[KG] zwart x valk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regina

[KG] zwart x valk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 15:21

Volgend jaar wil ik heel misschien 1 van mijn merrie's of allebei laten dekken door een valk hengstje.
Het zijn overigens shetlanders.

Mijn merrie Regina is zwart uit zwart(zwart x vos) x vos (zwart x vos)
Mijn merrie Aurelia is zwart uit zwart(regina) x zwartbont (zwart x vosbont)

de hengst is valk. (zegmar van de zandkamp) ik weet niet goed welke kleur zijn ouders zijn, zijn vader wordt soms vosbont genoemd, soms creamdunbont en soms vosbont met creamdun-factor. zijn moeder weet ik niet.

wat zijn nu de kleuren die ik kan verwachten? kan ik alleen smokey black krijgen of zijn er nog meer mogelijkheden?

dit is een foto van het hengstje.

http://www.stalvanaschberg.nl/Zegmar%20 ... ndkamp.htm

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:57

Nee, smokey black, valk en palomino, maar ook vos, bruin en zwart, bij Regina. Zoals ik het zie is bij Regina in combinatie met die hengst is er van alles wel een gen. Agouti wat bruin of valk maakt vanaf de hengst, vos zit er zowel bij Regina als de hengst ook in, dus je hebt ook kans op vos en palomino. Als de hengst niet homozygoot voor agouti is heb je ook kans op zwart en smokey black.

Aurelia kan het vosgen bezitten, maar hoeft niet. Als ze het vosgen bezit dan geldt hetzelfde als bij Regina, heeft ze die niet dan valt vos en palomino af.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:05

Ik ben bang dat dat hengstje niet valk is maar bruin-dun ook wel wildkleurbruin genoemd.
Dus dan kun je vos, zwart bruin, red-dun(cream-dun genoemd in ned.), bruin-dun en grullo krijgen. ;)

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 00:30

Meavey schreef:
Ik ben bang dat dat hengstje niet valk is maar bruin-dun ook wel wildkleurbruin genoemd.
Dus dan kun je vos, zwart bruin, red-dun(cream-dun genoemd in ned.), bruin-dun en grullo krijgen. ;)

daar was ik dus ook al bang voor ;)

maar bedankt allebei! :D

Dennis

Re: [KG] zwart x valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:16

Hengst is idd niet valk, maar bruin dun :).
Vader van die hengst is wildkleur vos bont, maar z'n vlekken lopen over z'n rug heen, dus zijn aalstreep is niet zichtbaar en is als vosbont geregistreerd (maar hij vererft wel 'toevallig' zo'n 50% aalstreepjes en z'n moeder had die aalstreep ook).

Je hebt dus de mogelijkheden die Meavey geeft.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 07:11

ok. dank je ciska!
ik dacht het zelf ook al dat hij bruin-dun was, al heb ik er niet veel verstand van :D

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:16

kom dit topic tegen omdat ik m'n vriend een echte valk wil laten zien omdat hij het verschil niet kent, alleen kom ik elke keer wesley van t haveld en zegmar tegen die dus beide bruin dun zijn :+

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 17:10

Elinaa schreef:
kom dit topic tegen omdat ik m'n vriend een echte valk wil laten zien omdat hij het verschil niet kent, alleen kom ik elke keer wesley van t haveld en zegmar tegen die dus beide bruin dun zijn :+

haha, inderdaad elina.
ik kan het verschil aan de buitenkant ook niet zo heel goed zien, maar ik had bij deze toch wel vermoedens dat het geen valk was ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:55

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:52

precies, een heel verschil met rascal :)
ken er nog wel een paar maar die staan in andere landen