Welke hengst voor Damiro x Farn? advies graag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Welke hengst voor Damiro x Farn? advies graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 19:40

Wat voor een hengst zouden jullie zetten op een Damiro x Farn merrie, een heethoofd. Merrie is wat iel gebouwd, dus het mag best een hengst zijn die wat meer "body" doorfokt. De maat van de merrie is mooi, hoeft niet groter maar ook niet kleiner. Kleur maakt niet uit, de merrie is zwart met wat aftekeningen.
een springhengst of een dressuurhengst? Wat zouden jullie doen??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:45

Springhengst!
Absoluut!

Karandasj?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:49

Hangt er in eerste instantie natuurlijk zelf vanaf in welke richting je wil fokken!!! Damiro, dat is Ramiro x Almé zeker??? en dan Farn!!!

Er zullen hier mensen zeggen dat dit springgefokt is (en dat is natuurlijk wel ergens zo) hoewel ik op deze merrie toch ook een goede dressuurhengst zou zetten!!!

De Ramiro-lijn heeft bewezen mooie dressuurpaarden te kunnen geven vanuit de moederlijn!

Een beproefde combinatie is natuurlijk Ferro x Ramiro!!!

Maar wil je een springer of een dressuurpaard? Dan kan je bijvoorbeeld gaan zoeken naar verbetering bv. als je een dressurpaard wil, dan meer knie in het voorbeen, ik zeg zo maar iets...

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:55

Pff, natuurlijk springen. Blabla , van elke lijn komt weleens een springpaard en uit elke lijn wel eens een springpaard, vraag aan elke leek Damiro x Farn = Springbloed , no discussion.

Welke hengst ? Poe goede vraag, ik zeg op zo'n merrie maar weer Oklund, mijn favo. Fokt prachtig mooie types, geen voskleur, en super springen, kinderen ook.

Om andere opties te geven : Silverstone (kinderen niet bekend), Berlin past misschien ook wel , als het echt een pittige merrie is.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:02

mmm als we het dan toch op springen houden, dan zou ik als leek zeggen Solitair!!! Hier weet je natuurlijk ook nog niets van de nakomelingen hoewel die er nu wel aankomen!!!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:10

Waarom Solitair ?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:25

Knap dier, goede bloevoering!!! De hengst springt met mooie manieren, is voorzichtig, en ik denk dat het paard er zo op gebouwd is dat hij goed kan terugschakelen na de sprong, wat ik bij een springpaard toch wel belangrijk vind (ben wel niet echt thuis in de springwereld, dus neem me het niet kwalijk als ik dingen zeg die nergens op slaan).

Het feit dat de hengst een goede drie goede gangen heeft laat mij in die keuze ook niet koud!!! Een springpaard dat goed kan springen en dan nog eens mooi kan lopen vind ik zeker een surplus!!! Maar al te vaak wordt er naar mijn mening gesteld "als hij er maar over gaat, dat is het belangrijkste" vind ik niet echt correct!!! Vooral een hengst moet meer kunnen, die moet immers de fokkerij gaan verbeteren!!!

Ik denk die eigenschappen wel terug te vinden in Solitair!!!

Moet ik zeggen, Oklund die jij aanraadde lijkt me ook wel top, heb die zien springen op de hengstenshow van de Ijzeren Man, die speelt er wel mee!!!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:50

Citaat:
De hengst springt met mooie manieren, is voorzichtig, en ik denk dat het paard er zo op gebouwd is dat hij goed kan terugschakelen na de sprong, wat ik bij een springpaard toch wel belangrijk vind (ben wel niet echt thuis in de springwereld, dus neem me het niet kwalijk als ik dingen zeg die nergens op slaan).


Ah ok, ja ik ken de hengst zelf niet, maar fijn dat je het even onderbouwde. Vind hem op de foto wat kort in de schoft en hals wat verticaal aangezet(front?) , wat ik niet graag zie bij een springpaard. Maar ik zie hem wel in de competitie in het najaar.

Citaat:
Moet ik zeggen, Oklund die jij aanraadde lijkt me ook wel top, heb die zien springen op de hengstenshow van de Ijzeren Man, die speelt er wel mee!!!


Precies, en dat nog met een gastruiter, Yves Houtackers. Knipoog

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:58

Dacht ook nog even aan Riverman:

"Riverman toonde een zeer uniforme collectie rijtypische veulens met veel front, die over een mooi rijpaardmodel beschikken. De veulens draven doed van de grond en kunnen gemakkelijk galopperen. Uit de eerste jaargang waren al 7 veulens geselecteerd voor de FSP finale"

Ik vind het kwa type een zer chique hengst, met goede gangen en propere manieren op de sprong.

Kijk maar eens op www.gebrvanmanen.nl of www.arisvanmanen.nl

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:37

Pff, Riverman vond ik echt weinig overtuigend in het springen de +/- 7 wedstrijden die ik er van gezien heb.
Ook teveel front, bukken kan ie niet en doet ie dus ook niet. Ga dan voor calvados.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:09

Zeg Rick, en wat dacht je van Nassau???

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:41

Sjuimpje schreef:
Springhengst!
Absoluut!

Karandasj?


Niets aan toe te voegen Knipoog Haha! .

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:19

Liever Nassau dan Karandasj, maar ik hou het toch bij Oklund, laat ik het daarbij houden Knipoog