hengst met ocd? waarom het ene stamboek wel het...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:28

Helemaal mee eens.

Ik vond een interessant stukje samenvatting over OCD, geschreven in 2001. Men spreekt daar over een voorkomen van 10-25%. Dat lijkt men een realistischer cijfer dan 30% ?
Citaat:
This article is a report on the presentation by Dr Brett Tennent-Brown at the AGM on 30 June 2001 in Cambridge.

This is very important as the incidence of OCD is increasing OCD, by definition, refers to a disturbance of cellular differentiation in the growing cartilage. OCD can manifest itself in two syndromes - dissecting lesions of the cartilage (flaps or loose bodies with resulting articular defects) or as sub-chrondal bone cysts. As it affects joint structure and function, OCD is a performance limiting condition and there is are questions as to preventability. Incidence of OCD is worldwide and is increasing. International studies suggest that as many as 10-25% of horses are affected.


* Causes
* many factors are involved
* defect in cartilage maturation (OCD and subchondral bone cysts)
* cartilage and bone defects combined with inflammatory products impair joint function
* Contributing factors
* hereditary/genetic predisposition,
* growth rate and body size
* endocrinology (hormonal)
* biomechanics /exercise / trauma
* nutrition:
* imbalance in calcium / phosphorus ratio or amount
* imbalance in other minerals and vitamins
* copper deficiency
* excess energy and / or crude protein

Diagnosis - This can be difficult as all joints can be affected - stifle, hock, shoulder (difficult to treat ),fetlock (common in foals ), knee, elbow, pastern, coffin bone, hip and cervical joints. The success of diagnosis depends on the joint(s) involved. Diagnosis is confirmed by radiology and arthroscopic examination, after a physical examination.

Foals usually show clinical signs when under 6 months of age- more lying down, joint swelling and stiffness, difficulty keeping up with their dams and paddock mates.

In yearlings and adult horses, OCD presents variations in degree of lameness (slightly to severely lame). Lesions can, in some horses, be present without lameness being shown; other horses show an asymmetric or awkward gait. Lameness can be more consistent on response to joint flexion.

Treatment - Management of the various syndromes of OCD involves deciding between conservative treatment and surgical intervention, restriction of exercise and a decrease in food intake and the use of anti-inflammatory drugs to slow down the inflammatory process.

Surgical intervention depends on the site and severity of the lesions and usually involves arthroscopy.

Prevention - Balanced nutrition and a steady growth rate. Avoid excessive energy and crude protein intake in feeding program and ensure correct dietary copper status. Most important, avoid breeding from genetic carriers (genetic predisposition has been suggested in the horse but is not well defined). In one study in horses many of the cases could be related back to two sires. Genetic factors could operate directly or indirectly by influencing growth rate.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:01

Dees schreef:
OVer ocd...als mens met ocd weet ik hoe het voelt. En ook hoe het voelt na je vierde (!) operatie, een ook hoe het voelt na 14 jaar lopen na de chip-verwijderende operaties.
Nou, het voelt pruts. Het is en blijft het zwakke punt in mijn gestel. Als het weer omslaat, voel ik wat gezeur in mijn kniebotjes... Om de zoveel tijd zwik ik door mijn knie heen, zit er weer een zenuw bloot.
Ieder paard met mijn knie was inmiddels allang afgemaakt.


Ik ben ook een iemand met OCD, maar ik ben juist weer de andere kant van het verhaal. Bij mij zitten ze in een slijmbeurs, waardoor ze 'vast' zitten. Tuurlijk heb ik er wel eens last van (al heb ik meer knie problemen, zou niet weten of welke pijn bij welke afwijking hoort), maar zeker niet zo erg om me te laten opereren. En ik denk dat bij paarden het net zo is: de een heeft geluk er 'weinig' last van te hebben en de ander heeft er wel degelijk last van.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:16

