Help wat moet ik doen!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne1999

Berichten: 100
Geregistreerd: 22-10-09

Help wat moet ik doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:15

Hallo ik ben Anne 17 jaar.
Ik heb een haflinger merrie van net 10 jaar. Ik heb er altijd al van gedroomd om te gaan fokken :j , nu ik mijn merrie al bijna een jaar heb begint het wel dichter bij te komen.maar er bestaat natuurlijk een kans dat mijn merrie de bevalling niet overleeft en daar ben ik zo bang voor. Ik heb verder helemaal geen verstand van fokken. Weet ook niet zo goed welke hengst ik zou moeten kiezen, ik heb nu wel belangen bij Adel van haflinger stal bouwmeester. Mijn merrie heeft verder nog nooit een veulen gehad.

Mijn merrie Pandora of the tovie's choice heeft haar ouders bekent is dat ook belangrijk?
Haar papa is Allacher
Haar mama is Passionata of the tovie's choice.
Opa van papa's kant is Alpenstein.
Oma van papa's kant is Hanja
Opa van mama's kant is Altjo van de kenterstreek.
Oma van mama's kant is Palmira van P.S.

Dus heb ik jullie hulp nodig!!
Kan ik dit jaar mijn merrie nog bij de hengst doen?
Welke hengst is het beste voor mijn merrie?
Waarom zouden jullie het wel/niet doen?
Zijn er nog belangrijke dingen die ik moet weten voordat ik er aan begin?

Afbeelding
Mijn merrie Pandora <3


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Alsjeblieft geen commentaar op mijn rijstijl ik ben ook nog aan het leren. :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:19

Ik zou het niet doen.

Je hebt geen ervaring en bent bang je paardje te verliezen. ..Waarom jezelf die stress aandoen?

Paarden genoeg, je kunt altijd een veulen of jaarling kopen, ook leuk!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:22

Je zegt zelf dat je geen verstand hebt van fokken. Is het niet een idee om minimaal nog een jaar te wachten en in die tijd veel informatie opdoen? Ga bij mensen langs die regelmatig fokken, lees boeken, zoek op internet, er komt toch wel wat kijken bij zo'n dracht en bevalling en als je nu al zegt dat je er geen verstand van hebt, kan je m.i. denk ik beter nog even wachten. :)

Edit: wel een ontzettend mooi paard zeg! :j

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:24

Als je een eigen stoeterij wil beginnen, zou ik als ik jou was gewoon beginnen bij het begin: Stallen uitmesten. Je kan ook in de leer gaan bij een andere stoeterij, waar je ook veel van leert en veel info kan meekrijgen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Help wat moet ik doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:27

Ze wil alleen haar eigen merrie laten dekken :=

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:09

Het dekseizoen 2016 is inmiddels wel voorbij. De merrie zul je vast niet eerder gaan dekken dan maart/april 2017. Tijd genoeg dus om je licht op te doen welke hengst je zult gaan gebruiken en of dat een beetje past. En daarna heb je zeker nog 9-10 maanden de tijd om je voor te bereiden op de aanstaande bevalling.

Waar je vooral wel heel goed over na mag denken is het volgende: wat ga je doen met het veulen?
Wil je het houden of niet? Maakt het daarbij verschil of het een hengstje is of een merrietje?
Besef je goed: de fokkerij van Haflingers is vooral een fokkerij voor de vleesmarkt. Wil je toch verkopen en het blijkt een hengstveulen, hou er dan zeker rekening mee dat de slager je uiteindelijke koper zal zijn. Wil je dat wel?

Wil je dat het veulentje kans maakt op een ander baasje na jou (ook al wil je het eerst houden - jij kan ook niet in de toekomst kijken) - zorg dat je in ieder geval wel papieren bij je veulentje aanvraagt. Dat is niet gratis. Meestal moet je lid worden van het stamboek, er zal circa 70-100 euro aan administratiekosten bijkomen en er komt een chipper/schetser aan te pas. Veel van deze kosten moet je toch al maken, daar een paspoort en chip gewoon verplicht is in NL. Bezuinig svp niet op het stamboekpapier, want bij papierloze dieren is verkoop aan iemand die er goed voor gaat zorgen alleen maar moeilijker.

