Heeft de moeder van je sportpaard een predikaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heeft de moeder van je sportpaard een predikaat?

Nee, gewoon een stamboek merrie
21 (27%)
Nee, moeder onbekend
3 (3%)
Ja, Ster
25 (32%)
Ja, Keur
22 (28%)
Ja, Sport
6 (7%)

Totaal aantal stemmen: 77


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:54

goed papiertje is heel leuk
maar het paard moet het nog altijd doen

1 pony mag ik nu in de ZZ starten, is nakomeling van een hele gewone merrie met een afgekeurde friese hengst

chris, M2 dressuur, heeft ook geen bijzondere meoder, wel een goede vader

de ander pony die ik spring heeft een draver als moeder

de twee friese stermerries die ik rij hebben wel een goede moeder
die zijn ook ster

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:17

Mijn ene merrie komt uit een keur pref merrie en m'n andere merri komt uit een stamboek merrie, waar eigenlijk het prestatie predikaat aan verleend zou moeten worden, merrie is geboren in 1976 en had dan voor 1999 het prestatie predikaat aan moeten vragen , de eis was toen ( tot in de jaren 90)nog 2 nakomelingen M+ 5 en 1 nakomeling Z+ 5, Er loopt nog 1 nakomelking in de sport en die is nu M + 13 springen, dus als die Z+ 5 is kan ik alsnog het prestatie predikaat aanvragen....JOEPI>>>

Stom eigenlijk dat er aangetoond kan worden dat de behaalde resultaten door de nakomelingen voor de jaren 90 zijn gelopen, maar dat je er dus na 1999 geen aanspraak op kunt maken voor het prestatie predikaat, !!!!


Sigrid

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:22

Mijn paard komt uit een keurmerrie die bijna preferent is, daarbij is zijn oma keur pref pres en haar moeder ook, de Nossa-Dossa lijn uit Amor, Dossa staat bij Stoeterij Broere.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:49

Relrite haar moeder heeft geen predikaat, maar was wel Z-dressuur. De rest van de moederlijn is keur pref prest en model pref prest (Rite-lijn).

Het is de bedoeling dat Velvet straks ook de sport in gaat. Haar moeder is ook gewoon stamboek, maar was op jonge leeftijd een veelbelovend springpaard. Zij heeft als 4-jarige een ongeluk gehad en is destijds kreupel de handel in gegaan en ze heeft te weinig nakomelingen voor een ander predikaat. De grootmoeder van Velvet is ster prest en de rest van de merrielijn is ster en model.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:16

Roxanne komt uit een Utopia merrie, haar moeder is ster en de stam is verder zeer predikaatrijk (ster, keur en pref).

Velvet is Duits gefokt maar heeft aan moederskant wel een aantal merries en hengsten zitten met ster, keur, sport, pref en prestatie, maar wel wat verder weg (vb: overgrootmoeder is ster sport dressuur). Moeder heeft geen predikaten (is ook reg. A vanwege de bloedlijn, Duits dus Knipoog ), wel PROK.

En de moeder van mijn huidige sportpaard heeft de predikaten die Sarabande al omschreef op de eerste pagina Knipoog.

Wel grappig dat mijn bericht komt te staan onder een andere Velvet Knipoog.

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:29

1 paard van mij komt uit een sport, keur merrie, tetti stam.
1 paard uit een gewone huis,tuin en keukenmerrie die wel in de sport loopt.
1 weet ik niet, zit Duits papier bij.
Ik rij er 1 die uit een ster, sportmerrie komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:26

Kawa komt uit de Oberlina stam
Daar is veel, keur preferent, prestatie enz.
Vraag me niet allemaal wat het betekend, want bij mijn ruin heb ik daar weinig aan.

Kawa zelf is Z dresuur en bij mij als 5 jarige M springen, maar met een goed ruiter kan hij met gemak ZZ.
Ik weet dat een volle broer en zus nationaal hebben gesprongen.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:59

ik geloof niet dat de moeder van mij pony een predikaat heeft, maar in z'n pedigree zitten wel namen die hun sporen hebben nagelaten, zoals Purioso, Furioso II, Furioso, Pericles xx.
Zijn moeder heet trouwens Carla.(origineel)

hij is nu 10 jaar, bijna 11 en we starten nu M1 dressuur (in 1 seizoen waren we M1) en B springen.
voordat hij bij mij kwam had hij Z1 dressuur, L springen en B-SGW gelopen. dat was ook in 2 jaar tijd. daarvoor had hij nog niks gelopen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:06

De mijne (nouja, het paard dat ik rijd) is een 6 jarige merrie die nu L2-dressuur loopt.
Haar moeder is een staatspremiemerrie (oldenburg), dat staat toch ongeveer gelijk aan keur, of heb ik dat mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:44

Die van ons komen allemaal uit de boer Jan stam Haha!

Zoals Saluut al schreef, ze hebben geen enkele predikaat, en hoe dat komt: Gewoon, nooit naar de keuring gaan. Bij alle paarden zit veulenboekpapier.

Zolang ze niet op nummer willen keuren, vind ik het allemaal niet zo spannend wat voor predikaten erbij zitten.

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:57

runningkawa schreef:
Kawa komt uit de Oberlina stam
Daar is veel, keur preferent, prestatie enz.
Vraag me niet allemaal wat het betekend, want bij mijn ruin heb ik daar weinig aan.

