Ik heb net een brief ontvangen van het KWPN met een lijst met hengst met daar achter het inteelt precentage wat de hengst en mijn merrie aan het veulen zouden meegeven.
Tot zover mooi en handig...
Echter wat is nou een hoog inteelt precentage? In combinatie met Elegant, en dat is haar vader, zou het inteeltprecentage 27% zijn. Dat is dus hoog.
Maar wat is een normaal inteeltprecentage.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-03-10 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt
vind het wel apart dat het inteelt percentage maar 27% is als je met de vader van de merrie zou dekken tenminste, ik zou het hoger verwachten al heb ik er niet veel verstand van
Waar ik nog blijer mee ben is de mogelijkheid aan te geven dat je bepaalde merrie's niet meer in je bezit hebt Ik kreeg een aardig pak papier omdat er nogal wat dieren blijkbaar nooit zijn overgeschreven...
flyfly
Geplaatst: 19-03-10 14:12
Ik zou zeggen dat het dan 75% is. Een half en een kwart.
Liselot
Geplaatst: 19-03-10 14:16
flyfly schreef:
Ik zou zeggen dat het dan 75% is. Een half en een kwart.
dat zou ik inderdaad logischer vinden.
ben nu wel benieuwd naar uitleg van een persoon die er wel het fijne van weet
NatasjavE
Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-10 14:18
Om het nog iets duidelijker te maken.
Dit is het complete lijstje voor mijn merrie
Bazinetty II V Elegant, M Ninetty, VM Zep
Ahoy 3% Alexandro 4% Bazuin 3% Elegant 27% Galant 9% Koss 3% Laurentz 3% Nickson 3% Parcival 3% Rubus B 2% Secundus 1% Sirius 5% Vitens 6%
Aangewezen voor Stegeren:
Ahoy x Galant 8% Ginus x Zichem 2% Upperville x Zep 7% Dit is dus haar neefje, zelfde moederlijn. Koss x Cabochon 4%
Wij kregen er ook eentje voor de merrie die ik vorig jaar verkocht heb, icm Secundus heeft die helemaal geen inteelt. Dat is toch best wel uniek in de Gelderse fokkerij volgens mij.
Secundus geeft ook op mijn merrie's 0%, zal wel komen omdat Rigoletto x Porter ook niet echt Gelders te noemen is
Kath_
Geplaatst: 20-03-10 01:25
t/m 4%-5% is acceptabel te noemen
GJ9
Geplaatst: 20-03-10 20:22
Ik heb even diep na staan denken onder de douche, denk dat ik nu weet hoe ze aan die percentages komen.
Stel dat je Bella met zichzelf zou dekken (bij wijze van). Dan heeft ze waarschijnlijk 50% match in haar genen. Dus in 50% van haar genen de twee keer dezelfde (Vos-vos bijvoorbeeld, of blauw oog - blauw oog bij mensen). Ik doe nu net of Bella een zwart gen en een vos gen bij zich heeft. Is niet zo, want ze is vos, maar voor het voorbeeld. Bella 1 geeft de helft van haar chromosomen door, en Bella 2 ook. De kans dat Bella 1 hetzelfde allel (vos) doorgeeft als Bella 2 ook het allel vos geeft is 50%. Dit geldt voor ieder chromosomenpaar, dus daarom 50 % inteelt percentage. Dit isj in theorie dus het hoogste wat je kan halen.
Nu Bella en haar papa. Elegant geeft weer de helft van zijn chromosomen door. Bella heeft via moeders kant vers bloed. Daarom nu 25% kans dat Bella hetzelfde allel als papa doorgeeft. Omdat Bella's moeder ook nog iets met Elegant matcht via Commandant, komt er nog 2 procent bij.
Als je Bella met haar papa dekt, heb je kans dat op 27% van de chromosomenparen dezelfde allelen zitten, die dus uit hetzelfde paard komen. De kans in het algemeen op dezelfde allelen is natuurlijk veel groter, hoeveel paarden zijn er niet met vos-vos die niet verwant zijn.
Het papier van het veulen van Bella en haar papa zou natuurlijk voor 75% hetzelfde bloed zijn, maar omdat alles met genen alles dubbel bij zich heeft wordt het verhaal iets ingewikkelder.
Ik zou de formule voor het rekenen wel willen hebben, lijkt me leuk.
Wat acceptabel is, is ook denk ik een beetje type gebonden. Hoe hoog ligt het gemiddelde inteeltpercentage bij Gelderse???? Hoe lager, hoe beter natuurlijk, maar alles wat onder het gemiddelde ligt is al verbetering.
Ik heb 2 jaar terug zo'n brief voor Jorina gehad voor de tuigpaard richting en daar lag het gemiddelde al rond de 20% dacht ik. Dan is 10% natuurlijk niet zo veel. Gelukkig had ik met Jorina heel veel keus onder de 8%... Helaas passen die kwa exterieur dan weer niet...