Als je echt een keer een veulentje wilt fokken, en je hebt goed nagedacht over de gevolgen daarvan, dan moet je het zeker gewoon een keertje doen. Het is echt hartstikke leuk om een veulentje van je eigen merrie te zien opgroeien. In zeker 90% van de gevallen gaat het gewoon goed hoor!

anne1999

Berichten: 100
Geregistreerd: 22-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 18:11

Dees schreef:
Het dekseizoen 2016 is inmiddels wel voorbij. De merrie zul je vast niet eerder gaan dekken dan maart/april 2017. Tijd genoeg dus om je licht op te doen welke hengst je zult gaan gebruiken en of dat een beetje past. En daarna heb je zeker nog 9-10 maanden de tijd om je voor te bereiden op de aanstaande bevalling.

Waar je vooral wel heel goed over na mag denken is het volgende: wat ga je doen met het veulen?
Wil je het houden of niet? Maakt het daarbij verschil of het een hengstje is of een merrietje?
Besef je goed: de fokkerij van Haflingers is vooral een fokkerij voor de vleesmarkt. Wil je toch verkopen en het blijkt een hengstveulen, hou er dan zeker rekening mee dat de slager je uiteindelijke koper zal zijn. Wil je dat wel?

Wil je dat het veulentje kans maakt op een ander baasje na jou (ook al wil je het eerst houden - jij kan ook niet in de toekomst kijken) - zorg dat je in ieder geval wel papieren bij je veulentje aanvraagt. Dat is niet gratis. Meestal moet je lid worden van het stamboek, er zal circa 70-100 euro aan administratiekosten bijkomen en er komt een chipper/schetser aan te pas. Veel van deze kosten moet je toch al maken, daar een paspoort en chip gewoon verplicht is in NL. Bezuinig svp niet op het stamboekpapier, want bij papierloze dieren is verkoop aan iemand die er goed voor gaat zorgen alleen maar moeilijker.

Als je echt een keer een veulentje wilt fokken, en je hebt goed nagedacht over de gevolgen daarvan, dan moet je het zeker gewoon een keertje doen. Het is echt hartstikke leuk om een veulentje van je eigen merrie te zien opgroeien. In zeker 90% van de gevallen gaat het gewoon goed hoor!


Bedankt voor het meedenken :D . Mijn merrie staat wel in geschreven bij de haflinger stamboek. Verder maakt het me niet veel uit wat het geslacht van het veulen zou zijn. Waarschijnlijk houd ik het veulen en wil ik er keuringen mee gaan doen. En als hij 3 jaar is beleren onder het zadel.
Ik heb ook met een hengsten houderij geïnformeerd die zij dat het moeilijk word wanneer ze ouder is en als ik de beslissing had genomen om toch haar te dekken. zouden we het kunnen proberen maar word ze de eerste keer niet drachtig is er geen mogelijkheid om het nog een keer te proberen omdat het dan te laat word.
Maar ik vind het wel een moeilijke beslissing.

anne1999

Berichten: 100
Geregistreerd: 22-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 18:16

Danielleeee_ schreef:
Je zegt zelf dat je geen verstand hebt van fokken. Is het niet een idee om minimaal nog een jaar te wachten en in die tijd veel informatie opdoen? Ga bij mensen langs die regelmatig fokken, lees boeken, zoek op internet, er komt toch wel wat kijken bij zo'n dracht en bevalling en als je nu al zegt dat je er geen verstand van hebt, kan je m.i. denk ik beter nog even wachten. :)

Edit: wel een ontzettend mooi paard zeg! :j


Bedankt voor je reactie,
Ik heb verder dit jaar heel erg me best gedaan om infomatie op te zoeken ben er niet veel wijzer van geworden haha :P ik heb al een keer eerder een veulen gehad, we hebben toen mijn c pony drachtig gekocht zonder dat we dat wisten dus het veulen was een cadeautje.ik vind het gewoon een moeilijke beslissing en wil graag meerdere meningen horen.

anne1999

Berichten: 100
Geregistreerd: 22-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 18:20

Shirley schreef:
Ik zou het niet doen.

