IBOP en ster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

IBOP en ster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:19

Twee jaar geleden heb ik mijn merrie meegenomen naar de stamboekkeuring. Helaas was ze toen wat schraal en had voor extrieur, maar 65 punten. Voor beweging eveneens 65 punten, want ze dook helemaal in elkaar in de kooi.

Nu hebben we haar daarna thuis nog eens laten score, voor beweging had ze toen dik 85 punten en was ze dus zeker ster waardig.

Nu zat ik te denken om IBOP te rijden met haar, omdat ze onder het zadel wel blijft tonen zoals ze loopt en als ze los moet, wordt ze heel klein en loopt ze niet zoals moet.

Enige is, op de site van het KWPN staat het volgende:
Citaat:
Stamboekopname en predikaten

Haalt een merrie minimaal 75 punten en is zij bij het KWPN geregistreerd, dan krijgt zij het predikaat IBOP (dressuur). Een merrie die nog niet op de keuring is geweest, kan gelijk na afloop van de IBOP worden aangeboden voor stamboekopname en bij voldoende score ook ster worden verklaard. Ook eerder in het stamboek opgenomen merries kunnen tijdens deze stamboekkeuring, na afloop van hun IBOP, worden aangeboden voor een hoger predikaat. Haalde de als springpaard in het stamboek opgenomen merrie al 70 punten voor exterieur, maar voor het vrij bewegen niet de benodigde 75 punten, dan wordt deze merrie na het slagen voor haar IBOP automatisch ster. Een merrie die voorlopig keur is, wordt na het succesvol afleggen van de IBOP definitief keur.

Hier uit kan ik opmaken dat ze na het behalen van 75 punten voor beweging, in aanmerking kan komen voor het Ster predikaat als daarna nog lineair gescored wordt? Ook als ze wel al opgenomen zijn in het stamboek.
Echter hoor ik ook dat ze voor Ster predikaat in ieder geval al voldoende punten moet hebben behaald op stamboekkeuring voor Ster.

Ik wil haar dus heel graag voor het Ster predikaat voor laten brengen op de IBOP. Ze is alleen dus wel al op de stamboekkeuring geweest en had daar voor exterieur niet de voldoende aantal punten behaald. Beweging maak ik me totaal geen zorgen om, want dat haalt ze wel. Exterieur was toen een belangrijk minpunt dat ze heel schraal is.

Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit? En of het nut heeft haar IBOP te laten lopen voor Ster?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:23

Check dit topic even: [F-AM] IBOP 2010

Overigens: IBOP doen! Ze kan na de IBOP opnieuw lineair gescoord worden, dus weer stamboekkeuring, als ze geslaagd is voor de IBOP en ze heeft dan voldoende voor exterieur wordt ze ster. Het maakt in dit geval niet uit dat je al een keer op een stamboekkeuring bent geweest, al zullen ze altijd de punten van een vorige keer meenemen in hun beoordeling. Maar ze zullen ook vast wel zien dat ze inmiddels 'gegroeid' is (gezien thuiskeuring gedoe).

Anoniem

Re: IBOP en ster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:18

Er zijn ibop's waarna stamboek opname mogelijk is. Als je dit doet sla je dus 2 vliegen in een klap.

65 pnt van wege schraal zou dan met juiste bespiering toch wel 70 moeten kunnen worden, en jij zegt dat ze goed beweegd, dan kan ze idd wel ster worden.

Lekker een Ibop laten lopen. :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 22:38

Ze is laatste jaar veel veranderd en veel mooier in haar bespiering komen te zitten. Op de keuring was toen het minpunt te schraal, qua bespiering en er mocht meer vet op. Dat was toen ook zeker waar, nu is ze beter al mag er nog wel wat meer vet op.

Met de keuring toen was wel apart, ze zat met 6 andere in de groep. Allemaal van die hele grote dikke merries en stond ze als enige smalle hoog benige (toen te schrale) merrie. Ze was wel de beste uit haar groep, dus dat was mooi!

