BWP merrie ook door BWP hengst laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 22:47

Die veulens vond ik erg mooi, daarom vind ik Cantos ook wel een kandidaat. Lupicor ken ik alleen van naam, zal eens op Lycos zoeken...!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:50

Afbeelding

Lupicor is een goed ontwikkelde, rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. De hals is goed van lengte, maar komt iets diep uit de borst. Het fundament is correct. De hoeven zijn iets smal.
Behaalde punten bij de verschillende verrichtingen
Dressuur Springen
stap draf galop aanleg afdruk techniek vermogen aanleg
7,5 7 8 - 8 8 8,5 8,5

Lupicor heeft in het ZZ springen met succes deelgenomen aan de hengstencompetitie ‘01/’02.Hij is inmiddels uitgebracht in het 1.40m.In 1998 nam de hengst deel aan het verrichtingsonderzoek in Münster Handorf (totaal 98.25,springen 119.87).Een sterk combinatie van bewezen springhengsten vormt de basis voor het papier van Lupicor,die ook in Westfalen is goedgekeurd.Vader Lux geldt als een grootverdiener in de sport.Moedersvader Pilot en Cor de la Bryère genieten internationale faam. Niet alleen vanwege het uitzonderlijk aantal springpaarden,maar ook omdat zij in de fokkerij bewezen hebben deze kwaliteiten over meerdere generaties door te kunnen geven.Daarachter zit de hengst Gondelier,ooit zelf nationaal kampioen springen.Overgrootmoeder Zadette bracht het internationale springpaard El Padrino (v.Jasper)en stond aan de basis van nationale springpaarden als Hadette (v.Julio Mariner xx),Kalancer (v.Lancer II)en de goedgekeurde hengst Lester.Grootmoeder Facordette S,een preferente prestatiemerrie,bracht in combinatie met Pilot de nationale springhengst Pitcher en Lupicor ’s moeder Jourdette S,een keurmerrie met een uitstekende aanlegtest die in de sport is uitge- bracht op 1.40m-niveau en opviel door haar kwaliteit.

Onderzoekrapport
Lupicor is een eerlijke,betrouwbare hengst. Hij heeft ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken. De stap is ruim en zuiver. De draf heeft ruim voldoende ruimte,ruim voldoende houding en souplesse. In galop heeft Lupicor een goede ruimte,ruim voldoende afdruk en een goede balans.Zowel in draf als galop houdt Lupicor het voorbeen iets vlak.
Als springpaard heeft Lupicor veel afdruk.Hij springt snel van de grond. Lupicor springt met een goede voorbeentechniek.Hij basculeert doorgaans goed en maakt de sprong goed af.Lupicor is voorzichtig en heeft veel tot zeer veel vermogen. Als springpaard heeft Lupicor veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een goed gevoel.

Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Rapport van de
bezichtiging in 2002 van
de moeder:

Protocol:
Jourdette S is een goed ontwikkel- de,rijtypische merrie,die goed in het rechthoeksmodel staat en veel uitstraling heeft. Het hoofd is sprekend. De nek is goed gevormd.De hals is ruim voldoende van lengte en van vorm en voldoende bespierd. De schoft is goed ontwikkeld en goed van lengte.De schouder is goed van lengte en voldoende van ligging. De rug is normaal gevormd en voldoende bespierd.De lendenen zijn iets bol en voldoende bespierd en aangesloten. De croupe is ruim voldoende van lengte en van vorm.De broekspier is goed van lengte. Het voorbeen is correct gesteld. De koot is iets steil. Het achterbeen is correct gesteld. De voeten zijn voldoende ontwik- keld. Het beenwerk is voldoende ont- wikkeld en heeft veel kwaliteit. De stap is ruim,actief en zuiver. De draf is goed van ruimte.De draf heeft een goed gebruik van het achterbeen en een goede souplesse en ruim voldoende houding.Het voorbeen blijft iets vlak.

Stokmaat: 1.69 m / kleur: vos

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 22:50

Viel me trouwens op dat die veulens allemaal dezelfde kleur als de moeder hebben! Das minder, Kore is vos, en dat is eigenlijk niet mn eerste keuze, maar goed... ik ga ff naar Lupicor zoeken!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 22:53

Lupicor is een mooie langgelijnde hengst staat er bij de hengstenhouderij... en Kore is al wat lang in de rug, eigenlijk...
Moeilijk is dit zeg!!!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 17:53

Zijn er nog meer tips?! Alles is welkom hoor, ik zoek het wel na! Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:14

Ja maar dat wil je toch niet horen van mij Koortje Knipoog, want het heeft niets met een eventuele hengst te maken Knipoog. Net zo goed als jij je zusje wil duidelijk maken dat ze iets niet moet doen, wil ik dat bij jou ook doen. Je kent mijn beweegredenen,...

