Erfelijkheidsleer... hoe grootste kans op valk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 17:53

IK ZOEK NIET ZELF

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:51

Cealli schreef:
westernfreak.. je kan ook op alle drie fokken Knipoog

eerst kleur zoeken, daaruit karakter en exterieur zoeken

het is ook alleen nog maar theorie, even kijken hoe het zou kunnen..


Je volgorde is verkeerd.

Quality goes in before the color goes on!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 22:34

ik bedoelde meer dat ze gewoon graag alledrie de kwaliteiten wil proberen te vinden...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:11

Cealli schreef:
ik bedoelde meer dat ze gewoon graag alledrie de kwaliteiten wil proberen te vinden...


Dat klinkt al anders.

Mocht je een Palomino Hengst zoeken, dan weet ik er wel een voor je...

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:16

misschien dat jullie mij dan ook wel kunnen helpen...
ik ben namelijk erg nieuwsgierig naar de kleuren die mijn toekomstige veulen zal kunnen krijgen...

mijn appaloosa hengst donkerbruin richting zwart, met roan op zijn kont, waarvan geen van de ouders voskleurig is maar wel allemaal appaloosa aftekeningen hebben
gaan we kruisen met......

een palomino bonte merrie, waarvan er bij 1 van de ouders alleen maar bont achter zit en waarvan de moeder palomino is....
ze heeft reeds 1 x een palomino bont veulen gehad van een bruine hengst en 1 x een bruin veulen uit een vos hengst....

wie o wie kan me helpen...

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:27

ik heb ook een valk --> zie profiel...
Haar vader is tedworth crimsonlake en haar moeder heidehofs amanda.
Valentina haar zus heeft ook een valk veulen geregen.. dus het loopt toch wel door in de familie.
Ik heb valentina haar volle zus nooit gezien maar weet wel dat die een merrie veulen uit is gekomen die ook valk was. (via internet)

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:54

En als we dan toch bezig zijn : wat heb je nodig voor een koffievos ?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:06

Er zijn een paar heel interessante sites die specifiek over het erven van kleuren, o.a. Palomino, Valk (buckskin), Cremello, Perlino en Smoky Black. Een daarvan is www.doubledilute.com !

Er zijn een paar vaste regels wat betreft kleur vererfennis:
- vos x vos is ALTIJD vos!
- heb je een schimmel dan is EEN VAN DE OUDERS schimmel; schimmel is niet dominant op alle kleuren maar is wel geerfd in DIRECTE lijn! Ouder naar kind.
- een haflinger is geen palomino; het is een vos en heeft dus 2x vos-kleur genes.
- je kan ABSOLUUT (zoals vermeld in een andere antwoord) GEEN valk krijgen met het fokken van een haflinger, zelfs als je het kruist met een valk kleurig paard! Het zit gewoon niet in het genetica !!!

Wat het betreft fokken van kleur ... natuurlijk is de bedoeling om het beste van twee werelden te krijgen. Een mooie paard, en daar bedoel ik mee ene met juiste conformatie en zuiver gangwerk, in een mooi jasje. IDEAAL ! *LOL*
Het fokken op kleur, tenminste als je serieus bezig bent, is selectief fokken. Heb je 'toevallig' een mooi en correct merrie met kleur dan zoek je een correcte hengst die bij haar past en HOOP je dat het veulen niet alleen gezond, mooie en goed gebouwd is maar ook de kleur heeft geefd van zijn moeder (of vader nagelang). Uitgaande van vertrek met correct gebouwde paarden is fokken voor kleur zeker geen garantie dat iedere veulen het kleur gaat hebben dat je wenst.

De ene 100% zekerheid voor kleur vererving is het gebruik van Cremello's (en perlino's) op 'solids', mn vos, bruin of zwart, dan kan je respectieve palomino, valk, smokey black krijgen. Dit is heel eenvoudig uitgedrukt en geen rekening (of uitleg) gehouden met de Agouti gene of andere genes.
In iedere geval moet een fokker altijd, en primerend, fokken op correct conformatie en gangwerk, kleur is een bijzaak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:41

Ik ga gelijk op de site kijken,

Ben nog wel benieuwd naar de kleur zilver appel, m'n veulen heeft nl die kleur en waarschijnlijk m'n merrie ook...Merrie heeft nl wel vaker van die vreemd gekleurde nakomelingen!!!

Sigrid

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:59

Valk is de (eenmaal) verdunning van bruin.
Cremello is de (tweemaal) verdunning van bruin, en dus de 1x verdunning van valk.

Theoretisch heb je de grootste kans op valk als je bruin x cremello doet.

