Heeft de moeder van je sportpaard een predikaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heeft de moeder van je sportpaard een predikaat?

Nee, gewoon een stamboek merrie
21 (27%)
Nee, moeder onbekend
3 (3%)
Ja, Ster
25 (32%)
Ja, Keur
22 (28%)
Ja, Sport
6 (7%)

Totaal aantal stemmen: 77


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:37

Waar staat preferent prestatie in de poll? je kan hier lang kort over praten maar een merrie met veel predikaten in de moederlijn en/of een mooie moederlijn verkoopt gewoon beter.

voor een ruin boeit het me niet, maar een merrie die weer voor de verkoop is moet toch minimaal een keur moeder hebben.

ik heb bv een ruin met zelfs een blauw papier, en nog eentje met helemaal geen predikaten in de moederlijn, maar alle merries die ik heb gehad kwamen allemaal uit bewezen stammen (briolita stam, padorijke stam, enz)

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:40

Mijn paard is Westfaler dus ik zou niet precies weten hoe het in Duitsland geregeld is. Volgens mij is het gewoon een stamboekmerrie.

Mijn paard is Z2 dressuur en zijn volle broer is in Duitsland S-springen.
Ik vind een predikaat van de moeder voor een sportpaard niet terzake doen. Het gaat om het paard zelf, niet om de predikaten die de moeder heeft. Het geeft alleen een indicatie hoe ze evt. doorfokt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:41

Inderdaad. De moeder van mijn merrie is Preferent en die mis ik in dit rijtje. Er moeten er nog wat bij zoals Elite en sport en idd Prestatie.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:46

Kebie is zelf B dressuur (ben niet zo'n sporter) en haar moederlijn is zonder uitzondering ster+pref (ma)of keur+pref (verder terug).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:46

De moeder van mijn paard had geen predikaat toen mijn paard geboren werd. Ik heb ook geen idee wat haar andere nakomelingen hebben gepresteerd verder, misschien dat ze daar nog iets aan overgehouden heeft. De merrie was zelf wel Z(2) dressuur en Z springen, maar dat is op haar papier nooit tevoorschijn gekomen.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:47

dan is ie waarschijnlijk nooit op de keuring geweest lov.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:48

Lovely schreef:
De moeder van mijn paard had geen predikaat toen mijn paard geboren werd. Ik heb ook geen idee wat haar andere nakomelingen hebben gepresteerd verder, misschien dat ze daar nog iets aan overgehouden heeft. De merrie was zelf wel Z(2) dressuur en Z springen, maar dat is op haar papier nooit tevoorschijn gekomen.


Maar dat registreerd het stamboek wel hoor lov

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:50

De moeder van mijn paard is een keurmerrie. Ze heet zuniki. Mijn paard komt uit de nikistam en heeft met zijn moeder als veulentje in de paardenkrant van 1996 gestaan. Hij is toen veulenkampioengeworden. Hij is nu net acht jaar en heeft m2 gelopen. Nu rijd hij met mij B omdat ik de overgang op de paarden ging maken en dus lekker in de b wou beginnen. Heb nu 8 winstpunten in drie wedstrijden. Zijn vader is damocles, eiglijk dus springgefokt wat hij ook heel goed kan maar het is meer een echt dressuurtalentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:52

Wouter24 schreef:
dan is ie waarschijnlijk nooit op de keuring geweest lov.


Klopt, daar is ze nooit geweest. Ik ben wel nieuwsgierig wat haar andere kinderen hebben gedaan hoor, maar het maakt me niet zoveel uit wat er allemaal op het papier staat. Het is voor mij veel belangrijker om te weten dat de merrie tot ongeveer haar 18e nooit kreupel is geweest, op een enkel hoefzweertje na, dat telt voor mij toch zwaarder dan al die afkortingen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:53

Ster, Keur en Preferent als ik het goed heb (NRPS, maar ik geloof dat dat hetzelfde is als het KWPN que predikaten)
Mijn 4 jarige paard is nog niet eens B dressuur Tong uitsteken

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:56

Lovely schreef:
Het is voor mij veel belangrijker om te weten dat de merrie tot ongeveer haar 18e nooit kreupel is geweest, op een enkel hoefzweertje na, dat telt voor mij toch zwaarder dan al die afkortingen.


