hoelang kan de merrie met het melk lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

hoelang kan de merrie met het melk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 19:45

Ik heb een vraagje hoe lang kun je maximaal met je merrie van het veulen weg i.v.m de volle uiers. En hoe lang kan het veulen zonder melk, hij is van 22 maart.
En wat mag een merrie met veulen maximaal aan kuilgras hebben, ik en mijn vader hebben daar een oneenigheid over! Hij vind dat mijn merrie onbeperkt kuilgras mag hebben, maar ik denk dat 3 keer een volle vrij grote emmer wel genoeg is! Ze staat de hele dag op het gras

Liefde voor het leven


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:27

Als ze de hele dag op het gras staat en er staat voldoende, dan heeft ze in principe niet eens kuilgras nodig (ervan uitgaande dat ze ook nog krachtvoer krijgt omdat ze zoogt). Maar als ze wat aan de schrale kant is, zou ik haar wel de mogelijkheid geven om kuilgras te eten.
Weer het bekende "het oog van de meester..." Oftewel, kijk naar je merrie, doet ze het goed op het voer wat ze nu krijgt, dan kan je het zo laten.
Je veulen is nu al goed 6 weken, hij kan al een behoorlijke tijd zonder melk (onder voorwaarde dat hij dan wel extra voer krijgt). Alleen zijn meestal na een uur of twee de uiers van je merrie erg vol. Ben je dan nog met haar bezig, kun je ze altijd een beetje leeg melken.. zodat ze er in ieder geval geen last van heeft.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:37

Als je de kans hebt om het veulen een ruimte te geven waar ma niet kan komen, zowel in de wei als op stal, kan je beginnen om bakjes met veulenbiks op te hangen. Hoe eersder het veulen biks kan eten hoe eerder het zelfstandig kan zijn en zijn eventuele honger kan stillen. Er zit ook melkpoeder in veulenbiks. En ja zoals al opgemerkt bekijk moeder en veulen zijn ze schraal dan moeder bijvoeren en niet te lang bij het veulen weg. Kuilvoer geeft naast de huidige graswaarde een verhoogde kans op eiwitvergiftiging, dus daar mee oppassen. Succes

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 140 bezoekers