Je hebt geen ervaring en bent bang je paardje te verliezen. ..Waarom jezelf die stress aandoen?

Paarden genoeg, je kunt altijd een veulen of jaarling kopen, ook leuk!


Bedankt voor je reactie,
het is inderdaad ook leuk om een veulen te kopen. Maar het is wel altijd een droom geweest om een nakomeling van me eigen merrie te hebben. En daar wil ik ook liever voor gaan :o

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:22

Is je merrie wel op keuringen geweest? Hoe heeft zij het gedaan?

Ik vind het ook te laat om nog te dekken in 2016... dan heb je met geluk een veulentje in juni/juli daar kan je dus waarschijnlijk al niet mee naar de veulenkeuring.
Daarnaast alle stress en zorgen... en kans dat de merrie iets overkomt... en alle kosten voor het veulen en zorgen dat hij gezond 3 jaar wordt. Ik zou lekker genieten van je merrie en veulentjes van anderen gaan knuffelen.

edit: een veulentje wordt ook geen kopie van de moeder... dus de band die je nu met je paard hebt kan je ook niet kopieeren.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:24

Ik zou nu niet meer beginnen, maar je inderdaad gaan oriënteren voor volgend jaar. Dan heb je nog tot volgend voorjaar om veel advies te vragen, alle cijfers even goed bij elkaar te zetten (fokken is niet goedkoop!) en in rust op zoek gaan naar een passende hengst (ik vind het zelf ook fijn om ze in het echt te zien, foto's kunnen een ander beeld geven).
Je merrie is nu 10, volgend jaar met 11 jaar is ze nog niet te oud voor een veulentje. Nu heb je inderdaad hooguit nog 1 kans en zelfs als het lukt dan zit je met een laat veulen. Laat veulen hoeft geen probleem te zijn als je goede faciliteiten hebt, maar als je ook naar de keuring wilt kan je beter een wat vroeger veulen hebben.
En inderdaad, fokken is altijd een risico. Ga eens lezen in het Dikke Buiken Topic van dit jaar, dan besef je dat het niet vanzelfsprekend is dat je aan het eind van de rit een gezonde merrie en een gezond veulen hebt lopen. Wil je dat risico niet lopen met je merrie, koop dan een veulentje.

Verder ga ik helemaal mee met Dees

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:25

Zo oud is je merrie nog niet hoor!
Zoals de hengstenhouder al zegt, je moet wel echt nu gaan dekken anders ben je te laat en word het pas volgend jaar.

Risico's brengt het helaas altijd met zich mee, maar als je je er zoveel zorgen om maakt zou ik van te voren de dierenarts vragen je merrie eens te onderzoeken, als deze groen licht geeft is er op dit moment al niks aan de hand en heb je daar al een stukje zekerheid.
Verder in de dracht kan je ook regelmatig de DA dan een keer langs laten komen.

Als je het zo graag wilt, zou ik het eingelijk wel doen :) Je merrie draagt 9 maanden, informatie voor veulentjes kan je dus nog uitpluizen tot de 32937e google pagina ;)
Dekkingen gaat ook als vanzelf, en anders wil de hengstenhouder je vast ook wel een heel eind de goede richting in sturen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Help wat moet ik doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:27

Maar het belangrijkste uitpluizen namelijk juiste hengstenkeuze en een goede inschatting van de kosten (en of je die kan dragen) lijkt me toch dat je dat wil voor dat er een kwakje in de merrie stopt.
Daarbij draagt een paard 11 maanden...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:30

prugelpiet schreef:
Zo oud is je merrie nog niet hoor!
Zoals de hengstenhouder al zegt, je moet wel echt nu gaan dekken anders ben je te laat en word het pas volgend jaar.