Dit zegt helaas niks...anders zouden we alleen gaan fokken met niet kreupele merries. Misschien zegt dit meer over haar karakter dan over haar gezondheid. En niet kreupel betekent niet automatisch veel kwaliteit of goede fokmerrie.
Ik ken een merrie die bijna altijd kreupel was en vele erg goede sportpaarden heeft gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:01

Suzanne, ik ben er een voorstander van dat er vooral gefokt wordt met paarden die over een goede gezondheid en een goed gestel beschikken. Wat heb ik aan een prachtig mooi veulen met aangeboren overerfbare gebreken?
Ik vind het prettig om te weten dat de merrie waar mijn paard uit geboren is, over goede benen en een goede gezondheid beschikte. Daarnaast had ze ook nog een heel fijn karakter, misschien dat ze daarom Z springen en Z dressuur was? Ze gaf misschien geen paarden die internationaal mee konden, maar wel fijne gezonde gebruikspaarden, zoals die ene die ik op stal heb staan.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:04

Ik snap het... Lachen Daarom bestaat tegenwoordig ook de PROK test voor merries. hier kunnen ze Elite mee worden.

Maar zoals ik al zei...ook uit gezonde papa en mama kan een veullie komen met ernstige rontgenologische afwijkingen....en andersom ook.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:05

Lovely schreef:
Suzanne, ik ben er een voorstander van dat er vooral gefokt wordt met paarden die over een goede gezondheid en een goed gestel beschikken. Wat heb ik aan een prachtig mooi veulen met aangeboren overerfbare gebreken?
Ik vind het prettig om te weten dat de merrie waar mijn paard uit geboren is, over goede benen en een goede gezondheid beschikte. Daarnaast had ze ook nog een heel fijn karakter, misschien dat ze daarom Z springen en Z dressuur was? Ze gaf misschien geen paarden die internationaal mee konden, maar wel fijne gezonde gebruikspaarden, zoals die ene die ik op stal heb staan.


Daar ben ik het 100% mee eens. Deze gegevens zeggen veel meer dan ster of keur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:11

Suzanne, daar heb je ook weer gelijk in, het kan altijd gebeuren dat er binnenin iets verkeerd gaat. Van buitenaf kan er ook altijd nog van alles fout gaan waardoor een paard kreupel wordt en niet meer mee kan rij- of sportpaard. Er kan altijd van alles gebeuren en het hangt van de aard van het ongeluk af wat de toekomst van een paard is, denk ik.

Saar, maar hoe gaan we dan de internationale toppers fokken???

Het zou ook interessant zijn om te bekijken of de top- en subtoppaarden in Nederland wel of niet uit predikaatrijke stammen komen. Sommige stammen zie je volgens mij wel steeds vooraan lopen en sommige bloedlijnen verloochenen zich niet, maar hoe zit het nu werkelijk door de jaren heen??

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:20

Ik hecht in principe wel veel waarde aan een goede moederlijn met predikaten. Maar nu start ik voor iemand een zeer knap bewegende merrie in de pavocup zonder ook maar enige predikaat in de moederlijn. Dit komt waarschijnlijk ook omdat de eigenaar nooit de moeite heeft genomen om naar de keuring te gaan. Er kunnen hele goeie paarden komen uit moeders zonder bewezen resultaten. Maar over het algemeen vind ik het wel belangrijk dat de merrielijn wat predikaten bezit.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 11:43

willy schreef:
Ster en Keur is voor de plaatjesfokkerij.
Prestatie moeten ze zijn
Wat heb ik aan een plaatje met 7 generaties keur erachter als ie een schijtkarakter heeft en er niet over wil.


