Ik volg het maar niet.. wie kan me meer vertellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Ik volg het maar niet.. wie kan me meer vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 12:00

Oke voor jullie hier allemaal vast een domme vraag, maar hoe weten jullie zoveel van afstammingen enzo??
Op stal hoor ik ook wel eens van oh dit paard is een afstamming van die en die.. (allemaal moeilijke namen komen er dan, haha)
Maar dan ken ik maar 1 naam ofzo, en ook alleen maar van horen zeggen. Ik zou gewoon wel eens meer ervan willen weten.
Laatst ook toen vertelde iemand me bv dat het nieuwe paard dat op stal stond afstamt van een vader met een totale spring bloedlijn.. ofzo..
Kan iemand me misschien eens bijpraten ofzo?
(sorry kenners voor deze niet-kenner vraag)


pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:02

Ik ben ook een niet-kenner maar ik ben er ook heel niewschierig naar! De vader van mijn arabiertje bijv is Abakan. Kheb een paar fotoos op internet van m kunnen vinden, maar heeft iemand meer info over hem ofzo.. *LOL* Ben benieuwd!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:38

't Is maar net waar je interesse ligt. Ik kon ook nooit afstammingen e.d. van allerlei paarden bijhouden en zo lang je geen fokker bent, lijkt het ook allemaal niet zo interessant. Tot je ineens een paardje met papieren hebt. En daar staat dan de naam van de vader van je paard, de moeder van je paard, opa's en oma's ... reuzeleuk. Kom je ineens een foto van pa tegen of een halfbroer of zus van je paardje. Zo wordt het steeds interessanter en leer je de bijbehorende namen wel uit je hoofd kennen. Afstamming zegt je meestal gewoon niet zoveel, totdat het een beetje tastbaar wordt. En dan is het gelijk interessant en niet moeilijk om te onthouden!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:39

Veel vragen, veel lezen!! Zowel in bladen als hier op bokt!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:41

ja wat mandymonica ook zegt
het komt vanzelf wel
gewoon ogen en oren open houden
en wat je interessant vindt onthou je wel
ik wist NIX van friese hengtsen, wilde ik ook niet
tot ik ze ging rijden

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:07

pinopaard schreef:
Ik ben ook een niet-kenner maar ik ben er ook heel niewschierig naar! De vader van mijn arabiertje bijv is Abakan. Kheb een paar fotoos op internet van m kunnen vinden, maar heeft iemand meer info over hem ofzo.. *LOL* Ben benieuwd!



Abakan is een zoon van Balaton. Ik heb zelf ook een Balaton zoon. Ik heb een kleine homepage over mijn paardje daar staat ook meer info over Balaton en zijn voorouders. Misschien heb je daar wat aan. www.naziri.cjb.net

Abakan schijnt hele "coole" kinderen te geven. Hieronder een link naar een pagina waar wat meer info staat over Abakan, het is wel in het engels.

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Lo ... bakan.html

Verder kom je met behulp van google een heel eind. Er zijn erg veel databases waar paarden met pedigiree en foto in staan.

Ben je al een op www.arabianpromo.com/cav wezen kijken? Dat is de (internet) club voor arbische volbloed paarden. Daar is ook wel het een en ander te vinden. Bovendien is er een forum waar allerlei arabieren fans komen. Zij kunnen je ook vaak ergens aan helpen.

Lang leve het internet! Knipoog

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:10

Het uitpluizen van afstamingen is zo leuk!. Je begin met info over je eigen paard. Gaat eens naar een keuring ziet daar een leuke hengst en besluit dat eens uit te pluizen. Vaak naar stamboek evenementen en veel lektuur doorlezen.

Voor de Arabische volbloeds is er in Nederland niet heel veel. Maar de duitse Araber Journal of het Amerikaanse Arabian Horse World zijn fantastische bladen.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:12

Suzanne F. schreef:
Veel vragen, veel lezen!! Zowel in bladen als hier op bokt!


Inderdaad, veel lezen en opzoeken!!! Dat kan je op het internet, bv. hier op bokt, maar ook andere sites:

www.kwpn.nl
www.bwp.nl
www.horses.nl (hier vind je veel links naar hengstenhouders)
www.hannoveraner.com
www.dehoefslag.nl
www.google.nl (kan ja veel zoeken op het net)
...
en er zijn er nog zoveel meer (deze komen me ineens op)!!! Haha!
Gewoon zoeken, doorklikken en zien waar je uitkomt!! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Jan_VT op 04-06-03 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:12

Die tekst van mandymonica had ik geschreven kunnen hebben, bij mij is het net zo gegaan! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:13

En dan........ komt er ineens eendag dat je een naam hoort waarvanje denkt :"hee, die naam heb ik eerder gehoord!"
Dan weet je ook eens een naam te herkennen. Dat is het begin!
Als het je interesseert is het natuurlijk ook erg leuk!
Maar veel lezen ja, zoals hierboven al ergens staat.


Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 14:18

Hmm oke.. nou bedankt voor al jullie reacties iig! En lezen dus!! Hihi. Haha! Thanx!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:23

ja of hengstenkeuringen bezoeken
als je de hengst zelf gezien hebt onthou je het ook beter

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 15:29

Euhmm...weet iemand toevallig een datum en plaats wanneer er weer een hengstenkeuring is of arabieren show? Haha! Of anders een link waar ik t kan vinden? Lijkt me nl super gaaf om es naar zo´n show te gaan!

Kubarah

Berichten: 97
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:34

Hoi,

de eerst komende show voor Arabieren is in Exloo (drenthe) op 14 juni a.s. Daarna volgt een Show in tilburg op 19 en 20 julli. In augustus is de Nationale keuring maar daar weet ik de datum zo niet meer van. Als je dat wil weten kun je ff kijken op www.avsweb.nl of in de avs nieuwsbrief!!

De hengstenkeuring is altijd begin oktober.
Voor show in het buitenland kun je kijken op www.ecaho.org

groetjes

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:04

Het is ook maar waar je interresse naar uitgaat!! Ik weet op zich veel van de rijpaardfokkerij, voornamelijk het KWPN maar ook wat Trakehner en andere Duitse stamboeken.
Van Arabierenhengsten weet ik heel weinig omdat ik zelf geen arabier heb en me dat dus ook niet interresseerd.

Als jij een Haflinger hebt ga je daar natuurlijk mee achter de afstamming aan...(ken alleen Star... Bloos Knipoog )

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers