Phen schreef:Op een amerikaans paardenforum is iemand opzoek naar de afstamming van haar belgie's warmbloedpaard. Ze had gehoort van de vorige eigenaar dat Pumpernickel de vader van haar paard is. Kent iemand deze hengst?
Er was vroeger wel een Engelse Volbloed dekhengst in Amerika met de naam Plugged Nickle (geboren 1977). Ik heb geen flauw idee of die ooit is ingezet voor de warmbloed-fok. Maar hij heeft van 1982 tot 1988 in Amerika gedekt, en vanaf 1988 in Zuid-Afrika.
Maar heeft dat warmbloed paard überhaupt wel papieren? Juist omdat ze "gehoord" heeft wat de afstamming zou moeten zijn. En hoe zeker zijn ze ervan dat het paard daadwerkelijk uit België komt, of is dat ook van horen zeggen? Want in dat laatste geval denk ik dat ze er rekening mee moet houden om dit verhaal met een korreltje zout te nemen.
Het gebeurt best vaak dat ze in Amerika kruisings-paarden van een rasnaam voorzien, omdat die soms ergens een dier van dat ras in de stamboom hebben. En ja, zelfs een kruising koudbloed x warmbloed/volbloed/pony wordt daar tot warmbloed rijpaard bestempeld en soms van een rasnaam voorzien.
Het kan dus best zijn dat ze een kruising heeft, het kan zelfs zijn dat het paard een Engelse Volbloed is die misschien ooit geregistreert is bij een Amerikaanse versie van een Belgisch stamboek.
Het kan zelfs nog zijn dat ze gewoon een ex-renpaard Engelse Volbloed heeft zonder papieren, en dat zou mijn gok zijn als inderdaad Plugged Nickle de vader is. Als het een Volbloed is die op de baan gelopen heeft, zou ze dat moeten kunnen zien aan een tatoeage aan de binnenzijde van de onderlip. Dat nummer kan ze dan navragen bij de Jockey Club eventueel.