Het topic ging over fokken met een ouderdier waarvan bekend is dat het OCD heeft. Dat probeert ieder goed sportpaardenstamboek uit te sluiten. Fokkers die weten dat zij een OCD gevoelige merries hebben zouden niet met zulke dieren moeten fokken, dat geldt overigens ook voor hoefkatrol en cornage. Dat dat allemaal operabel is, is het paard achter de kar spannen. De onderzoeken zoals bovenstaand en in Nederland uitgevoerd enkele jaren geleden geven ook duidelijk de link aan tussen opfok, beweging etc. Aanleg, weinig beweging en ongezonde opfok geeft dus een heel hoge kans. Het beste is om alle factoren uit te sluiten. Fokken met een hengst die evenals zijn voorvaders goed is en een merrie die PROK goedgekeurd. Vervolgens zal er nu ook een stevige discussie komen over opfok in z.g. loopstallen.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:13

Hoe bedoel je juist, Sarabande? Al of niet positieve/negatieve invloed van het opgroeien in opfokstallen op OCD?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:34

Ja ik bedoel dat er door het grote overschot aan veulens loopstallen zijn waar van lopen nauwelijks sprake is.
Er staan teveel jonge dieren in een ruimte en ze worden te weinig losgelaten. Soms eens in de week in de binnebak of zo.
Het Nederlandse OCD onderzoek heeft aangetoond dat iedere niet natuurlijke beweging al negatief is bij een opgroeiend paard.
Normaal trekken ze van tijd tot tijd sprintjes en wandelen daartussendoor van voer naar water of zo maar een beetje rond.
Dat is eigenlijk het beste.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:46

Citaat:
maar Rick blijft volhouden dat een aan ocd geopereerde hengst goedgekeurd kan worden en dat ze dat niet zien


Ik kan minstens 1 hengsten naam noemen die als jaarling is geopereerd blabla zoals ik verteld heb. Maar dat doe ik niet aangezien ik dalek nog aangeklaagd wordt Knipoog
Dat jullie zo goedgelovig zijn en denken dat het ooit minder wordt in onze fokkerij, laat ze eerst maar eens wat goeie hengsten goedkeuren als over foto's te blijven janken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 15:15

inderdaad hij is AES goedgekeurd. ik heb het gewoon alle keren verkeerd getypt. maar voor mij blijft het een gaaf paard met over zonder verwijderde OCD. alleen jammer want ik wilde hem op een eigen merrie zetten en daar twijfel ik nu wel over.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:16

Gewoon doen als de hengst je aanstaat, beter een goede hengst met OCD, dan zo'n waardeloze dweil zonder OCD dan weet je zeker dat je niets fatsoenlijks krijgt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:53

_Rick schreef:
Gewoon doen als de hengst je aanstaat, beter een goede hengst met OCD, dan zo'n waardeloze dweil zonder OCD dan weet je zeker dat je niets fatsoenlijks krijgt.


Een goede hengst met OCD lijkt mij elkaar tegensprekende omschrijvingen

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:01

Nee hoor, wat hebben spring/dressuur-kwaliteiten met ocd te maken ? Lachen

We zitten bij het KWPN een beetje zo te kijken dat we eerst alles met een slechte stam maar weg doen, dan alles met mindere foto's , dan alles wat niet mooi genoeg is. Zodat we een mooi paardje over hebben wat verder ver weg is van een goed spring of dressuurpaard, maar wel mooi en leuke fototjes erbij, joepie!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:28

_Rick schreef:
Nee hoor, wat hebben spring/dressuur-kwaliteiten met ocd te maken ? Lachen


Heel veel aangezien het een afwijking in de botten is en dus de beweging aantast. Zelfs ik als niet dierenarts kan je dat nog vertellen Lips are sealed .

Sorry voor deze ietwat boze reactie maar dit is hersenloos gebrabbel. De eerste vereiste voor een goed sportpaard is een goede gezondheid. Anders zouden alle dierenartsen net zo goed hun rontgen apparatuur weg kunnen gooien .