vragen over dekken/insemineren en verzendsperma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

vragen over dekken/insemineren en verzendsperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 14:02

Ik heb een jonge merrie die in Juni 2 jaar wordt. Ik zou nog heel graag een veulentje willen fokken vd hengst Power Boy deze staat in zweden. Dat ik weet kan je wel aan verzendsperma komen god mag weten wat dat kost maar ja, als je iets wil... Hij is al aardig op leeftijd aan het komen, dan denk je wat let je?

Ik wil haar pas dekken eigenlijk als ze 3 jaar is maar als dat veulen dan moetkomen kan het zijn dat ik op buitenlandse stage ben en dat wil ik natuurlijk niet!
Weet iemand of je verzendsperma nog ergens kan in laten vriezen en hoe ik dat allemaal moet regelen?
Of zeggen jullie van ze kan dit jaar nog wel gedekt worden....ik weet niet eens wanneer ze hengstig is ik heb er echt de ballen verstand van. Ze was op het moment wel gewillig als je aan haar staart zat maar of dat nou gewoon jeuk is??

Wie o wie kan mij helpen??? Of adviseren of antwoorden op mijn vragen geven?

[Edit] titel [/edit]

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:17

Ik zou haar niet laten dekken op tweejarige leeftijd, want dat gaat ten koste van je paard.
Zou jammer zijn als je niks meer aan je merrie heb of een uitgezakte merrie krijgt alleen om dat je niet een jaar kan wachten.
En er zijn goede andere hengsten genoeg

Je heb mogelijkheden om diepvries KI te laten versturen maar dat hangt af van de regels van het stamboek en kwaliteit van het sperma van de hengst.
In principe is het dus ook mogelijk om nog nakomelingen te krijgen als de hengst al overleden is. Maar geloof niet dat veel stamboeken dat toe staan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 16:38

Ja er zijn genoeg andere hengsten. Um ow ja het is een pony dus alles is veel complexerlijkt mij met KI en invriezen, normaal doen ze dat al helemaal neit bij ponys.

Verder heb ik het NRPS hengstenboek voor me liggen maar vind nou niet dat er iets leuks instaat zo van ja dat is ie! Daarbij zijn er maar weinig ponys die voor hun gangen minimaal 3x goed hebben.....
Is dat niet meer belangrijk ofzo? Ik zou graag met een bewegingsvererver fokken omdat mijn pony wat vlak blijft en daar houd ik niet van.

Daarbij wil ik vd zomer wat rondkijken op de nrpskeuring in St oedenrode zodat ik wat nakomelingen zie en wat rond kan neuzen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:01

Dan kan je misschien beter komen kijken (of ook) op de nationale keuring (is op 9 aug) in Ermelo. Dit jaar is dan ook het NRPS-kampioenschap dus dan heb je heel veel combinaties en afstammelingen bij elkaar.