Nog meer PB's die kunnen springen? Plots kan mijn paard het!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lientjeds
Berichten: 1160
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Ergens tussen Gent & Lokeren (België)

Nog meer PB's die kunnen springen? Plots kan mijn paard het!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:01

Afgelopen vrijdag was er bij ons een oefenavond vrijspringen van het BWP gewest in de piste.
Dus liet ik voor de fun mijn bijna 4jarige Painted Black x Dutchboy x Lector meedoen, omdat ze nogal sensibel en kijkerig is, en ikzelf dit dus een goede training vond voor haar. }>

Mijn bedoeling was om haar een hindernisje van 90cm - 1m te laten springen en dan te stoppen.

Maar mijn merrie had plots techniek, vermogen en basculeerde over de sprong als een echt springpaard. De mannen van de organisatie en het publiek stond met zijn mond open te kijken. We hebben de hindernissen uiteindelijk tot 1.25-1.30m gezet, en Anulena sprong er met gemak en nog ruim voldoende ruimte over. Ze was het gesprek van de avond bij de collega-fokkers en ik had 2 potentiële kopers. *\o/*

Nu had ik haar vorig jaar een 2tal weken na aanschaf 2x laten vrijspringen en toonde ze dit helemaal niet. Nauwelijks 1m hoog en ze sprong alle balken eraf, ze hield haar rug vast. :?

2 vragen dus:

1. hoe kan een paard, door 6 maanden in de weide te lopen, plots zo veranderen??? Iemand die dit ook al meegemaakt heeft?

2. Wie heeft hier op bokt ook een Painted Black, die zijn/haar paard al even laten (vrij)springen heeft, en die "aangenaam" verrast was van de resultaten?

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:26

ze worden sterker ..we laten de onze niet zo heel vaak springen maar ik merk veel verbetering bij hetzelfde paard naarmate ze ouder worden en dus sterker ..het was bovendien voor je paard een andere omgeving ..het ene paard reageert er positief op , het andere paard gaat soms knijpen .En je zegt zelf dat ze de vorige keer veel balken liet vallen ...je hebt dus duidelijk een paard wat eruit geleerd heeft ;)
of het aan PB te danken is weet ik niet ..je hebt er wel "springbloed" achter zitten dus zo veemd is het niet *D

lientjeds
Berichten: 1160
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Ergens tussen Gent & Lokeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:04

Ik denk inderdaad dat ze een pak sterker geworden is, in die tijd.

Hoewel de vorige eigenaars haar echt verkoopsklaar hadden gemaakt en het 1 bonk spieren was, terwijl ze dus nu gewoon uit de weide kwam.

Komt erbij dat die techniek echt ... anders is. :?
Toen was het een dressuurpaard met een slechte sprong op, nu lijkt het echt een springpaard! :9

En het vrijspringen was in onze eigen binnenpiste, dus het was helemaal geen vreemd terrein. Wel waren er hekkens geplaatst en er was muziek & publiek enz... Dus ze stond wel een tikkeltje heet ;)

En het was inderdaad een bewuste koop, met het springbloed erachteraan, in de hoop dat we met deze merrie toch nog wat de beide richtingen uitkonden (vriend springen & ik dressuur).
Edit: en het was ook gewoon liefde op het eerste zicht! _/-\o_

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:29

Nu haal ik misschien wat kritiek op mij maar ...
misschien is ze TE klaar gereden waardoor zij vast gereden is, door slechte rijtechniek, door het overvloedig 'beoefenen' en door stress van het alles. Door de rust periode van 6 maanden is zij kunnen 'ontploeien' en haar natuurlijke houding kunnen aansterken. Hierdoor heeft zij haar rug en onderbuik meer kunnen gebruiken. Deze ontspanning heeft geleidt tot een betere gebruik van haar lichaam, haar evenwicht en daardoor haar verborgen talenten!!

lientjeds
Berichten: 1160
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Ergens tussen Gent & Lokeren (België)

Re: Nog meer PB's die kunnen springen? Plots kan mijn paard het!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 09:53

Is geen kritiek op mij hé, Peterina, dus ik stoor me daar helemaal niet aan.

Alleen was het paard helemaal niet zadelmak, toen ik het gekocht heb vorig jaar april, want ze was amper 3 jaar oud...
Dus ze kan enkel "over"gelongeerd zijn ;)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:33

Geen kritiek op jou bedoeld!

Ik had deze zin blijkbaar verkeerd begrepen ... ik dat dat zij al zadelmak gemaakt was. Maar intense logeren, en dan verkeerd, kan ook leiden tot een slechte houding!

Citaat:
Hoewel de vorige eigenaars haar echt verkoopsklaar hadden gemaakt en het 1 bonk spieren was,

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:13

Mijn Painted Black springt zoals een jacht paard.

Wij hebben dit 1 keer gedaan verleden jaar, en ja, ze vond het wel grappig maar sprong echt plat.

Hier is de video, het was eigenlijk ons bedoeling niet van die te laten srpingen zomaar.

de PB is de donker bruine.
http://www.youtube.com/watch?v=qxJSaHQ2PK0

kimtiffany
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Nog meer PB's die kunnen springen? Plots kan mijn paard het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:37

ik zou denken dat het paard inderdaad eerdere keren niet goed los in het lijf zat. Paard was niet soepel, had misschien zelfs wat pijn in rug...

Ga jij maar eens met spierpijn over hekjes heen springen, dat zal ook echt niet charmant gaan...
voor je paard is dat niet anders ;)

maargoed, je weet nu dat je paard het kan... dus goed trainen en soepel houden en je hebt er misschien nog zometeen een geweldig springpaard aan!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Nog meer PB's die kunnen springen? Plots kan mijn paard het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:51

slotje. Topic ligt al een aantal weken stil.