Zeg jullie favoriete dressuurhengst om te helpen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 20:48

Met Darco zal je geen paard fokken die dressuurgangen heeft hoor. Darco staat nou niet echt bekend om het geven van goede gangen.
Verder ken ik de hengst niet, is hij bij het BWP goedgekeurd?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:03

De vraag is of ie het ook doorgeeft. Heeft hij al veulens? Dan zou je die kunnen gaan bekijken.
Verder vind ik de bloedaansluiting van de hengst veel beter bij jouw merrie passen als ik eerlijk mag zijn.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:12

Yuri, kijk eens op www.dutchhorsesunlimited.com onder het kopje fokkerij.
Daarin kan je invoeren hoe de merrie is én hoe wat het fokdoel is (het veulen). Daaruit komt een lijst van eventuele hengsten.
Mijn favoriet is Houston, maar dat wil nog niet zeggen dat het de beste keuze is voor jouw merrie.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:20

Die site gaat alleen maar af op exterieur/lineaire score, heeft weinig met een goed sportpaard te maken, die site is al vaker genoemd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:28

Ja daar hebben we het al eens over gehad over die site. Geeft altijd dezelfde hengsten. Een voorbeeld van de zorgvuldigheid van de samenstellers is dat Heruto nog vrolijk wordt aangeraden terwijl de hengst al geruime tijd is verdwenen wegens..... onvruchtbaarheid Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:38

Da's nie zo nuttig als je wil fokken Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:42

Ach het is wel goed ivm de paarden overbevolking Haha! Haha! Haha!

Balte

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:39

Ik vind die hengst alleszins niet terug in de lijst met de actuele goedgekeurde BWP-dekhengsten. www.bwp.be (wel een Udarcis maar geen Udarco)
En ook niet bij de goedgekeurde SBS-hengsten.
Ik denk, Yuri, dat je eerst eens goed moet weten wat voor paard je wil gaan fokken. Ik dacht dat je een dressuurpaard wou fokken dat sjieker en beter is dan jouw merrie, voor dressuur dan?
Dan moet je al zeker niet naar Darco-bloed gaan!
Over dat springgerichte in jouw merrie zou ik niet zo wakker liggen. Als je per se met nakomelingen uit deze merrie richting dressuur wil gaan dan moet je dat gewoon doen. Ik heb zelf ook met een springgefokte merrie een dressuurveulen gefokt, al moet ik er wel bijzeggen dat A Lucky One veel mooi gebouwde, goed bewegende paarden gegeven heeft. Alle BWP-gekeurde hengsten die voor de optie dressuur gekeurd worden, moeten zich toch ook op de sprong bewijzen. BWP voert nl de politiek dat een dressuurgekeurde hengst voldoende moet kunnen springen om hun waardevolle springmerriestammen niet te verprutsen. (iets waar ik niet echt mee akkoord ga, maar dat is een ander verhaal natuurlijk).
Als ik dan lees dat je de plaatselijke hengst al in aanmerking wil laten komen dan denk ik dat het niet je bedoeling is om echt ver te gaan zoeken naar een hengst en zou ik ook aanraden om binnen BWP te blijven. Zeker als je nog maar zo weinig van de fokkerij kent.
Heel wat hengstenhouderijen hebben sites op het internet, veel ervan kan je vinden via www.galop.be
Bekijk de hengsten en bekijk hun bloedopbouw, zo zal je leren welke lijnen er vaak terugkomen.
Je wil meer beweging en meer maat fokken dus dat moet je ook proberen te weten te komen van de hengsten die je vindt. Op de BWP-site moeten er ook ergens indexen te vinden zijn over de kwaliteiten van de dekhengsten. Je kan ook wedstrijduitslagen gaan opsnorren op het internet om te kijken welke nakomelingen het momenteel goed doen in de dressuur.
Als je dan een bepaalde keuze gemaakt hebt, moet je ook gaan kijken of die hengst bij jouw merrie past. Dus geen grote lange hengst op een kleine korte merrie zetten in de hoop er een grote korte uit te krijgen, het kan even goed een kleine lange worden dan.
Enkele hengsten waar ik aan denk: Pavarotti van de Helle (staat ter dekking op de Kempenhoeve denk ik). Is de vader van twee bekende Belgische dressuurpaarden waaronder 1 goedgekeurde hengst: Quavarotti. Vader van Paganini, paard waarmee Jeroen Devroe Belgisch kampioen dressuur werd en waarmee hij aan een voorzichtige internationale carrière begonnen is. Pavavoritti is ook de vader van Quintus, een BWP-gekeurde springdekhengst. Ow, nog vergeten, ook de vader van Pava jr, een schimmel en goedgekeurde dressuurdekhengst bij BWP.
Fortuin Z, loopt nationale dressuurproeven mee en is zelf als ik me niet vergis rond de 1.80m.
Hengsten die Feinschnitt-bloed hebben, bewegen meestal goed en vererven het ook.
Twee interessante jonge hengsten: Warkant van het Gestelhof (zwart) En Sierappel (bruin). Deze Sierappel wist al onmiddellijk de eerste twee proeven voor de jonge dressuurpaarden te winnen.
Je ziet nog heel wat werk en toch niet zo veel tijd meer, een paard draagt immers 11 maanden.
Heb je trouwens de mogelijkheden en de ruimte om een veulen te laten opgroeien die drie jaar?
Een andere hele goeie oplossing zou zijn: een goed dressuurveulen kopen. Kan je de afstamming, de kleur etc zelf kiezen.
Voor nog meer info over BWP'ers mag je me altijd een PB sturen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:42

YuriDeGrave schreef:
Weet er iemand iets meer over Fortuin Z??
dank je
xxxx


Persoonlijk vind ik het nogal een ouderwets aandoende hengst, die niet echt kan bekoren in zijn gangwerk vind ik.