Palomino is de 1x verdunningskleur van vos, maar die heeft dus wel het verdunningsgen.
Bruin x valk = ook redelijke kans op valk.
Bruin x Palomino is daarna een redelijk goede manier om valk te creeeren.

Als je geen verdunningskleuren gebruikt (valk, cremello, palomino), dan is de kans op valk erg klein. Het kan wel, als de ouders daarvan (dus aanstaande opa en oma) verdunningskleuren hebben.

Maar nogmaals; fokken op kleur is belachelijk! Exterieur en gangen gaan 1000x voor het kleurtje. Op de kleur kun je niet rijden. Op een fijn gebouwd paard met mooie gangen wel! (beter als op zo'n kromme bok).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:25

Welke invloed heeft het "zwarte manen gen" dan wel op de kleurvererving? Ik heb een merrie die zwartbruin is met zwarte manen. Stel dat ik haar door een Cremelo of perlino zou laten dekken, welk resultaat kan ik dan verwachten?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:38

Er zijn maar twee vaste kleuren van paarden : VOS en ZWART ! Al de andere kleuren zijn combinaties of mutaties daarvan.

De kleuren Palomino, Valk, Smokey black worden veroorzaakt door de verdunnings gene 'creme' op de vaste kleuren Vos en Zwart:

Enkel verdunningen:
Vos + Creme = Palomino
Zwart + Creme = smokey black
Bruin (= zwart + Agouti gene) + Creme = Valk
Dubbel verdunningen:
2x creme van vos basis = cremello
2x creme van bruin basis = perlino
2x creme van zwart basis = smokey creme

In het geval van de zwart-bruin merrie moet u eerst weten: is zij homomyogene of heterogene voor zwart. Hier komt kennis van de kleuren van haar ouders in het speel: waren beiden zwart of duidelijke bruin. I.a.w. heeft zij 2x zwarte gene (EE) of 1x zwart + 1x vos gene (Ee).
Kruis deze met cremello (CrCr) =
EE x CrCr = smokey black (ECr)
Ee x CrCr = smokey black (ECr) of palomino (eCr)
zit hier ook de Agouti gene tussen (duidelijke zwarte manen en start) dan kan je ook nog een valk krijgen.

Een Ee paard kan nog git zwart zijn of zwart bruin tonen. Goede voorbeeld van Ee is bijvoorbeeld een vos kleurig Fries: ouders lijkt git zwart maar voeren Ee genes: Ee x Ee = EE (git zwart), Ee (lijkt git zwart) of ee (vos); hetzelfde regel telt wanneer 2 opzicht zwarte paarden een vos veulen krijgen!

De site www.doubledilutes.com heeft een uitgebreide 'colour chart' waarin al de mogelijkheden staan.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:41

carola schreef:
Valk is de (eenmaal) verdunning van bruin.
Cremello is de (tweemaal) verdunning van bruin, en dus de 1x verdunning van valk.


Fout dus, cremello is de dubbele verdunning van vos

Perlino is de dubbele verdunning van bruin

Voor een valk moet het veulen het zwart-gen erven, het agouti-gen, (dat maakt zwart namelijk bruin), én het moet een verdunnings-gen, (creme-gen), erven.

Dus de ouders moeten deze genen dragen om kans te krijgen op een valk.

Op de haflingermerrie, waar het topic over gaat, moet dus een hengst die alledrie die genen heeft want de merrie heeft ze allemaal niet.
Dus een perlino zou het mooiste zijn, dan weet je zeker dat het veulen het verdunnings-gen krijgt, alleen moet het dan nog het zwart-gen én het agouti-gen erven, uit deze kruising zou je een palomino, valk of smokey kunnen krijgen. Of het moet een perlino zijn zonder vos-gen, dan kun je alleen een valk of smokey krijgen. Maar helaas zijn er weinig of geen perlino´s.

Dan zou ik dus voor een valk gaan, daar heb je er meer van, dus ook meer keuze in de kwaliteit. Maar dan nog moet het veulen alledrie de genen erven, voor een valk. Uit deze kruising kun je eigenlijk alles krijgen, vos, bruin, zwart, palomino, valk en smokey.
Of ook hier moet de valk geen vos-gen hebben, dan krijg je een bruine, zwarte valk of smokey.

Op marktplaats stonden een paar leuke valk-hengsten trouwens.

http://romantico.nl/

Hier staan ze

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:32

Moeder was bruin met zwarte manen (lichtere tint van bruin dan de dochter), de vader is onbekend. Heeft stekelharigheid een invloed op het kleur? Waarschijnlijk erft het veulen gewoon de "stekels" in de vacht? Phoe ... Ik heb dus kans met de juiste keuze van hengst op een palomino Lovers