haflinger gedekt door shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:42

Lon, mag ik even opmerken dat ALLE PAARDEN DIE NU RONDLOPEN een resultaat zijn van kruisen (zeer vaak foute expirimenten vooraleer het "juiste" er kwam???? Zuivere rassen zijn op één of twee na volledig uitgeroeid ........ sommige kruisingen zijn héél goed meegevallen, andere minder ... IN DE OGEN VAN DE MENS!!!!!!

Voor mij heeft ook een minder geslaagde kruising recht op leven, meer nog ... liever een "vuilbakje" met lief karakter dan het duurste racepaard dat je niet eens kan benaderen zonder de zweep mee of die dolgedraaid is (en nee, ik zeg niet dat een paard mét papier niet goed is, ik zeg wel dat het geen garantie is op een goed paard) ... Ik heb trouwens al héél vaak toppics gelezen van papier-paarden met allerlei kwalen, moet zeggen dat ik dit met mijn "vuilbak" niet heb. ... en ondanks het gebrek aan een blaadje papier is mijn pony voor mij belangrijk en EVENWAARDIG ... het is geen kapitaal op benen, maar een pony waar ik van hou. Denk ook 's aan de gevoelens van de mensen die een pony hebben die in de ogen van de "grote" paardenwereld minderwaardig is ... Ze -paarden/pony's- moesten 's weten wat je van hun soortgenoten denkt omwille van een "detail" zijnde papier die notabene door de mens gegeven werd op basis van uiterlijk vertoon en prestatie en het nageslacht daarvan. Wij kunnen nog veel leren van hen, zij selecteren niet op basis van een blad, ... Het dure paard gaat net zo graag kroelen met een "lelijke" vuilbak Knipoog Als het even kan hou dus rekening met het feit dat het blaadje niet het belangrijkst is, maar het hart Het bewust laten maken zoals jij het noemt is bij de papieren paarden ook zo en kan ook vet tegenvallen, en ook het bewust hoog houden van de prijzen. Dan acht de gewone modale burger zich gelukkig met z'n gewoon braaf paardje ZONDER papier, het is niet het papier die geliefd is bij ons, maar het paard! Zolang er zo hoog van de toren geblazen zal blijven zal er ruimte zijn voor de gewone paarden die voor de arbeidsklasse haalbaar is.

PS wat vang je dan aan met het zelfde onder de mensen??? Alle handicapten in de gehaktmolen ....... ??? Of geen papieren is ... Ik durf het bijna niet te zeggen Knipoog Ieder leven heeft waarde hoe kort ook. Meer nog, je kan er veel van leren ALS je kijkt en ziet!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:49

Hoho, dat is niet wat ik bedoelde. Lips are sealed Ik vind je reply ook ietwat heftig.
Ik zeg niet dat kruisingen geen bestaansrecht hebben, of zoals jij suggereert, zelfs allemaal afgemaakt moeten worden, ik zeg ook niet dat ze niet lief of mooi zijn, of dat het geen volwaardig leven is.
Ik zeg dat je, als je zo'n kruising bewust fokt, je er rekening mee moet houden, dat je m, mocht het ooit nodig zijn door wat voor omstandigheden dan ook, erg moeilijk kunt verkopen. En als jij er niet meer voor kunt zorgen, en een ander wil m niet hebben, dat het dan niet onwaarschijnlijk is dat ie bij de slager eindigt. En daarmee bedoel ik, dat je verder na moet denken dan, goh, die pony van vera ziet er wel heel leuk uit, voor je een shet met een haflinger kruist.
Wat betreft het hart dat het meest telt, geef ik je volkomen gelijk, maar toch zie ik vrijwel alle mensen om mij heen die een paard zoeken, in eerste instantie op zoek gaan naar een paard van een bepaald ras, mét papier.
Zo wat duidelijker? Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:40

Ik vind gewoon dat er maar al te vaak afgekraakt is op basis van een blad papier ... en te veel mensen laten zich daar ook aan vangen. Ze oordelen op het blad evenzeer dan op het paard zelf. Ik vraag me af hoeveel mensen het ideale paard zonder papier zouden laten staan voor het minder ideale zonder dat blad papier ... Knipoog Gewoon iedereen in z'n waarde laten, en opmerkingen zo formuleren dat ze niet kwetsens zijn voor anderen ... in de aard van "het fokken van een kruising als deze zou ik niet op grote schaal toepassen omdat er volgens mij geen markt voor is" ... klinkt heel anders

