Welke hengst geeft wel een goed karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:37

sarabande schreef:
Dat staat er, dat is een onderdeel van selektie om aan de vraag en het gestelde doel, in dit geval een sportpaard, te kunnen voldoen.


Ik wil graag wat opsteken maar soms is het een beetje moeilijk jou te begrijpen. Maar dat iig gelukt nu. Haha!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:30

Dees schreef:
grappig detail: je schreef in de vraagstellign over Able Albert...hihi, laat die nou hier in de omgeving net bekend staan om de ongelooflijke rotzakken die hij gegeven heeft...


Ik wou net zeggen Verward. Wij hadden ook een Able Albert met zo'n ongeloofelijk ROTKARAKTER. Als ze geen veulen had dan trapte ze iedereen gericht de stal uit. Maar als ze wel een veulen had dan kon ik er zelfs als klein meisje bij in de stal gaan zitten, nix mee te doen. We hebben haar paar jaar geleden verkocht aan een stal in duitsland, wat er daarna mee is gebeurd, ik weet het niet Verward. Nu hebben we nog een Furore dochter uit die merrie en dat is ook nogal een vechtertje. Die geeft niet snel op als je op haar zit. Ze kijkt eerst hoe ver ze kan gaan. Als je haar op het juiste moment aanpakt en ze weet hoe de kaarten ervoor liggen dan is ze wel super mak en lief .

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:33

Ik vind dat Flemmingh ook brave paarden fokt.
Maar wat maakt een paard een rotzak, dat zijn er zoveel factoren.
En dan nog iets wat bij A een rotzak is is bij B een braaf paard, zoals als eerder genoemd Bonfire.
Dit zal een discussie blijven waarin we het waarschijnlijk nooit met elkaar eens zullen zijn.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:39

Jan_VT schreef:
Ik vind dit dus ook altijd een hoop gezever!!! Je mag hier geen hengst aanraden, of hij zou een slecht karakter doorgeven??? Ik heb daar ook grote vraagtekens bij???

Dit is toch net waar het KWPN naar streefde, paarden met een voldoende bloedvoering, die KARAKTER genoeg hebben om het te kunnen maken in de sport. Met een kermispaard ga je heus geen Grand Prix rijden.

Ik vind het nogal sterk dat zulk zogezegd 'slecht' gedrag van een paard onmiddellijk op de vader wordt gestoken, hij zou dat dan zogezegd vererven. Het valt mij op dat als je de forums bekijkt, er hier in Nederland weinig hengsten zijn die een goed karakter doorvererven. Pas op, dat is niet mijn mening, maar als je vele topic's leest valt het wel op. Ik heb het al ergens anders gezegd ook, mensen kennen vaak van een hengst een nakomeling die niet zo goed is van karakter, en pats ze komen dat hier dan rondstrooien, met als gevolg dat de hengst de naam krijgt opgeplakt een slecht karakter door te vererven.

Hoewel we hier toch zoals reeds gezegd de opvoeding, maar ook de verervingsfactor van de merrie moeten aan toe voegen.

Daarom ga ik ook geen hengst noemen die een goed karakter doorfokt, want ik ben van mening dat ze dat normaal allemaal wel doen. En ja hoor, er zullen wel uitzonderingen zijn, maar die zijn er altijd!!! Haha! Haha! Haha!


100% mee eens!