Risico's brengt het helaas altijd met zich mee, maar als je je er zoveel zorgen om maakt zou ik van te voren de dierenarts vragen je merrie eens te onderzoeken, als deze groen licht geeft is er op dit moment al niks aan de hand en heb je daar al een stukje zekerheid.
Verder in de dracht kan je ook regelmatig de DA dan een keer langs laten komen.

Als je het zo graag wilt, zou ik het eingelijk wel doen :) Je merrie draagt 9 maanden, informatie voor veulentjes kan je dus nog uitpluizen tot de 32937e google pagina ;)
Dekkingen gaat ook als vanzelf, en anders wil de hengstenhouder je vast ook wel een heel eind de goede richting in sturen.


9 maanden?? Nee hoor het is geen mens. Meestal reken je met 11 maanden en 11 dagen.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:30

Dees schreef:
Het dekseizoen 2016 is inmiddels wel voorbij. De merrie zul je vast niet eerder gaan dekken dan maart/april 2017. Tijd genoeg dus om je licht op te doen welke hengst je zult gaan gebruiken en of dat een beetje past. En daarna heb je zeker nog 9-10 maanden de tijd om je voor te bereiden op de aanstaande bevalling.

Waar je vooral wel heel goed over na mag denken is het volgende: wat ga je doen met het veulen?
Wil je het houden of niet? Maakt het daarbij verschil of het een hengstje is of een merrietje?
Besef je goed: de fokkerij van Haflingers is vooral een fokkerij voor de vleesmarkt. Wil je toch verkopen en het blijkt een hengstveulen, hou er dan zeker rekening mee dat de slager je uiteindelijke koper zal zijn. Wil je dat wel?

Wil je dat het veulentje kans maakt op een ander baasje na jou (ook al wil je het eerst houden - jij kan ook niet in de toekomst kijken) - zorg dat je in ieder geval wel papieren bij je veulentje aanvraagt. Dat is niet gratis. Meestal moet je lid worden van het stamboek, er zal circa 70-100 euro aan administratiekosten bijkomen en er komt een chipper/schetser aan te pas. Veel van deze kosten moet je toch al maken, daar een paspoort en chip gewoon verplicht is in NL. Bezuinig svp niet op het stamboekpapier, want bij papierloze dieren is verkoop aan iemand die er goed voor gaat zorgen alleen maar moeilijker.

Als je echt een keer een veulentje wilt fokken, en je hebt goed nagedacht over de gevolgen daarvan, dan moet je het zeker gewoon een keertje doen. Het is echt hartstikke leuk om een veulentje van je eigen merrie te zien opgroeien. In zeker 90% van de gevallen gaat het gewoon goed hoor!

zeg dat niet te hard! gisteren zette ik mijn merrie bij de andere paarden en die begon te spuiten, hup mijn ruinen ruiken ... echt zo van...?? wat doe jij nou???
:') :') ze heeft er momenteel een veulentje van 3,5 maand naast lopen,is prima gegaan! ik zou eerst ervaring opdoen, ik bedoel ik heb nu 4 paarden maar rijd al wel een aantal jaren! :j (ze staan aan huis, dus mijn verantwoordelijkheid, ik ben 16)

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Re: Help wat moet ik doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:41

Wat leuk dat je wilt gaan fokken zeg, veulens zijn toch iets wat je hart doet overslaan.

Maar ik zal me toch echt eerst gaan verdiepen in het fokken van paarden, en dan ook specifiek de haflinger. Bloed lijnen etc. Als jij dan echt alles weet kun je nog altijd een veulen fokken.

Veel plezier met je merrie, leuk dier trouwens! :D

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:41

genja schreef:
9 maanden?? Nee hoor het is geen mens. Meestal reken je met 11 maanden en 11 dagen.


