[KG]valk ? (winterfoto's gevraagd)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

[KG]valk ? (winterfoto's gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 14:39

Er bestaan nog steeds diverse meningen over de kleur van mijn paard.
Op het moment is het voor mij het meest voor de hand liggend dat hij een donkere valk is.
Ik heb ook enkele foto's gezien van paarden die op valk getest zijn, en inderdaad dezelfde kleur lijken te hebben.
Echter, in zijn wintervelletje is hij weer zo anders van kleur, en roept nu de halve natie dat hij schimmel word.

Zijn er mensen die deze kleur herkennen, en misschien foto's hebben van andere valken in wintervacht ?
Klopt de voskleurig uitlopende staart ? en hoe zit het met de gemêleerde vacht ? Kan hij nog schimmel worden ?

Mijn Lua is een cruzado, friese merrie (vosfactor ?) x lusitano cremello (volgens kenners perlino ipv cremello, maar zolang de eigenaar hem cremello noemt....)
Hij is nu 3 en een half jaar oud, en verwisselt nog zo'n elke 2 maanden van kleur.

half september :
Afbeelding

eind oktober :
Afbeelding

voor diegene die een overzichtje willen zien van de kleurveranderingen :
http://www.mijnalbum.nl/Album=RA4YUZNN

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: [KG]valk ? (winterfoto's gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:49

Ik had het al eens gevraagd, maar is de papa ook schimmel?
Want als ik zo de foto's en ontwikkeling zie zeg ik Valk geboren Schimmel.

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:57

papa is cremello. (maar perlino volgens kenners)
Ik heb zijn papieren nagetrokken, hierop staan generaties schimmel, gevolgd door 1 bruine.

valk geboren schimmel. Die had ik nog niet gehoord :D

Heb wel iemand gehoord die wist te vertellen dat hij absoluut geen schimmel kan worden, omdat dan 1 van de ouders schimmel moet zijn ?

lalunamyo
Berichten: 1273
Geregistreerd: 21-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:01

ons paard was net zo :) ook zoals op die laatste foto op een gegeven moment, en dat is een schimmel geworden :D

maar ik kan en durf niets met zekerheid te zeggen, ik heb ook geen verstand van cremello en al die kleuren ;)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: [KG]valk ? (winterfoto's gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:51

ja, een van de ouders moet een schimmel zijn :j Maar bij een Perlino, of cremello, is dat erg moeilijk te zien ;) Dus wie weet is papa wel een schimmel, maar zie je het niet doordat ie al bijna wit is ;)

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:33

aha, die wist (en snapte) ik nog niet.... schimmelgeboren cremello ?! ;)

nu snap ik ook iemand die gezegd had dat ze op de keuring, voor zover ze kon beoordelen, dacht dat Salitre geen schimmel was.
( toen dacht ik nl nog ; ja, deuhh, het is ook een cremello en geen schimmel :o )

papa salitre :
Afbeelding

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:48

Jep :j Cremello geboren schimmel inderdaad ;) Zie je erg veel bij Welsh pony's ook.
Aan de foto is het gewoon niet te zien. dat moet of getest worden, of hij moet al een veulen hebben die schimmel geworden is, uit een niet-schimmel merrie, dan weet je pas zeker of hij schimmel is.
maar gezien de staart van jouw paard nogal wit wordt... ;)

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [KG]valk ? (winterfoto's gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:01

Bij zo'n licht paard kan je idd (bijna) niet zien dat hij schimmel is, maar het zo me niet verbazen. Het is het testen waard.

Ik zou het voorlopig op een valk geboren schimmel houden. Op die ene foto heeft hij wel heel veel wit op z'n hoofd voor een donkere valk. DNA testen is de manier om het zeker te weten (of geduldig afwachten en kijken of hij al witter gaat worden).

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78568
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:03

Kans is inderdaad behoorlijk aanwezig dat de vader een schimmel is. Jennyk hier op bokt heeft een cremello-merrie die achteraf ook schimmel bleek te zijn, het is gewoon niet te zien.
Gezien de witte haren op het hoofd nu ga ik ook uit van een valk geboren schimmel.