Ik ga zeker de IBOP proberen dan! Wist alleen dus niet of exterieur nog een keer gedaan kon worden daar? Maar dat kan dus wel.

Ik zou het erg leuk vinden als ze ster wordt! Bedankt voor het topic Sjappie! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:44

Dat kan idd daar. Ik weet alleen niet of dat bij alle ibop's aansluitend is. Dat zou je even na moeten vragen.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:27

Als een paard op de stamboekopname genoeg punten voor het exterieur heeft gekregen maar niet genoeg punten had voor de beweging, kun je haar voorstellen op de Ibop om alsnog voor dat sterpredikaat te gaan. Wanneer zij op de Ibop genoeg punten haalt voor de bewegingen, dán krijgt ze alsnog het sterpredikaat.

Jouw paard heeft niet genoeg punten gekregen voor het exterieur, dus het heeft nu geen zin om naar de Ibop te gaan als je echt voor de ster wil gaan. Maar... Wat inderdaad al eerder is genoemd is de stamboekopname na de Ibop. Dit zou je zeker kunnen overwegen!

Was het schraal zijn de enige reden dat zij niet genoeg punten voor het exterieur heeft gekregen?
Bij het beoordelen van exterieur wordt onder andere naar de vorm en de stand van de voeten gekeken, het beenwerk, de halslengte, de halsrichting, het verloop van de rug, de vorm van de hals, vorm van de schoft, de verhoudingen in het lijf enz. Alléén een schrale conditie zal denk ik geen rede zijn om haar niet te laten 'slagen' voor het exterieur.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:07

Ik zou het zeker doen. Mijn paard heeft zich opgewaardeerd onder het zadel. Zij is ook Ster geworden wel met de opmerking dat het onder het zadel genoeg kwaliteit heeft maar dat ik er exterieurmatig niet mee naar de centrale hoeft te gaan voor Keur. Als zij goed onder het zadel is dan zou ik het zeker proberen

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:38

Deze merrie is al opgenomen in het stamboek met ex. 65 en beweging 65. Ze heeft al een keer 65 punten voor exterieur ontvangen en zo uit mijn hoofd blijft dat vast staan.
Je kunt dus wel IBOP gaan rijden, altijd toegevoegde waarde voor de fokkerij als ze dit haalt. Maar als ze dit haalt zal ze dus geen ster worden, omdat ze niet aan de minimale eis van 70 punten voor ex. voldoet.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:56

Nee hoor, dat is niet waar.
Na de IBOP kan je gewoon weer meedoen aan stamboekopname (dus ook voor ster) en wordt het exterieur opnieuw beoordeeld en gepunt.
Maar e.e.a. staat ook al in eerdere posts beschreven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:25

Ik ga even haar lineair score formulier opzoeken.
Ze is in ieder geval op het schrale geen ster geworden en dat werd ook genoemd tijdens het stappen in de ring.

Verder waren er geen opmerkingen, behalve het schrale (en dus weinig spieren).

Met schraal bedoel ik dus echt tegen het magere aan en weinig spieren. Dus ze had een hele iele hals.

Dat is nu wel veranderd en ziet ze er een stuk beter uit. :)

Daarna is ze thuis nog eens lineair gescoord en was hier gewoon dik ster, qua beweging helemaal en exterieur ook.

Ik ga in ieder geval gewoon met haar naar de IBOP en ga voor het IBOP predikaat. Als ze genoeg punten heeft, laat ik haar wel nog een keer voorbrengen op de stamboekopname na afloop.

Is ze Ster, is het mooi meegenomen en anders is het gewoon een leuke ervaring om mee te maken!

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:32

Dit is een interressant topic. Ik blijf dit even volgen. Wil zelf ook met mijn merrie naar de keuring maar ik heb een A-register merrie van een duitse hengst. Dus die zal eerst prok moeten doen denk ik, nietwaar? Weet iemand of ik ook eerst naar de keuring kan en haar dan pas prok laten keuren?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:36

Ik dacht dat een A-register gewoon naar de keuring kan, maar dan wordt ze eerst Ster-waardig (als ze ster zou zijn) en als je dan IBOP of EPTM loopt, volgens mij Ster..