Je weet meestal pas na een maandje, 6 weken of de merrie echt goed drachtig is.
Dan heb je nog wel 9 maanden om je voor te bereiden :D

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:45

croyslover schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Het dekseizoen 2016 is inmiddels wel voorbij.

zeg dat niet te hard! gisteren zette ik mijn merrie bij de andere paarden en die begon te spuiten, hup mijn ruinen ruiken ... echt zo van...?? wat doe jij nou???


Het dekseizoen is in die zin voorbij dat een verstandige fokker nu niet meer gaat beginnen met insemineren. Tuurlijk het seizoen loopt van maart tot 1 september... maar je wilt het liefste een veulen in de maanden april en mei. Dus ga je insemineren vanaf april. En als het dan niet lukt, tja, dan kun je doorgaan tot en met augustus. Je wilt vooral dekken in de periode dat de dagen langer worden.

Maar je gaat in augustus zeker niet meer beginnen met dekken. Dat is onzin. Het dekseizoen is voorbij.
Een merrie kan het hele jaar rond wel hengstig worden, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan de ideale periode is om te dekken :n

anne1999

Berichten: 100
Geregistreerd: 22-10-09

Re: Help wat moet ik doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 13:59

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken ik heb er echt wat aan gehad :j Ik heb besloten om haar volgend jaar te dekken. Ga zoals de meesten zeggen heel veel informatie op doen en naar hengsten shows om de perfecte hengst te vinden voor mijn merrie. Tips is altijd welkom graag zelfs, als iemand een leuke hengst weet hoor ik dat ook graag. :D :))

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Help wat moet ik doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:12

Heel erg leuk dat je het volgend jaar gaat doen! Succes alvast met alle informatie die erbij komt kijken :j
Ga je volgend jaar wel een topic maken van de dracht en ons op de hoogte houden? :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:14

Goed dat je dat hebt besloten! Ik zou nu gewoon rustig ademen en heel veel informatie zoeken. Als je je zorgen maakt over de bevalling kan je volgens mij ook je merrie onderbrengen bij een hengstenhouder voor de bevalling. Die hebben vaak toch meer faceliteiten voor het veulen!

Misschien kan je ook bij de hengstenkeuring/show gaan kijken voor een geschikte dekhengst!

En geniet natuurlijk ook! :D

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Help wat moet ik doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:41

F-AM --> HA. Hier zitten de kenners van dit ras.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Help wat moet ik doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:44

Waarom zou je merrie het niet overleven? Elke zwangerschap brengt risico's met zich mee maar om het daar nou voor te laten...

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:47

anne1999 schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken ik heb er echt wat aan gehad :j Ik heb besloten om haar volgend jaar te dekken. Ga zoals de meesten zeggen heel veel informatie op doen en naar hengsten shows om de perfecte hengst te vinden voor mijn merrie. Tips is altijd welkom graag zelfs, als iemand een leuke hengst weet hoor ik dat ook graag. :D :))



te laten dekken hoop ik toch zeker :') :')

ik maakte die fout toen ik 9 jaar oud was, thuiskwam en heel enthousiast riep dat de buurman mijn konijntje gedekt had. Waarop mijn ouders niet meer bij kwamen van het lachen en ik diep verontwaardig en boos werd, omdat ze mij uitlachten en niet wilde uitleggen waarom

anne1999

Berichten: 100
Geregistreerd: 22-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 17:02

Danielleeee_ schreef:
Heel erg leuk dat je het volgend jaar gaat doen! Succes alvast met alle informatie die erbij komt kijken :j
Ga je volgend jaar wel een topic maken van de dracht en ons op de hoogte houden? :D


ik ga volgend jaar zeker een topic maken en jullie om de hoogte houden :)) vind zelf al heel erg leuk om een topic te lezen van een dracht, dus lijkt me het helemaal gaaf om een eigen topic er van te kunnen maken. :D