maakt het uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

maakt het uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 11:51

hey,

ik wist even geen goede titel en ik weet ook niet of het goed staat,

maar ik heb een springgefokt paard waarmee ik dressuur rijd, bij zn vorige eigenaar had ie nog maar 2 winstpuntjes nodig en dan kon hij overstappen naar de M.
maar laatst was ik bij een stalgenootje op concours aan het kijken (ZZ-zwaar) en daar stonden de afstammingen bij van de paarden, maar stel nou dat ik ooit zo ver zou komen, zou het dan wat uitmaken dat hij springgefokt is?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:57

Nee, het gaat er om hoe je paard loopt (hoe heb je hem voor elkaar) niet hoe hij gefokt is. Bij de basis staan de afstammingen vaak niet meer, dus commentaar als daar let een jury soms op is dus niet meer van toepassing. Er zijn trouwens zat springgefokte paarden die het zeer goed doen in de dressuur.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: maakt het uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:05

ja ik vroeg het mezelf gewoon af want hij kon echt niet springen maar super dressuren, pikt ook alles snel op en vind het leuk om te doen, dan zou het jammer zijn als de afstamming ons zou kunnen 'tegenhouden'

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: maakt het uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:08

Kijk maar eens goed naar de afstammingen van de toppaarden, zitten er best wel wat tussen die (bijna) direct uit een springlijntje komen! Salinero bijvoorbeeld :D

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:09

Sterker nog, veel grote dressuurpaarden (neem een salinero) zijn spring gefokt ;).
Zeker met huidige dressuurfokkerij, wordt er een lang voorbeen in gefokt, wat echter voor het 'grote werk' helemaal niet functioneel is, terwijl springpaarden dat niet hebben (al moet je daar wel mee opletten hoe functioneel de hals uit de borst komt).

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: maakt het uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:19

mijn instructrice zei laatst ook dat het alleen maar een voordeel is, zoals de galop, daar word bij springpaarden heel erg op gelet dat die goed is want dat doen ze het meest, ook heeft hij een super ruime stap, draf is wat minder maar zeker niet slecht, en daar kun je het meest aan doen/veranderen

Anoniem

Re: maakt het uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:26

De jury kijkt naar het paard en de ruiter, niet naar het papier. Als het paard meer aanleg en plezier heeft in de dressuur dan voor het springen is dat prima toch? Lekker uit brengen in de tak van sport die jij wil. :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: maakt het uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:42

Wat boeit de afstamming nou :D Gewoon lekker gaan dressuren.