Maar dat weet ik niet zeker. :o

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:42

Besef wel dat je na je IBOP proef nog een keer in de ring moet en dan oefeningen moet laten zien op het niveau wat bij de leeftijd van je paard hoort.Dus 4 jaar=L2,5 jaar =M2 en 6 jaar =Z.Daar verkijken de meesten zich op.Je mag je paard volgens mij 3x aanbieden voor de ster dus dat moet geen probleem zijn.Succes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:46

Inderdaad, eerst een hele simpele proef rijden en daarna in de ring met leeftijdsgenoten nog oefeningen laten zien.

Immers is 6 jaar niet Z.
3 is gangen, overgangen en figuren, 4 jaar komt wijken er bij en 5 jaar en ouder met schouderbinnenwaarts.

Daarnaast wordt gekeken naar de africhting van het paard en het eventuele wedstrijd niveau van het paard. Mijne is L geweest, echter beheerst ze wel alles van het Z en zelfs oefeningen van hoger niveau.

Als de jury vind dat het SB goed genoeg is en ze zien dat het paard nog niet verder afgericht is, is dat geen probleem en blijft het bij de SB. Als de jury ziet dat het paard makkelijk meer kan, zal er meer gevraagd worden.

Dus niet per definitie een bepaald niveau, de IBOP is immers voor de merries die eigenlijk niet in de wedstrijden uitgebracht worden, maar een vermogenstest.

Dit heb ik allemaal al nagevraagd. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:28

Quir schreef:
Ik dacht dat een A-register gewoon naar de keuring kan, maar dan wordt ze eerst Ster-waardig (als ze ster zou zijn) en als je dan IBOP of EPTM loopt, volgens mij Ster..

Maar dat weet ik niet zeker. :o

Dat klopt ja!

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:59

Hoe zit dat dan met voorlopig keur?
Ik dacht dat als een merrie prok gekeurd is en een ster haalt ze dan voorlopig keur is als A-register?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:22

Als een stermerrie wordt voorgebracht op de Centrale Keuring dan kan zij voorlopig keur worden. Een voorlopig keur merrie die de Ibop met goed gevolg aflegt, wordt keur. Als zij dan ook het Prok-certificaat heeft, dan wordt ze Elite.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:25

Stamboekopname -> Ster
Stermerrie op de Centrale Keuring -> Voorlopig Keur
Voorlopig Keur merrie die de Ibop met goed gevolg aflegt -> Keur
Keur-merrie met PROK -> Elite

Let wel: Het is natuurlijk niet zo dat wanneer je met een merrie naar de stamboekopname gaat zij per definitie ster wordt, dat een Stermerrie per definitie Voorlopig Keur wordt, een Voorlopig Keur merrie Keur wordt, etcetc.

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:31

Volgens KWPN moet mijn merrie ( v. Sorento) een aanlegtest doen en kan daarna opgenomen worden in stamboek. Ik kan ook eerst naar de keuring maar dan wordt ze niet opgenomen totdat ze voldoet aan de aanlegtest.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:36

Een merrie mag in haar leven drie keer worden aangeboden voor graadverhoging. De eerste keer is ze opgenomen in het stamboek en lineair gescoord. Na een IBOP met min. 75 pnt kun je haar aanbieden voor graadverhoging. Ze kan dan een nieuwe bovenbalk krijgen voor exterieur. Voor beweging geldt de IBOP score. Door haar positieve IBOP kan ze dus evt. sterwaardig verklaard worden.
Heb je een reg. A merrie waarvan de vader niet op GP niveau loopt, dan moet de merrie zelf een voldoende verrrichting laten zien om voor stamboekopname in aanmerking te komen, eventueel aangevuld met Prok en cornage onderzoek.