Kawa zelf is Z dresuur en bij mij als 5 jarige M springen, maar met een goed ruiter kan hij met gemak ZZ.
Ik weet dat een volle broer en zus nationaal hebben gesprongen.



Volgens mij staat er op marktplaats ook een paard te koop uit deze stam. Bij Frits Minnebo in Groenekan.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 23:12

sarabande schreef:
Maar SamSam voor een beeld over de vererving kan je dus ster laten vallen en omdat je het toch tot KWPN predicaten beperkt ook moeder onbekend en dan kan je prestatie elite toevoegen


Ik mag/kan het helaas niet meer aanpassen, anders had ik het allang gedaan!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:36

Ramony komt uit Farony die pas op 4-jarige leeftijd ster werd. Ze was toen net 1.60 en dus een jaar later aangeboden.
Mijn eerste merrie Colda (ster) kwam uit een stam van vd Koppel uit Wadenooyen waar alles pref, kern, kroon of keur was. Colda was met alleen maar ster de minste.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:39

FlairS komt uit mijn merrie Petal.Zij is keur-prestatie sport.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:45

sarabande schreef:
Ik bedoel met het fokken met merries waar je wat van weet vooral de predikaten die duidelijk maken dat ze zelf geschikt is voor datgene waar ze kinderen voor op de wereld zet.
Daarvoor zijn keuringspredikaten niet noodzakelijk.

Maar wel:
Prestatie, Sport en PROK.

Die mis ik bij bovenstaand rijtje


Dit vind ik wel degelijk belangrijk als ik later een paard ga kopen ga ik hier ook zeker naar kijken.
Het natuurlijk al helemaal mooi dat je 3 generaties lang elite hebt.
En bij sport prestaties is het predikaat sport en prestatie ook wel degelijk van belang, maar het is maar waar je naar zoekt.
Want bij elk stamboek is het idd anders, maar ik vind het papiertje wel belangrijk.

boemel

Berichten: 8431
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 08:45

De moeder van mijn merrie is ster. Daar de moeder van is keur pref. prest. Mijn paard liep als 5-jarige L, maar wordt momenteel niet in de sport uitgebracht.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:00

Pipo schreef:
Die van ons komen allemaal uit de boer Jan stam Haha!

Zoals Saluut al schreef, ze hebben geen enkele predikaat, en hoe dat komt: Gewoon, nooit naar de keuring gaan. Bij alle paarden zit veulenboekpapier.
.


hahahaha, en, zijn ze nu allemaal niet geschikt voor de sport?

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:08

Bij mij stond dat mijn paard z'n moeder keur was maar dat moet ster zijn..

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:27

Hmm... ff vraagje... Silly is wel PROK en Rotgen (NRPS), mocht ze dadelijk nou ster worden, is ze dan ook elite of doet het NRPS daar niet aan?? (tja, je moet iets met een blauw papier he Haha!)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:32

Silly is toch helemaal KWPN gefokt??? dan kan je als je even lekker doorrijdt tot de Z + (is voor jou een eitje toch) een KWPN papier aanvragen en haar voorstellen op een KWPN keuring

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:33

Desiree"]
[quote="Pipo schreef:
Die van ons komen allemaal uit de boer Jan stam Haha!

Zoals Saluut al schreef, ze hebben geen enkele predikaat, en hoe dat komt: Gewoon, nooit naar de keuring gaan. Bij alle paarden zit veulenboekpapier.
.


hahahaha, en, zijn ze nu allemaal niet geschikt voor de sport?
[/quote]

Ik dacht van wel he Pipo, want er zitten er enkele goede tussen, naar ik hoorde vertellen!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:39

sarabande schreef:
Silly is toch helemaal KWPN gefokt??? dan kan je als je even lekker doorrijdt tot de Z + (is voor jou een eitje toch) een KWPN papier aanvragen en haar voorstellen op een KWPN keuring


Whahahaha dank voor het compliment, maar ik denk dat het voor Silly meer eitje is als voor mij MET Silly Haha! .
Ze had al een kwpn papier, maar dat was zo blauw dat ik het heb ingerolen voor een nrps (mooi geplastificeerd) velletje. Kunnen ook van die leuke stickertjes op, hihi.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:52

Ik vind het altijd wel grappig, als ik op wedstrijd ben ofzo.. dan vraagt er altijd wel iemand van goh wat is de vader van jou pony, of wat is de moeder nou...

Mijn pony heeft gewoon een pappa en een mamma,
Der moeder was een welsh van gewoon een boer, en toen kwam Pappa haflinger erbij en toen had ik een mooie..
Haflinger x welsh!!! Pasha Haha!
haha dus niks geen bekend bloed maar ze doet het super in de sport
toch mensen???

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 17:03

moeder is stermerrie.
alle veulentjes daarvan zijn uitgebracht in z dressuur en z springen.

nou moet je niet denken dat dat er zo véél zijn.

was gewoon een 'hobbyist' waarvan de dochter goed kon (in)rijden, en de vader fokte verantwoord z'n veulens. en dat ging lekker.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 18:23

Pipo schreef:
Die van ons komen allemaal uit de boer Jan stam Haha!

Zoals Saluut al schreef, ze hebben geen enkele predikaat, en hoe dat komt: Gewoon, nooit naar de keuring gaan. Bij alle paarden zit veulenboekpapier.

Zolang ze niet op nummer willen keuren, vind ik het allemaal niet zo spannend wat voor predikaten erbij zitten.


En menig dressuur-ruiter begint te kwijlen bij het zien van een paard uit de boer Jan stam Kwijl