Maar ik kan je ook geen hengst adviseren, ik ken wel je paard en ik denk dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken om haar langgelijndheid (leuk scrabbel woord Haha!). Kore heeft een goede lengte maar is absoluut niet te lang! Meer maat en verfijning zou ik zoeken, wat hoger op de benen en tja, donkerbruin zonder aftekeningen natuurlijk Tong uitsteken . Sterker achterbeen en wat meer afdruk in de galop. Oh ja en wat koelte in het hoofd, zoals je al zegt is ze soms een behoorlijk opgefokt diertje (maar dat kan ook aan de ruiter liggen natuurlijk Haha!).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:17

Solitair zou juist dan heel mooi aansluiten...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 18:46

I know, ik viel ook erg op dat paard (zover mogelijk van een foto en beschrijving....), maar het is dus inteelt, kijk maar op pagina 1 van dit topic. Die opa van Solitair is overgrootopa van Kore (Furioso II). Is dat niet zo erg dan? Ik meende juist dat dat zoveel mogelijk voorkomen moest worden? Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:01

nee, als je op het goede inteelt is dat niet erg maar je moet wel goed weten wat je doet.
Is er wat mis met je merrie (dit naar aanleiding van anoukie haar berichtje).

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 19:07

Nee ik weet niet wat ze bedoeld. Heb haar al een pb gestuurd... Gek, want we kennen mekaar toch best goed, en nu volg ik haar echt niet!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 19:09

Weet iemand waar ik info van de hengstenhouders van Solitair en Cantos kan vinden? Prijzen, adres etc....

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:51

Koortje schreef:
I know, ik viel ook erg op dat paard (zover mogelijk van een foto en beschrijving....), maar het is dus inteelt, kijk maar op pagina 1 van dit topic. Die opa van Solitair is overgrootopa van Kore (Furioso II). Is dat niet zo erg dan? Ik meende juist dat dat zoveel mogelijk voorkomen moest worden? Verward


Ik ben blij dat je toch gekozen hebt voor een KWPN hengst, voor beter materiaal hoef je echt niet naar het BWP te gaan.

Maar wat die inteelt betreft, dat geen probleem hoor, zeker als het zo ver door is. In Duitsland, heeft men daar veel mee geëxperimenteerd, de zgn. 'lijnenteelt', en daar zijn zeer veel goede paarden uitgekomen.

Solitair staat bij J Van Uytert, je moet maar eens surfen naar www.uytert.nl, ik dacht dat zijn dekgeld iets van een 750 EURO is, maar je vindt alle informatie op de site, en als je nog vragen hebt, moet je zeker contact opnemen met Van Uytert, zijn zeer vriendelijke mensen ...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 22:51

Ja de prijs staat er wel, maar verdere info dus niet... nu nog ff naar Cantos zoeken!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:55

Ik vind Cantos zelf niet zo mooi gelijnd, en aangezien bij je merrie de rug niet haar sterkste punt is, denk ik dat je misschien beter solitair kan kiezen!
Afbeelding

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 23:07

Ja? In tegenstelling tot wat Anouk zegt vind ik wel dat Kore een wat lange rug heeft, en dacht dus juist om die reden om een wat kortere hengst, zoals Cantos, om het te compenseren. Het wordt dus waarschijnlijk of Cantos, of Solitair. Maar aangezien het eventueel pas voor volgend jaar is heb ik nog tijd zat om te kiezen, en eventueel verder te neuzen! Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:11

Afbeelding
Als ik naar deze foto kijk zou ik eerder haar hals willen verbeteren ipv haar rug!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 23:13

Ja ok.... dit is natuurlijk ook een waardeloze foto, ik kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit (hitte), en het was amper een sukkeldrafje waard. Maargoed, je zal wel gelijk hebben, maar vind jij die rug niet lang?????

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 23:16

Net zo`n dikke worst af en toe!

Afbeelding

Maf eigenlijk dat je op foto`s bijna alleen maar de slechte punten opvallen. In real life valt het allemaal veel minder op, en is het algemene plaatje echt veel mooier...!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:18

Koortje schreef:
Ja ok.... dit is natuurlijk ook een waardeloze foto, ik kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit (hitte), en het was amper een sukkeldrafje waard. Maargoed, je zal wel gelijk hebben, maar vind jij die rug niet lang?????


Nee kan aan mij liggen maar ik vind haar rug niet te lang, zou eerder haar hals wat langer gespierder en beter gevormd willen zien

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:37

Koortje schreef:
Net zo`n dikke worst af en toe!

Afbeelding

Maf eigenlijk dat je op foto`s bijna alleen maar de slechte punten opvallen. In real life valt het allemaal veel minder op, en is het algemene plaatje echt veel mooier...!


mmm ik denk toch ook niet dat de rug een probleem is. Daarbij het rechthoeksmodel is net dat wat wordt nagestreefd.

De hals zou wel wat meer lengte mogen hebben denk ik, maar de rug is naar mijn mening best ok.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 00:07

Ja ok, als ik daar op kan vertrouwen?! Knipoog

Ik zal er nog eens goed over nadenken. Vind en Cantos en Solitair erg mooi....

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:21

Ik heb je al een pb terug gestuurd Koortje, ik bedoelde het niet kwaad en voor zover ik weet is er niets mis met Kore, maar ik wilde in dit topic wat tot nu toe uitsluitend over de hengstkeuze ging niet offtopic gaan met mijn mening over PROK en predikaten. That's all!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:23

Ohw en als laatste toevoeging heb ik liever eenpaard met een lange dan ene korte rug (ja en natuurlijk is niet alles zwart-wit, maar een nuance ertussen natuurlijk). Fijner voor de buiging en de zijoefeningen etc, zijn meestal elastischer dan korte paarden.