Heeft de moeder van je sportpaard een predikaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heeft de moeder van je sportpaard een predikaat?

Nee, gewoon een stamboek merrie
21 (27%)
Nee, moeder onbekend
3 (3%)
Ja, Ster
25 (32%)
Ja, Keur
22 (28%)
Ja, Sport
6 (7%)

Totaal aantal stemmen: 77


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 07:23

Alle paarden die ik heb (gehad) komen uit een predikaatrijke moederstam en het zijn allemaal goede (meer dan gemiddeld maar geen internationale toppers Haha! ) dressuurpaarden gebleken. Dan hebben we het over totaal 4 paarden (ons veulen/jaarling laten we maar even buiten beschouwing want die moet zich nog bewijzen tenslotte). 3 van de 4 heb ik direct bij de fokker gekocht op 2 cq 3 jarige leeftijd.

De voorselectie van die drie bij de fokker vandaan heb ik wel degelijk gedaan op afstamming, predikaten en telefonische selectie (gesprekje met fokker geeft ook veel info bij de juiste vragen). Toen ik uiteindelijk ging kijken was het ook meteen raak (alle 3 de keren was het het eerste paard waar ik toen naar ging kijken).

Bij max echter heb ik niet goed naar het papier gekeken maar toen ik later de fokker moest bellen in verband met het paspoort bleek dat ook hij uit een zeer goede moederstam komt die veel goede sportpaarden heeft voortgebracht.

Misschien gewoon geluk hoor maar het geeft bij mij wel het idee dat een goede moederstam toch meer kans geeft op een goed sportpaard. Ik zou een goed paard niet laten staan op het ontbreken van het juiste papiertje maar ik heb als ik op paardenjacht ga geen tijd/zin om het hele land door te rijden en deze 'selectie'methode is voor mij in ieder geval nuttig gebleken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:34

maar wat zegt de uitslag van deze poll nu over het belang van predikaten? presteren de paarden zonder predikaat er nu minder om? uiteindelijk wordt er toch mee de sport in gegaan.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:44

Mmm ja vind ik ook! Toch zegt de poll weinig paarden met een onbekende moeder, en ook minder met sport (dit zal zijn omdat het hier toch al meer over een selecte groep gaat)!

Maar ja, de poll heeft natuurlijk nog te weinig deelnemers gehad om een echt waarheidgetrouw beeld te krijgen!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:06

ik denk niet dat paarden zonder predikaat daarom minder presteren.

als een veulen uit een predikaatrijke stam geboren wordt, dan heb je meer kans op.

maar sommige fokkers hebben slechts één merrie waar ze bvb 2 veulens uit fokken.


'betrouwbaarheid' is hier dan wel zoek natuurlijk.

maar zegt het iets over de prestaties van die 'predikaatloze' veulens?
ik denk het niet.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:48

De moeder van mijn merrie is ster, oma preferent en overgrootmoeder is keur preferent. We doen springen, we zijn nu L. Ze komt uit de Lavera stam, ik weet niet of iemand dat wat zegt.

Ik weet niet of die predikaten noodzakelijk zijn, een goed fundament heb je natuurlijk wel nodig, zonder benen geen paard. En het is wel makkelijk als je een paard weer kwijt wil, met name een merrie.

Het enige predikaat waar mijn merrie zelf voor in aanmerking komt, is sport, omdat ze slechts 1.56m is. Ik vind het niet erg, een evt. veulentje is toch voor mezelf, niet om te verkopen. Er was laatst al een of andere gek die dacht dat ze een rechtstreekse Jasper was en wilde een veulentje met haar fokken *LOL* nou ja, ze lijkt ook wel heel veel op Jasper. Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:20

Even kijken: moeders is keur, oma keur, overgrootmoeder keur preferent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:44

Maar dan komt mijn vraag: Hoe komt het dat mensen waarden hechten aan het oordeel van het Kwpn, die een Rubels naar huis sturen ( 2x Wereldkampioen) een Painted Black op het straatje naar huis sturen. Een Midnight Madness laten staan.

Hoe kunnen dat soort mensen nou serieus genomen worden? Het overgrote deel van de paarden die het werkelijk goed op de keuring zie je nooit meer terug in de sport.

Ik hecht persoonlijk weinig waarde aan predikaten, het paard zelf vind ik interessanter. Er zijn zoveel factoren aan verbonden, als een fokker geld investeerd in een goede ruiter, die de merrie direct in het Z mag starten, dan hoeft de merrie helemaal niet veel kwaliteit te hebben, een goede handige ruiter die rijd zo wat puntjes. En dan is het een sportmerrie, maar of hij werkelijk goed is? Daarnaast is de kwaliteit van de jury's op wedstrijd ook bedroefend, dus dan moet je op het oordeel van die mensen af gaan. Ga naar wat polderwedstrijdjes en je hebt je puntjes. ( Vandaag nog in het Z2 de winnaar gezien, die 6!!! tactfouten maakte op een diagonaal, paard liep niet eens rad! en toch dik in de punten)

In hoeverre is het niet veel belangrijker dat je goed bevriend bent met het kwpn?

Laat ze op nr gaan keuren, met echte sportmensen erbij..................

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:38

De moeder van Ro is ster pref. en als Ro ooit Z dressuur wordt dan Ster pref prest. MM: is keur pref. Tsja voor het NRPS een goede moeder lijn. Ro zelf is ster en gaat 8 juli voor het voorlopig keur. Rontgen is ze al goed, moet alleen opnieuw voor het predikaat.

Maar ja een goed paard hoeft niet perse goede predikaten te hebben. Ik ken een merrie uit een bekende merrie lijn en daar geef je geen stuiver voor.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:33

Het enige predikaat dat in mijn ogen enige waarde heeft is het prestatiepredikaat omdat dit aangeeft dat de merrie redelijk presterende nakomelingen geeft. Meteen maar een kanttekening: de lat voor dit predikaat ligt in mijn ogen te laag. Als je bereidt bent om genoeg geld uit te geven om de nakomelingen bij een goede ruiter te stallen, dan lukt het deze wel om ze naar het Z te sturen. Dus in feite kun je dit predikaat kopen. De lat moet dusdanig komen te liggen dat alleen paarden met een bovengemiddeld talent dit kunnen halen. Ook dan is het waarschijnlijk een duur grapje maar het zegt dat wel iets eerlijks over de prestatievererving

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:43

Mijn paard is 3, ben hem net aan het inrijden, maar was wel de bedoeling om de sport in te gaan. Zijn moeder is een ster merrie. Doet het trouwens goed in de sprot (z dressur, m springen)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:50

De moeder van Flair S is een keur prestatie sportmerrie