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 17:17

Lon schreef:
Hou je er dan ook rekening mee, dat als je om de een of andere reden van je "aparte kruising" af moet, deze grote kans heeft om bij de slager te eindigen, omdat veruit de meeste mensen een paard met papier zoeken?
Fokken is het doelgericht kruisen van twee dieren voor een resultaat, vermeerderen is spelen met levens van dieren. Een dier is geen speelgoed.

edit: deze reply is niet gericht aan t adres van mensen die een "aparte kruising" kopen, maar aan hen die m bewust laten maken.


Ik was t ook niet vanplan m te verkopen, vandaar dat ik t ook doe. en sonja mooi gesproken! (getypt) *LOL* En doris was al gedekt voordat ik plaatjes van Vera had gezien.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:18

klinkt leuk hoor alleen was het niet moeilijk voor die shet om er op te springen??

madiekjuh

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 13:00

hallow als juul hem dan zouw verkopen omdat ze het bv niet red met der geld zal mijn vader hem echt niet laten verkopen en dus zow lang over nemen totdat het niet meer hoeft dus daar hebben we geen probelemen over!!!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 13:55

heidiLOVER schreef:
klinkt leuk hoor alleen was het niet moeilijk voor die shet om er op te springen??


Sam is een vrij grote shet en Doris een vrij kleine haffie en ze is nog niet hengstig geweest, denk dat t bijna een maand verder is.... maar we zien t wel snel genoeg
Grtjs

SaisjeKiekie
Berichten: 841
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 14:40

Jultje_Doris schreef:
Hallo!

Wie kent of heeft een een kruising tussen een haflinger en shet gezien???
Grtjs Julia


heeeey Juul!!
Alles goed? ik ben saisha,,,, ben ff aangemeld bij Bokt:D

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 15:17

Hey ja ik zag t al *LOL* maarre wie rijd er op mouse bij de schermeer ruiters? xxx Juul

SaisjeKiekie
Berichten: 841
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:26

Hester:) ken je die? hester zegers? da's de eigenarese... rijd jij dar ooK?:D

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 12:42

Van gezicht denk ik wel
nee ik heb geen paard he alleen pony's.. en ik heb exie nog maar ja t ligt er aan hoe hoog ie wordt... en dat duurt nog 2 jaar voor we m gaan inrijden Haha!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 13:49

Dit is Doris dr 2de veulie de eenrste ken ik niet dat was een haflingerveulen.

Afbeelding

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:58

Wij hebben een kruising haflinger/shetlander. Hij heet Harrie, is 1,13m hoog en ziet er uit als een mini haflinger. Hij voed onze arabierenjaarling Arturo op.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:24

Ik begrijp niet waarom mensen bewust zulke kruisingen fokken, het kunnen natuurlijk ontzettend leuke beestjes zijn, en misschien super-kinderpony's maar als iedereen zomaar de eerste de beste hengst erop zet, met het idee een aparte kruizing te fokken, dan vind ik dat echt niet verantwoord.
Zoals Lon al zegt, eindigen er veel van zulke pony's bij de slacht, omdat er gewoonweg geen vraag naar is..
nee, het zou mijn keuze absoluut niet zijn om een 'aparte' kruising te fokken met 2 totaal verschillende rassen zonder papier oid

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 01:01

Ik denk dat veel mensen gewoon een veulentje willen fokken, zonder er veel geld in te hoeven investeren. Voor een ruintje maakt het niet veel uit, dat is toch een "eindproduct" , en Harrie is heel braaf paardje!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:50

"Eindproduct" ... wat kinkt dat hard, maar wel waar!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:24

vera schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Dit is Sjimmy nu (de andere foto's waren alweer bijna 2 jaar oud Haha! )
Hoe Sjimmy tot stand is gekomen weet ik niet, de vorige eigenaresse heeft het toen uitgezocht uit wat voor mix ze is ontstaan.
Het maakt mij niet zoveel uit, wij zochten een lieve kinderpony Knipoog

