Max verschil schofthoogte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendariss

Max verschil schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:10

Vriendin van me wil haar merrie van 1.45 laten dekken.
Het is een Welsh K die in het verleden al 3 veulens gehad heeft.

Nu wil ze haar dus nog een keer laten dekken, maar wat men zich afvraagt is ; welke schofthoogte mag de hengst max hebben, om de bevalling en dracht goed te laten verlopen?

Ze wil een zo groot mogelijke hengst, aangezien ze het veulen zelf wil houden om op te rijden.

Ik denk dat je max 15 cm boven de 1.45 van de merrie kunt gaan?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:22

Jouw vriendin kan beter een veulen of paard kopen dat al zadelmak is in plaats van zelf te gaan 'experimenteren' met schofthoogtes. Denk en dek binnen je eigen ras en ga er niet buiten zoeken.

Brendariss

Re: Max verschil schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:26

Dat dacht ik idd ook al, dat ze de hoop op een grote nakomeling van dr eigen paardje kon laten varen.

Maar denk en dek binnen je eigen ras is ook wel weer wat kort door de bocht, ken zat mooie kruisingen !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:27

De meeste zekerheid krijg je door een paard te kopen met de gewenste schofthoogte. Hoe vaak je wel niet tegenkomt op marktplaats met … paard is toch te klein voor mij gebleven..
Met fokken of met veulens kopen heb je die garantie nooit

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:29

Ja klopt idd je kan niet verwachten dat er een beest van 1.80 uitkomt, maargoed voor velen blijft toch de droom een nakomeling van t eigen beessie te krijgen hangen.

En ze houdt hem no matter what ( stal staat aan huis met ruimte zat) , dus al blijft ie te klein gaat ie iig niet weg.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:30

Soms moet een droom een droom blijven en zul je realistisch moeten denken...

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:48

Ja zeg ook niet dat het zoiezo gaat gebeuren, ze is alleen aant orienteren (zit niet op bokt)

En wil dus weten of mensen bv ervaring hebben met dekken met verschil in schofthoogten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:49

Mijn eerste paard is ook "epony" gebleven ondanks dat zijn moeder en vader ruim boven de 1.65m zaten.
Als je absoluut een bepaalde grootte wilt kun je die beter kopen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:55

Veiligheids halve wordt er door vele gezegd dat 15 cm verschil (groter dan he) maximaal is. Wel moet ik daarbij zeggen dat ik het voor een eerste veulen te strengste afraad om een grotere hengst te nemen. Maar deze merrie heeft al meerdere veulens gehad begrijp ik.

Hoe fokt ze door qua stokmaat? Mijn pony merrie is zelf 1,41m en geeft grotere veulens. 4 veulens gehad met een stokmaat van 1,44 - 1,45- 1,47- 1,48 Deze merrie fokt dus redelijlk groot door! Maar hoe zit dat met deze merrie? Kijk geeft ze kleiner door zou ik er zeker niet mee proberen een groter veulen te fokken.

Verder denk ik ook dat ze er rekening mee moet houden dat het er eventueel van zou kunnen kopen dat het veulen ooit verkocht moet worden. Dus kijk daar ook naar met de keuze van de hengst. En bedenk dan dat met papier makkelijker verkoopt dan zonder papier!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:17

Hoe groot is die vriendin en past ze nu wel op haar merrie? Als die wat steviger is past er best een lichte volwassene op. Mits vriendin niet te groot en zwaar is zal zij best op dat veulen passen, zeker als je er een wat rondgeribte hengst kiest. Met een type iele sportpony zal je inderdaad een probleem hebben. Er even vanuitgaande dat wedstrijden geen wens zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:18

En dan nog! Je kan met een ponyheel goed tussen de paarden startn Mits het plaatje er goed uitziet!

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:22

Ze is nu 1.78 dus aan de vrij grote kant voor haar pony van 1.45

Ze is wel erg slank etc, maargoed om er nou een breedgebouwde hengst op te zetten?
De pony zelf is vrij slankgebouwd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:36

Niet aan beginnen :n Echt niet! Gewoon een volwassen paard kopen. Hetzij een grote smallere of wat kleine breede. Maar de merrie laten staan :j

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:38

Sammie schreef:
Niet aan beginnen :n Echt niet! Gewoon een volwassen paard kopen. Hetzij een grote smallere of wat kleine breede. Maar de merrie laten staan :j

Mee eens!