Is de moederlijn van een hengst Belangrijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 15:42

Daar zou ik toch ook niet voor zijn geweest, dat afschaffen van het keuringssysteem aan de hand. Het is in mijn ogen zeer belangrijk voor de fokkers. Zoals hier gezegd, kunnen ze er hun fokproducten meten met andere fokproducten, het geeft de fokker een goede indicator of hij al dan niet goed aan het fokken is, aan de andere kant krijg je als fokker zeer snel, vaak reeds na de eerste jaargang van een hengst, informatie over de fokproducten van de hengst.

Ook zijn de keuringen een goede indicator voor het stamboek zelf, zij kunnen zo via hun keurders op een goede wijze op de hoogte blijven van de nafok van bepaalde hengsten, weliswaar enkel op basis van exterieur, maar dat is in mijn ogen een belangrijk startpunt dat je niet uit het oog mag verliezen om tot een goed sportpaard te komen.

Uit deze keuringen groeit het predikatensysyteem, wat toch ook een goede indicator is om de minder goede, van de goede en de nog betere paarden te scheiden.

Het zou inderdaad beter zijn dat de predikaten zich misschien niet zo sterk toespitsten op de factor exterieur, maar kijk naar PROK-, Prestatie-, ... predikaten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:15

De keuringen aan de hand worden steeds meer sociaal belangrijker dan voor de fokkerij. Daar is ook niets op tegen. Maar de echte punten haalt een stam, uit de kinderen die in de sport presteren.
Dat geldt zowel direkt als voor familieleden van de vrouwelijke en de mannelijke paarden die worden ingezet ten behoeve van een sportpaardenfokkerij.