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:08

Grappig! Wij hebben sinds een jaar een merrie op de manege met net zo'n kleur en ik vraag me al de hele tijd af hoe het nou heet. Ik was uitgekomen bij valk roan, maar of dat zo is? Deze is een new forest en ik weet de kleur van de ouders niet.
Dit is ook een echte toverbal.
Afbeelding

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 15:03

En zo leer ik elke dag weer meer. Wat is dat hele genetica-gedoe toch een kluif !
Ben er eigenlijk de hele tijd vanuit gegaan dat ie geen schimmel kon zijn.
Op de vraag of hij smokey black kon zijn had ik per pb al een hele duidelijke uitleg gehad :

Op deze foto is hij echt overduidelijk een valk: http://www.mijnalbum.nl/Foto-NLP6RCMU.jpg
Het komt vaker voor dat valk, en zelfs bruin, gekleurd paarden verschillende kleuren in hun manen en staart hebben maar overwegend is de kleur zwart. Bij valk kan de verdunning op de 'andere' kleur haren resulteren in een afwijkend rood-achtig kleur. Leiddraad is dat bij smokey blacks je nooit een overgang van kleur ziet op de benen, in 99% van de gevallen zijn de manen en staart hetzelfde kleur als de vacht EN er is nooit een schijn van lichtere kleuren door het vacht (two-tone colour); smokey blacks hebben een egaal vacht kleur.
Nog iets te onthouden is dat kleur verandering niet een eigenschap is maar worden beinvloed door seizoens veranderingen, conditie verandering en/of voedings veranderingen. Een zwarte staart blijft zwart maar de diepte van de tint kan wel veranderen ... dit geldt voor alle kleuren en voor zowel vacht als manen en staart kleur.
Dit zijn foto's van een DNA-getest valk gekleurde Oldenburg:
http://www.fieldstonefarm.biz/images/Chablis10.jpg
Als je kijkt naar Chablis hoofd zie je precies hetzelfde 'two-tone' als bij die van jou!
http://www.fieldstonefarm.biz/images/7- ... en_std.jpg
Ook zijn staart is niet echt zwart: http://www.fieldstonefarm.biz/images/7- ... py_std.jpg

Maar... begin er nu toch ernstig rekening mee te houden dat hij toch schimmel kan zijn. Pffff... nu moet ik weer heel erg gaan wennen aan het feit dat ik straks misschien een witte heb lopen :D
Hij zal in elk geval wel heel laat uitkleuren, gezien dat ie nu al richting 4 jaar gaat ?

@tilmar; hoe oud is het paardje op jouw foto ?

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:26

Deze is 3,5 jaar, ik denk niet dat het een schimmel is hoor. Ga toch voor de roan factor omdat ze zomer en winter zo verschilt van kleur, dat is bij schimmels helemaal niet zo.
Ik heb dus echt geen idee wat de ouders zijn, ik weet alleen dat de fokker 'speciale kleuren' fokt. Maar bij New Forest zijn die kleuren niet zo spannend dacht ik.

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:28

Ik zal nog wel even een foto maken van de merrie, dan kan je haar helemaal zien.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78568
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [KG]valk ? (winterfoto's gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:39

Tilmar, misschien is het beter als je daar zelf een topic over opent? Dan blijft het ook wat overzichtelijker in dit topic.

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:58

ik ben al weg!! De merrie heeft precies dezelfde kleur, ik dacht dat ik wat kon toevoegen.

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 23:31

Dennis schreef:
Op die ene foto heeft hij wel heel veel wit op z'n hoofd voor een donkere valk. DNA testen is de manier om het zeker te weten (of geduldig afwachten en kijken of hij al witter gaat worden).

Soms denk ik ook, ik zal het vanzelf wel zien, maar dan veranderd ie weer zo dat het je toch weer bezig houd wat ie nu is / word :D

Neonlight schreef:
Kans is inderdaad behoorlijk aanwezig dat de vader een schimmel is. Jennyk hier op bokt heeft een cremello-merrie die achteraf ook schimmel bleek te zijn, het is gewoon niet te zien.

Die ga ik eens even nazoeken...
Eigenarese van Salitre heb ik gevraagd of ze hem wel eens heeft laten testen, maar kreeg hier enkel als antwoord dat ie toch echt blauwe ogen heeft.

Nillie schreef:
Van kleuren heb ik weinig verstand, maar een ding is zeker: ik vind het een hartstikke leuk dier!!! veel plezier ermee!!! :j

dank je, voor een eigenwijs fokidee vind ik hem ook nog niet zo fout :o

lindenhofje
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Gildehaus (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:02

Ik denk ook dat het een schimmel wordt.
De 1e foto in mijn profiel is mijn valkje in wintervacht.
Hij is dan iets anders van kleur, in de zomer is zijn kleur iets dieper, krachtiger.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: [KG]valk ? (winterfoto's gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:17

De vader is ook echt wel een dubbel dilute (dwz cremello perlino of smokey cream), die hebben idd altijd blauwe ogen.
Een paard dat schimmel is kan in elke kleur geboren worden en word dan langzaam of sommige sneller steeds witter.
Omdat een dubbel dilute al zo licht is zie je dat dus eigenlijk niet.

