01

even ver verduidelijking, me ze op proef, bedoelde ik de 2 shetjes, niet de merrie.

Heeft iemande er ervaring mee als je ze laat 'helpen' hoelang er voor staat dat ze weer samen in de wei kunnen?

Mocht de merrie ooit drachtig zijn, is dat alleen maar een mooi geschenk, maar dan niet van een shet, haha!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:03

Soraya85 schreef:
Heeft iemande er ervaring mee als je ze laat 'helpen' hoelang er voor staat dat ze weer samen in de wei kunnen?

Normaal gezien kunnen ze tot 6 weken na castratie nog vruchtbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:13

Dat is niet normaal, dat is hoge uitzondering. In theorie zijn ze nog 6 weken vruchtbaar maar in de praktijk eigenlijk gelijk niet meer.
Als je ze komende week laat castreren is de merrie niet hengstig meer en kunnen ze gelijk bij elkaar in.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:31

Siamsmeesje schreef:
Jaja... Dat heb ik vaker gehoord.... Merrie verkocht omdat ze niet dragend te krijgen was, ondanks het nodige kunst en vliegwerk van de da...
Vervolgens op een wei gezet met een jonge hengst, want ze kon toch niet drachtig worden. Plots wist Moeder Natuur hoe het ook alweer in elkaar stak, en die jonge knul wist spontaan de weg..... :7

Juist ja, die merrie die onmogelijk drachtig te krijgen was, was spontaan drachtig geworden.... }:0

Briljant verwoord. :))

Maar weer terug ontopic:
Ik zou je shets ook laten castreren. Het geeft gewoon een hoop stress in de groep en een castratie is gewoon voor iedereen beter.
Of ze uiteraard apart houden, maar denk dat je ze niet om die reden gekocht hebt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:15

Ik ken ook voldoende merries die niet drachtig kunnen worden, maar waar toch spontaan een veulen uit komt.

Ik zou de hengstjes laten castreren door 2 redenen.
Je wilt geen veulen EN je wilt geen blessures. Als je merrie uithaald wil je niet weten wat er gebeurd.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:08

Even een update..

De merrie is inmiddels niet meer hengstig, het gaat nu weer even goed samen.
De hengstjes worden met een week of 3-4 geruind!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:09

Verstandige beslissing. :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:19

smeetjoew schreef:
Siamsmeesje schreef:

Briljant verwoord. :))

Maar weer terug ontopic:
Ik zou je shets ook laten castreren. Het geeft gewoon een hoop stress in de groep en een castratie is gewoon voor iedereen beter.
Of ze uiteraard apart houden, maar denk dat je ze niet om die reden gekocht hebt.

Jeetje dat zeg je toch ook niet tegen je vriend of man (dat het een hoop onrust scheelt, al is dat natuurlijk wel zo) arme shettiemannen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:47

Vriendjes of mannen zijn inteligenter dan shetlandhengsten(de meeste althans :D ;) :+ ) en de meeste kunnen hun driften beter onder controle houden.

Het geeft overigens soms ook flink wat onrust hoor...mannen(vechtpartijen en overspel genoeg)

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:14

Zou ze inderdaad laten castreren.
Ik laat mijn hengsten altijd castreren in de Universiteitskliniek van Utrecht.
En dan natuurlijk op de afdeling paard.
Je kan daar zo een afspraak maken.
Je hoeft geen doorverwijzing te krijgen van een dierenarts.
Bij mij was Utrecht even duur als mijn gewonen dierenarts.
En bij Utrecht krijg je hem helemaal kant een klaar terug.
Je hoeft niks meer tespoelen of iets dergelijks.
Word ook in echte operatie ruimtes gedaan enzo.
Bij mijn eigen dierenarts word het gewoon in het land gedaan.
Dan moet je een heel aantal dag nog spoelen wat ze niet echt leuk vinden.
En hopen dat je geen infectie krijgt.
Moest ook helpen bij die castratie door op het hoofd te gaan zitten.. Dat was echt helemaal niks.
En luisterd die dierenarts ook niet eens als ik zag dat het paard bij komt.
Het enige wat hij toen zij was bek houden en blijven zitten.
En dan word je leuk gelanceert als dat paard opstaat halverwegen de operatie.
Dat doe ik echt nooit meer.
Dus ik ga tegen woordig gewoon naar Utrecht.
Ze verzorgen je paard daar heel erg goed.
En hij gaat pas naar huis als hij helemaal gezond.
Toen mijn paard na de castratie wat koorts had moest hij drie dagen langer blijven.
Ter controlen.
Zonder bijna geen extra kosten.
Hij ging ook in de stapmolen om op conditie te blijven.
Dus ik raad je aan om daar een afspraak te maken.