Ook in de fokkerij heeft hij zich nog niet echt bewezen he, zijn nakomelingen (en ik denk dat er die niet zo echt veel zijn, want de hengst dekt bijna niet meer) lijken het niet echt te maken. Ook in de sport is de hengst zelf niet echt doorgebroken.

Ik zou er niet mee fokken als ik jou was, ook met een commercieel oogpunt is de hengst niet zo een goede keuze denk ik.

Als ik je enige raad mag geven!!! Als je echt een dressuurpaard wil fokken, zou ik echt niet bij het BWP gaan zoeken, er zijn hengsten genoeg in andere stamboeken die veel meer potentieel hebben!!!

Ik denk dat er in dit forum al voorbeelden genoeg zijn gegeven.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:43

sarabande schreef:
Oh dat is voor Nederland geen gebruikelijk bloed. Alme x Ibrahim wordt hier meestal als springbloed gebruikt. Laat het even staan wellicht dat anderen hier meer verstand van hebben dan ik.


Is het niet Velcome Fontaine X Wendekreis toevallig, Sarabande??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:03

Koortje"]
[quote="sarabande schreef:
Oh dat is voor Nederland geen gebruikelijk bloed. Alme x Ibrahim wordt hier meestal als springbloed gebruikt. Laat het even staan wellicht dat anderen hier meer verstand van hebben dan ik.


Is het niet Velcome Fontaine X Wendekreis toevallig, Sarabande??
[/quote]


Velcome Fontaine = Alme x Ibrahim

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:15

sarabande"]
[quote="Koortje"][quote="sarabande schreef:
Oh dat is voor Nederland geen gebruikelijk bloed. Alme x Ibrahim wordt hier meestal als springbloed gebruikt. Laat het even staan wellicht dat anderen hier meer verstand van hebben dan ik.


Is het niet Velcome Fontaine X Wendekreis toevallig, Sarabande??
[/quote]


Velcome Fontaine = Alme x Ibrahim
[/quote]

Velcome Fontaine = Almé x Nykio (= Fra diavolo xx) x Tresor xx

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:19

Volgens de topicstarter was het Alme x Ibrahim. Maar zoals ik al eerder zei ik heb weinig verstand van Belgische springlijnen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:25

sarabande schreef:
Volgens de topicstarter was het Alme x Ibrahim. Maar zoals ik al eerder zei ik heb weinig verstand van Belgische springlijnen


Tja ik ook niet hoor, maar ik heb het eens opgezocht in een oud hengstenboek, en daar stond hij in!!!

Het is een hengst van 1987 goedgekeurd in 1991 voor het BWP!!! Zo staat erbij. Misschien moet Yuri de papieren van zijn merrie nog eens goed lezen!!!

misschien geen slecht idee voor hij met de merrie gaat fokken!!! Haha! Haha! Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:10

YuriDeGrave schreef:
Afstammeling:
v. Velcome Fontaine
vv Almé
v.vv Ibrahim
m.vv Girondine
mv Elyria
v.mv Nykio
m.mv L'echappee xx
m Bantoekreis
vm Wendekreis
v.vm Wendekreis
m.vm Wahlgoettin
mm Kitty
v.mm Flaneur
m.mm Era

De afstamming stond er door Yuri juist geschreven: Ibrahim vader van Almé, Almé vader van Velcome Fontaine Nerd

marjoleyn

Berichten: 177
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:55

hoi,

je vroeg om mooie dressuurhengsten. Iedereen heeft zijn eigen smaak natuurlijk, maar ik vind redford en Jetset D heel mooi,van redford weet ik wel de site, dat is www.arjanbekkers.nl mijn merrie is tot nu toe drachtig van redford. ik hoop dat jij ook een goede keuze kan maken uit al die mooie hengsten!!!

groetjes marjoleyn

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:37

YuriDeGrave schreef:
....voor mij een idee te geven welke hengst ik in hemelsnaam moet nemen om mijn merrie te dekken. Verward Iedereen zegt iets anders dus ik stel voor dat iedereen die wil zijn favoriete DRESSUURhengst Haha! hier neerplaatst met een verwijzing naar een site met foto van die hengst of plaats direct een foto in het topic. Kies maar.
Maar willen jullie me in ieder geval helpen? Pling
dooooooooeeeei
xxx


SAROS VAN HET GESTELHOF



http://www.gestelhof.be

Afbeelding

op de stal waar ik rijd hebben we ook een merrie laten dekken door saros. echt een prachtige hengst en dit zou mijn keuze zijn (maar wie ben ik)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 20:27

Ha ha dat is die foto weer van die hal waar de bodem bergop gaat!!!

Heb je al en keuze gemaakt ondertussen Yuri?

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:17

Silvano N dat is mijn favoriete dressuurhengst.