Overigens heeft Sjim een bit- en zadelmaat van een E pony maar een rugmaat van een IJslander. Ze is heel gespierd en beresterk, houdt paarden in draf bij als zij galopperen }> . Ze kan twee gangen: stap en hard Extreme duivel en ze meet ongeveer 1.15 m

Maar nu we het over mixjes hebben; ik heb een Quarterhengst en ben erg benieuwd wat voor veulen dat bij Sjummy zou geven. Sjim heeft nl. van die prachte (Quarterachtige) billen Knipoog Moet toch een plaatje van een veulen worden *LOL*


Ik kan het niet laten en het is een beetje off-topic maar wat een super cool beest !!! Lovers *LOL*
Verder moet iedereen gewoon doen waar die zin in heeft, zolang ze het veulen maar kan aanhouden (bedoel hiermee ruimte en geld) als het niet verkoopbaars is.


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:59

Neel schreef:
[quote="vera
Dit is Sjimmy nu (de andere foto's waren alweer bijna 2 jaar oud Haha! )
Hoe Sjimmy tot stand is gekomen weet ik niet, de vorige eigenaresse heeft het toen uitgezocht uit wat voor mix ze is ontstaan.
Het maakt mij niet zoveel uit, wij zochten een lieve kinderpony Knipoog

Overigens heeft Sjim een bit- en zadelmaat van een E pony maar een rugmaat van een IJslander. Ze is heel gespierd en beresterk, houdt paarden in draf bij als zij galopperen }> . Ze kan twee gangen: stap en hard Extreme duivel en ze meet ongeveer 1.15 m

Maar nu we het over mixjes hebben; ik heb een Quarterhengst en ben erg benieuwd wat voor veulen dat bij Sjummy zou geven. Sjim heeft nl. van die prachte (Quarterachtige) billen Knipoog Moet toch een plaatje van een veulen worden *LOL*
[/quote]

Ik kan het niet laten en het is een beetje off-topic maar wat een super cool beest !!! Lovers *LOL*
Verder moet iedereen gewoon doen waar die zin in heeft, zolang ze het veulen maar kan aanhouden (bedoel hiermee ruimte en geld) als het niet verkoopbaars is.




Het is idd echt wel een grappig beestje! Mooi bierbuikje!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 17:31

Maar nu we het over mixjes hebben; ik heb een Quarterhengst en ben erg benieuwd wat voor veulen dat bij Sjummy zou geven. Sjim heeft nl. van die prachte (Quarterachtige) billen Moet toch een plaatje van een veulen worden .

Bovenstaande stukje baart mij zorgen!!!
Snap niet dat nog niemand hierop gereageerd heeft.
Hopelijk was het een grapje.....?!
Je wil toch niet echt een quarterhengst (stokmaat 1.50 - 1.60)
op de shetlandkruising van 1.15 laten dekken?!
dadelijk kunnen ze je lieve ponietje opensnijden om het veel te grote veulen eruit te halen!!!

Denk toch na: max. 20 cm. groter mag de hengst zijn, daarboven is het niet meer verantwoord fokken.
Wil je perse met van die extreme maten kruisen zorg dan dat de merrie groot is en de hengst klein!!! Anders is het pure dierenmishandeling.

Ik ben absoluut niet tegen kruisingen en iedereen moet zelf weten wat men fokt....maar dit gaat tegen de dierenrechten in!!!! (verkrachting)
hengst van zeg ca. 1.55 en een merrie van 1.15 m.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 13:26

Mazzel-meid schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen bewust zulke kruisingen fokken, het kunnen natuurlijk ontzettend leuke beestjes zijn, en misschien super-kinderpony's maar als iedereen zomaar de eerste de beste hengst erop zet, met het idee een aparte kruizing te fokken, dan vind ik dat echt niet verantwoord.
Zoals Lon al zegt, eindigen er veel van zulke pony's bij de slacht, omdat er gewoonweg geen vraag naar is..
nee, het zou mijn keuze absoluut niet zijn om een 'aparte' kruising te fokken met 2 totaal verschillende rassen zonder papier oid


ze hebbe allebei prima papieren

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:31

Jultje_Doris"]
[quote="Mazzel-meid schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen bewust zulke kruisingen fokken, het kunnen natuurlijk ontzettend leuke beestjes zijn, en misschien super-kinderpony's maar als iedereen zomaar de eerste de beste hengst erop zet, met het idee een aparte kruizing te fokken, dan vind ik dat echt niet verantwoord.
Zoals Lon al zegt, eindigen er veel van zulke pony's bij de slacht, omdat er gewoonweg geen vraag naar is..
nee, het zou mijn keuze absoluut niet zijn om een 'aparte' kruising te fokken met 2 totaal verschillende rassen zonder papier oid


ze hebbe allebei prima papieren
[/quote]