Maar waarom zet je eigenlijk zoon groot paard bij zoon hele kleine.
Daar kunnen lelijke ongelukken van komen.
En dat hoeft niet eens als ze boos is.
Dat kan al als ze gewoon blij is en een leuk sprongtje maakt.
Voor zoon klein paardje komt zoon groot paard best hard aan.
En heb je een grote kans dat ze iets van het hoofd, nek of rug raakt.
En dat er dan iets breekt.
Want de botjes van zoon klein paardje zijn toch wel wat dunner dan die van een groot paard.
Bij klein tegen klein of groot tegen groot komt het meestal niet zo hoog.
En breekt er minder snel wat.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:22

[***] schreef:
Dat is niet normaal, dat is hoge uitzondering. In theorie zijn ze nog 6 weken vruchtbaar maar in de praktijk eigenlijk gelijk niet meer.
Als je ze komende week laat castreren is de merrie niet hengstig meer en kunnen ze gelijk bij elkaar in.

Jaja, nou ik zou die 6 weken toch maar aanhouden. Op mijn vorige stal dacht de eigenaar ook zijn gecastreerde hengst, dus ruin, na ruim een week bij de merries in te gooien. Mooi dat er 11 maanden later 2 'oeps'veulens liepen :=

Die 'wordt niet meer drachtig' grap ken ik ook, vrij verkrijgbare natuurlijke dekkingen willen daar inderdaad wel eens voor verrassingen zorgen.... Als je geen veulen wilt zal je de boel gescheiden moeten houden, hengstjes castreren, en na een paar weken pas weer bij elkaar laten.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 16:13

@ Tovie, wat een nare ervaring heb jij zeg! Kan mij goed voorstellen dat je dat niet adviseerd. Maar Utrecht is mij vanuit hier, omg tilburg toch echt iets te ver.
Ik kan mijn paarden hier ook in de kliniek van de da laten doen, maar kan ook gewoon hier thuis. Daar kies ik voor...

Wat betreft zo;n groot en een klein paard? Het gaat prima samen, behalve toen ze hengstig was! Het is een hele zachte merrie, die zet echt niet snel een stap verkeerd. En vreugde sprongentjes, heb ik haar nog nooit zien maken, dat kan ze niet eens.. hihi

@ ylva, ik let daar echt wel op hoor! als ik het niet vertrouw, gaan ze gewoon appart. Ik kan het stuk wei gemakkelijk scheiden, dat is geen probleem.

Over het niet gemakkelijk drachtig worden: Dit paard is fokmerrie geweest, alleen ze heeft een probleem met haar baarnmoeder waardoor het niet gemakkelijk lukt. Dit is mij verteld, omdat ik haar dus niet kan gebruiken om shire's mee te fokken, want dan is de kans van slagen kleiner. Wel heeft ze ooit al een veulen op de wereld gezet! Maar dit was na meerdere keren dekken (natuurlijk manier)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:15

Hahah :P
Wat je moet doen in dit soort situaties...?
Direct je camera pakken en foto's maken, want het moet er hilarisch uit zien :P

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:45

Ik had ook mijn grote paard bij mijn shetland merrie staat.
Ging ook goed. Ze waren heel lief tegen elkaar.
Totdat mijn grote paard een jollige sprong maakt en tegen mijn shetlanders hoofd kwam.
En mooi dat mijn shetlander nou geen oog meer heeft en een deel van haar schedel weg is.
Ze heeft toen 1 maand in Utrecht gestaan.
En heb ook wel meer ongelukken gezien met grote paarden en kleine paarden zonder dat het boos bedoelt was.
Van daar.
Niet onaardig bedoelt hoor :P

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:24

Moon schreef:
Hahah :P
Wat je moet doen in dit soort situaties...?
Direct je camera pakken en foto's maken, want het moet er hilarisch uit zien :P

Haha, ja dat heb ik ook gedaan... :)

Afbeelding

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:42

Hahaha, nee, daar gaat hij zo niet bijkomen.
Ik zou toch oppassen, want als de shire - ook al is het maar één keer - een sprongetje maakt kan het mis zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:46

Soraya85 schreef:
Even een update..

De merrie is inmiddels niet meer hengstig, het gaat nu weer even goed samen.
De hengstjes worden met een week of 3-4 geruind!

Let je er op dat je merrie met een week of drie ook weer hengstig is...Kan het nog net even flink "mis lopen". Ik zou ze tot die tijd (en de vruchtbare periode daarna) nog gescheiden houden.