Het probleem met prestatie is dat een merrie dit predikaat op zijn allerjongst toch pas rond haar 12e zal krijgen, en als jij voor die tijd een veulen van haar koopt dat nog niet weet!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:44

Lovely schreef:
Saar, maar hoe gaan we dan de internationale toppers fokken???

Het zou ook interessant zijn om te bekijken of de top- en subtoppaarden in Nederland wel of niet uit predikaatrijke stammen komen. Sommige stammen zie je volgens mij wel steeds vooraan lopen en sommige bloedlijnen verloochenen zich niet, maar hoe zit het nu werkelijk door de jaren heen??


Internationale toppers zijn vaak toevalsproducten, dat zie je ook bij dravers of wat dan ook. Wie, wat waar komt het paard.

Goede merriestammen hebben iig bewezen dat ze bepaalde eigenschappen doorgeven. Daar heb je meer houvast aan als je hier mee verder wil gaan.
Verder probeert ieder echte fokker doormiddel van gerichte partnerkeuze de gevraagde eigenschappen te verstevigen of aan te vullen.
Zoals ik bij herhaling zeg, eigenlijk moet je niet fokken met een merrie die zelf niet in staat is of heeft bewezen dat ze datgene kan wat van haar kinderen verlangt wordt.

Daar kan je allemaal vrolijk over doen en het weglachen, tot er een resessie komt, zoals nu.

Probeer in de komende tijd maar een paard te verkopen dat niets kan, niet veterinair gekeurd is en uit een moederlijn zonder bijgevoegde waarde komt!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:46

Samsam"]
[quote="willy schreef:
Ster en Keur is voor de plaatjesfokkerij.
Prestatie moeten ze zijn
Wat heb ik aan een plaatje met 7 generaties keur erachter als ie een schijtkarakter heeft en er niet over wil.


Het probleem met prestatie is dat een merrie dit predikaat op zijn allerjongst toch pas rond haar 12e zal krijgen, en als jij voor die tijd een veulen van haar koopt dat nog niet weet!
[/quote]

Ja daarom is er ook sport en elite

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:54

Lovely"]
[quote="Wouter24 schreef:
dan is ie waarschijnlijk nooit op de keuring geweest lov.


Klopt, daar is ze nooit geweest. Ik ben wel nieuwsgierig wat haar andere kinderen hebben gedaan hoor, maar het maakt me niet zoveel uit wat er allemaal op het papier staat. Het is voor mij veel belangrijker om te weten dat de merrie tot ongeveer haar 18e nooit kreupel is geweest, op een enkel hoefzweertje na, dat telt voor mij toch zwaarder dan al die afkortingen.
[/quote]

Je kan altijd bij het KWPN een nakomelingenoverzicht vragen van je merrie!!!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:56

De ene komt uit een stermerrie waarvan daar de moeder keur is. De ander komt uit een keurmerrie.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:07

Pablo (ruin) uit een stamboekmerrie (dacht ik, kan ook ster zijn): L2, B,
Raimaer uit een ster sport (springen Grand Prix) merrie: L1, B

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:07

Ik rij zelf op een elite merrie die zz spr en m dressuur ooit is geweest, ze is nu 11, haar moeder is ook elite en sport en daar de moeder weer van is Pref en Prest. en heeft een GP dressuur paard voort gebracht.

En dan hebben we nog een 3 jarige Flemmingh merrie die dit jaar naar de keuring moet, ze is prok ggk en de moeder is elite.
Pref en prest. worden zal bij haar moeilijk gaan, want ze heeft tot nu toe maar 1 merrie geregistreerd staan, en van veel nakomelingen is niks bekend.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:11

Oeh, ff papiertje pakken... moeder keur, dan keur pref, dan weer keur pref en dan kroon (jee das oud!!!!) Haha! en Silly ster over een maandje hoop ik Haha!