Je paard is zowiezo een valk, vader geeft namelijk altijd creme door, een palomino of smokey is het niet ze is duidelijk bruin als basis met dat creme gen, dus valk.
Of ze dus ook nog schimmel erbij heeft, zou dus kunnen asl pa dat idd draagt.
Anders is ze idd een donkere valk, maar ik gok idd op valk-schimmel, eentje die traag doorkleurt. ;)

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:24

luanova schreef:
aha, die wist (en snapte) ik nog niet.... schimmelgeboren cremello ?! ;)


Ik heb hier niet veel verstand van he :o maar ze hebben mij altijd verteld dat een schimmel een zwarte huid had en een cremello een witte en maanogen? Dan kan een cremello toch niet schimmelgeboren zijn XD

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: [KG]valk ? (winterfoto's gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:30

Het is ook andersom een cremello geboren schimmel. ;)
Schimmel is geen kleur maar een veranderaar, en kan op elke kleur voorkomen.
Schimmel maakt de huid normaal idd vaak wat donkerder, Schimmels zijn ook vaak heel mooi donker als veulen met donkere benen, en als ze gaan schimmelen lijken ze vaak eerst juist donker te worden, hoort er allemaal bij.
Maar bij een double dilute is de huid idd roze dus je ziet geen echte verdonkering, maar het bestaan wel degelijk, ken ze ook. ;)

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:46

Meavey schreef:
Het is ook andersom een cremello geboren schimmel. ;)

typefoutje :o Je moet het ook niet proberen 3 x snel te zeggen. Wel goed woord voor scrabble, minstens 3 x woordwaarde :+

Meavey schreef:
Anders is ze idd een donkere valk, maar ik gok idd op valk-schimmel, eentje die traag doorkleurt. ;)

Traag kleuren doet ie dan inderdaad wel, gezien zijn leeftijd.

Als de cremello (perlino) inderdaad schimmel is, zal je dat dan toch ook in de loop der jaren moeten zien aan zijn manen ?
Die hebben nu nog een vaag kleurtje, dus paps is zowiezo ook een late kleurder ?!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:49

Er zijn paarden die schimmel zijn die met 20 jaar nog kleur hebben dus dat kan heel goed.
Manen en staart kleuren ook niet altijd even snel mee ook.
Er is tegenwoordig ook een test voor schimmel dus als iemand het zeker wilt weten kan er getest worden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:51

Als je het ECHT wilt weten, doe een DNA kleuren test op schimmel en de creme gen, maar dan bij de engels labo want die is sneller en goedkoper.

Ik twijfel echt dat de vader een cremello is (denk eerder een perlino), en voor zover ik het weet heeft hij nooit een schimmel gegeven EN op de hengstenkeuring waar ik hem heb gekeurd was er niets bij deze, toen oudere wat verkleuring betreft, hengst te zien van een 'verschimmeling'. Bij cremello's is verschimmeling moeilijk te zien maar het is wel te zien en raar maar waar heel vaak hebben cremello-schimmels verkleurde huid plekken (grijs ipv de normale cremello roze).

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:57

Voor zover ik weet is mijn paardje de een van de eerste afstammeling van Salitre. In het zelfde jaar is er nog een palomino-veulen van hem geboren, maar daarvan weet ik verder niks, laat staan hoe hij opgekleurd is.
Van verdere afstammelingen heb ik (nog) niet gehoord.

Heb dit weekend eens uitvoerig naar mijn mannetje gekeken, en ik ga er voorlopig van uit dat ie wel schimmel zal worden, maar ik zal zijn (kleur)vorderingen deze winter nog eens aankijken. Als ik in het voorjaar nog steeds niet weet hoe ik de kleur moet noemen, zal ik inderdaad eens voor een test gaan.
Kan iemand mij nog vertellen van wat voor invloed Agouti en Extension zijn ?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 03:49

Extension is de Hoofd kleur gen dat bepaald of je paard zwart (E) of vos (e) is. Een zwart gekleurd paard kan homozygoot zijn voor Extension = EE of heterozygoot voor Extension = Ee; in het laatste geval is het paard ook drager van het vos gen. Daar zwart dominant is over vos toont vos dan niet. Vos is altijd recessief = ee (vos x vos = 100% vos = ee)
Agouti is de 'modifier'/veranderaar kleur gen dat bepaald of een paard bruin gekleurd gaat zijn. Het verjaagt het 'kleur' naar de uiteinden, mn manen-staart-benen, waarbij deze zwart blijven gekleurd en het vacht kleur veranderd wordt. Agouti is dominant, wordt geschreven als A of a; een zwart gekleurd paard is altijd 'aa'. Een vos gekleurd paard kan Agouti dragen maar toont deze niet (agouti heeft alleen uitwerking op zwart), maar kan het wel doorgeven aan zijn nakomelingen. (Vos+agouti x zwart = kan bruin geven)