Ja, maar wat er uit komt niet. En ik vind dit nog niet eens een geslaagde kruizing zo als ik al eerder gezegt heb. Dat je 2 dicht bij elkaar staande rassen kruis om een betere (sport) pony te krijgen heb ik niet zo heel veel moeite mee. Zo lang je bepaalde punten wilt verbeteren. Maar niet even gokken of het toevallig iets leuks uit zou kunnen komen. Dan ben je helemaal fout bezig.
En wat Anke zegt, je moet geen grote hengst op een kleine merrie zetten. Maar een grote merrie met een hele kleine hengst vind ik zelf ook niet goed. Omdat het verschil dan te groot is raken de verhoudingen zoek. Een groot hoofd, een kort nekkie, een groot lijf en korte pootjes om een voorbeeld te geven. Ik heb zelf ook echt extreme gevallen gezien dan op deze foto hoor. Een pony van ong 80 cm met een lijf van een pony van minstends 1.10 en dan inimini pootjes. Dat was echt een 'tackel paardje'

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 19:33

Dat beesie krijgt een prima tehuis en als t niet kon liet moeder natuur t niet toe duzzz einde discussie Knipoog en dat jij t niet een geslaagde kruising vind is jou problem. T hengstje is meerdere malen ontsnapt dus al hadden wij t niet gedaan.... maar maakt ook verder niet uit

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:34

Ik ken dus ook voorbeelden dat ze het veulen in de baarmoeder in stukken moesten zagen omdat het dus wel te groot was. Dat wens je dus niemand toe. Het is echt niet altijd dat de natuur optijd ingrijpt als het veulen te groot word.
Ik wil geen pony's of mensen afkraken maar wil mensen gewoon waarschuwen dat ze niet echt te gekke dingen gaan fokken omdat er al veel te veel jonge paarden(voornamelijk gekke kruizingen die niet mooi gelukt zijn) bij de slager te recht komen. Dus denk eerst voor je gaat fokken.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 15:55

er zijn idd wel mensen die er geen rekening mee houden, maar ik gun t Doris ook wel om een veulentje weer te krijgen wat ik eerst niet wou omdat ze al zo uit gerekt is maar van een shet vind ik dat niet erg dat past er wel uit geloof ik *LOL*

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:48

Dennis schreef:
Ja, maar wat er uit komt niet. En ik vind dit nog niet eens een geslaagde kruizing zo als ik al eerder gezegt heb. Dat je 2 dicht bij elkaar staande rassen kruis om een betere (sport) pony te krijgen heb ik niet zo heel veel moeite mee. Zo lang je bepaalde punten wilt verbeteren. Maar niet even gokken of het toevallig iets leuks uit zou kunnen komen. Dan ben je helemaal fout bezig.
En wat Anke zegt, je moet geen grote hengst op een kleine merrie zetten. Maar een grote merrie met een hele kleine hengst vind ik zelf ook niet goed. Omdat het verschil dan te groot is raken de verhoudingen zoek. Een groot hoofd, een kort nekkie, een groot lijf en korte pootjes om een voorbeeld te geven. Ik heb zelf ook echt extreme gevallen gezien dan op deze foto hoor. Een pony van ong 80 cm met een lijf van een pony van minstends 1.10 en dan inimini pootjes. Dat was echt een 'tackel paardje'


Ga ik helemaal in mee,
Huppa weer een papierloze pony erbij uit 2 totaal verschillende rassen.. onverantwoord fokken vind ik dat.
Echt, je weet nooit wat eruit komt, en de natuur lost het echt niet allemaal op.. ik zou het niet op m'n geweten willen hebben door onwetendheid, en voor de lol een rasloze pony te fokken waarbij de verhoudingen niet eens kloppen.. mensen die er zo over denken zouden wat mij betreft niet eens mogen fokken, je zal zeker niet de eerste zijn waarvan je 'creatie' bij de slager eindigd Lips are sealed